Joko Riku 21 on feministi, tai sitten kyseessä oli yrityksen perustajien kaveri ja todella ovela mainoskampanja nopeille laseille.Pirkanmaalainen Riku, 21, tilasi aurinkolasit ja järkyttyi – Rikosilmoitus tehty: ”Kirje alkoi sanoilla rakas äidinnussija”
Tänään klo 17:36
Aurinkolasimerkin edustaja kommentoi, että kyseessä on vitsi, joka lähetetään kaikille tilaajille.
Tällaisen kirjeen aurinkolasimerkki Nopeet lähettää asiakkailleen. Kuvasta on rajattu pois perustajakaksikon yhteystiedot sekä ikävimmille asiakaspalautteille erikseen varattu sähköpostiosoite.Tällaisen kirjeen aurinkolasimerkki Nopeet lähettää asiakkailleen. Kuvasta on rajattu pois perustajakaksikon yhteystiedot sekä ikävimmille asiakaspalautteille erikseen varattu sähköpostiosoite.
Tällaisen kirjeen aurinkolasimerkki Nopeet lähettää asiakkailleen. Kuvasta on rajattu pois perustajakaksikon yhteystiedot sekä ikävimmille asiakaspalautteille erikseen varattu sähköpostiosoite. Lukijan kuva
Pirkanmaalla asuva parikymppinen Riku oli himotellut muutaman vuoden ajan Nopeet-merkkisiä aurinkolaseja. Hän tilasi ne hieman ennen juhannusta, ja lähti innoissaan hakemaan postipakettia sen saavuttua. Lasit olivat oikeat, mutta niiden mukana tulleen saatekirjeen Riku joutui lukemaan moneen kertaan.
– Kirje alkoi heti sanoilla, että ”rakas äidinnussija”. Olemme ystäväporukan kanssa puhuneet, että kukaan ei kehtaa sanoa kaverillekaan noin päin naamaa. Jos joku firma kehtaa lähettää tuollaisen kirjeen, koko firmassa pitää olla jotain mätää, surullinen Riku kertoo.
Kirje jatkui vielä täsmennyksellä, että siinä puhutaan nimenomaan Rikusta. Hänelle tuli loukkaavasta kirjeestä paha mieli ja huono fiilis. Hän lähetti yrityksen edustajille viestin, jossa kertoi, että viestin sävy oli aika loukkaava.
– Siellä naurahdettiin, että se on kevyttä huumoria. Ei siitä mitään voi ottaa itseensä. He kehottivat pistämään valitukset sähköpostiin. Vaadin rahoja takaisin. Sieltä tuli vastauksena, että rahat palautetaan, jos lasit palautetaan.
Laseja Riku ei kuitenkaan halunnut palauttaa. Sen sijaan rahojen palautus olisi ollut hänen mielestään sopiva korvaus.
– Kyllähän siinä yöunensa menetti, kun mietti kirjettä koko ajan.
”Emme ole joutumassa jalkapuuhun”
Riku marssi Tampereen poliisiasemalle tekemään rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Iltalehti tavoitti Nopeet-merkin edustajan, joka esiintyy kirjeessä, haastattelussa ja yrityksen verkkosivuilla nimellä ”W”.
W vahvistaa Iltalehdelle, että sekä mielensä pahoittanut asiakas että viranomaiset ovat olleet heihin yhteydessä tapauksen vuoksi. Hän kertoo myös Iltalehdelle, että kyseessä on vitsi.
– Pahoittelimme asiakkaalle hänelle aiheuttamaamme mielipahaa ja esivallan kanssa keskustellessamme toimme ilmi, että kyseessä on vitsi. Viimeisimmän tiedon mukaan emme ole joutumassa jalkapuuhun.
Riku arvioi, että osa tekstistä on kopioitua, mutta esimerkiksi hänen nimensä oli kirjoitettu käsin. W sanoo, että kyseessä todella on kaikille asiakkaille lähetettävä kirjepohja, jossa on jätetty tilaa käsin kirjoitettavalle nimelle.
