Jokuroti kirjoitti:
PISA testaa nimenomaan koulutukseen liittyviä asioita.
Hyvä on. Olkoon sitten sama asia.
Yhdysvalloissa keskustelun kohteena on ollut pitkään erityisesti se, että afroamerikkalaisen väestön keskiarvo älykkyystutkimuksissa on ollut tyypillisesti noin yhden keskihajonnan verran (15 pistettä) valkoisen valtaväestön keskiarvon alapuolella.
ja
Yhdysvalloissa on todettu, että 12. luokkaa käyvät afroamerikkalaiset oppilaat suoriutuvat koulussa keskimäärin yhtä hyvin kuin valkoiset 8. luokkaa käyvät oppilaat.
Vaikka väitit, että:
Jokuroti kirjoitti:Ah niin, koulutus ja ÄO eivät korreloi yleensä kovinkaan sujuvasti.
Jokuroti kirjoitti: Yliopistossa tutustuimme testeihin ja juuri logiikkaan jossa geometrinen ja matemaattinen hahmotus ovat olennaisia.
Koska et ole mensan testissä käynyt, niin et voi tietääkkään, että siellä ei tarvita jako, kerto, yhteen, vähennys, ym laskuja. Eikä myöskään tarvitse olla koskaan edes avannut geometriasta kertovaa kirjaa.
Minä itse olen elävä todiste siitä, koska matematiikka eikä geometria ole vahvinta aluettani.
Jokuroti kirjoitti:vieläkin ohitat sen kritiikin jonka aiemmin linkkasin.
Kuten varmasti itsekin huomasit, mutta jätit asian tietoisesti mainitsematta, niin tuo linkkaamasi kritiikki kohdistui vuonna 2002 ilmestyneeseen teokseen( IQ and the Wealth of Nations).
Tuohon linkkaamaasi kritiikkiin on vastattu vuonna 2006 ilmestyneessä teoksessa( IQ and Global Inequality), jossa on myös uudempaa tietoa ja tarkennuksia.
Tuo postaamani ÄO-ranking on tuota uudempaa materiaalia.