Kriminaalipsykologian dosentti Jaana Haapasalo; lausunnot, hakemukset ja uimareissu Salossa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Turun vankilapsykologin valinta aiheuttaa meteliä, 1/201

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Tässäpä se dilemma on, paperilla pätevin ei aina ole sopivin. Ja vaikka olisi se sopivin omasta takaa tarjolla, ei häntä saa palkata ilman raskaita julkisia hakuprosesseja. Näin siis yleensä, en välttämättä puhu tästä tapauksesta...

"Haapasalo oli hakijajoukon ainoa tohtori ja oikeus- ja kriminaalipsykologian dosentti, mutta häntä ei valittu tehtävään. Haastatteluun oli kutsuttu neljä muuta hakijaa. Virkaan valittiin viisi vuotta psykologin tehtävissä toiminut Turun vankilan entinen harjoittelija.

Rannalle jäivät Haapasalon lisäksi 12 vuotta vankilapsykologina työskennellyt hakija, yhdeksän vuoden ajan oikeus- ja kriminaalipsykologina toiminut psykoterapeutti ja 20 vuotta muun muassa koulu- ja terveyskeskuspsykologina toiminut maisteri."
All is pretty.
- Andy Warhol
DemlaMinfo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1460
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:20 pm

Re: Turku: Johanna Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykolog

Viesti Kirjoittaja DemlaMinfo »

Psykologi puhuu ihan asiaa. Ei poliisin ole mikään pakko olla tunnekylmä robotti, kun kyse on kumminkin asiakaspalvelu-ammatista. Kohtaamiset olisivat varmasti täysin erilaisia, jos kaikkia ei lähtökohtaisesti kohdeltaisi kuin rikollisia, työhaastatteluun saapuviakin..
Mielenterveys on tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. Omasta mielenterveydestään voi pitää huolta ja omia voimavarojaan vahvistaa. Psykologin kanssa keskustelu voi auttaa pääsemään eroon harhaluuloista ja kuuloharhoista.
Avatar
Kissankello
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Turku: Johanna Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykolog

Viesti Kirjoittaja Kissankello »

Hiukan ristiriitaiset fiilikset on tästä, luettuani ensin joku päivä jutun jommastakummasta iltapäivälehdestä, ja nyt täältä näitä 'taustatietoja' Haapasalon henkilöön ja työhistoriaan liittyen... (miltä osin sitten ovatkaan totta tai eivät)

Noin yleisellä tasolla arvostan kyllä sitä, että ihmiset puolustavat oikeuksiaan, ja erityisesti, että naiset seisovat periaatteidensa ja arvojensa takana, eivätkä sorru liikaan kiltteyteen ja nöyristelyyn, mistä naisia paljon kritisoidaan. Yksityisestä sektorista poiketen julkisella sektorilla rekrytointien valintaprosesseissa on oltava tarkkana, koska valinnoista voi valittaa, jos kokee tulleensa syrjityksi, ja tätä korttiahan Haapasalo on nyt käyttänyt.

Uskon, että Haapasalo on kyllä tiennyt, minne on töihin hakemassa, kun on aiemmin vankilapsykologina toiminut. Mutta juuri tätä taustaa vasten ihmetyttääkin tämä tarkastuksesta ja tylystä käytöksestä nillittäminen - sen ei olisi luullut tulevan yllätyksenä. Näin se nyt vaan on, jos aiot sisään päästä. Joissain taloissa on joskus tarkempaa, joskus vähemmän tarkempaa. Riippuu talosta, riippuu vartijasta ja riippuu statuksesta, millä milloinkin olet tulossa... Kyllä, vartijoiden käytös voi joskus olla tosi tylyä ja vuorovaikutuskoulutus olisi aika monellekin tarpeen (joskus ihmetyttää miten pärjäävät ulkomaailmassa), mutta eikö Haapasalolla muka ollut tämä tiedossa jo etukäteen? Se on mitä se on, mutta vankila on kyllä vihonviimeinen paikka mennä vaatimaan (asiakas)palvelua ja sen verran olisi luullut Haapasalonkin vankilamaailmaa tuntevan.