– Lasimme ovat kuluvan vuoden aikana olleet kovassa huudossa Atlantin takana. Lähetämme sinne menevien pakettien mukana kirjeen, joka alkaa fraasilla ”Dear Motherfucker”. Kirje on herättänyt amerikkalaisissa asiakkaissamme suurta hilpeyttä ja yleisön pyynnöstä käänsimme kirjeen täksi kesäksi myös suomeksi.
Myös Iltalehti on uutisoinut, että huippumuotitalo Vetements on ottanut Nopeet Instagram-päivitykseensä. Pilke silmäkulmassa nimetty ja ysärinostalgiaa vaaliva aurinkolasimerkki on kovassa nosteessa. Nopeet ovat tuttu näky myös monien suomalaisjulkkisten kasvoilta.
Iltalehti on nähnyt W:n lähettämät versiot sekä suomenkielisestä että englanninkielisestä kirjeestä, joissa on pitkälti sama teksti eri kielillä. Kumpaankin on varattu tila käsin kirjoitettavalle nimelle.
Antti Halonen
Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Javier Pena
- Viestit: 1865
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm
Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Tää on kyllä vähän rajatapaus. Erittäin huono huumorintaju on ko brändillä mutta ei se nyt ohan rikosilmoitustasoa ole.
Mutta pohjanoteeraus kumminki.
Mutta pohjanoteeraus kumminki.
- TavanTallaaja
- Martin Beck
- Viestit: 768
- Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 3:12 pm
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Taisi olla viime kesä, kun täällä hoodeilla pyöri koko päivän pinppirallia tuollainen keltainen lambo ja kaksi ulkomaalaisen oloista sisällä. En muista oliko heillä lasit vai ei. Tiedä sitten olivatko edes samoja tyyppejä. Pisti vaan silmään se pyöriminen.
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2653
- Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Mautonta huumoria, mutta perinteisesti se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
- CharlesBronson
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3147
- Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Riku 21, taisi polttaa itsensä tällä ulostulollaan.Jack the Ripper kirjoitti:Mautonta huumoria, mutta perinteisesti se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
it's my car !
-
- Jack Bauer
- Viestit: 969
- Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
-Mieti muutama vuosi aurinkolasien hankintaa
-Hanki lasit
-Pahoita muka mielesi saatekirjeen pahasta sanasta
-Vaadi rahat takaisin ja vaadi saada pitää lasit
Joku köyhä raukka jos ei ole tosiaan mainos.
-Hanki lasit
-Pahoita muka mielesi saatekirjeen pahasta sanasta
-Vaadi rahat takaisin ja vaadi saada pitää lasit
Joku köyhä raukka jos ei ole tosiaan mainos.
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Jos joku ymmärtää tuon vitsiksi, niin on outo huumorintaju! Kaikki ko. kirjeen saaneet tekemään rikosilmoitus kunnianloukkauksesta, niin loppuu yrittäjiltä tuommoinen älytön vitsailu.
- NorthernDarkness
- Jane Marple
- Viestit: 1093
- Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
- Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Onko mielestäsi todennäköisempää siis että firma haluaa oikeasti haistattaa vitut jokaiselle asiakkaalleen kuin että tämä olisi huumoria?aumari kirjoitti:Jos joku ymmärtää tuon vitsiksi, niin on outo huumorintaju! Kaikki ko. kirjeen saaneet tekemään rikosilmoitus kunnianloukkauksesta, niin loppuu yrittäjiltä tuommoinen älytön vitsailu.
Eiköhän tässä ole kyse vain siitä että Riku on joko virh...vihreiden kirjoilla tai sit vain haluaa rahat takaisin.
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Vitsihän toimii englanniksi, kiitos Pulp Fictionin.
Mutta sellainen joka ei todellakaan toimi suomeksi.
Jos joku ulkopuolinen olisi tuon lukenut ja omavoipaisuuden pauloissa olevat yrittäjät saannu ymmärtämään toimimattomuuden, niin hyvä.
