Myös Sepon mainitaan löytyneen kädet ristissä rinnalla. Olisko tuossa asennosa jotain sellaista epäilyttävää, että se ei sovi puolitajuiselle, mutta vainajalle kuitenkin? Itse olen sitä mieltä, että Sepon asennon selittää käytännöllisesti "tukehtumiskuolema", Nissellä se oli enemmän tai vähemmän sattumaa, tai sitten kuvaukset ovat menneet Sepon ja Nissen kohdalta ristiin.Mariacka kirjoitti:Kädet ristissä? Tajuton mies?teemu kirjoitti: Gustafsson makasi kaikkein päällimmäisenä selällään kädet ristissä rinnalla ja vartalon suunnan ollessa poikkipäin teltan suuntaan nähden ja lähempänä peräseinää pään ulottuessa teltan niemenkärkeen päin olleeseen reunaan asti ja ollessa Boismanin vartalon päällä. Gustafssonilla oli yllään farmarihousut, harmaa villapaita ja sukat jalassa, mutta ei kenkiä. Vaatteet olivat kunnossa, housunnapit kiinni.
Kuka selittäisi?
Bodomin mysteerio 1960
Re: Bodomin mysteerio 1960
Ote Bodomin mysteeriosta:
Editoitu lähdeviittaus.
Tuota pitäisin tyypillisenä asentona henkitoreiselle. Käsien ristissä pito sen sijaan tuntuu erikoiselle, jopa harkitulle.Boismanin ruumis oli teltan niemenpuoleisen reunan peitossa poikkisuunnassa niemeä pään ollessa länteenpäin ja ruumiin ollessa melkein selällään käsien ollessa paidan avoinna olleen kauluksen alapuolella kyynärpäät maassa ja sormet pitäen kiinni paidasta rinnan korkeudelta. Hänen housunsa olivat normaalikorkeudella ja vyö kiinni, mutta etuhalkion napit auki niin, että alla olleet verryttely- ja alushousut olivat hieman näkyvissä. Vartalo oli käsiä lukuunottamatta suorassa.
Editoitu lähdeviittaus.
Viimeksi muokannut Mariacka, La Helmi 09, 2008 3:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo, pitäisinkin tässä erehdyksen mahdollisuutta suurena. Nilsin mm sanottiin heiluttaneen käsiään jne.Mariacka kirjoitti:
Tuota pitäisin tyypillisenä asentona henkitoreiselle. Käsien ristissä pito sen sijaan tuntuu erikoiselle, jopa harkitulle.
Mielestäni on hyvin mahdollista, että ristissä olivat. Kyllä asiantuntijalausuntoihin pitää luottaa.konsta kirjoitti:Joo, pitäisinkin tässä erehdyksen mahdollisuutta suurena. Nilsin mm sanottiin heiluttaneen käsiään jne.
^Hyvin tyypillinen asento nukkuvalle.
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Käsien ristissä pitämistä kuvataan myös toimettomuuden merkiksi. Kädet eivät silloin suotta väsy. Toisinaan kädet ristitään jännityksen vuoksi, etteivät tärinä ja muut hermostumisen merkit näy.awa kirjoitti:^Hyvin tyypillinen asento nukkuvalle.
Pitäisin siis hyvin mahdollisena, että Gustafsson on löydetty kädet ristissä, ja tähän tulokseenhan Leppävaaran poliisitkin olivat tulleet.
NG:n löytöasento Lönnbergin mukaan oli kylkiasento. Toisaalta asento mahdollisesti vaihtui, koska joku nähnyt hänet myös selällään. Rikopaikkapiirustuksessa NG on kyljellään, kädet sivuilla. Eräs todistaja sanoo, että nosteli toista kättään, toinen sanoi, että liikkui kouristuksenomaisesti, kolmas sanoo, että koukisti ja oikoi polveaan, neljäs sanoo, että makasi liikkumattomana, viides väittää nostaneen päätään, kuudes mainitsee yninän jne.
Eli jos nyt päädytään siihen, että NG:llä kädet ristissä rinnallaan, niin kirjtaanko tuo nyt ensimmäiseksi raskauttavaksi, tai hyvin raskauttavaksi todisteeksi?
Eli jos nyt päädytään siihen, että NG:llä kädet ristissä rinnallaan, niin kirjtaanko tuo nyt ensimmäiseksi raskauttavaksi, tai hyvin raskauttavaksi todisteeksi?
Tämän tiedon valossa ei oikein voi väittää, että NG olisi ollut löytöhetkellä tajuton vammansa vuoksi. Tästä lähtökohdasta voi sitten miettiä, miksi sairaalaan tuotaessa kirjattiin (vai muisteltiin) "alentunut tajunnantaso".konsta kirjoitti:NG:n löytöasento Lönnbergin mukaan oli kylkiasento. Toisaalta asento mahdollisesti vaihtui, koska joku nähnyt hänet myös selällään. Rikopaikkapiirustuksessa NG on kyljellään, kädet sivuilla. Eräs todistaja sanoo, että nosteli toista kättään, toinen sanoi, että liikkui kouristuksenomaisesti, kolmas sanoo, että koukisti ja oikoi polveaan, neljäs sanoo, että makasi liikkumattomana, viides väittää nostaneen päätään, kuudes mainitsee yninän jne.
