HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
peltirumpu
Adrian Monk

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

^kyllä minunkin pitää ihmetellä tuota "(k)-uole" -sanaa, kun kerran kaikki muutkin. Kuuntelin nihlistin laittaman pätkän ja hämmästyin. Siinähän se kuuluu todella selvästi. Jopa selvemmin kuin mikään muu sana. Miten ihmeessä krp:n äänitukija on aluksi voinut olla kuulematta sitä? Käsittämätöntä, että noin huonokuuloisesta ihmisestä on tehty äänitutkija :)

Lisäksi Anneli sanoo selvästi "pysähy", mikä sekin on litteroitu ties miksi. Ja saman kuo/u-ron toimesta 8)
zem
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja zem »

Kommentti Turunmurren postaukseen tyyliin "parempi myöhään kuin ei milloinkaan"...
Sitä et voi tietää minkälainen oli teknikko Virtasen v2006 polttama tallenne Joutsenlahdelle, sillä Joutsenlahti ensimmäisillä käräjillä kertoi näin:
Amandan kirkaisu kohdassa 03:14 ja sen jälkeinen kopsahdus ja miksi tätä kopsahdusta ei litteroitu, oli äänitutkija sanonut tuolloin syksyllä 2007, että hän ei kuule kopsahdusta. Sittemmin äänitutkija oli todennut, että Amanda huuto on niin traumaattinen ja siksi kopsahdusta ei ehkä litteroitu. Uudempia litterointeja, esimerkiksi "uole" tai "kuole" ei todistaja kuullut eikä äänitutkijakaan vielä 2007.

(Lähdelainaus KO:n päätöksestä 22.6.2010)
Äänitutkija Niemi on myös itse myöntänyt tämän kuulemattomuutensa. Molemmat silloin alussa kuuntelivat nauhaa satoja kertoja, Niemi teki siitä litteroinninkin (ja sivuhuomautuksena: tiedetään että se poikkeaa ratkaisevasti hänen v2009 tekemästään).

Vuonna 2008 Tampereen yliopisto teki edellisillä sivuilla olevan litteroinnin (oletettavasti silloisen tutkinnanjohdon toimesta). Tampereen yliopistollakaan ei kuultu kuole-sanaa.

Eikö olekin ihmeellistä sisotalo, että v2009 lopun jälkeen kyseinen kuole -sana on tullut kuuluviin, jopa niin että se on yksi selkeimpiä sanoja taustaäänistä.

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 80#p705238
Eli ensimmäisessä littraatiossaan 2006 Nielmi on kyllä kuullut kohdassa n. 2:03 kaksitavuisen sanan ja naisen lausumana, päälekkäin uhrin valituksen kanssa. Kuuntele kyseinen kohta
Niemen kuulustelusta:

http://www.nbl.fi/~nbl3145/litter/niemimanner.wav

Ei anna hyvää kuvaa kyseisen henkilön itsenäisestä työskentelystä ja tutkimuskyvystä
- näköjään kulkee "minne tuuli kuljettaa" (ihan letkajenkassa...by the way = osuva kuva
hommasta).''

Ehkä kohtaa on sittemmin kohostettu ekvalisaatiolla (taajuuksien suhteiden muuttamisella)
yms. - en kuitenkaan usko, että vuonna 2006 kuultu ääni olisi kokonaan poistettu ja korvattu
selkeällä "uole" -äänneähdyksellä, lienee mahdottomuus.

Lisäksi tiedostossa alla Manner kuulustelee Niemeä 2010 käräjillä, joku (C) taisi kaivata? Konvertoitu wma-muotoon ja mahd. vähän tilaa vieväksi eli vähän yli kolme megaa:

http://www.nbl.fi/~nbl3145/litter/nie%20man.wma

Alkuperäisessä tallennuksessa on aina välillä sekunnin-parin taukoja, en niitä kerinnyt
poistamaan.