Mutta sellainen joka ei todellakaan toimi suomeksi.
Jos joku ulkopuolinen olisi tuon lukenut ja omavoipaisuuden pauloissa olevat yrittäjät saannu ymmärtämään toimimattomuuden, niin hyvä.
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Tässä vaiheessa värähti sarkasmi-/huumoritutka ja siksi kallistun enemmän ovelan mainoskampanjan puolelle.Marokonsoturi kirjoitti:– Kyllähän siinä yöunensa menetti, kun mietti kirjettä koko ajan.
Ei ny perkele yöuniaan voi menettää yhestä epäasiallisesta sanasta.
Uutisen luettua tuli heti mieleen etsiä kuva niistä laseista, koska jotenkin "sopivasti" itse juttuun ei ollut liitetty kuvaa laseista. En ainakaan nähnyt että olisi.
En kuitenkaan sortunut mainonnan uhriksi.
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
-
- Javier Pena
- Viestit: 1865
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Valmistavat sellaisia pirilinssejä, joissa sangoissa lukee nenän yläpuolella nopeet. Sitten niitä laseja on mallin mukaan nimetty smoothieksi, stalkeriksi jne..Anom kirjoitti:Tässä vaiheessa värähti sarkasmi-/huumoritutka ja siksi kallistun enemmän ovelan mainoskampanjan puolelle.Marokonsoturi kirjoitti:– Kyllähän siinä yöunensa menetti, kun mietti kirjettä koko ajan.
Ei ny perkele yöuniaan voi menettää yhestä epäasiallisesta sanasta.
Uutisen luettua tuli heti mieleen etsiä kuva niistä laseista, koska jotenkin "sopivasti" itse juttuun ei ollut liitetty kuvaa laseista. En ainakaan nähnyt että olisi.
En kuitenkaan sortunut mainonnan uhriksi.
..hemmetin kalliita hiihtolaseja siis, joissa lukee sangoissa nenän yläpuolella nopeet. Hinnat 50€ ylöspäin mutta ilmeisesti noilla menekki on ollut, tai sitten lasien mukana on myyty jotain muutakin.
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Aurinkolasimerkin kyseenalainen markkinointi on noussut Iltalehden uutisen jälkeen keskustelunaiheeksi. Iltalehti kysyi asiantuntijoilta yritysmarkkinoinnin pelisäännöistä.
”Rakas äidinnussija”, aurinkolasimerkki Nopeet aloittaa kirjeensä tuotteen tilanneille asiakkaille. Parikymppinen nuori mies koki tervehdyksen niin loukkaavaksi, että teki asiasta rikosilmoituksen. Iltalehti on nähnyt rikosilmoituksesta kopion, mutta ei ole tavoittanut tutkinnanjohtajaa kommentoimaan asiaa.
Yrityksen mukaan kyseessä on vitsi. Niin oli myös edellisen kohun aiheuttaja. Blogimaailmassa vaikuttava Sharon Rubanovitsch nosti huhtikuussa näkyvästi esiin, että yritys kehotti ihmisiä ottamaan asiakaspalveluun yhteyttä sanoilla: ”Rakas juutalainen”.
– Olen itse juutalainen. Otan sosiaalisessa mediassa paljon kantaa kaikkiin rasistisiin ja antisemitistisiin juttuihin. Kysyin, miksi heillä lukee niin, Sharon kertoo.
Hän pyysi tekstin poistamista ja keksimään nasevamman ilmaisun tilalle. Siitä seurasi erikoinen keskustelu, jota Sharon kuvailee ivalliseksi, ylimieliseksi ja tylyksi yrityksen edustajien suunnalta.
– Yhdellä heistä oli hakaristikuva Instagramissa. Se kuitenkin ilmiannettiin ja poistettiin. Heidän mielestään ”rakas juutalainen” oli ihanasti sanottu. He sanoivat, että ”ollaan kohdattu monta mielensäpahoittajaa tässä viimeisen kolmen vuoden aikana, mutta sä kiilaat ittes heittämällä kärkeen, Sharon kertoo. Viestissä toivotettiin myös aurinkoista viikonjatkoa ja Jumalan siunausta.