Eikös alentunut tajunnantaso ole enemmän tajunnan ongelma, kuin fyysinen vamma. Supur-tila varmaan kirjattiin juuri siksi ettei ko-operaatio onnistunut, kommunikaatio ja vuorovaikustus puuttui. Silloin taitaa olla ihan sama, onko ne kädet puuskassa tai ristissä tai vaikka rukousasennossa.Mariacka kirjoitti:
Tämän tiedon valossa ei oikein voi väittää, että NG olisi ollut löytöhetkellä tajuton vammansa vuoksi. Tästä lähtökohdasta voi sitten miettiä, miksi sairaalaan tuotaessa kirjattiin (vai muisteltiin) "alentunut tajunnantaso".
Ja ilmeisesti myös sekavuutena ja muistamattomuuten seuraavien päivien aikana.Mariacka kirjoitti: Toisekseen, NG:n aivovamman vaikeusastetta on perusteltu mm. juuri tuolla oletetulla tajunnan alenemalla sairaalaan tuotaessa.
Tuo supur-tila perustui vain muistiin Hassisen lausunnosta, en tiedä kirjoitinko sen oikein.Sillä oli tarkoitus kuvatakuitenkin tilaa, jossa tietoisuutta on enemmän kuin täysin tajuttomalla.
Toivon, että viitattaessa lainaukseen mainittaisiin että viitataan lainaukseen. Tässä tapauksessa teemu on tuonut julkisesti levityskelpoista KRP.n tekstiä palstalle, eikä ansaitse tulla mainituksi tekstin lähteenä. Täytyy sanoa selvästi, että itse ehdottomasti kieltäydyn ottamasta nimiini muiden jo kirjoittamaa, vaikka käytännön syistä tuonkin sellaista aineistoa palstoille aina silloin tällöin. Pyrin aina mainitsemaan, mistä teksti on peräisin, jotta sen alkuperä tulee selväksi lukijalle.Mariacka kirjoitti:...teemu kirjoitti:...Boismanin ruumis oli teltan niemenpuoleisen reunan peitossa poikkisuunnassa niemeä pään ollessa länteenpäin ja ruumiin ollessa melkein selällään....
Viittaukset voisi hoitaa esim. seuraavilla tavoilla:
tai vapaammin:Boismanin ruumis oli teltan niemenpuoleisen reunan peitossa poikkisuunnassa niemeä pään ollessa länteenpäin ja ruumiin ollessa melkein selällään....
Lähde:Bodomin mysteerio tässä samassa ketjussa, s.2. (teemun viesti To Elo 16, 2007 5:29 pm)
Tapoja ja tarkkuusasteita on monia. Pääasia on, että metatieto tiedon alkuperästä on oikea sillä tarkkuudella millä se annetaan.Bodomin mysteerio kirjoitti: Boismanin ruumis oli teltan niemenpuoleisen reunan peitossa poikkisuunnassa niemeä pään ollessa länteenpäin ja ruumiin ollessa melkein selällään....
-----
Mitä tulee itse substanssiin, niin Boismanin keuhkopussi oli puhki. Siten hänellä oli ns. ilmarinta, joka saattaa johtaa tukehtumiseen. Hän lienee yrittänyt molemmin käsin avata paidan kaulusta saadakseen happea. Kädet olivat rinnalla luultavasti juuri tästä syystä, mihin Konsta jo viittasikin.
Poliisin havainnot Gustafssonista teltan päällä ovat mahdollisesti tulkinnanvaraisia. Esim. yhden myöhemmin kuullun todistajan mukaan Gustafsson vietiin ensin ambulanssilla ja poliisit tulivat vasta sitten.
Teltalla olleista uhreista on kaksi piirrosta, joista toisessa on kolme toisessa neljä uhria. Piirroksissa ei ole kellonaikoja. Bodomin mysteerion maininta Gustafssonin asennosta on KRP:n yhteenvedosta, josta kukaan tietty henkilö ei ole ottanut vastuuta nimellään.
Silti mielenkiintoista olisi tietää, mistä on tullut tieto käsien olossa ristissä rinnalla. Ainakaan Blomkvist ei ole näyttänyt sanoneen siitä mitään, ja Jansson-Knuts ei kertonut nähneensä käsiä lainkaan, vaan pelkän pään.
KU:n mukaan ensimmäisestä hälytyksestä kului kolme tuntia poliisin tuloon. Ristiriitaista tietoa on paljon.
Viimeksi muokannut teemu, La Helmi 09, 2008 2:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitos Teemu neuvoistasi. Mietin asiaa lainatessani, mutta ajattelin kaikkien kuitenkin tietävän tekstien alkuperän, ts. lukeneen myös ketjun alkua. Enkä ajatellut lähdeviitteiden olevan niin tarkkoja tässä yhteydessä.
Mutta otan opikseni ja pahoittelen mahdollisia väärinkäsityksiä. Kyse ei todellakaan ollut Teemun päättelyistä, vaan KRP:n dokumentin lainauksista.
Mutta otan opikseni ja pahoittelen mahdollisia väärinkäsityksiä. Kyse ei todellakaan ollut Teemun päättelyistä, vaan KRP:n dokumentin lainauksista.
Lainaus viestin aloitustekstistä
^Ei ongelmaa. Tässä tapauksessa riittäisi todella pelkkä
koska lainaus on suoraan ketjun aloitusteksteistä.quote, ilman kirjoittajaa