No nythän siellä on taas, vapailla vaaleilla valittu sosialisti. Onko se nyt menoa?Doctor Lecter kirjoitti: Jos A.Pinochet ei olisi päässyt Chilessä niskan päälle, niin siellä olisi punikkihallitus raunioittanut maan talouden sekä surmannut vielä enemmän ihmisiä kuin mitä valitettavasti tapahtui AP:n ollessa vallassa.
Uralin perhonen (Mannerheim korsettiin pukeutuvana homona)
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Aamulehden yleisönosastossa joku nimetön kysyi, että jos Entistä Armeijan ylipäällikköä saa haukkua homoksi, niin saako nykyistä presidenttiä sitten haukkua lesboksi.
Siihen voisi vastata, että näköjään, koska niin on tehtykin. Eikä siitä presidentti itse nostanut porua. Veikkaan, että Marski ei olisi vaivautunut itkemään kunniansa menetyksestä, karavaani kulkee ja koirat haukkuu.
Thats it.
Siihen voisi vastata, että näköjään, koska niin on tehtykin. Eikä siitä presidentti itse nostanut porua. Veikkaan, että Marski ei olisi vaivautunut itkemään kunniansa menetyksestä, karavaani kulkee ja koirat haukkuu.
Thats it.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Jatkan hieman tätä OT:tä, sillä tätä tosiasiaa ei useinkaan kuule julkisessa keskustelussa.Doctor Lecter kirjoitti: Jos A.Pinochet ei olisi päässyt Chilessä niskan päälle, niin siellä olisi punikkihallitus raunioittanut maan talouden...
Seuraava lainaus on Mike Hewittin artikkelista joka käsiteli kautta aikojen pahimpia hyperinflaatioita maailmassa.
"Presidentti Salvador Allenden vallanaikana Chilen inflaatio alkoi kasvaa vuonna 1971 ja saavutti huippunsa, 508 prosenttia, vuonna 1973. Hyperinflaation tuloksena syntyi ruokapula ja ylihinnoittelu.
Taloudellinen ja yhteiskunnallinen hätä huipentui vuoden 1973 vallankaappaukseen, jossa demokraattisesti valittu Allende syöstiin vallasta ja tilalle tuli sotilashallitus Augusto Pinochetin johdolla."
En todellakaan kannata demokraattisesti valittujen hallitusten syöksemistä pois vallasta, mutta jos inflaatio on käsittämättömät 508 prosenttia, niin tilanne on kyllä täysin kestämätön.
Sellainen hallitus joka päästää inlaation(ja kaiken sen mukanaan tuoman hädän) laukkaamaan tuollaista vauhtia on kyllä täysin epäkelpo.
Funtsikaa nyt mitä tää 508 prossaa tarkoittaa.
Se tarkoittaa sitä, että pullo keppanaa maksaa tänään 72 centtiä ja vuoden kuluttua se maksaakin about 366 euroa.
Eiköhän Valkoisessa talossa, jossa aloitettiin Chilen uuden aikakauden suunnittelu jo hyvissä ajoin, oltu myös huolissaan, erityisesti juuri inflaatiosta? Vai olsiko sittenkin niin, että Allenden talousutopia yritettiin romuttaa tätäkin kautta.Elias kirjoitti:
Sellainen hallitus joka päästää inlaation(ja kaiken sen mukanaan tuoman hädän) laukkaamaan tuollaista vauhtia on kyllä täysin epäkelpo.
Funtsikaa nyt mitä tää 508 prossaa tarkoittaa.
Se tarkoittaa sitä, että pullo keppanaa maksaa tänään 72 centtiä ja vuoden kuluttua se maksaakin about 366 euroa.
Niin kuin itsekkin sanoit, demokratiassa ei voi hyväksyä vallankaappausta. Kyllä Allende olisi kaatunut omia aikojaan, jos taloudenpito olisi osoittanut niin surkeaksi. Usa ei vain jaksanut odottaa, eikä ottaa sitä riskiä, että joku toinen samanlainen olisi noussut valtaan.
Missä ajassa inflaatio oli tuon 508%? Vai oliko 508 x?
Edit: Wikitasoiset lähteet puhuvat prosenteista vuositasolla. Eli kalja olisi maksanut 3,66 EUR vuoden kuluttua. Ei hyvä sekään, paitsi asuntovelallisille ilman indeksisidonnaisuutta.
euroa vai centtiä?Elias kirjoitti: ...366 euroa.
Edit: Wikitasoiset lähteet puhuvat prosenteista vuositasolla. Eli kalja olisi maksanut 3,66 EUR vuoden kuluttua. Ei hyvä sekään, paitsi asuntovelallisille ilman indeksisidonnaisuutta.
Viimeksi muokannut teemu, La Maalis 08, 2008 8:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyseessä oli vuotuinen inflaatioprosentti.teemu kirjoitti:Missä ajassa inflaatio oli tuon 508%? Vai oliko 508 x?euroa vai centtiä, ja per vuosi vai per kk keskimäärin 1973?Elias kirjoitti: ...366 euroa.
Siis se mikä on rahan todellisen ostovoiman lasku.
Keppana-esimerkkini kertoi sen, mitä tuollainen 508% inflaatio merkitsisi nykypäivän Suomessa.
Ps. Kannattaisi odottaa sen verran, että selviää lauantain kännistä ennen kuin alkaa kysellä/sönköttää typeriä.
Taloustiedon perusteisiin voisi tietysti myös tutustua.
