15v tytön surma - Seinäjoki 2015

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
voi-voi
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: To Syys 13, 2012 6:06 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja voi-voi »

Nemesia kirjoitti:Kiva saada lapselta puhelu töihin "isä, ..."
"Kiva" myös siivota surman jäljet. Kukahan tämän työn joutui tekemään? USA:ssa on ainakin kaupungeissa siivousfirmoja, jotka ovat erikoistuneet veritekojen siivoamiseen. Ehkä perhe sai palkattua apua siivousfirmalta? Aika järkyttävä ajatus, jos joutuivat itse huolehtimaan tästä.
H. Solmunen
Harjunpää
Viestit: 333
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 8:30 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja H. Solmunen »

Annamaria kirjoitti: Mutta tiesikö syytetty tästä 15-vuoden rikosvastuurajasta? Tai ainakaan ottiko hän sitä huomioon. Jos mietitään laskelmointia ja suunnittelua, niin eikö syytetyn olisi kannattanut "hankkiutua eroon kilpailijasta" ennen 15 vuotta täytettyään?
Koulun opetuksessa käsittääkseni rikosasiat tulevat vasta 9-luokalla, joten välttämättä ei tiennyt. Toisaalta ottaen huomioon, että H oli hyvä oppilas ja hänellä oli myös ajokortti, uskon hänen olleen tietoinen ikärajasta. Lisäksi hän suunnitteli tekoa pitkään, joten voisin kuvitella hänen tutkineen myös rangaistuskäytäntöä. Kuulusteluissa hän mainitsi myös harkinneen kotoa karkaamista, joten voi ajatella, että rikosvastuuseen joutuminen oli hänen kannaltaan pääsylippu kotoa pois. Se selittäisi myös hänen tyyneksi mainitun käytöksensä pidätysaikana - sai mitä halusi. Ennen 15 vuoden ikää tehtynä teko olisi johtanut vain sosiaaliviranomaisten ja vanhempien kontrollin valtavaan lisääntymiseen ja se voi olla viimeinen asia mitä H halusi. Ehkä tuo karkaamisen miettiminen myös kertoo jotain kotioloista, en tiedä.
H. Solmunen
Harjunpää
Viestit: 333
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 8:30 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja H. Solmunen »

Annamaria kirjoitti:
Ainakaan 20 vuotta sitten, kun itse olin tuonikäinen, ei meidän kilttien, koulussa hyvin pärjäävien teinityttöjen piirissä todellakaan ollut mitään tuon kaltaistakaan. Ei kukaan uhkaillut toista väkivallalla, ei edes puheiden tasolla. Tuskin asiat ovat niin paljon muuttuneet, tietysti mistä minä tiedän. Mutta mielestäni tässä teossa juuri huomioitavaa on se tausta, että tekijä oli kiltti, koulussa pärjäävä jne vs. lastensuojelun tuntema, tappeluihin osallistuva tms. Nyt toki tiedämme toisin ja jonkin verran siitä, mitä hänen päänsä sisällä on tapahtunut ja tiedämme kavereiden kesken käydyistä järkyttäviä pakkomielteisiä ajatuksia sisältävistä whatsapp-keskusteluista.
Tuota ristiriitaa minäkin mietiskelin, että minun nuoruudessa huono koulumenestys, vähävaraisuus, huonot kotiolot, väkivaltaisuus, päihteet ja orastava rikosura kulkivat käytännössä kaikki käsi kädessä. Tulin kuitenkin siihen johtopäätökseen, että ajat ovat muuttuneet. Nykyään vähävaraisuus ei välttämättä näy päältäpäin, vaan Suomen mittapuun mukaan köyhien perheiden lapsilla voi olla merkkivaatteet ja iPhonet (olen nähnyt) ja henkinen pahoinvointi voi hyvinkin keskittyä uraohjusvanhempien lapsiin (nähnyt sitäkin). Näin ollen en enää näe tuossa ristiriitaa, eikä asia ole minusta merkityksellinen tässä casessa.
paksupoika
Susikoski
Viestit: 46
Liittynyt: Su Kesä 24, 2007 12:19 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja paksupoika »

Nemesia kirjoitti:Kiva saada lapselta puhelu töihin "isä, tapoin kaverin meidän keittiöön"
Se on kyllä totta. Ei voi kiistää tätäkään asiaa.
putterson
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 3:06 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja putterson »

