Lasten vienti ulkomaille ilman toisen huoltajan suostumusta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

Ilman kummankin vanhemman suostumusta ei lapsia saa viedä rajan yli mihinkään toiseen maahan ei edes lomamatkalle! Eli jos siippa sanoo että lasten kanssa et lähde kanarialle niin silloin et lähde, sitä käsitellään kidnappauksena tai sieppauksena....

Tämä on asia jota useimmat naiset eivät tiedä eivätkä käsitä vain jos on yksinhuoltajuus lupaa ei tarvita muilta. yhteishuoltajuudessa lupa täytyy aina kysyä. Esim. minun kohdallani yhteishuoltajuus, lähdin opiskelemaan englantiin, lapset asuivat minun kanssani. lasten isä sanoi että hänelle ei sovi että lapset muuttavat pois suomesta joten en voinut ottaa heitä mukaani vaan he jäivät asumaan isänsä kanssa.....myöskään nykyinen mieheni ei voi ilman lupaa lähteä meidän yhteisen lapsen kanssa kotimaahansa joka on myös lapsen toinen kotimaa ilman lupaani....
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Eikö edes Pohjoismaiden sisällä?
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
cicero
Michael Knight

Tampereen Tyttö kirjoitti:Eikö edes Pohjoismaiden sisällä?
ei edes ruotsin laivalle tai vironkaan...niin se vain on...matkustan aika paljon ja eksältä on hyvä olla varmuuden vuoksi paperilappu mukana allekirjoituksella vaikka minulla onkin poikien passit . ..yleensä rajan yli pääsee ilman kysymyksiä mutta jos lasten isä vaikka tietää että olet ilman lupaa menossa lasten kanssa niin soitto poliisille riittää ja sinut otetaan ensitilassa kiinni...saat vielä jopa syytteen jos eksä on oikein veemäinen. Pari kertaa suomesta pois lähtiessä ovat pyytäneet eksän puh,nron ja soittaneet ja tarkistaneet että mulla on lupa viedä lapset pois maasta, silloin ekalla kerralla oli just joku venäläinen äiti kaapannut lapsensa kotimaahansa eli ilman suomalaisen isän lupaa vienyt...

Laki on tehty ensisijassa hyvää tarkoittaen...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Patricia C. Itämaa
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

En usko,että kukaan kysyy mitään sen kummempia jos vaikka äiti lähtee lasten kanssa Ruotsin laivalle ja jäisikin yllättäen vaikka Tukholmaan.
Eriasia voi olla jonnekin lentäessä.
Viimeksi muokannut Patricia C. Itämaa, To Joulu 20, 2007 9:00 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Totuus on tarua ihmeellisempää
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

[quote="cicero"]Ilman kummankin vanhemman suostumusta ei lapsia saa viedä rajan yli mihinkään toiseen maahan ei edes lomamatkalle! Eli jos siippa sanoo että lasten kanssa et lähde kanarialle niin silloin et lähde, sitä käsitellään kidnappauksena tai sieppauksena....

quote]
Muistanko oikein, että sun exä ei ole suomalainen?

Mä en ole koskaan kuullut, että Ruotsin ja Suomen välillä olisi mitään tuollaista kontrollia, olen asunut kummassakin maassa about 30 vuotta ja matkustanut (eronneenakin) lapsineni aivan miten olen halunnut.

Todella outoa tietoa Cicerolta.
Muista lähdekritiikki!
cicero
Michael Knight

skoone kirjoitti:
cicero kirjoitti:Ilman kummankin vanhemman suostumusta ei lapsia saa viedä rajan yli mihinkään toiseen maahan ei edes lomamatkalle! Eli jos siippa sanoo että lasten kanssa et lähde kanarialle niin silloin et lähde, sitä käsitellään kidnappauksena tai sieppauksena....

quote]
Muistanko oikein, että sun exä ei ole suomalainen?

Mä en ole koskaan kuullut, että Ruotsin ja Suomen välillä olisi mitään tuollaista kontrollia, olen asunut kummassakin maassa about 30 vuotta ja matkustanut (eronneenakin) lapsineni aivan miten olen halunnut.

Todella outoa tietoa Cicerolta.
tottakai voit matkustaa jos eksälläsi ei ole mitään sitä vastaan mutta kyllä laki sanoo että jos lasten isä ei halua et voi viedä lapsia ulkomaille. Siinä ei ole mitään outoa ja asia on tosiaan niin. Ja minun eksä on ihan supisuomalainen poliisin poika tuolta satakunnasta...niin ja lakiasiat tunnen kyllä erittäin hyvin...

monet miehet eivät myöskään ole tietoisia siitä, että mitkä heidän oikeutensa lasten suhteen ovat ja totta että rajalla useimmiten ei pysäytetä.