Kuulemisen erot välillä 2006 - 2009 kiinostavia, yhtä kiinnostavia lienevät erot toisille
käräjille tultaessa eli kun siirrytään taustanauhaoletuksiin. Mitähän seuraavaksi,
kun ikiliikkuja liikkuu liikkuu liikkuu ja letkajenkka etenee?
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

haulinippu kirjoitti:Kerroppa murre miksi Anneli/Annelistit ovat vaivautuneet muuttelemaan alkuperäistä uole sanaa käyttämällä aivan eri sävyssä,suorastaan lempeästi Auerin sanomaa uole sanaa,ellei sillä ole merkitystä?
haulinippu kirjoitti:Linkki 1.Ensimmäinen tänne postattu Häke-tallenne,kuuluu Annelin vihainen:UOLE.LInkki 2.Turunmurren Häke-tallenne,jossa uole-sanaa ei kuulu ollenkaan,ja 3. uusin,Anneliauer.com. sivuilta löytyvä Auerin erittäin lempeä"kuole".Naureyttavaa pelleilyä,sillä alkuperäistallenne on taatusti viranomaisilla!Siinäpä linkit,ole hyvä.(P.s. ihan kuin et itse olisi kuunnellut).
haulinippu kirjoitti:Alkuperäisen ouole-karjaisun päätyminen Häke-nauhaan oli ilmeisesti paha moka,ei kai sitä muuten olisi yritetty korjailla,se nyt vaan on tyhmää,kun kaikki versiot ovat niin monen koneella tallennettuna ja alkuperäinen viranomaisilla.Eipä tule muuta teoriaa mieleen kuin yleisen mielipiteen muokkaaminen?Syyllisyyteen,paremmin kuin syyttömyyteen se ainakin viittaa!
haulinippu kirjoitti:Pysytäämpä asiassa:Kuka näitä versioita on rustannut ja miksi?

Kohta1. Viittaat ilmeisesti anneliauer.com sivuilla olevaan. Jos epäilet että sitä on muokattu, niin kysy suoraan asianomistajalta. Kuuntelin sen ja täytyy todeta että sama on itsellä. Jos kuulet siinä jotain sävyeroja, niin se voipi johtua tallennusmuodosta

Kohtat2. "Turunmurren Häketallennetta" en ymmärtänyt? Olen aina esittänyt että kuulemassani kuole raikaa niin perkeleesti. On mulla kyllä pari suodatustakin, ne joihin Härkä tuolla toisaalla viittasi. Härkä taisi kerran sanoa että olen käynyt varastamassa ne heiltä, mutta lainassa ne vaan ovat... ..vähän niinkuin kirjastosta :). Ei näillä kahdella suodatuksella kuitenkaan ole mitään virkaa kuuntelemisen kannalta, sillä tämä tallenne mikä muillakin tuntuu olevan, on ihan ylivertainen.

Kohta3. Pääasiassa samaa mieltä, mutta tekijästä voinemme olla eri mieltä.

Kohta4. Tämä on pääkysymys, ja toivoisinkin että myös syyllistäjät ottaisivat selvittääkseen tämän asian. Uskoisin niin että:
'Kai teitäkin kiinnostaa todellinen totuus, josta sitten voitte tehdä vääriä päätelmiä' :)

Heittäkääpä kehiin skenaarioita miksi ja kuka on tätä tallennetta suodattanut, paremmaksi siis.

Aloitan:
v2012 itselläni oli kolme vaihtoehtoa siitä ketä olisi pystynyt tekemään näin hyvän suodatuksen.
Ajallisessa tuottamisjärjestyksessä ne ovat: Niemi, FBI, Hemmi (huomauttaisin tässä yhteydessä ettei näiden suodatukset ole tavallaan mitään laittomia, nehän on tehty tukintaa varten...).

Olen päätynyt epäilyssäni Niemeen syystä mm. että:
IS 3.4.2010
Keskusrikospoliisin rikosteknisen laboratorion johtaja, professori Kimmo Himberg korostaa ratkaisevana pidetyn hätäpuhelun seulomista Suomessa.

