Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
NiceAsiantuntija
Neuvoja-Jack

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja NiceAsiantuntija »

Kyllä tässä varmasti on kyse syvemmästä haavasta kuin puolesta sentistä senttiin.

Kylkiluiden paksuus on jo 8-12 mm, sen lisäksi tulee rintalihaksen paksuus ja aivan varmasti jonkun verran rasvakudostakin on ollut (Anneli on toki laiha muttei sentään mikään kylkiluut-törröttää) etenkin rinnan kohdalla, jossa haava tiettävästi oli.
Kyllä Anneli on rohkeasti toiminut, jos on vamman itselleen tahallaan tehnyt. Toki adrenaliinia (ja ehkä endorfiiniakin :shock: )on varmasti ollut sen verran liikkeellä, että skenaario on mahdollinen. Onhan näitä itsensä puukottamisia ollut maailman sivu.

Lisäys:
googlaamalla
"stabbed himsef" 365 000 hakutulosta
"stabbed herself" 130 000
"stabbed himself to death" 106 000
"stabbed herself to death" 29 000
Edwin
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Edwin »

NiceAsiantuntija kirjoitti:Kyllä tässä varmasti on kyse syvemmästä haavasta kuin puolesta sentistä senttiin.

Kylkiluiden paksuus on jo 8-12 mm, sen lisäksi tulee rintalihaksen paksuus ja aivan varmasti jonkun verran rasvakudostakin on ollut (Anneli on toki laiha muttei sentään mikään kylkiluut-törröttää) etenkin rinnan kohdalla, jossa haava tiettävästi oli.
Kyllä Anneli on rohkeasti toiminut, jos on vamman itselleen tahallaan tehnyt. Toki adrenaliinia (ja ehkä endorfiiniakin :shock: )on varmasti ollut sen verran liikkeellä, että skenaario on mahdollinen. Onhan näitä itsensä puukottamisia ollut maailman sivu.

Lisäys:
googlaamalla
"stabbed himsef" 365 000 hakutulosta
"stabbed herself" 130 000
"stabbed himself to death" 106 000
"stabbed herself to death" 29 000
Uskoisin, että tarvittavan piston syvyys on helposti selvitettävissä. Täytyy vaikkapa tutkia itse anatomiaa tarkemmin. Mielestäni kylkiluita ei pidä ottaa huomioon; pehmeäteräinen fileerausveitsi ei varmaankaan mene luun läpi. Haavan täytyy siis olla kylkiluiden välissä.

Oma maallikon käsitykseni on, että kylkiluiden välissä on vain iho, mahdollinen läski ja ohuehko lihaskerros, minkä alla on heti keuhkopussi. Veikkailisin edelleen, että noin sentin syvyydessä ollaan jo keuhkopussissa. Pointti on siis, että jos isokokoinen mies "iskee/lyö" puukolla kylkeen, vammat olisivat huomattavasti vakavampia.
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Arvelen, että jos Anneli on oikeakätinen, niin haava on vasemmalla puolella tai vastaavasti päinvastoin. Jos taas tekijä on huppumies, niin haava voi olla yhtä hyvin kummalla puolella hyvänsä. Arvelen, että haavan sijainti ja suunta sopii hyvin yhteen Annelin käsien luontaisten liikeratojen kanssa.
NiceAsiantuntija
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja NiceAsiantuntija »

Edwin kirjoitti:
Uskoisin, että tarvittavan piston syvyys on helposti selvitettävissä. Täytyy vaikkapa tutkia itse anatomiaa tarkemmin. Mielestäni kylkiluita ei pidä ottaa huomioon; pehmeäteräinen fileerausveitsi ei varmaankaan mene luun läpi. Haavan täytyy siis olla kylkiluiden välissä.
Pisto oli Annelin vasemman nännin vieressä, joten asian selvittämiseksi pitäisi päästä mittailemaan hänen rintojaan.
Terä on mennyt kylkiluiden välistä, mutta täytyyhän niiden paksuus ottaa huomioon veitsen kulkeman matkan selvittämiseksi.
Myöskään ei tiedetä, onko väitetty huppari lyönyt olan takaa vaiko vain sohaissut varoittavasti.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Nice-- voisiko niilla labratesteilla olla osansa siihen verilaikan pyoreaan muotoon samoin kuin muihin rinkuloihin? Verijalkitutkija sanoi jossain etta lantti vaikutti tuoreelta ja vaalealta niissa ensipartion kuvissa. Muodosta ei kuitenkaan narissut. Kaikki Annelin veri paidassa oli tullut siihen sisapuolelta.