Iltalehti on nähnyt kuvakaappaukset sosiaalisessa mediassa käydystä keskustelusta. Sharonin mukaan keskustelu aiheutti metelin sosiaalisessa mediassa ja hänen Instagram-stooreilla oli tuhansia katsojia. Osa some-vaikuttajista ilmoitti boikotoivansa aurinkolasimerkkiä.
– Jos tuo on markkinointikikka, se on minusta huonosti ja jopa loukkaavalla sekä muita syrjivällä tavalla toteutettu. Nämä asiat ovat tärkeitä yleisellä tasolla. Ei pelkästään kyseisen brändin kannalta, Sharon sanoo.
Missä on huonon tavan raja?
Niin. Missä menee taitavan sissimarkkinoinnin sekä omalle kohderyhmälle mainostamisen ja asiakkaan loukkaamisen ja huonon tavan raja? Iltalehti kysyi asiasta yleisellä tasolla Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntijalta Kristiina Vainiolta.
– Mikä on hyvän tavan vastaista mainontaa ja mikä ei? Siinä katsotaan, onko mainos selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa, mitä ne ikinä sitten ovatkaan. Asiaa joutuu katsomaan joka kerta tapauskohtaisesti ja objektiivisesti.
Vainio sanoo, että hyvän maun vastaisuuteen ei riitä se, että yksittäinen ihminen loukkaantuu. Kuvaa ja markkinointikonseptia on katsottava laajemmin.
– Huumorin käyttöä ei ole mainonnassa kielletty, mutta se on hirveän vaikea laji. Jos sanotaan myöhemmin, että okei, tämä oli pelkkää huumoria, se ei välttämättä pelasta tilannetta.
Jos yrityksen mainos- ja markkinointi viedään Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, siellä katsotaan muun muassa tavoittaako mainos yleisemmin ihmisiä ja onko heidän joukossaan alaikäisiä.
– Erityisen hyvän tavan vastaiseksi katsotaan esimerkiksi ihmisarvoa loukkaavat mainokset. Tai jos niissä on sukupuoleen tai kansalaisuuteen liittyvä syrjintää. Tai jos niissä suhtaudutaan hyväksyvästi johonkin terveyttä, ympäristöä tai turvallisuutta vaarantavaan toimintaan, esimerkiksi rikokseen. Se on ihan varmasti hyvän tavan vastaista.
Kilpailu- ja kuluttajavirastolla on ensin velvollisuus kuulla yritystä kirjeitse ja pyytää sitoutumaan siihen, että vastaavalla tavalla ei menetellä jatkossa. Jos se ei johda tuloksiin, tilanne voi edetä markkinaoikeuteen asti. Oikeus arvioi, pitääkö menettely kieltää ja antaa esimerkiksi uhkasakko.
Armeijatavaran erikoisliike Varusteleka on Suomessa eräänlainen erilaisen verkkomarkkinoinnin pioneeri. Se on myös esimerkki julkisista markkinointiskandaaleista. Yritys on ollut kohuotsikoissa ja muun muassa Mainonnan eettisen neuvoston kynsissä. Välillä on myyty vaimonhakkaajapaitoja, välillä veikattu juhannuksena hukkuneiden määrää ja joskus on mainittu kansanmurha tuotekuvauksessa.
”Mikään firma ei miellytä kaikkia”
Mutta onko negatiivinen julkisuus aina pelkästään negatiivista? Varustelekan perustaja ja kauppias Valtteri Lindholm kokee, että julkisuudessa käyty setviminen yrityksen kielenkäytöstä on kääntynyt lopulta aina Varustelekan voitoiksi. Hän korostaa, että yrityksellä ei ole taustallaan esimerkiksi rasismia.