Tietääkö kukaan vieläkö epäillyn vanhemmat asuvat tuossa surmatalossa?
Luulisi olevan aika tukalaa elämää, kun miettii kohtaamisia naapuruston kanssa tai esim. ihan vaikka kauppareissuilla uhrin omaisten kanssa.
Oudolta kuulostaisi jos yhä asuisivat tuossa talossa ja kävisivät normaalisti entisillä työpaikoillaan.
Tracker
Theo Kojak
Viestit: 1193
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 9:13 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Tracker »

putterson kirjoitti:Tietääkö kukaan vieläkö epäillyn vanhemmat asuvat tuossa surmatalossa?
Luulisi olevan aika tukalaa elämää, kun miettii kohtaamisia naapuruston kanssa tai esim. ihan vaikka kauppareissuilla uhrin omaisten kanssa.
Oudolta kuulostaisi jos yhä asuisivat tuossa talossa ja kävisivät normaalisti entisillä työpaikoillaan.
Eilen juuri mietin samaa, miten voi asua talossa jossa oma tytär on tehnyt murhan? Taloon jää "muistuma" ....talon arvo putoaa........ tai.... joku mielenvikainen saattaa ihastuakin tälläiseen rakennukseen.
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

Tracker kirjoitti:
putterson kirjoitti:Tietääkö kukaan vieläkö epäillyn vanhemmat asuvat tuossa surmatalossa?
Luulisi olevan aika tukalaa elämää, kun miettii kohtaamisia naapuruston kanssa tai esim. ihan vaikka kauppareissuilla uhrin omaisten kanssa.
Oudolta kuulostaisi jos yhä asuisivat tuossa talossa ja kävisivät normaalisti entisillä työpaikoillaan.
Eilen juuri mietin samaa, miten voi asua talossa jossa oma tytär on tehnyt murhan? Taloon jää "muistuma" ....talon arvo putoaa........ tai.... joku mielenvikainen saattaa ihastuakin tälläiseen rakennukseen.
Jos talon arvo putoaa, niin ei siitä ainakaan silloin kannata lähteä.
ruubeni
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: To Touko 07, 2015 3:04 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja ruubeni »

Annamaria kirjoitti:Ainakaan 20 vuotta sitten, kun itse olin tuonikäinen, ei meidän kilttien, koulussa hyvin pärjäävien teinityttöjen piirissä todellakaan ollut mitään tuon kaltaistakaan. Ei kukaan uhkaillut toista väkivallalla, ei edes puheiden tasolla. Tuskin asiat ovat niin paljon muuttuneet, tietysti mistä minä tiedän.
Tämä on aika pitkälti kiinni paikkakunnasta, koulusta, luokasta ynm. Kyllä meillä 10-12 vuotta sitten oli melko julmia keskusteluja toisista, nämä usein ohitettiin olan kohautuksella eivätkä puheet konkretisoituneet teoiksi. Useimmat näistä kilteistä koulumenestyjistä olivat opettajien suosiossa ja käyttivät tätä "valta" asemaansa hyväksi.

Alemmalla luokalla, eli vuotta myöhemmin syntyneillä ei samanlaisia keskusteluja ja asenteita taas ollut. Ylemmällä luokalla, eli vuotta vanhemmilla oli taas melko rankkoja tappeluita ynm, joita meillä ei ollut. Samassa kaupungissa, mutta toisessa koulussa oli taas jo aivan omat meiningit. Tähän aikaan siis käytettiin messengeriä viestimiseen ja keskustelut tapahtuivat siellä.

10-vuotta vanhemmalla siskollani oli suunnilleen samanlaiset kokemukset koulusta jossa näennäisesti kiltit, mutta menestyvät oppilaat olivat ne pahimmat kiusaajat.

Osoitus vain että ne omat koulukokemukset ja muistot eivät välttämättä vastaa lainkaan mitä vaikka rinnakkaisluokalla on koettu.
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Henkirikos & muutto: Kotkassa surmatun asianajajan taloa on yritetty myydä vaikka kuinka kauan, hintaa pudotettu tasaisen epätasaisesti mutta ei ole mennyt. Seudulla muutenkin nihkeää asuntokaupan alalla, mutta olen itse pohtinut että ei se kyllä erityisesti houkuta jos tietää että on "mestauspaikka".

Kotkaa edelleen ruotiakseni, perhe jossa veli vasaroi siskonsa hengiltä asuu ymmärtääkseni samassa talossa jossa teko tapahtui. Siinä oli siis omissa lapsissa sekä tekijä että uhrit.