Haapasalon työhistoriasta ja työllistymisestä. Vuorovaikutustaidot eivät vaikuta olevan hänen vahvuutensa, mikä ei sinänsä yllätä minua, itse olen tuntenut useitakin psykologeja, jotka olisivat itse hoidon tarpeessa (osa on sitä saanutkin). Jos Haapasalolla on vaikeuksia toimia työyhteisössä ja tasaveroisessa sosiaalisessa kanssakäymisessä muiden kanssa, niin onko lähtökohta asiakastyössäkin, että asiakkaat ovat 'alempia'? Tulee myös mieleen, että jos Haapasalon työsuhdehistoria ei ole kovin mairitteleva, työsuhteita on keskeytynyt ja pettymyksiä valitsematta jäämisessä on sattunut monta kertaa, niin onko näistä aiheutunut hänelle mielenterveydellisiä ongelmia, jotka ovat johtaneet tähän turhautumiseen, toivottomuuteen ja viimeisenä oljenkortena valitusralliin, jotka järjellä ajatellen tuskin muuttavat tehtyjä valintoja tai auttavat häntä jatkossa työnhaussa? Missään nimessähän nämä valitukset eivät ole eduksi hänen uralleen, hänestä tulee hankalan ja riitaisan ihmisen kuva. Ihmetyttää, että pitkän työhistorian omaavalla, alalla jossa piirit ovat muutenkin pienet, ihmisellä on pokkaa tehtailla valituksia, kutsua itsensä työryhmiin vaatien jäsenyyttä, kieltäytyä poistumasta työpaikoilta jne., mistä nimimerkki CharlesBronson kirjoitti...

Haapasalon persoonassa ja työ- ja työnhakuhistoriassa lienee paljon yksityiskohtia, joita emme tiedä. Tuntuu jopa hiukan kiusalliselta, että joku yksityinen ihminen haluaa tuoda työnhakuongelmansa julkisuuteen, mutta itsehän hän on valintansa tehnyt... Jos ovia alkaa olla kiinni liian moneen suuntaan, niin komppaan Lassieta; perustaisi oman praktiikan ja saisi olla itse oma pomonsa. Se saattaa ajan mittaan jäädä jopa ainoaksi mahdollisuudeksi, jos tarpeeksi pahasti polttaa sillat ympärillään...

PS. Voisiko ylläpito korjata otsikosta henkilön nimen oikein, se on Jaana, ei Johanna?
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)
Paa
Jane Marple
Viestit: 1009
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:19 pm

Re: Turku: Johanna Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykolog

Viesti Kirjoittaja Paa »

Jos täällä kirjoitetut ja lainatut jutut Haapasalosta pitävät paikkansa, niin ei ihme kun nainen ei tullut valituksi. Ehkä maineensa oli jo kiirinyt vankilanjohtajan korviin. Jos asenne/luonne/joku on väärä niin pitkällä kokemuksella ei tee yhtään mitään. Eli ts. Haapalainen oli epäsopiva kyseiseen työtehtävään. Harmillista hänen kannaltaan, mutta sellaista sattuu.

Haapalainen kirjoitti, että häneltä udeltiin halua pitää vartijan pukua, mutta johtaja sanoi ettei sitä edes saa psykologi pitää. Valehteliko Haapalainen vai mitä ihmettä?
Niin kuin kasvot kuvastuvat vedessä, niin ihmisen sydän toisessa ihmisessä. (Snl.27:19)
mobiililaiteukkeli
Neuvoja-Jack
Viestit: 567
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 3:05 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Turku: Johanna Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykolog

Viesti Kirjoittaja mobiililaiteukkeli »

Mitä jos siellä tarkoituksella esitettiin "älyttömiä kysymyksiä", tosiaan vain paineistusmielessä. Katsottiin, kuinka vastaaja reagoi -tosiaa aika hassua jos psykologi ei ymmärrä tällaista vaihtoehtoa. Eräältä tutultani on kysytty työhaastattelussa "milloin viimeksi petit vaimoasi?". Ja tämä on 100% totta, vaikka kuulostaakin täysin älyttömältä. Oli mennyt mies hieman hämilleen... Tilanteessa oli myös useita haastattelijoita, kuten Jaanankin tapauksessa. Kyseinen mies, jolle kysymys on esitetty, on yliopistokoulutettu joten mitään mäkkäripestiä ei hänkään ollut hakemassa.
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Turku: Jaana Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykologik

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

On aika tavallista että työhaastatteluissa kysytään jotain ihan työhön liittymätöntä.