– Juttumme on ymmärretty niin, että olisimme nauraneet väkivallan uhreille. Se ei ole pointti, vaan olemme nauraneet väkivallan tekijöille. Jos Mainonnan eettinen neuvosto sanoo, että huumorin rajat menevät tässä siksi, koska me sanomme niin, se on ollut helppo kääntää voitoksi.
Toisin kuin monet väittävät, Lindholm ei usko, että ihmiset loukkaantuisivat tai pahoittaisivat mielensä nykyään erityisen herkästi. Niin on ollut aina.
– Ihmiset ovat aina loukkaantuneet ihan saatanan helposti. Vain se on muuttunut, mistä loukkaannutaan. Vanhalla hyvällä 1950-luvulla, mitä kaikki muistelevat helvetin suurella rakkaudella, sai kouria naisia tisseistä ohimennen, eikä kukaan välittänyt. Mutta sanoitpa mitä tahansa pahaa Jeesuksesta tai Jumalasta, sieltä tuli sellainen tuomio, että oksat pois.
Lindholmin mukaan jokainen yritys hoitaa markkinointinsa omalla strategiallaan. Se voi kuulostaa provosoivaltakin, mutta jos asiaa ajattelee järjellä, mainos asettuu Lindholmin mukaan oikeisiin uomiinsa. Hän kertoo, että niin kävi myös Nopeiden tapauksessa, vaikka aluksi kirjetervehdys vaikuttikin tyhmältä ja mauttomalta.
– Sitten luin, mistä firmasta on kyse. Se kääntyi tavallaan kokonaan ympäri. Se oli loppujen lopuksi aika taitavasti kirjoitettu kirje! Jos ostaa mauttomat lasit, saa mauttoman kirjeen. Viestintä on mielestäni täysin linjassa firman muun bränditoiminnan kanssa. Mikään firma ei miellytä kaikkia. Mitä enemmän yritys ja markkinointi herättävät tunteita, se herättää positiivisten lisäksi negatiivisia.
Lindholm myös huomauttaa, että kirjeessä on kyseessä haukkumasanana käytettävä kirosana. Ironian ymmärtäminen ei hänen mukaansa vaadi kummoista lukutaitoa.
– Eihän kukaan oikeasti oleta, että kyseessä olisi seksin harrastaminen äidin kanssa. Yritys pelkästään vittuilee sanoilla provosoidakseen ja saadakseen ihmiset suuttumaan. Jos sitä vertaa esimerkiksi öljy-yhtiön eettisyysohjelmaan, ollaan pahuudessa ihan eri tasolla, Lindholm sanoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e427 ... f4981d9441
”Rakas äidinnussija”, aurinkolasimerkki Nopeet aloittaa kirjeensä tuotteen tilanneille asiakkaille. Parikymppinen nuori mies koki tervehdyksen niin loukkaavaksi, että teki asiasta rikosilmoituksen. Iltalehti on nähnyt rikosilmoituksesta kopion, mutta ei ole tavoittanut tutkinnanjohtajaa kommentoimaan asiaa.
Yrityksen mukaan kyseessä on vitsi. Niin oli myös edellisen kohun aiheuttaja. Blogimaailmassa vaikuttava Sharon Rubanovitsch nosti huhtikuussa näkyvästi esiin, että yritys kehotti ihmisiä ottamaan asiakaspalveluun yhteyttä sanoilla: ”Rakas juutalainen”.
– Olen itse juutalainen. Otan sosiaalisessa mediassa paljon kantaa kaikkiin rasistisiin ja antisemitistisiin juttuihin. Kysyin, miksi heillä lukee niin, Sharon kertoo.
Hän pyysi tekstin poistamista ja keksimään nasevamman ilmaisun tilalle. Siitä seurasi erikoinen keskustelu, jota Sharon kuvailee ivalliseksi, ylimieliseksi ja tylyksi yrityksen edustajien suunnalta.