Minulla on ihan henk.kohtaista kokemusta tätini kautta mitä tapahtuu jos yrität ilman lupaa lähteä matkalle lapsen kanssa...noin 10v sitten hän halusi lähteä kahdeksi viikoksi lomalle erääseen euroopan maahan silloin 12v poikansa kanssa. Passi oli valmiina (alaikäisen lapsen passia et voi myöskään hakea ilman lasten isän allekirjoittamaa suostumusta. tai sitten hänen pitää olla paikalla) isä kuitenkin sanoi että ei käy, ihan piruuttaan ei suostunut. Tätini päätti kuitenkin ottaa riskin ja lähteä ja niinhän siinä kävi että lentokentällä ottivat kiinni. Muuta seuraamusta siitä ei tullut sillä kertaa muuta kuin että eksä sai siitä oman nautintonsa ja he eivät päässeet matkalle.

Eronneiden kannattaisi ottaa selvää mitä saa tehdä ja mitä ei, olen tosiaan huomannut että ihmiset eivät oikeasti tiedä....mitä tulee lasten asioihin. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä näiden asioiden parissa useamman vuoden niin että tiedän kyllä mistä puhun sen lisäksi että ulkomaalaisen miehen kanssa lapsen saaneena olen jo etukäteen kartoittanut kaikki oikeudet ja riskit mitkä kriisitilanteessa voivat tulla vastaan...
cicero
Michael Knight

Passia alaikäisille lapsille
Jyväskylän kihlakunnan poliisilaitos 03/29/2007 01:51 PM

Lapsia ei voi enää merkitä samaan passiin huoltajan kanssa. Kaikille henkilöille myönnetään oma passi. Alaikäisten lasten passin myöntämiseen vaaditaan molempien huoltajien suostumus.
Patricia C. Itämaa
Javier Pena

Mutta cicero hyvä,pohjoismaissa ei tarvita passia,juuri tänäänkin telkkarissa kerrottiin asiasta.Henkilökortti on hyvä olla mukana.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Passi
cicero
Michael Knight

Patricia C. Itämaa kirjoitti:Mutta cicero hyvä,pohjoismaissa ei tarvita passia,juuri tänäänkin telkkarissa kerrottiin asiasta.Henkilökortti on hyvä olla mukana.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Passi
Yhteishuoltajuuden vallitessa kumpikaan osapuoli ei voi viedä lasta maasta noin vain (oli lapsella passi tai ei). Jos vie niin syyllistyy rikokseen (ilmoitus asiasta poliisille ja sos. viranomaisille) ja tämähän on jo hyvä syy purkaa yhteishuoltajuus ja hakea yksinhuoltajuutta itselle.

tälläisen vastauksen saa kysymykseen siitä voiko toinen osapuoli muuttaa maasta toiseen lapsen kanssa...tämä on tuolta lakisivustolta...kehottaisn kyllä lapsia omaavia jotka eivät ole yhdessä lapsen isän kanssa mutta joilla on yhteishuoltajuus ottamaan hieman paremmin selvää näistä asioista ettei tule yllätyksiä...

Vaikka matkustaisin lapsien kanssa mihin vain pois suomesta niin heillä täytyy olla omat passit tai ne hlökortit, ihan ikiomat(myös ruotsiin mennessä). en voinut uskoa silmiäni kun luin yhdeltä foorumilta että eräs naisihminen koitti väittää neuvoa kysyvältä että lapsi matkustaa äidin hlökortilla tai passilla...näin on voinut olla joskus ennenmuinoin mutta laki on tullut todella tiukaksi lasten matkustaessa. tiedän että myös laivalle menijöistä on käännytetty takaisin pelkästään toisen vanhemman kanssa matkustavia puutteellisten asiakirjojen takia. Kyse ei ole siitä pystyykö matkustamaan vaan siitä että kysyttäessä asiakirjoja jos niitä ei ole niin kyse on rikoksen yrittämisestä vaikka sitä et välttämättä olisi yrittänytkään...Lasten henkilöllisyys täytyy nykyään mihin tahansa matkustaessa pystyä tarkistamaan.
Patricia C. Itämaa
Javier Pena