Teleksi -- oletan etta se punainen lantti keskella on reika, josta nakyy paidan takaosa (=vereentymaton) lapi. Muuten olen koko ajan ihmetellyt samaa reian muodosta. Hyvin paikalleen jahmettyneessa tilanteessa ymmartaakseni syntynyt - veitsi vedetty ulos tasmalleen samassa kulmassa kuin meni sisaan.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Edwin kirjoitti:Tuossa AA:n t-paidan verijäljessä on mielestäni hieman kummallista se, että jälki on hyvin alhaalla. Eikö haava ollut rinnan seudussa? Kun t-paita vaikuttaa vielä melko isokokoiselta, niin luulisi, että haava olisi pikemminkin pallean seutuvilla kuin rinnassa. Tuonhan voisi tsekata käymällä vankilassa kokeilemassa, miten haava ja veriläikkä matsaavat.
Kyselit tämän jälkeen toistamiseenkin tuosta T-paidasta, ja mainitsin kuvia olevan kaksi. Tästä linkistä näet sen toisen T-paidan kuvan, jossa ei näy tuota valkoista pistettä. En osaa kuvia linkittää, mutta jos joku osaa, niin voihan nuo kaksi kuvaa ottaa nyt vierekkäin ja vertailla tuota valkoista pistettä tähän kuvaan, että miltä näyttäisi.

Kuva löytyy Iltasanomien linkistä:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/auer- ... 88033.html
Alethes doksa meta logu
Chili
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kuva
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Valhalla kirjoitti:Vamman syntymistä. Olen ollut sitä mieltä, että Anneli teki sen itse - mutta vahingossa. Joko puukottaessaan tai myöhemmin. Saattoi olla yläosattomissa silloin.
Ilmarinnan etiologia
---
Spontaanipneumothoraxin ensioire voi olla äkillinen rintakipu ja/tai paheneva hengenahdistus. Täysin oireettomat tapaukset ovat myös tavallisia.
http://therapiafennica.fi/wiki/index.ph ... eumothorax
Turhauttaa kirjoittaa tänne sata kertaa samoja asioita. Verijälkitutkinnan mukaan paita on ollut Auerin päällä silloin, kun haava on syntynyt. Paidan sisäpinnalta löytyi myös keuhkoista tullutta "roisketta", mitä siinä ei olisi ollut, mikäli haava olisi tehty yläosattomissa/ruskea vaate päällä ja sitten käyty suihkussa.

Spontaani-ilmarinnan oireettomuutta on turha täällä punakynällä kirjoittaa. Se on eri asia kuin ilmarinta, joka syntyy ulkoisen vamman aiheuttamana (ja mikä Auerilla oli). Tästäkin on kirjoitettu lukuisia viestejä.

Sentti ei riitä siihen, että veitsi läpäisee rinnan (=nisän) ja tunkeutuu kylkiluuvälistä keuhkopussiin, minkä puhkaisee.
Mileva
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Mileva »

Mariacka kirjoitti: Turhauttaa kirjoittaa tänne sata kertaa samoja asioita. Verijälkitutkinnan mukaan paita on ollut Auerin päällä silloin, kun haava on syntynyt. Paidan sisäpinnalta löytyi myös keuhkoista tullutta "roisketta", mitä siinä ei olisi ollut, mikäli haava olisi tehty yläosattomissa/ruskea vaate päällä ja sitten käyty suihkussa.

Spontaani-ilmarinnan oireettomuutta on turha täällä punakynällä kirjoittaa. Se on eri asia kuin ilmarinta, joka syntyy ulkoisen vamman aiheuttamana (ja mikä Auerilla oli). Tästäkin on kirjoitettu lukuisia viestejä.

Sentti ei riitä siihen, että veitsi läpäisee rinnan (=nisän) ja tunkeutuu kylkiluuvälistä keuhkopussiin, minkä puhkaisee.
Mariacka, omasta puolestani täytyy kuitenkin kiittää, että väärinkäsityksiä jaksat sinnikkäästi korjailla. Tahatonta tai tahallista vääristelyä ja harhaanjohtamista olen ollut havaitsevinani, mutta edelleen palapeliä kokoavana ja faktakansiota järjestelevänä en itse keskusteluun pysty aina "täydellä teholla" osallistumaan. Sinun ja parin muun keskustelijan kaltaiselle totuuden torvelle on siis erityistä tarvetta näin aloittelijankin näkökulmasta.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Mariacka kirjoitti:
Valhalla kirjoitti:Vamman syntymistä. Olen ollut sitä mieltä, että Anneli teki sen itse - mutta vahingossa. Joko puukottaessaan tai myöhemmin. Saattoi olla yläosattomissa silloin.
Ilmarinnan etiologia
---
Spontaanipneumothoraxin ensioire voi olla äkillinen rintakipu ja/tai paheneva hengenahdistus. Täysin oireettomat tapaukset ovat myös tavallisia.
http://therapiafennica.fi/wiki/index.ph ... eumothorax
Turhauttaa kirjoittaa tänne sata kertaa samoja asioita. Verijälkitutkinnan mukaan paita on ollut Auerin päällä silloin, kun haava on syntynyt. Paidan sisäpinnalta löytyi myös keuhkoista tullutta "roisketta", mitä siinä ei olisi ollut, mikäli haava olisi tehty yläosattomissa/ruskea vaate päällä ja sitten käyty suihkussa.