- Taivuin uuden tutkinnajohtajan pyynnöstä lähettämään nauhoitteen Englantiin ja USA:hin,mutta FBI:n parannustulos ei ollut läheskään niin hyvä kui Tuija Niemen täällä tekemä. Niemen käsitys tallenteen sisällöstä on alun alkaen ollut se, mikä nyt oikeudessa esitetään, Himberg sanoo.
Kuuntelemassamme tallenteessa kuole-sana raikaa ja juoksuaskeleet ovat 'hevosenlaukkaa'
Juuri nämä kaksi seikkaa olivat tärkeitä Auerin kuulusteluiden yhteydessä ja jälkeen oikeudessa.

Tampereen yliopisto on kuullut jotain kyseisessä kuole-kohdassa, ja voidaan ainakin päätellä että kyseinen kohta on kuullut tosi heikosti.
Kiinnoistasi todellakin tietää miten esim tästä Tampereen yliopiston kuulemasta repliikistä:
[Tytär: ketä siellä on?],
on saatu kuole-sana (tai sanotaan nyt (u)ole, kuten virallinen määritelmä kertoo).
Kuitenkin te kuten minäkin, kuulette kuinka kuole raikaa.

Uskokaa nyt ainakin se, että Niemi teki 'loistavan' suodatuksen syksyllä 2009 (uskoisin että jopa niin hyvän, että siinä pyöri Auerin vankilasukatkin jaloissa). Toki tätä on käytetty virallisesti tutkinnassa.

Tiesittekö muuten millaisia lörppöjä nuo kuulustelijatkin ovat. Kannattaa painaa mieleen kaikki heidän sivulauseetkin. Tässä esim tyttären kuulustelija tulee paljastaneeksi että tallennetta on jo paranneltu...

Tytön kuulustelu 26.8.2009, lähde etptk:
K: Sit siin on Amanda semmonen kolmas asia mitä mitä totanoin poliisi nyt ihmettelee se on se et sinne hätäkeskukseen kun soitetaan niin niin se ääninauha on tallella se on aina tallella pitää olla tämmösis tapauksissa sitä kuunnellaan ja sitä kuunnellaan ja sitä pystyy sit putsaamaan mut mut siellä kuuluu ihan niin totta ku sä oot sanonu siellä kuuluu et sun iskä huusi et Annu tule auttamaan sen sä oot kertonu muistanu hyvin siellä kuuluu myös sun ääni ko mää sanoin sillon ko sää näit et sun iskä oli kuollu ja se oli järkytys semmonen kauhee kirkaisu ja ja totanoin sit tietenki kuuluu viel sun äidin ääni mut se mitä siel ei kuulu se ei kuulu kenenkään muun ääni...

Tallenne oli siis 'putsattu' eli suodatettu tuolloin. Tämä sopii ajallisesti, sillä Niemen kiireellisenä annettu lausunto hätäpuhelusta (joka sisälsi päätelmiä surmatalon äänistä ja vertailua rekotilanteseen) oli tehty 13.8. Tämänkin lausunnon yhteydessä tehtiin litterointi hätäpuhelusta, tätä ei kuitenkaan liitetty jostain syystä esitutkintamateriaaliin, vaan täällä palstallakin esiintyvä litterointi on tehty lisälausuntona vasta 28.8.

Voidaan siis päätellä: Kun Niemi oli ensin tehnyt yhdessä päivässä kirjallisen lausuntonsa (13.8 ) hätäpuhelusta, alkoi hän kiireesti suodatella tätä. Se oli kait valmiina tytön kuulusteluiden yhteydessä 26.8 ja siitä voitiin myös suodatuksen tuotoksena tehdä täällä palstallakin oleva litterointi (litteroinnin päiväys 28.8.