Passia ei vaadita pohjoismaissa kuten antamassani linkistä käy ilmi.
Eikä nyt ole kysymys mistään huoltajuuskiistoista vaan matkustamisesta.Jos lähtee niin pääsee.
Mutta laitonta ei ole matkustaa ilman passia ja näinhän on ollut aina mahdollista esim.autoilla Tornionkin kautta Ruotsiin ja toisten päin.
Ja nythän tässäkin tapauksessa on kyse nimenomaan Ruotsin ja Suomen välisestä matkailusta.EU:n kansalaiset

Tässä netistä kopiotua uusinta tietoa 2007 matkustamisesta:
"Passi tai henkilötodistus

EU:ssa on 13 jäsenvaltiota, joiden välillä ei enää tehdä rajatarkastuksia. Tämä on EU-lainsäädäntöön kuuluvan niin sanotun Schengenin sopimuksen ansiota. Schengen-säännöstön mukaan kaikki EU-maiden väliset rajatarkastukset poistetaan, mutta valvontaa ulkorajoilla tehostetaan ja luodaan yhteinen viisumipolitiikka. Schengenin sopimusta soveltavat täysimääräisesti Alankomaat, Belgia, Espanja, Italia, Itävalta, Kreikka, Luxemburg, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi ja Tanska (muttei Irlanti eikä Yhdistynyt kuningaskunta) sekä Islanti ja Norja (jotka eivät ole EU-maita).

EU:hun vuodesta 2004 alkaen liittyneet 12 jäsenvaltiota eivät vielä täysin kuulu Schengenin sopimuksen piiriin. Matkustettaessa näihin maihin taikka Irlantiin tai Yhdistyneeseen kuningaskuntaan on oltava voimassa oleva passi tai henkilökortti.

EU:n ulkorajaa ylitettäessä eli EU:hun tultaessa tai sieltä poistuttaessa tarvitaan aina voimassa oleva passi tai henkilökortti. Passia saatetaan luonnollisesti myös tarvita kohdemaahan pääsemiseksi EU:sta poistumisen jälkeen.

EU:n alueella matkustettaessa on paras pitää aina mukana voimassa oleva passi tai henkilötodistus, sillä henkilöllisyys voidaan vaatia todistamaan. EU-maiden väliset rajatarkastukset voidaan palauttaa rajoitetuksi ajaksi, jos yleinen järjestys tai kansallinen turvallisuus edellyttää sitä.

Mukana matkustavilla lapsilla on oltava oma passi tai henkilötodistus tai heistä on oltava merkintä aikuisen passissa.

Islannin, Liechtensteinin, Norjan ja Sveitsin kanssa tehtyjen sopimusten ansiosta näiden maiden kansalaisia kohdellaan samalla tavalla kuin EU:n kansalaisia, ja he voivat matkustaa EU:ssa henkilökortin tai passin turvin. "
Eli pelkkien henkilötodistusten avulla pääsee jo pitkälle.Ja cicerolle,se nainen joka on sanonut että riittää kun lapsen merkintä on aikuisen passissa,on vielä voimissaan,kuten edellä sanotaan.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Kannattaa tutustua mm. passilakiin ennenkuin kirjoittaa päättömyyksiä siitä, ettei toinen vanhempi (vaikkapa yhteishuoltajustilanteessa) voisi ilman toisen suostumista viedä lapsiaan lomamatkalle.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060671
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
cicero
Michael Knight

niinkuin sanoin lapsilla on oltava silloin kun matkustavat vain yhden vanhemman kanssa niin voimassaoleva hlökortti tai passi ihan siltä varalta että rajalla joku tarkistaa ja myös ruotsista tänne tulevalla täytyy olla toisen vanhemman suostumus siihen että lapset saavat ylittää rajan. ruotsi ja suomi ovat siltikin eri maita.

ja minä puhun vain lapsista ja sellaisessa tapauksessa jossa vanhemmat eivät matkusta kumpikin mukana.

en tiedä mitä kohtaa et nyt oikein ymmärrä tekstisssäni mutta olen sanonut että mikäli mitään ongelmia ei lasten toisen vanhemman kanssa ole niin ei syytä huoleen vain siinä tapauksessa jolloin sitä lupaa ei ole ja tämä pätee myös suomen ja ruotsin välisiin asioihin.