Itse varmaan joutuisin muuttamaan. Mihinkään henkimaailman juttuihin ei muuttoni pohjautuisi, varmaan vaan jäisi epämukavat fiilikset.
MarkoS
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 11:04 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja MarkoS »

voi-voi kirjoitti:
Nemesia kirjoitti:Kiva saada lapselta puhelu töihin "isä, ..."
"Kiva" myös siivota surman jäljet. Kukahan tämän työn joutui tekemään? USA:ssa on ainakin kaupungeissa siivousfirmoja, jotka ovat erikoistuneet veritekojen siivoamiseen. Ehkä perhe sai palkattua apua siivousfirmalta? Aika järkyttävä ajatus, jos joutuivat itse huolehtimaan tästä.

Tutun ex-mies oli ampunut itteään päähän. ISS:n siivoojat olivat siivonneet sotkut. Mut ilmeisesti poliisi oli ensin raivannut enimmät palaset pois.
Agentti Mustikkasuu
Susikoski
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 22, 2015 2:11 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Agentti Mustikkasuu »

Nemesia kirjoitti:Kiva saada lapselta puhelu töihin "isä, tapoin kaverin meidän keittiöön"
Eiköhän tämä H ole valehdellut myös isälleen, että tekijä on joku ulkopuolinen.

En ole tätä keissiä kovin tarkkaan seurannut, mutta muistan lukeneeni, että tyttö tunnusti vasta kahdeksansissa kuulusteluissa. Aikamoisen sitkeä tyyppi.

Muistan myös, että tyttöhän sai tavata melko nopeasti vankilassa vanhempiaan (?), tiä sitten vaikka isä ja äiti olisivat sanoneet että prkl nyt tunnustat. En muista miten ne tapaamiset ajallisesti sopivat kuulusteluiden etenemiseen.
Gurney
Adrian Monk
Viestit: 2544
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 9:37 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Gurney »

Kun tuon yhteisen ihastuksen avointa ask tiliä lukee, niin alkuvuodesta pyöri usein O:n kanssa ja vastasi kyselyihin: olin O kanssa kaupungilla, mäkkärissä jne. Hiihtolomalla oli O:n kanssa ollut Tampereella shoppailemassa.

Maalis ja huhtikuussa oli sit usein H:n kanssa ja vastasi kyselyihin, mitä eilen tein usein vastasi "olin H kanssa, kävin H:n kanssa ajelemassa mopoautolla jne."

Vähän ennen surmaa taas alkoi nähdä O:ta useammin ja surmapäivänä poika oli toisella puolella maapalloa lomalla, mutta oli O:n kanssa viestitellyt koko päivä, jopa 15 min ennen surmaa... Eli H on nähnyt koko päivän kun viestittelivät jatkuvasti ja se taisi olla viimeinen pisara.

H:n vanhemmat muuttaneet Turkuun, jossa H on vankilassa. Taloa ei ole myyty/ei saatu myytä.
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia
erica
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2015 10:14 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja erica »

ovatko H:n vanhemmat edelleen yhdessä?
H:n sijoituspaikka voi kai muuttua tuomion jälkeen. taitaa olla hyvä, ettei H:lla ole sisaruksia, heillä voisi olla tukalat oltavat koulussa ym.
Mikisu
Martin Riggs
Viestit: 644
Liittynyt: Ti Syys 24, 2013 9:24 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Mikisu »

Saahan sitä Turkuun muuttaa, varsinkin jos joka tapauksessa haluaa pois tutulta paikkakunnalta. Ja 15-vuotias on tietysti vielä lapsi. Siltikään en voi välttyä ajatukselta, että tässä voisi olla vähän curling-vanhemmuutta, sitä että lapsi on elämän koko sisältö. Hyi minua. Tai sitten vanhempien edellytetään olevan läsnä niin usein viranomaisten/hoitohenkilökunnan tms. tapaamisissa, että käytännöllisintä on asua paikan päällä.
Gurney
Adrian Monk
Viestit: 2544
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 9:37 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Gurney »

Tottakai saa muuttaa Turkuun... Kerroin vaan, että vanhemmat muuttaneet sinne H perässä, kun joku sitä kysyi, että asuvatko samassa talossa.

Mitä olen kuullut, isä oli ankara, lapsen oli pakko olla paras koulussa. Huusi kaikille ja eniten lapselleen kun veti treenejä ( tietyn urheiluseuran vanhemmat vetivät vuorotellen jotain treenejä). Lapsen oli pakko olla paras, mutta toisaalta sai kaiken mitä vaan halusi. Nämä siis naapureiden ja tytön kaverien vanhempien juttuja
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia
Vastaa Viestiin