Hahahahaha! Mä olin oikeesti ihan varma, ettei tähän läppään voi kukaan tosissaan uskoa, mutta olin näköjään väärässä. Onneksi olkoon, Loka! Missä duunareiden optiot? Vai onko tosiaan niin, että vain yhden henkilön motivaatiolla on väliä yrityksessä jossa on mahdollisesti useista satoja työntekijöitä?Loka kirjoitti:
Nuo optiot on firmojen sisäisiä juttuja eli johtajien itsensä motivointia. Jos motivaatio pienenee, yleensä käy heikosti.
Entä millä perusteilla tämän ilmeisen ahneen, itsekeskeisen ja vinoonkasvaneen Liliuksen tunti voi olla satoja kertoja arvokkaampi kuin samassa firmassa olevan perusduunarin? Entä mitä hyötyä on yhä kasvavista palkkaeroista? Entäpä miksi ja millä perusteilla varsinkin näinä aikoina tulisi ohjata rahavirtoja jo ennestään hyvin varakkaille ihmisille, vaikka tunnetusti vähävaraisten rahat päätyvät tehokkaammin kiertoon ja kulutukseen, joka taas hyödyttää kansantaloutta?
Entä miten voidaan oikeuttaa se, että suurten yritysjohtajien pelkkä vuoden palkankorotus on hyvin usein suurempi kuin saman firman keskivertoduunarin koko vuoden palkka? Eikä tällaisia korotuksia tai optioita karteta edes silloin, kun firma on tehnyt tappiota. Mistä se kertoo? Euromääräisesti laskettuna suurimpien pörssiyritysjohtajien palkan nousu oli vuonna 2007 n. 70 kertaa keskimääräistä palkansaajaa suurempi. Oikeudenmukaistako?