Hieno suoritus toki tämän hätäpuhelun suodatus paremmaksi, joskaan en vieläkään ymmärrä miten tuon kuole-sanan on saanut prepattua nykyiseen muotoonsa.

Niemi sanoo että Santaoja sen ensin kuuli. Santaoja kuuli myös helvetti-sanan ajassa 2:07, ja kuitenkin kieltää näitä kuulleensa ja niistä informoineensa Niemeä...

Etptk-paprut kuitenkin kertovat että tutkimuspyyntö näistä on tehty (oletettavasti puhelimessa yksilöitiin sanat):
Kuva

Elikkäst se Santaojan kuulema "helvetti" oli tosiasiassa Auerin itkeskelevä "höeeehheh" juuri ennen sitä "Tuleeksielt kettää" -repliikkiä. Kyllähän sen voi uskoakin että tallenteelta kuuluva "höeeehheh", onkin kuulostanut Santaojan korvissa 'helvetiltä' (...helvetilliseltä ainakin).

Muttamutta, kantakaas nyt syyllistäjätkin kortenne kekoon ja kertokaapa mielipiteenne kuka ja miksi kuuntelemaanne tallennetta on suodatellut.
AlexKrycek
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja AlexKrycek »

nihlist kirjoitti:
AlexKrycek kirjoitti:
Pieni liekki kirjoitti: Keskusrikospoliisin rikosteknisen laboratorion lausunnon 2.2.2012
(kirjallinen todiste nro 60) mukaan näiden rekonstruktiossa keittiön pöydälle
sijoitettujen laitteiden painike- ja kelausäänet olivat tallentuneet
hätäkeskusjärjestelmään joko katkoksina tai osittain taikka selvästi kuultavina
ääninä."
Ja tämähän todistaa ainoastaan sen, että ko. nauhureita ei ole räplätty kesken puhelun.. ja miksi olisikaan? Eiköhän se ole helpoin laittaa nauha pyörimään ennen kuin ottaa luurin käteen...
Nytkö sitten ei ole pojan todistamisella painoarvoa ollenkaan?? Poikahan on itse kertonut kuulleensa mankan nappuloiden painelua, kelaamista ja jopa c-kasetin nähnyt.

Pojan todistaman mukaan hän kuuli selkeästi kuinka nauhaa kelattiin eli apuna on siis käytetty mankkaa.

No jos tallenteelta löytyy nuo kaksi ääntä, pojan sanomiset pitää paikkansa, mutta jos ei löydykkään, mitä voimme tällöin päätellä tästä??
Huoh... sanooko se poika, että sitä mankkaa on käytetty HÄKE -puhelun AIKANA? Vai miten ne äänet tallentuu häkepuheluun jos niitä nappuloita painetaan ENNEN kuin soitetaan sinne HÄKEEN ja suljetaan jäkeenpäin. Ja lol, väität että mankan HURINA kuuluisi puhelimen taajuuksilla, mutta murhaajasta ei kuulu pihaustakaan :lol: :lol:
Ellunen
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Ellunen »

Mua kans kiinnostais saada linkit tai ees näytteet eri versioista. Vaikka haulinippu väittää, että kaikilla on eri versiot koneellaan, niin minä ainakin voin kertoa, että mulla ei oo, joten kiinnostaa aikas paljonkin tämä asia..
nihlist
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja nihlist »

Ellunen kirjoitti:Mua kans kiinnostais saada linkit tai ees näytteet eri versioista. Vaikka haulinippu väittää, että kaikilla on eri versiot koneellaan, niin minä ainakin voin kertoa, että mulla ei oo, joten kiinnostaa aikas paljonkin tämä asia..
Tässä yksi: http://anneliauer.com/, joka kuitenkin ääniltään on sama kuin minulla ja se kuole-sana kyllä tässäkin karjaistaan (vaikka haulikkoammunta "ammuttava", sitä en tiedä mitä "haulinippu" oikeasti tarkoittaa) muuta väittää että olisi se sana muokattu hennoksi ystävälliseksi sanomiseksi, en tiedä mistä tuollainen paskanpuhuminen/kirjoittaminen oikeasti kumpuaa, pahansuopuutta vaiko on kytköksissä koko tähän asiaan, sitä ei osaa sanoa.

