Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3862
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja Luupää »

'
Parin viikon takainen Karkkilan kuolonkolarikohan oli se viimeinen sysäys joka avasi lopulta yleisemmän keskustelun aiheesta. Muuan poliisiylitarkastaja on blogissaan poliisin sivustolla julkaissut itsemurhakolareita käsittelevän kirjoituksen joka on saanut laajempaakin huomiota osakseen.

Tässä ensin Iltalehden nettijuttu ja perään jutussa mainittu blogikirjoitus:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015071 ... 2_uu.shtml
Sunnuntai 19.7.2015
Liikenteessä tehtyjen itsemurhien vuosittainen määrä on pysynyt 2000-luvulla lähes samana, vaikka itsemurhien määrä on Suomessa muuten vakaassa laskusuunnassa.


Poliisiylitarkastaja Risto Lammi nosti vaikean aiheen blogissaan esille perjantaina. Hän kertoo, että alkuvuonna on tapahtunut lukuisia tieltä suistumisia ja nokkakolareita kovassa vauhdissa.

- Vaikuttaa siltä, että omia vaikeita elämäntilanteita tai tunnetiloja ratkotaan nyt maantiellä väkivaltaisesti, Lammi kirjoittaa.

Tilastokeskuksen uusimman tilaston mukaan moottoriajoneuvolla törmäämällä tehtiin 23 itsemurhaa vuonna 2013.

- Kyse on rikollisesta toiminnasta, pahimmillaan henkirikoksesta, eikä se ole mitenkään tekijän oma asia. Kaikilla on oikeus turvalliseen liikenteeseen, Risto Lammi korostaa STT:lle.

Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha


Liikennevakuutuskeskuksen liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat selvittävät liikennekuolemien syitä esimerkiksi onnettomuuspaikkatutkimuksella ja osallisten potilashistoriaa tutkimalla. LVK:n yhteyspäällikön Tapio Koisaaren mukaan viimeisen vuosikymmenen aikana vuosittain 10 prosenttia kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista on tietoisesti aiheutettuja. Tällaisia törmäämällä tehtyjä itsemurhia sattuu vuosittain keskimäärin 25 kappaletta.

Sekä Koisaari että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Inkeri Parkkari kuitenkin korostavat, että kaikkien onnettomuuksien todellinen syy ei tule tietoon, joten liikenneitsemurhien tilastoituja määriä ei voida pitää täysin kattavina. Määrät ovat myös niin pieniä, että vuosien välisten vaihteluiden selittäminen on hankalaa.

Katse ennaltaehkäisyyn

Inkeri Parkkari on mukana työstämässä loppuvuodesta valmistuvaa esiselvitystä liikenneitsemurhista. Hän muistuttaa, että itsemurhat, niin liikenteessä kuin muutenkin, ovat aina ehkäistävissä, jos apu vain tulee riittävän varhain. Usein jo keskusteluapu voi auttaa itsetuhoisia ajatuksia hautovaa.

Ajokyvyn arviointi lääkärikäyntien yhteydessä on tärkeä keino itsetuhoisten henkilöiden seulomisessa. Parkkarin mukaan tähän on viime vuosina heräilty.

- Ajokykyä pitäisi arvioida vielä nykyistä useammin. Harvoin tulee vastaan tapauksia, joissa ajo-oikeuden eväämistä olisi psyykkisten ongelmien vuoksi edes pohdittu.

Tilanteen toivotaan tulevaisuudessa parantuvan. Suomeen on saatu liikennelääketieteen professuuri, jonka kautta tietoa levitetään lääkärikunnalle. Lisäksi liikennelääketieteeseen erikoistuneita terveydenhoidon yksiköitä on perustettu ainakin Turkuun ja Helsinkiin.

- Pitäisi pyrkiä luomaan arviointijärjestelmä, jossa terveyskeskuslääkärit voisivat epäilyksen herätessä lähettää henkilön tällaiselle ajokyvyn arviointiin erikoistuneelle lääkärille, Parkkari sanoo.