Elokuun jälkeen tänä vuonna ei ole enää ollut mahdollista matkustaa lapsen kanssa niin että lapsi on merkitty toisen vanhemman passiin. Jopa pienellä vauvalla täytyy olla oma passi.

passia tai sitä hlökorttia ei aina tarvitse näyttää rajalla mutta lapsilla se täytyy aina olla mukana matkustaessa. mielestäni myös postaamasi juttu kertoo saman asian. Joidenkin maiden passeissa vielä voi olla lapsi merkittynä aikuisen passiin mutta aika harvassa on ne maat. me matkustamme usein hollantiin ja takaisin ja joka kerta on lasten passit tarkistettu useaan kertaan. lapsikauppa ja isien tekemät kaappaukset on iso ongelma ja sitä varten nämä lait tältä kohdin ovat tämän vuoden aikana muuttuneet.

En minä ole puhunut aikuisten passeista yhtään mitään ja alkuperäisesti halusin osoittaa kuinka ikäväksi eroprosessi olisi voinut koitua anuliinan kohdalla jos hän vaikka olisi halunnut muuttaa lasten kanssa suomeen eikä se olisi miehelle sopinut.
cicero
Michael Knight

Marsalkka kirjoitti:Kannattaa tutustua mm. passilakiin ennenkuin kirjoittaa päättömyyksiä siitä, ettei toinen vanhempi (vaikkapa yhteishuoltajustilanteessa) voisi ilman toisen suostumista viedä lapsiaan lomamatkalle.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060671
niin jos toinen ei siihen suostu on hänellä oltava siihen hyvä syy ainoastaan kiusaamistilanteessa voidaan jäävätä toinen vanhemmista.

netistä löytyy näitä virallisia sivustoja mutta kannattaa tosiaan käydä paikan päällä kysymässä sillä vaikka tekstissä sanotaan noin käytännössä tilanne on eri. Ihan siksi että on erillaisia lakipykäliä tässä suhteessa joita pitää noudattaa.

Minullekin sanottiin että voin matkustaa lasten kanssa ilman heidän isänsä suostumusta lomamatkalle mutta käytännössä se ei ollutkaan mahdollista koska mieheni pelkää että muutan ulkomaille lasten kanssa (oikeasti hän tietää että en sitä tekisi mutta kiusa se on pienikin kiusa enkä voi todistaa että en ole muuttamassa...) niinpä minun täytyy joka kerta pyytää häneltä allekirjoitettu hyväksyntä asiaan siltä varalta että joku sitä minulta pyytää...viimeksi ei kukaan pyytänyt mutt aoli kiva että oli tallessa mukana ettei kusi sukassa tarvitse odottaa vaikka lentokentällä...

Niin että marsalkka hyvä minulla on tästä asiasta hyvin paljon kokemusta ihan hlökohtaisesti. huomaan että pohjaat tietämyksesi siihen mitä netti tarjoaa, silloin voikin elävässä elämässä tull ayllätyksiä vastaan eikä auta jos sanot että netissä luki niin...
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

cicero kirjoitti: huomaan että pohjaat tietämyksesi siihen mitä netti tarjoaa,.
Pohjaan lakiin.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
cicero
Michael Knight

Marsalkka kirjoitti:
cicero kirjoitti: huomaan että pohjaat tietämyksesi siihen mitä netti tarjoaa,.
Pohjaan lakiin. En kackelsbergiin niin kuin eräät. Olet väärässä tässä asiassa, mutta tuskinpa pystyt myöntämään. Et ole ennenkään pystynyt.

en tosiaankaan ole väärässä...jos joku haluaa lähteä lomamatkalle lapsien kanssa ja toinen osapuoli tekee kirjallisen kiellon siihen niin asia täytyy käsitellä kuitenkin ennen matkalle lähtöä, jos lähdet silti(ennen asian käsittelyä) niin sinua syytetään lasten sieppauksesta, puoliso voi aina vedota siihen että kuvittelee sinun muutavan lapsien kanssa sinne. Jos sinulla on menopaluu kaikille hommattuna ja viranomaiset näkevät että olet menossa vain lomall eniin silloinhan asiassa ei ole mitään ongelmaa vaan viranomaiset ottavat vastuun siitä puolesta. Yleensä viranomaiset ovat sen puolella joka matkustaa mutta jos kys eon muutosta niin yhä useammin lupa evätään ja väliaikainen huoltajuus annetaan sille joka jää lapsen sen hetkiseen kotimaahan asumaan. Tämä pohjautuu lakiin joka pitää huolta lasten oikeuksista....en ole sanonut että on MAHDOTON MATKUSTAA ..

Pohjaat tietosi vain osaan laista. Lakipykälien takana on usein "pientä tekstiä" joka olisi hyvä lukea myös.. siksi et voi nojata tietoon jok alöytyy netistä vaan on hyvä kysyä ihan viranomaisilta..
Vastaa Viestiin