Tämä versio on se joka netissäkin pyörii, kuultavaksi en "pällinipulta" ole mitään saanut ja arvaan etten koskaan hänen sanomisiensa tueksi mitään saakkaan, edes linkkeinä.

Tuon (alussa) linkin alla on video ja tuo häketallenne, videolta tulee litterointi ja jota "pällinippu" väittää muokatuksi, kuuntele ja totea.
Ellunen
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Ellunen »

nihlist kirjoitti:
Ellunen kirjoitti:Mua kans kiinnostais saada linkit tai ees näytteet eri versioista. Vaikka haulinippu väittää, että kaikilla on eri versiot koneellaan, niin minä ainakin voin kertoa, että mulla ei oo, joten kiinnostaa aikas paljonkin tämä asia..
Tässä yksi: http://anneliauer.com/, joka kuitenkin ääniltään on sama kuin minulla ja se kuole-sana kyllä tässäkin karjaistaan (vaikka haulikkoammunta "ammuttava", sitä en tiedä mitä "haulinippu" oikeasti tarkoittaa) muuta väittää että olisi se sana muokattu hennoksi ystävälliseksi sanomiseksi, en tiedä mistä tuollainen paskanpuhuminen/kirjoittaminen oikeasti kumpuaa, pahansuopuutta vaiko on kytköksissä koko tähän asiaan, sitä ei osaa sanoa.

Tämä versio on se joka netissäkin pyörii, kuultavaksi en "pällinipulta" ole mitään saanut ja arvaan etten koskaan hänen sanomisiensa tueksi mitään saakkaan, edes linkkeinä.

Tuon (alussa) linkin alla on video ja tuo häketallenne, videolta tulee litterointi ja jota "pällinippu" väittää muokatuksi, kuuntele ja totea.
samaa anneliauer.com nauhaa mäkin oon kuunnellu tässä ees taas ja joku sanokin, että rapuradion on sama.
Minusta se kuole ei kyllä kovin hentoiselta kuullosta tässä. Olisi siis oikein kiva kuulla haulinipun versio kunnon kuole karjaisusta jos tämä ei sitä ole!? Eli linkkiä kehiin!
peltirumpu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Olikos se sitten niin, että huomenna joutuu kapellimestari luovuttamaan orkesterinsa tutkimustulokset? Millähän syyllä syyttäjä yrittää saada kapellimestarin sävellyksen salatuksi? Vai tehdäänkö ohi-ampujasta julkinen pelle? Täällähän hänet jo pelleksi tiedetäänkin 8)
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

turumurre kirjoitti: Kiinnoistasi todellakin tietää miten esim tästä Tampereen yliopiston kuulemasta repliikistä:
[Tytär: ketä siellä on?],
on saatu kuole-sana (tai sanotaan nyt (u)ole, kuten virallinen määritelmä kertoo).
Tämä on kyllä suuria kysymyksiä herättävä kohta. Harmi ettei litterointiin ole merkitty aikoja. Tyttö on luuri korvalla, joten kaiken mitä tyttö sanoo pitäisi kuulua kovaa, vaikka kuiskaisikin. Nyt kun kuuntelin tuon kohdan uudelleen, siinä kuuluu tytöstä vain henkäys, kuin tyttö alkaisi puhumaan. Zemin litteroinnissa tuo kohta on näin:

2:02,50 Nopea sisäänhengitys lähellä luuria + äänen alku kurkusta (tyttö?)

Eli zeminkin mielestä ihan kuin tyttö olisi aloittamassa puhumista. Ja heti sen jälkeen mun korvaan alkaa yhtäkkiä kuin ääniseinänä Jukan valitus ja Annelin ääni. Voisko olla, että tuosta kohtaa on leikattu tytön puhe pois? Mulla ei ole ohjelmaa jolla pääsisin näkemään että miltä ne graafit (tms.) siinä kohtaa näyttää.