Poliisiylitarkastaja Risto Lammin mukaan myös poliisin perus- ja täydennyskoulutukseen on lisätty ajoterveyden valvonnan opetusta.

- Tarkoitus on lisätä tietoa siitä, miten havaita vaaraa aiheuttavat ihmiset ja ohjata heidät terveydenhuollon piiriin. Ratkaisu tähän ongelmaan on kuitenkin siellä terveydenhuollossa, ennakoivan arvioinnin puolella, Lammi muistuttaa.
Lammin blogikirjoitus:

http://poliisi.fi/poliisista_paivaa/ris ... esta_36540
17.7.2015
Liikenneväkivalta jatkuu - ratkaisuja haettava ajoterveydestä

Liikenneturvallisuus kehittyi tammi–kesäkuun aikana pääosin myönteiseen suuntaan. Poliisi on tehnyt oman työnsä osalta monia toimenpiteitä, joilla voi arvioida olevan vaikutusta yleiseen liikenneturvallisuuteen. Poliisi on ottanut käyttöön uuden liikenneturvallisuustyön ohjausmallin, joka on jäsentynyt hyvin osaksi poliisilaitosten toimintaa. Toiminnan tehokkuutta ovat puolestaan lisänneet uudet tekniset menetelmät, kuten rekisterikilpien lukulaite, automaattisen nopeusvalvonnan langaton teknologia, uudet sähköiset sakkolomakkeet ja siirrettävät tarkkuusalkometrit.

Myönteisiä tuloksia liikenneturvallisuudessa kuluvan vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ovat henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien väheneminen ja onnettomuuksissa loukkaantuneiden ihmisten lukumäärän pienentyminen. Onnettomuudet, joissa raskaan liikenteen ajoneuvot ovat olleet mukana, ovat myös vähentyneet. Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet, joihin alkoholilla on osuutta, ovat myös vähentyneet ja poliisi on paljastanut rattijuoppoja tehokkaammin.

Ongelmana ovat liikennekuolemat. Valitettavasti.

Alkuvuonna on tapahtunut lukuisia suistumisia kovalla vauhdilla ulos tieltä ja törmäämisiä vastaan tulevaan ajoneuvoon. Varsin usein on törmätty raskaan liikenteen ajoneuvoon. Vaikuttaa siltä, että omia vaikeita elämäntilanteita tai tunnetiloja ratkotaan nyt maantiellä väkivaltaisesti.

Jälki on raakaa. Vastaan tulleen raskaan liikenteen ajoneuvon kuljettaja loukkaantuu ja kuka tietää, mitkä henkiset seuraukset tapahtumalla on hänen työkykyynsä tulevaisuudessa.

Kyse on rikollisesta, väkivaltaisesta toiminnasta tiellä. Kun joku tahallisesti aiheuttaa onnettomuuden, teossa ei ole mitään puolustettavaa. Ei silloinkaan, kun törmäykseen syyllistyvä kuljettaja tekee sen itsetuhoisesti. Näiden tekojen kohteeksi joutuu täysin sattumanvaraisesti valikoituva ihminen tai suuri joukko ihmisiä, joiden tuhottu elämä tai vakava vamma koskettaa laajasti ja syvästi myös heidän lähimmäisiään.

Poliisi ei pysty edes valvontatilanteessa tunnistamaan henkilön toiminta-aikomusta tai tunnetilaa, ellei kyse ole aivan ilmiselvästä tapauksesta. Poliisi on jo laittanut vireille ajoterveyden valvontaa tehostavan koulutuksen, mutta sekin on vain osaratkaisu.

Kyse on ennen kaikkea ennakoivasta ajoterveyden hallinnasta ja valvonnasta, johon tarvitaan koulutettuja lääkäreitä ja terveydenhoidon ammattihenkilöstöä. Itseään tai toista vahingoittavia tekoja suunnitteleva ajo-oikeuden haltija ei kuulu maantielle, vaan terveydenhuollon toimenpiteiden piiriin. Raa'at teot tiellä pitää kyetä ehkäisemään ennalta. Valvonnalla siihen on vain rajalliset ja satunnaiset mahdollisuudet.