Olen itse rekrytoinut ihmisiä asiakaspalveluun ja kyselin heidän harrastuksistaan asioita. Siis ensin että mitä harrastaa ja sitten jotain mitä mieleen tuli niin kuin olisin kiinnostunut mitä siinä harrastuksessa tehdään. Tarkoituksena oli saada kuva sitä, miten ihminen kykenee kertomaan muille itselleen tutusta asiasta. Luultavasti useimmat haastateltavat jäivät siihen käsitykseen, että olin vain kiinnostunut siitä harrastuksesta, eikä asia liittynyt haastatteluun.

Yllättävät ja hämmentävät kysymykset ovat myös ihan perusjuttu. Siis että kysytään vaikka, minkä väriset alusvaatteet henkilöllä on. Asiakastyössä kun väistämättä tulee hyvinkin yllättäviä tilanteita vastaan ja henkilö joka selvittää ne sujuvasti on tietysti houkuttelevampi rekrytointikohde.

Tämä henkilö vaikuttaa kyllä siltä, ettei oikein sovellu käytännön työhön vankilapsykologina tai muuhunkaan hommaan, missä pitäisi olla selkeästi osa työyhteisöä. Tutkijana ja tieteentekijänä hän voi olla hyvinkin lahjakas, etenkin jos voi työskennellä itsenäisesti.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3862
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Turku: Jaana Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykologik

Viesti Kirjoittaja Luupää »

Tuomion Pasuuna kirjoitti:On aika tavallista että työhaastatteluissa kysytään jotain ihan työhön liittymätöntä.

Olen itse rekrytoinut ihmisiä asiakaspalveluun ja kyselin heidän harrastuksistaan asioita. Siis ensin että mitä harrastaa ja sitten jotain mitä mieleen tuli niin kuin olisin kiinnostunut mitä siinä harrastuksessa tehdään. Tarkoituksena oli saada kuva sitä, miten ihminen kykenee kertomaan muille itselleen tutusta asiasta. Luultavasti useimmat haastateltavat jäivät siihen käsitykseen, että olin vain kiinnostunut siitä harrastuksesta, eikä asia liittynyt haastatteluun.
Tämä taustasiko on syynä siihen, että kysyt miltei joka postauksessasi jotain mitä mieleen tulee niin kuin olisit kiinnostunut mitä siinä ketjussa käsitellään?
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Avatar
Kissankello
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Turku: Jaana Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykologik

Viesti Kirjoittaja Kissankello »

Tuomion Pasuuna kirjoitti: Olen itse rekrytoinut ihmisiä asiakaspalveluun ja kyselin heidän harrastuksistaan asioita. Siis ensin että mitä harrastaa ja sitten jotain mitä mieleen tuli niin kuin olisin kiinnostunut mitä siinä harrastuksessa tehdään. Tarkoituksena oli saada kuva sitä, miten ihminen kykenee kertomaan muille itselleen tutusta asiasta. Luultavasti useimmat haastateltavat jäivät siihen käsitykseen, että olin vain kiinnostunut siitä harrastuksesta, eikä asia liittynyt haastatteluun.

