uskonnollisten harhanäkyjen vuoksi.
Asiasta oli juttua viime viikolla Savon Sanomissa.
Tyypillisin Jerusalemin -syndrooman uhri on ensimäistä kertaa pyhässä kaupungissa takanaan matkoista johtuva aikaeroväsymys.
Sairastunut pyrkii eristäytymään joukosta ja retkeilemään ominpäin.
Monesti turisti löydetään kadulta hotellin lakanoihin kääriytyneenä kuvitellen olevansa jokin Raamatun henkilö.
Syndroomalle tyypillistä on myös se, että havahduttuaan tilasta uhri kärsii jonkinasteisesta muistinmenetyksestä.
Tyypillinen tapaus on artikkelissa mainittu nuori brittityttö ,joka näki Jeesuksen tulevan läpi Itkumuurista.
On se ihmismieli vaan ihmeellinen.
Yli 40 turistia sairaalahoitoon vuosittain Jerusalemissa
-
metallikukko
- Neuvoja-Jack
Mä oon ymmärtänyt, että loppujen lopuksi hirveen monilla uskovaisilla on ollut eriasteisia harhanäkyjä. Sen verran moni kertoo innoissaan siitä miten Jeesus tai Jumala on ilmestynyt heidän eteensä, jonka jälkeen onkin sitten flipattu ja pahasti. Pahimmat tapaukset lähtee jopa kiertämään kyliä ja mantuja Raamattu kädessä toitottaen muille ihmisille heidän "ilosanomaansa". Osa jopa ihan ovelta ovelle meiningillä. Oikeesti aika surullisia kohtaloita.
Kun ihan täysillä uskoo johonkin asiaan, niin kyllähän siinä kuvitelmatkin alkavat muuttua tosiasioiksi. Pölypilvi muotoutui ihmisen hahmoksi, se tuli ja puhutteli sinua. Ja kun se kerran puhutteli, niin silloin sen oli pakko olla jumala tai ainakin jumalan lähettiläskatupoika kirjoitti:Mä oon ymmärtänyt, että loppujen lopuksi hirveen monilla uskovaisilla on ollut eriasteisia harhanäkyjä.
Itse olen eräällä reissulla käynyt Israelissa ja tuli siinä matkusteltua muutama viikko ympäri maata. Ei kuitenkaan uskonnollisuuden vuoksi, vaan siksi että se on historiallisessakin mielessä kiinnostava maa. Uuden testamentin kertomukset saivat uutta valoa, kun näki ne paikat missä joitakin merkittäviä asioita oli tapahtunut. Minulle se merkitsi sitä että aloin uskomaan että historiallinen henkilö nimeltä Jeesus Nasarettilainen on oikeasti elänyt. Pystyi kuvittelemaan ne tapahtumat jossain tietyssä paikassa, kun huomioi sen että pyhän kirjan kirjoittajat olivat vaan ehkä "hieman" värittäneet niitä asioita.
Jerusalemissa huomasi että monet paikat ovat vaan turistirysiä, mihin houkutellaan uskonnollisen vakaumuksen omaavia matkailijoita. Vanhassa kaupungissa on ties kuinka monta kristillistä kirkkoa, jotka on perustettu sille paikalle missä Jeesuksen elämässä tapahtui jotain merkittävää. Jeesuksen hautakin on siellä, mutta mitään selvää näyttöä ei ole siitä onko se nyt sitten se oikea paikka. Käärinliinojen analyysi on osoittanut että ne ovat oikealta ajalta ja kyseessä on jonkun merkittävän henkilön hauta, ei mitään muuta.
Tältä pohjalta kun miettii tuota jeesus-syndroomaa, niin on se ihan mahdollista että joku vakaumuksellinen ihminen on siinä sitten kokenut "valaistumisen" ja alkanut uskoa olevansa uusi jumalan poika.
Olen kyllä itsekin kokenut kaikenlaisia harhoja ja hallusinaatioita, mutta ne on kyllä johtuneet ihan rehellisesti psykoaktiivisten kemikaalien nauttimisesta
Tämä juttu on yleensä vakiokamaa joulun alla.Aamulehdessäkin oli juttu aiheesta pari päivää sitten.Tämä on Iltasanomista
Turistien harhat lisääntyvät Jerusalemissa joulunaikaan
Jerusalem-syndrooma vie kymmeniä sairaalaan
18.12.2007 14:20
Jos törmäät Jerusalemin kaduilla saarnamieheen vain valkoinen lakana asunaan, voi kyseessä hyvinkin olla Jerusalem-syndroomasta kärsivä turisti.
Kaupungissa toimitetaan vuosittain nelisenkymmentä ihmistä hoitoon sen jälkeen kun he ovat nähneet jumalallisia ilmestyksiä tai kuvitelleet olevansa itse jokin Raamatun hahmoista.Harhaisia turisteja havaitaan Jerusalemissa erityisesti joulunpyhien ja pääsiäisen tienoilla.
Matkaopas Avi Green muistaa muutaman vuoden takaa tapauksen, jossa 19-vuotias amerikkalaisnuori näki Itkumuurin aukeavan edessään ja Messiaan astuvan esiin.
- Hänestä tuli harhainen ja väkivaltainen. Hänet oli vietävä sairaalaan, Green muistelee.
Ilmiö on tunnettu Jerusalemissa vuosikymmenten takaa. Kaupunkiin perustettiin jo yli 20 vuotta sitten poliisin erikoisyksikkö, jonka tehtävänä on poimia harhoista kärsivät turistit kaduilta ja toimittaa heidät sairaalahoitoon.
Kohtaus voi
kestää päiviä
- Syndrooma puhkeaa yleensä ensimmäisellä matkalla Pyhälle maalle -- kun matkustuksesta johtuvan aikaerorasituksen päälle lisää muutaman valvotun yön, turistit alkavat samaistua raamatullisiin hahmoihin, kertoo sairaustapauksia tutkinut lääkäri Gregory Katz.
Katzin mukaan oireiden alkuvaiheessa potilaasta tulee ensin levoton ja hermostunut. Hän haluaa kierrellä kaupungilla yksin ja lopulta irtautuu matkaseurueestaan. Viimeisessä vaiheessa potilas päätyy yleensä jonkin tärkeän uskonnollisen monumentin eteen hotellin lakanoihin kääriytyneenä.
Eräs Katzin potilaista oli 35-vuotias nainen, joka kolme yötä valvottuaan alkoi uskoa olevansa Neitsyt Maria. Nainen lähti hotellihuoneestaan pukeutuneena vain lakanasta kyhäämäänsä toogaan ja alkoi saarnata kadulla synnittömästä elämästä.
- Yleensä kohtaus kestää muutaman päivän, jonka jälkeen potilas ei yleensä muista mitä on tapahtunut, Katz kuvailee.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1467196