Itsetuhoisuus on Suomen pitkäaikainen ja kansallinen haaste, siinä on päästy hienosti eteenpäin ja luvut ovat olleet laskusuunnassa. Liikenteessä tapahtuvasta itsetuhoisuudesta ei juuri julkisesti puhuta peläten kaiketi sitä, että julkinen kirjoittelu aiheuttaa lisää tekoja. Itse olen alkanut ajatella toisin. Poistetaan mystiikka asian ympäriltä ja ryhdytään purkamaan asiaa perinpohjaisesti ja niihin ehkäiseviin toimiin, joita asia ilmiselvästi vaatii.

Suomi olisi ilman liikenteessä toteutettuja itsemurhia yksi Euroopan turvallisimmista maista liikenneturvallisuudessa. Esimerkiksi naapurimaamme Ruotsi tilastoi liikenteessä tehdyt itsemurhat erikseen. Asiaa ei pidä piilotella, vaan kohdata ilmiselvä haaste ja ryhtyä toimiin.

Kun liikenneonnettomuuksien tutkinnan tulokset kuluvalta vuodelta saadaan käyttöön, uskon tilastojen tukevan epäilyäni: olemme vakavan haasteen edessä liikenteessä tapahtuvan itsetuhoisen toiminnan osalta.

Ajoterveyden ennakoivan ja muun valvonnan kehittäminen ja systematisoiminen laajana viranomaisyhteistyönä on seuraava iso haaste liikenneturvallisuustyössä, muita haasteita vähättelemättä.

Hyvää liikennepoliisipäivää!

Risto Lammi,
poliisiylitarkastaja
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
tötterö
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 9:11 am

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Enemmän.
iskuhiutale
Alibin satunnaislukija
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 1:48 am

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja iskuhiutale »

Luulisinpa, että itsemurha-ajajilla olis vielä alkoholiakin veressä sun muita mömmöjä. Eräs tuttavani ajoi rekan keulaan ja huonosti kävi. Kukaan ei voinut koskaan todistaa oliko itsemurha vai vahinko. Asian sai näyttämään kummalta vain.
mobiililaiteukkeli
Neuvoja-Jack
Viestit: 567
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 3:05 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja mobiililaiteukkeli »

Minä olen itse tässä viimeisen parin vuoden aikana huomannut että riskialttiiden ohitusten määrä on lisääntynyt. Vaikka yhdelläkin pitemmällä (parisen sataa kilometriä) pätkällä jota itse ajan hyvin usein, on reilusti ohituskaistoja ja nopeusrajoitus 80-100 km, aina, ihan aina on niitä "kyllä minä tuosta vielä ehdin"-tyyppejä joita saa aina pelätä henkensä edestä. Että koska se kusipää ei ehdikään sille omalle kaistalle takaisin vaan osuu minun, tai jonkun muun auton keulaan vastaantulevien kaistalla. Että paljon on varmasti noissa tilastoissa näitäkin "sankareita". Toki enemmän se tietoiseen itsetuhoisuuteen viittaa, jos se toinen osapuoli on rekka, linja-auto tms.

Jos on pakko tehdä itsemurha niin ranteet auki tai köysi kaulaan siellä kotona.
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.
Pula-aho
Martin Riggs
Viestit: 620
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 1:58 pm

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja Pula-aho »

mobiililaiteukkeli kirjoitti:Minä olen itse tässä viimeisen parin vuoden aikana huomannut että riskialttiiden ohitusten määrä on lisääntynyt. Vaikka yhdelläkin pitemmällä (parisen sataa kilometriä) pätkällä jota itse ajan hyvin usein, on reilusti ohituskaistoja ja nopeusrajoitus 80-100 km, aina, ihan aina on niitä "kyllä minä tuosta vielä ehdin"-tyyppejä joita saa aina pelätä henkensä edestä. Että koska se kusipää ei ehdikään sille omalle kaistalle takaisin vaan osuu minun, tai jonkun muun auton keulaan vastaantulevien kaistalla. Että paljon on varmasti noissa tilastoissa näitäkin "sankareita". Toki enemmän se tietoiseen itsetuhoisuuteen viittaa, jos se toinen osapuoli on rekka, linja-auto tms.