– Yhdellä heistä oli hakaristikuva Instagramissa. Se kuitenkin ilmiannettiin ja poistettiin. Heidän mielestään ”rakas juutalainen” oli ihanasti sanottu. He sanoivat, että ”ollaan kohdattu monta mielensäpahoittajaa tässä viimeisen kolmen vuoden aikana, mutta sä kiilaat ittes heittämällä kärkeen, Sharon kertoo. Viestissä toivotettiin myös aurinkoista viikonjatkoa ja Jumalan siunausta.
Iltalehti on nähnyt kuvakaappaukset sosiaalisessa mediassa käydystä keskustelusta. Sharonin mukaan keskustelu aiheutti metelin sosiaalisessa mediassa ja hänen Instagram-stooreilla oli tuhansia katsojia. Osa some-vaikuttajista ilmoitti boikotoivansa aurinkolasimerkkiä.
– Jos tuo on markkinointikikka, se on minusta huonosti ja jopa loukkaavalla sekä muita syrjivällä tavalla toteutettu. Nämä asiat ovat tärkeitä yleisellä tasolla. Ei pelkästään kyseisen brändin kannalta, Sharon sanoo.
Missä on huonon tavan raja?
Niin. Missä menee taitavan sissimarkkinoinnin sekä omalle kohderyhmälle mainostamisen ja asiakkaan loukkaamisen ja huonon tavan raja? Iltalehti kysyi asiasta yleisellä tasolla Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntijalta Kristiina Vainiolta.
– Mikä on hyvän tavan vastaista mainontaa ja mikä ei? Siinä katsotaan, onko mainos selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa, mitä ne ikinä sitten ovatkaan. Asiaa joutuu katsomaan joka kerta tapauskohtaisesti ja objektiivisesti.
Vainio sanoo, että hyvän maun vastaisuuteen ei riitä se, että yksittäinen ihminen loukkaantuu. Kuvaa ja markkinointikonseptia on katsottava laajemmin.
– Huumorin käyttöä ei ole mainonnassa kielletty, mutta se on hirveän vaikea laji. Jos sanotaan myöhemmin, että okei, tämä oli pelkkää huumoria, se ei välttämättä pelasta tilannetta.
Jos yrityksen mainos- ja markkinointi viedään Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, siellä katsotaan muun muassa tavoittaako mainos yleisemmin ihmisiä ja onko heidän joukossaan alaikäisiä.
– Erityisen hyvän tavan vastaiseksi katsotaan esimerkiksi ihmisarvoa loukkaavat mainokset. Tai jos niissä on sukupuoleen tai kansalaisuuteen liittyvä syrjintää. Tai jos niissä suhtaudutaan hyväksyvästi johonkin terveyttä, ympäristöä tai turvallisuutta vaarantavaan toimintaan, esimerkiksi rikokseen. Se on ihan varmasti hyvän tavan vastaista.
Kilpailu- ja kuluttajavirastolla on ensin velvollisuus kuulla yritystä kirjeitse ja pyytää sitoutumaan siihen, että vastaavalla tavalla ei menetellä jatkossa. Jos se ei johda tuloksiin, tilanne voi edetä markkinaoikeuteen asti. Oikeus arvioi, pitääkö menettely kieltää ja antaa esimerkiksi uhkasakko.
Armeijatavaran erikoisliike Varusteleka on Suomessa eräänlainen erilaisen verkkomarkkinoinnin pioneeri. Se on myös esimerkki julkisista markkinointiskandaaleista. Yritys on ollut kohuotsikoissa ja muun muassa Mainonnan eettisen neuvoston kynsissä. Välillä on myyty vaimonhakkaajapaitoja, välillä veikattu juhannuksena hukkuneiden määrää ja joskus on mainittu kansanmurha tuotekuvauksessa.
”Mikään firma ei miellytä kaikkia”
Mutta onko negatiivinen julkisuus aina pelkästään negatiivista? Varustelekan perustaja ja kauppias Valtteri Lindholm kokee, että julkisuudessa käyty setviminen yrityksen kielenkäytöstä on kääntynyt lopulta aina Varustelekan voitoiksi. Hän korostaa, että yrityksellä ei ole taustallaan esimerkiksi rasismia.