Juu, tuo olikin spontaanin kuvausta. Mutta siitäkin huolimatta vamma voi olla itseaiheutettu, ehkä vahingossa. Kivultaan vähäinen - kun mm puhelun aikana juoksenteli. Tai puhelun jälkeen tehty jos olikin kivuliaampi.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Valhalla kirjoitti:Juu, tuo olikin spontaanin kuvausta. Mutta siitäkin huolimatta vamma voi olla itseaiheutettu, ehkä vahingossa. Kivultaan vähäinen - kun mm puhelun aikana juoksenteli. Tai puhelun jälkeen tehty jos olikin kivuliaampi.
On täysin mahdollista, että vamma on itse aiheutettu ja ihan tarkoituksella. Toki keuhkopussin läpäisy on voinut olla vahinko. Joskus täällä on puhuttu, että sydämeen osuminen on ollut riskinä, mutten siihen usko. Itse ajattelen, että jos joskus naisena joutuisi itseään esim. lavastusmielessä pistämään, niin rinta (=nisä) olisi se "vaarattomin" vaihtoehto - ei elintärkeä, lähinnä rasvakudosta. Sydän on aika kaukana "vasemman rinnan nännin vasemmalta puolelta", missä pistohaavan kuvailtiin olleen.

Demonstroin joskus huvikseni tuota rintapistoa tussilla, kun oli vanha yöpaita päällä. Ainakin itse itseään "pistettäessä" paita nousee rinnan kohdalta ylöspäin, piston jälkeen paidanreikä jää haavaa alemmas. Se voisi selittää seikan, että veri on jokseenkin symmetrisesti reiän ylä- ja alapuolella. Tuommoinen vamma ei kuitenkaan välttämättä suihkua verta (ei isoja verisuonia), vaan veri voi pikemminkin valua ja tihkua.

Mikäli Auer on itseään pistänyt, se on mielestäni tapahtunut vasta vähän ennen poliisin tuloa, kuitenkin ennen poliisin soittoa. Näinhän syyttäjäkin epäili. Se, että vamma olisi tapahtunut kesken Lahden puukotuksen vahingossa, on mielestäni täysin poissuljettua. Vaihtoehdot ovat siis joko huppumies tai Auer itse.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Mariacka --muistatko ulkoa mista tieto keuhkoroiskeista tuli?
Tarkoittaako se puukon ulosvedon mukana tullutta kamaa? Vai jotain alussa tulevaa mutta ei enaa myohemmin?
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

ulkosuomalainen kirjoitti:Mariacka --muistatko ulkoa mista tieto keuhkoroiskeista tuli?
---
Tarkoittaako se puukon ulosvedon mukana tullutta kamaa? Vai jotain alussa tulevaa mutta ei enaa myohemmin?
Yritän etsiä, etp:stä minä sen tiedon olen joskus löytänyt. Voi mennä jonkun aikaa, olen sen aiemminkin luvannut kaivaa, mutta aina on jäänyt.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Minäkin haluaisin tiedon, eikö keuhkopussin kalvon nesteitä voi roiskua kaksisuuntaisessa ilmarinnassa myöhemminkin - kuten juostessa. Toisessakin toikissa sitä kysyin.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

ulkosuomalainen kirjoitti:Mariacka --muistatko ulkoa mista tieto keuhkoroiskeista tuli?
---
JPEG783 (Auerin t-paidan dna-analyysi)
(näyte)24.6 T-paidan sisäpuolelta (etukappaleesta), kiiltävästä roiskeesta.

Minun ymmärtääkseni kiiltävällä roiskeella tarkoitetaan pleuranestettä:
Terveellä henkilöllä on keuhkopussin kahden lehden, pleura parietaliksen ja pleura viskeraliksen, välissä pieni määrä voitelevaa nestettä, joka peittää pleurat ohuena kalvona.
En pistä päätäni (enkä edes vasenta rintaani) pantiksi, mutta tuota nestettä on vain rajallinen määrä, eikä sitä muodostu lisää juostessa tahi muutenkaan - terveellä. Luonnollisesti se roiskuu ulos, kun keuhkopussiin pistetään. Tuskinpa sitä siis roiskumalla enää myöhemmin tulee.

Mutta jos jollakulla on tästä parempaa tietoa, otan sen mielelläni vastaan.
Vastaa Viestiin