Jos on pakko tehdä itsemurha niin ranteet auki tai köysi kaulaan siellä kotona.
Varmaan johtuu ihan siitä luonnollisesta syklistä, että vanhuksia on liikenteessä enemmän kuin koskaan. Onhan se perin ikävää, että jo ennestäänkin hitaasti soljuvaa liikennettä hidastetaan sitten ajamalla 10-20km/h alle rajoituksen, tällainen toiminta muodostaa tulpan liikenteeseen ja vaaralliset ohitukset sitä kautta lisääntyvät.

Noihin itsemurhakuskeihin poliisi voisi vaikuttaa halutessaan ottamalla näiltä päihde- ja mt-ongelmaisilta auton pois, korttiahan näillä ei ole ollut vuosikausiin. Vasta Helsingin poliisi oli rikkonut virkavelvollisuuttaan ja päästänyt tällaisen huumehörhön takaisin auton rattiin ilman korttia ja keskelle ristaustahan tämä hörhö sitten oli nukahtanut. Siitä ilmeisesti taas koppiin hetkeksi, avaimet lähtiessä kouraan ja uudelleen auton rattiin. Älykästä kerrassaan.
kaljaloota
Theo Kojak
Viestit: 1158
Liittynyt: To Syys 13, 2012 5:34 pm
Paikkakunta: si lähikauppa

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

Viiden vuoden sisällä on liikennekuri täysin romahtanut, painetaan tyyliin, minä ensin liikennemerkeistä välittämättä, stoppi, kolmiot, valkoiset viivat ei merkkaa mitään.
Kaikkiko luulee olevansa yhtä taitavia kuskeja kuin rallikuskit, muka hallitsevat kaikki vastaan tulevat yllättävät tilanteet? :mrgreen:
NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1580
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Luupää kirjoitti:Ajokyvyn arviointi lääkärikäyntien yhteydessä on tärkeä keino itsetuhoisten henkilöiden seulomisessa. Parkkarin mukaan tähän on viime vuosina heräilty.

- Ajokykyä pitäisi arvioida vielä nykyistä useammin. Harvoin tulee vastaan tapauksia, joissa ajo-oikeuden eväämistä olisi psyykkisten ongelmien vuoksi edes pohdittu.
Toivottavasti sitä APUA on myös tarjolla, eikä tarkoituksena ole ainoastaan poistaa ajokorttia.

En usko, että itsemurhaa hautova kääntyy kotiovellaan takaisin muistaessaan, että ajokortti onkin kuivumassa vielä pari kuukautta ja rekan keulaan ajaminen onnistuu vasta sen jälkeen.
Rocket
Harjunpää
Viestit: 319
Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:15 pm

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja Rocket »

mobiililaiteukkeli kirjoitti:Minä olen itse tässä viimeisen parin vuoden aikana huomannut että riskialttiiden ohitusten määrä on lisääntynyt. Vaikka yhdelläkin pitemmällä (parisen sataa kilometriä) pätkällä jota itse ajan hyvin usein, on reilusti ohituskaistoja ja nopeusrajoitus 80-100 km, aina, ihan aina on niitä "kyllä minä tuosta vielä ehdin"-tyyppejä joita saa aina pelätä henkensä edestä. Että koska se kusipää ei ehdikään sille omalle kaistalle takaisin vaan osuu minun, tai jonkun muun auton keulaan vastaantulevien kaistalla. Että paljon on varmasti noissa tilastoissa näitäkin "sankareita". Toki enemmän se tietoiseen itsetuhoisuuteen viittaa, jos se toinen osapuoli on rekka, linja-auto tms.