– Juttumme on ymmärretty niin, että olisimme nauraneet väkivallan uhreille. Se ei ole pointti, vaan olemme nauraneet väkivallan tekijöille. Jos Mainonnan eettinen neuvosto sanoo, että huumorin rajat menevät tässä siksi, koska me sanomme niin, se on ollut helppo kääntää voitoksi.
Toisin kuin monet väittävät, Lindholm ei usko, että ihmiset loukkaantuisivat tai pahoittaisivat mielensä nykyään erityisen herkästi. Niin on ollut aina.
– Ihmiset ovat aina loukkaantuneet ihan saatanan helposti. Vain se on muuttunut, mistä loukkaannutaan. Vanhalla hyvällä 1950-luvulla, mitä kaikki muistelevat helvetin suurella rakkaudella, sai kouria naisia tisseistä ohimennen, eikä kukaan välittänyt. Mutta sanoitpa mitä tahansa pahaa Jeesuksesta tai Jumalasta, sieltä tuli sellainen tuomio, että oksat pois.
Lindholmin mukaan jokainen yritys hoitaa markkinointinsa omalla strategiallaan. Se voi kuulostaa provosoivaltakin, mutta jos asiaa ajattelee järjellä, mainos asettuu Lindholmin mukaan oikeisiin uomiinsa. Hän kertoo, että niin kävi myös Nopeiden tapauksessa, vaikka aluksi kirjetervehdys vaikuttikin tyhmältä ja mauttomalta.
– Sitten luin, mistä firmasta on kyse. Se kääntyi tavallaan kokonaan ympäri. Se oli loppujen lopuksi aika taitavasti kirjoitettu kirje! Jos ostaa mauttomat lasit, saa mauttoman kirjeen. Viestintä on mielestäni täysin linjassa firman muun bränditoiminnan kanssa. Mikään firma ei miellytä kaikkia. Mitä enemmän yritys ja markkinointi herättävät tunteita, se herättää positiivisten lisäksi negatiivisia.
Lindholm myös huomauttaa, että kirjeessä on kyseessä haukkumasanana käytettävä kirosana. Ironian ymmärtäminen ei hänen mukaansa vaadi kummoista lukutaitoa.
– Eihän kukaan oikeasti oleta, että kyseessä olisi seksin harrastaminen äidin kanssa. Yritys pelkästään vittuilee sanoilla provosoidakseen ja saadakseen ihmiset suuttumaan. Jos sitä vertaa esimerkiksi öljy-yhtiön eettisyysohjelmaan, ollaan pahuudessa ihan eri tasolla, Lindholm sanoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e427 ... f4981d9441
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Puti oikein käydä katsomassa noita laseja. Voi vittu mitä paskaa. Ei se ole hullu joka pyytää...Marokonsoturi kirjoitti: Valmistavat sellaisia pirilinssejä, joissa sangoissa lukee nenän yläpuolella nopeet. Sitten niitä laseja on mallin mukaan nimetty smoothieksi, stalkeriksi jne..
..hemmetin kalliita hiihtolaseja siis, joissa lukee sangoissa nenän yläpuolella nopeet. Hinnat 50€ ylöspäin mutta ilmeisesti noilla menekki on ollut, tai sitten lasien mukana on myyty jotain muutakin.
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
Jotain homojen hommia, lasitkin sateenkaaren väreissa. Tuo varustelakan tyyppi näyttää tyypilliseltä isänsä perspanolta.
Re: Rikosilmoitus kirjeestä vai ovela mainoskampanja?
"Muutaman vuoden himotellut" muutaman kympin laseja.
Vähän yliampuvaa tekstiä muuksi kuin mainokseksi kaiken kaikkiaan.
Vähän yliampuvaa tekstiä muuksi kuin mainokseksi kaiken kaikkiaan.