Yllättävät ja hämmentävät kysymykset ovat myös ihan perusjuttu. Siis että kysytään vaikka, minkä väriset alusvaatteet henkilöllä on. Asiakastyössä kun väistämättä tulee hyvinkin yllättäviä tilanteita vastaan ja henkilö joka selvittää ne sujuvasti on tietysti houkuttelevampi rekrytointikohde.
Tuomion Pasuuna se vaan täällä soittelee paskaa. :lol: Vai että alushousujen väriä. Lieköhän strippareita rekrytoinut, asiakaspalvelijoitahan ne nekin on. :lol:

Suosittelen pasuunansoittelijaa perehtymään Lakiin yksityisyyden suojasta työelämässä, ja, kun kerran asiakaspalvelutyön otit esiin, niin vaikkapa PAM:in ohjeistukseen siitä, mitä työhaastattelussa saa kysyä. On näes nykyään aika tarkkaan säädelty, mitä työhaastattelussa saa kysyä (vain työhön olennaisesti liittyviä asioita) ja mitä ei.

https://www.pam.fi/wiki/tyohaastattelun ... -vain.html

Mitä taas case Haapasaloon tulee, niin hänhän ei suinkaan ole valittanut vain haastattelukysymyksistä, vaan tarkastuksesta, vartijoiden tylystä käytöksestä, valintamuistion sisällöstä ja sanamuodoista ja itse valintapäätöksestä. Siis ilmeisesti suurinpiirtein ihan kaikesta? Mitä sitten luullutkaan saavuttavansa valittamalla ja tuomalla asian mediaan... tekee kyllä niin tehokkaasti hallaa maineelleen, että noinkohan pääsee enää minnekään töihin.
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)
mobiililaiteukkeli
Neuvoja-Jack
Viestit: 567
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 3:05 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Turku: Jaana Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykologik

Viesti Kirjoittaja mobiililaiteukkeli »

Nyt täytyy Tuomion Pasuunalle jättää pieni mahdollisuus, nääs tuo itseni kertoma pettämiskysymys on täysin totta, mutta tapauksesta on osimoilleen 20 vuotta aikaa. Näihin työnhakijan oikeuksiin lienee havahduttu ihan tosissaan vasta viimeisen 10 vuoden aikana? Perustuu siis omaan mielikuvaan, ei faktaan. Jos Pasuuna on iältään jotain 50-60-vuotias, on hän saattanutkin päästä kyselemään pikkareiden väriä ;) Tai sitten on tiennyt että kyseisestä rekrytoinnista kukaan ei valita, -varsinkin alempaa koulutustasoa vaativissa tehtävissä tuntuu ihmisillä olevan heikko käsitys omista oikeuksista, -ja TP on käväissyt heikoilla hangilla vain hurjastellakseen :D
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.
Olinko eka
Sabrina Duncan
Viestit: 350
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 4:24 am

Re: Turku: Jaana Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykologik

Viesti Kirjoittaja Olinko eka »

Enpä tiedä Haapasalon nykyisistä ammatinvalinnoista tai lausunnoista. Olisiko Te-keskus lähettänyt kirjeen mikä vastaa ammattinimikettä tai lähellä alaa olevaa? :D
Jos kyseinen henkilö yhdistäisi voimansa Raimo Maunun kanssa näissä hakuasioissa niin ehkä tällä kombinaatiolla saattaisi olla tuottoisa tulevaisuus. :lol:
Tai sitten molemmat tuuraisi toisiaan jossain 6€ tuntipalkalla :mrgreen:
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Turku: Jaana Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykologik

Viesti Kirjoittaja Waja »

Asun vinkuintiassa enkä löytänyt netistä otsikossa olevan henkilön ikää.
70 ? luvulla tunsin yhden kundin joka jäi kiinni huumeiden salakuljetuksesta. Oli onnistuneesti sotkenut myös tyttöystävänsä keittoon sen verran syvälle että hänelle pamahti myös vankeustuomio.
Tuomion jälkeen tyttöystävä muutti elämänsä suuntaa ja lähti Jyväskylään opiskelemaan humanistisia tieteitä. Tytön etunimi oli Jaana ja sukunimi joku kaksiosainen H kirjaimella alkava.

Korostan että en yritä yhdistää otsikon henkilöä muisteluihini, kunhan olen ihmetellyt yhteensattumaa myös psykologiksi valmistuneeseen kaverini frendiin.