Jos on pakko tehdä itsemurha niin ranteet auki tai köysi kaulaan siellä kotona.
Eiköhän ohituskolarit ole kuitenkin useimmiten vain niitä, itsemurhaaja tyypillisesti kai kurvaa vastaantulijan keulaan ilman ohitettavaa. Paitsi tietysti jos haluaa peitellä itsemurhaa, mutta kuulostaa epätodennäköiselle.

Jännä että monet sanoo liikennekurin höltyneen, itse en ole moista huomannut. Törttöjä on liikenteessä jonkin verran, mutta ei mielestäni aiempaa enemmän.
IsoD
Armas Tammelin
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 11:47 am

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Rekkakuskit alkoivat todenteolla kampanjoimaan tätä vastaan viimevuonna, tapahtumalla "41 kun yksikin on liikaa". Löytyy facebookista. Järjestäjänä Suomen raskaankaluston kuljettajat ry.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3862
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja Luupää »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 93810.html
Rekan ja henkilöauton nokkakolari Valtatiellä 12 – yksi kuoli

Julkaistu: 4.6.

Yksi ihminen sai surmansa henkilöauton ja rekan törmäyksessä valtatie 12:lla lauantaina. Surmansa saanut oli henkilöauton kuljettaja. Hän oli autossa yksin.

Turma sattui Lahden ja Kouvolan välillä Uusikylän liittymän kohdalla. Pelastuslaitos sai hälytyksen turmasta puoli kahden aikaan lauantain vastaisena yönä.

Päivystävän palomestarin mukaan kyseessä oli nokkakolari. Onnettomuuden syytä tutkitaan.
Jälleen yksi koruttomuudessaan suorastaan lakoninen uutinen murhenäytelmästä, jonka
puitteet saavat väkisinkin miettimään oliko tämä taas tahallinen alleajo. Valtatie 12 on nimittäin Uusikylän liittymän kohdalla suhteellisen suora ja näkyvyyttäkin piisaa.

Onko jollakulla palstalaisella tarkempaa tietoa tämän tapauksen taustoista?
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Uutistenlukija
Sofia Karppi
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 09, 2015 4:17 pm

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja Uutistenlukija »

Ajaisivat edes kallioleikkaukseen tappamatta muita. En jaksa olla myötätuntoinen itsetuhoista ihmistä kohtaan, joka tappaa/vammauttaa jopa useita ihmisiä tuhoten näiden sekä heidän läheistensä elämän vain sen vuoksi että saa itseltään nirrin irti.

Tekoa voisi verrata joukkomurhan tai murhan yritykseen jos tietoisesti törmää toiseen autoon.

Japanissahan itsemurhat junan alle hyppimällä olivat yhteen aikaan riesa, mutta nykyään niistä tulee satojen tuhansien tai miljoonien korvausvaatimukset itsemurhan tehneen omaisille. Hyppyminen on kai vähentynyt. Julkiset korvausvaatimukset aiheuttavat kuolleen omaisille "häpeää", joten itsetuhoiset joita perheensä asiat kiinnostavat päättyvät sitten vähemmän julkiseen ratkaisuun.

En sano että meillä pitäisi olla Japanin malli, mutta joku ongelmahan selvästi tässä on kun itsetuhoiset vievät muita tuntemattomia ihmisiä mukanaan.
Raataja
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 108
Liittynyt: To Elo 16, 2007 7:22 pm

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja Raataja »

Tässä tarkoitetaan kaikkia kuolonkolareita, ei ainoastaan niitä jossa toinen osapuoli on rekka tai muu raskas ajoneuvo. Itse olen monesti miettinyt, varsinkin nuorten onnettomuuksista, yksi syy voi olla nämä uudemmat autot ja niiden ajoa turvaavat jutut. Nykyisissä autoissa on ABS:ää ASR:ää ja kaikkea muuta millä yritetään pitää osaamaton kuski omalla kaistalla, Ongelmat alkaa kun se osaamaton kuski ajaa yli näiden turvalaitteiden.... :?:
Avatar
Kyläseppä
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 6:09 am
Paikkakunta: Seppä Ilmarisen paja