Teemu on tarkkana ja seviämistä voisi suositella Eliakselle. Mutta kuitenkin, keppana on yleensä hintansa väärti, maksoi mitä maksoi.teemu kirjoitti:Missä ajassa inflaatio oli tuon 508%? Vai oliko 508 x?euroa vai centtiä?Elias kirjoitti: ...366 euroa.
Kyllä sitä meikäläinen on harjoitellutkin. Melkoisesti. Mutta luki-häiriö vähän haittaa, olen siitä teidän puolestanne pahoillani, itse luen omaa tekstiäni sujuvasti, edes huomaamatta mitään virheitä.Elias kirjoitti:Olen ihan sevinnyt jo tällä hetkellä.konsta kirjoitti:
..ja seviämistä voisi suositella Eliakselle...
Minä taas puolestani voisin suositella sinulle konsta suomen kielen oikeinkirjoituksen harjoittelua.
Sori tarkoituksenani ei ole millään tavalla pilkata lukihäiriöstä eli dysleksiasta kärsivää henkilöä.konsta kirjoitti:Kyllä sitä meikäläinen on harjoitellutkin. Melkoisesti. Mutta luki-häiriö vähän haittaa, olen siitä teidän puolestanne pahoillani, itse luen omaa tekstiäni sujuvasti, edes huomaamatta mitään virheitä.Elias kirjoitti:Olen ihan sevinnyt jo tällä hetkellä.konsta kirjoitti:
..ja seviämistä voisi suositella Eliakselle...
Minä taas puolestani voisin suositella sinulle konsta suomen kielen oikeinkirjoituksen harjoittelua.
Ainoastaan imbesillit pilkkaavat ihmisiä sellaisista asioista joihin ihminen ei itse voi vaikuttaa.
Eli vielä kerran pahoitteluni/anteeksipyyntöni sinulle konsta.
Jaahans niinhän siinä sitten kävi, että kun yrittää tehdä montaa asiaa yhtä aikaa, niin yksikään ei tullut tehtyä kunnolla.
Luulin jo editoineeni hutaisten tehdyn esimerkkini virheen/virheet.
Onneksi valistuneet lukijat kuten teemu huomasivat asian.
Siis se keppanahinta esimerkkini loppusumman oli tietysti tarkoitus olla centtejä.
Lisäksi loppusumma oli väärä, mutta yritin vain havainnollistaa inlaatioprosentin suuruutta.
Jos kuluttajahintaindeksiä käytetään synonyymina vuosittaiselle inlaatioprosentille, ja se on 508, niin silloin 72 centin puteli maksaa vuoden kuluttua 438 centtiä.
Se lasketaan niin, että uudesta hinnasta vähennetään vanha hinta eli 438-72=366 tämä jaetaan vanhalla hinnalla joka on 72 ja saadaan 5,083333 joka kerrotaan sadalla niin saadaan 508,3333 pyöristettynä noin 508.
Jos tämä muutos on tapahtunut vuoden sisällä, niin silloin kuluttajahintaindeksin muutos vuodessa on suunnilleen tuo 508.
Luulin jo editoineeni hutaisten tehdyn esimerkkini virheen/virheet.
Onneksi valistuneet lukijat kuten teemu huomasivat asian.
Siis se keppanahinta esimerkkini loppusumman oli tietysti tarkoitus olla centtejä.
Lisäksi loppusumma oli väärä, mutta yritin vain havainnollistaa inlaatioprosentin suuruutta.
Jos kuluttajahintaindeksiä käytetään synonyymina vuosittaiselle inlaatioprosentille, ja se on 508, niin silloin 72 centin puteli maksaa vuoden kuluttua 438 centtiä.
Se lasketaan niin, että uudesta hinnasta vähennetään vanha hinta eli 438-72=366 tämä jaetaan vanhalla hinnalla joka on 72 ja saadaan 5,083333 joka kerrotaan sadalla niin saadaan 508,3333 pyöristettynä noin 508.
Jos tämä muutos on tapahtunut vuoden sisällä, niin silloin kuluttajahintaindeksin muutos vuodessa on suunnilleen tuo 508.
jahas ja miten uralin perhosesta ollaan lipsuttu keppanan hintaan?
uralin perhonen voitti parhaan kotimaisen animaation palkinnon, millaisia hirvityksiä mahtoivat olla ne kuusi muuta...niin ja tämä on tietysti vaan minun mielipiteeni ehkä minun taiteellinen silmäni ei ole kovin kehittynyt
uralin perhonen voitti parhaan kotimaisen animaation palkinnon, millaisia hirvityksiä mahtoivat olla ne kuusi muuta...niin ja tämä on tietysti vaan minun mielipiteeni ehkä minun taiteellinen silmäni ei ole kovin kehittynyt
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
No kun tämä on vapaan keskustelun alue, niin sallittakoon sitten rönsyily, siis minun mielestäni. Marskista ja animaatiosta puhuttaessa kansalaissota tietenkin liippaa läheltä, Chilen vallankumous ajaa jo kyllä vähän kurvista ulos, keppana on aina hyvä keskustelun aihe.

Edit: Jotta oma kantani ei olisi epäselvä Chilen suhteen, niin korjtaan, että kyseeessä oli kaappaus, eikä kumous.
Edit: Jotta oma kantani ei olisi epäselvä Chilen suhteen, niin korjtaan, että kyseeessä oli kaappaus, eikä kumous.