H: lla alkava sukunimi oli tyttönimi ja otsikossa mainittu ihminen todennäköisesti kantaa miehensä sukunimeä.
Avatar
CharlesBronson
Jessica Fletcher
Viestit: 3147
Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm

Re: Turku: Jaana Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykologik

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

Waja kirjoitti:Asun vinkuintiassa enkä löytänyt netistä otsikossa olevan henkilön ikää.
70 ? luvulla tunsin yhden kundin joka jäi kiinni huumeiden salakuljetuksesta. Oli onnistuneesti sotkenut myös tyttöystävänsä keittoon sen verran syvälle että hänelle pamahti myös vankeustuomio.
Tuomion jälkeen tyttöystävä muutti elämänsä suuntaa ja lähti Jyväskylään opiskelemaan humanistisia tieteitä. Tytön etunimi oli Jaana ja sukunimi joku kaksiosainen H kirjaimella alkava.

Korostan että en yritä yhdistää otsikon henkilöä muisteluihini, kunhan olen ihmetellyt yhteensattumaa myös psykologiksi valmistuneeseen kaverini frendiin.

H: lla alkava sukunimi oli tyttönimi ja otsikossa mainittu ihminen todennäköisesti kantaa miehensä sukunimeä.
Ikä noin 56v.
Vuonna 2004 oli naimaton, eikä lapsia.
Haapasalo on oletettavasti hänen tyttönimensä.
it's my car !
vintercider
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 22, 2014 12:00 am

Re: Turku: Jaana Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykologik

Viesti Kirjoittaja vintercider »

Psykologit on hyviä ihmisiä piste. Tietysti muistiinpanojen puuttuessa ne voi kirjootella mitä lausuntoja tykkää. Ai joku väittää et niiden muistikin pelaa?
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Turku: Jaana Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykologik

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Osaatteko lukea? En siis ole sanonut kyselleeni työhaastattelussa haastateltavan alusvaatteiden väriä vaan että tiedän tällaista tehdyn. Itse olen kysellyt harrastuksista ja mainitsin sille vielä työhön liittyvän perusteenkin. Valituksia liittokanslereille ei ole tullut. Jos tulisi niin selittäisin mistä on kyse.

En kysyisi itse alusvaatteiden väriä ja pitäisin sitä vähintään rajatapauksena. Se ei silti tarkoita, että sellaista ei tapahtuisi. Tehdäänhän sitä murhiakin vaikka nekin on laissa kielletty. Erityisesti tämän palstan seuraajille luulisi olevan selviö, että kaikki maailman ihmiset eivät aina noudata lakeja ja asetuksia.

Jos tuollaista jostain syystä - esimerkiksi esimiehen ohjeesta - kysyisin, niin ainakin selittäisin jälkikäteen että kyseessä on testikysymys reaktioon, jotta haastateltava ei luulisi minua pervoksi. Pitäisin ihan hyvänä vastauksena (asiakastyöhön) jotain sellaista että "tämä ei nyt taida kuulua asiaan, jatketaanpa näistä työhommista". Mutta se on ongelma, jos henkilö menee ihan sanattomaksi eikä osaa reagoida millään tavoin. Miten se osaa silloin hoitaa vaikkapa mielenterveysongelmaisen asiakkaan, joka alkaa heitellä rivouksia? Niitäkin tulee kuluttajapuolella välillä vastaan ja joskus jopa B2B.
Avatar
Kissankello
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Turku: Jaana Haapasalo ja hakemuksensa vankilapsykologik

Viesti Kirjoittaja Kissankello »

Kova on yritys seivata.

Harrastusten kysymisestä kukaan tuskin tekee juttua, alushousujen värin kysymisestä todennäköisemmin. Siinähän selittelisit. Niin ne selittelee näissä vakavemmissakin rikoksissa, toisiaan hedelmäveitsillä tuikkineet juopotkin, että "en mä sitä puukottanut, se kaatui mun veitseen", vaan ei auta, tuomio tulee niin että pätkähtää.

Kaikkea paskaa sitä saakin tällä palstalla lukea, huoh.
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)
Vastaa Viestiin