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja Kyläseppä »

Raataja kirjoitti:Tässä tarkoitetaan kaikkia kuolonkolareita, ei ainoastaan niitä jossa toinen osapuoli on rekka tai muu raskas ajoneuvo. Itse olen monesti miettinyt, varsinkin nuorten onnettomuuksista, yksi syy voi olla nämä uudemmat autot ja niiden ajoa turvaavat jutut. Nykyisissä autoissa on ABS:ää ASR:ää ja kaikkea muuta millä yritetään pitää osaamaton kuski omalla kaistalla, Ongelmat alkaa kun se osaamaton kuski ajaa yli näiden turvalaitteiden.... :?:
Kun autot +15v vanhoja joissa nuorten onnettomuudet tapahtuneet. Tais olla IL lööpissä juttua tosta. Jos ajat luistonestolla varustetulla kärryllä niin miten se vaikuttaa onnettomuuksiin?

Jos haluaa tappaa itsensä niin ajakoon vittu kalliota päin, kuin se että ajaa toista ajoneuvoa päin.
Syskon S
Jane Marple
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 9:45 pm

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

Kyläseppä kirjoitti:
Raataja kirjoitti:Jos haluaa tappaa itsensä niin ajakoon vittu kalliota päin, kuin se että ajaa toista ajoneuvoa päin.
Samaa mieltä, mutta olisikohan niin, että kuolema ei ole yhtä varma kuin vastaan tulevaa autoa päin ajaessa? Ainakin pari semmoista tiedän, joilla itsemurha on epäonnistunut ulos tieltä tai kallioleikkausta päin ajaessa. Myönsivät itsemurha-aikeet.
Avatar
UglyBetty
Neuvoja-Jack
Viestit: 595
Liittynyt: Ke Loka 29, 2014 2:03 am
Paikkakunta: Cloud Cuckoo Land

Re: Joka kymmenes kuolonkolari on itsemurha?

Viesti Kirjoittaja UglyBetty »

Uutistenlukija kirjoitti:Ajaisivat edes kallioleikkaukseen tappamatta muita. En jaksa olla myötätuntoinen itsetuhoista ihmistä kohtaan, joka tappaa/vammauttaa jopa useita ihmisiä tuhoten näiden sekä heidän läheistensä elämän vain sen vuoksi että saa itseltään nirrin irti.

Tekoa voisi verrata joukkomurhan tai murhan yritykseen jos tietoisesti törmää toiseen autoon.

Japanissahan itsemurhat junan alle hyppimällä olivat yhteen aikaan riesa, mutta nykyään niistä tulee satojen tuhansien tai miljoonien korvausvaatimukset itsemurhan tehneen omaisille. Hyppyminen on kai vähentynyt. Julkiset korvausvaatimukset aiheuttavat kuolleen omaisille "häpeää", joten itsetuhoiset joita perheensä asiat kiinnostavat päättyvät sitten vähemmän julkiseen ratkaisuun.

En sano että meillä pitäisi olla Japanin malli, mutta joku ongelmahan selvästi tässä on kun itsetuhoiset vievät muita tuntemattomia ihmisiä mukanaan.
Onko Japanissa todella tällainen käytäntö, korvausvaatimukset omaisille?
En siis epäile kertomaasi, kuulostaa vaan mielenkiintoiselta.

Otsikosta tuli mieleen, että hyvinkin voi olla totta, ellei sitten jopa useampi kolari.
Omassa lähi/tuttavapiirissä 3 ihmistä on ajanut tahalliseksi epäillyn kolarin.
2 heistä kuoli, yksi selvisi.
Ja se kuka selvisi, häntä vastaan ajanut kuoli.
Vastaa Viestiin