Entä ne muut litteroinnit? Hemmin todistuksesta vuodelta 2014 käy ilmi että hän käsittää saaneensa alkuperäisen häkenauhan. Ja Manner luettelee kaikenlaista muuta mitä häkenauhasta on luovutettu Hemmin käyttöön, eli mm. FBI:n lausunnot (monikossa), Mäkisen litterointi (!), Alihangan lausunto. Minkähänlaisia nämä on ja mikä on näiden aikajärjestys? Joka tapauksessa nyt olisi puolustuksella tuhannen taalan paikka. Miten mä pelkään että taas käy niin että siellä yritetään vain torjua syyttäjän heittämiä palloja.
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

TM iskee naulan kantaan kun hän arvelee, että puolustus yrittää taas torjua syyttäjän heittämiä palloja. Siitähän on lähdettävä, että valituspyynnön väitteet torjutaan, mutta sitä ei pidä tehdä syyttäjän ehdoilla, vaan rakentamalla vihdoinkin oma esitys siitä mitä murhapaikalla todella tapahtui. Se torjuu Ampujan porukan yrityksen heti alkuunsa.

Nyt ei tämä riitä. Syyttäjän paperista on KKO salannut sen varsinaisen hyökkäyksen, joka lähtee Auerin pojan uskomisesta Turun hovissa. Hän toistaa pojan ja tyttöjen jutuja pitkät pätkät ja KKO kuuliaisesti salaa ne. Syyttäjä vaatii yhtenäistä oikeuskäytäntöä siinä kun pojan valheet otetaan todistuksina, vaikka hän kieltäytyikin niitä toistamassa ollessaan todistajana Vaasan hovioikeudessa.
Beta
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Beta »

Oon kyllä jo ihan laadoos, eli Auerin ääni ja mitäs tää nyt sitten teiän mielestä tarkoota? :o
harjoittelija
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja harjoittelija »

Eiköhän tää juttu ole selvä. Siellähän ne äänet on.
Pet Detective
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Pet Detective »

about seittemän vuotta lukenu tätä ulvila osiota ja nyt kuuntelin ekaa kertaa häkenauhan. voi vittu mikä imbesilli täytyy olla. Että kuulee ton aidolta hädältä ku murhaaja on talossa. luulin kirjoitusten perusteella, että toi olis oikiasti joku mysteeri... kohdassa ennen ku tyttö kirkaisee paljastuu totuus... Ihmiset joilla on vähänki älyä huomaa sen :) ja koska en tiedä mitä imbesilli tarkoittaa, olen siis puolueeton ;)
Padex
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Padex »

Kerro nyt mitä kuuluu ennen kirkaisua?
Ande
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Ande »

Pet Detective kirjoitti:about seittemän vuotta lukenu tätä ulvila osiota ja nyt kuuntelin ekaa kertaa häkenauhan. voi vittu mikä imbesilli täytyy olla. Että kuulee ton aidolta hädältä ku murhaaja on talossa. luulin kirjoitusten perusteella, että toi olis oikiasti joku mysteeri... kohdassa ennen ku tyttö kirkaisee paljastuu totuus... Ihmiset joilla on vähänki älyä huomaa sen :) ja koska en tiedä mitä imbesilli tarkoittaa, olen siis puolueeton ;)
Et kuitenkaan kertonut, mitä kuulit ennen kirkaisua. Minäkin haluaisin tietää, t. kuurojenkerholainen.

Sinä voisit kertoa myös muille imbesilleille, mikä on sinun selityksesi sille, että Annelilla ei ole puhelun aikana pienintäkään hätää tytön puolesta. Enemmän hätää kuvastuu häkepäivystäjän huudahduksesta "neljä lasta".
Vastaa Viestiin