Jyrkkä EI joululle!

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Katsa kirjoitti:Minä ainakin katson itseni (ja lapseni) ulos kaikesta kristillisestä huuhaasta ja olisi hurjan mukavaa, jos kukaan ei tulisi väittämään että nyt se jo kuuluu jokaisen suomalaisen elämään.
Näin juuri. Helvetin kyseenalaista on edes väittää tuommoista tai saatikka että ei sais perhettä perustaa jos ei halua joulua juhlia.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Bombay kirjoitti: Näin juuri. Helvetin kyseenalaista on edes väittää tuommoista tai saatikka että ei sais perhettä perustaa jos ei halua joulua juhlia.

Jokainen tehköön miten lystää, mutta aikoinaan koulussa oli samalla luokalla tyttö, jonka kotona ei "rumasanaa" juhlittu, lahjoin eikä muutoinkaan.
Ja ihan supisuomalaisia olivat, eikä toista uskontokuntaa....
"Rumasana"aika oli hieman noloa tälle tytölle, koska tunsi olevansa todella erilainen kuin muut.
"Rumasanan" jälkeen vielä oli ikävää, kun tultiin lomalta opettaja kysyi vuorotellen kaikilta, että mitä saitte "rumasana"lahjaksi?
Tyttö sanoi aina, ettei mitään ja ----> :oops:
Että tiedä sitten mikä on oikein ja väärin. :?
Mun mielestä ihan perseestä tommoset vanhemmat. :roll:

Mutta joo, nyt meitsi poistuu ja palailee vasta "rumasanan" jälkeen.
Lahjatonta "rumasanan" aikaa kaikille. :wink:
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

jaaha. itse olen kolunnut useampia maailmankolkkia ja kuullut ulkomaalaisilta ystäviltä kuinka heidän joulunsa toimii, moni heistä asuu tällä hetkellä suomessa.

Yhden joulun olen viettänyt mieheni tavan mukaan viettää joulua, pojat olivat isällään joulun ja me olimme siis kaksistaan täällä hgn keskustassa, asunnossa jossa ei llut yhtään ainutta joulukoristetta ja joululauluja ei kuunneltu. Käytiin aattoiltana kävelemässä tyhjillä hgin kaduilla tai oli siellä kävelemässä muita ulkomaalaisia myös. Lahjat kyllä annettiin toisillemme sitten myöhemmin....Mieheni kotimaassa hollannissa ei joulua ole aiemmin juhlittu mitenkään hirmuisesti eli hän ei sitä oikein osaa kaivata. Ainoa joulurutiini on eläintarha jonne mennään koko perheen voimin. No sinä jouluna mentiin sitten korkeasaareen (mulle ei tullut mieleenkään että se olis auki talvella saati jouluna :shock: )

No mentiin sinne hieman ennen sulkemisaikaa joka on 16.00. Lunta satoi ihan hirvittävästi mutta hiljalleen eikä ollut edes märkää...oli se vähän outoa siinä hiljasiuudessa katsella leijonia ja muuta...mutta ei niitä tainnut se lumisade haitata...niin että siinä hyvä vihje jos ei halua jäädä sisälle nököttämään tosin en suosittele vetisenä jouluna...

tuo joulu oli ihan ookoo mutta sen jälkeen ollaan juhlittu sitä sitten perinteisesti suomalaisín jouluruuin ja koristeluin jne. mies on kyllä ihan tykännyt vaikka aluksi ei innostunut. Suomalainen jouluruoka on uponnut kaikkiin ulkomaalaisystäviin (jotkut ovat asuneet suomessa jo vuosia) teen itse ruuat ja olen tajunnut että jouluruuan vastaisuus johtuu ulkkiksillä lähinnä siitä että ovat sitä syöneet lähinnä valmisruokina esim työpaikan amican kautta....loppujen lopuksi jouluruoka ei kuitenkaan eroa niin paljon muiden maiden normaaliruuista...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Tiina kirjoitti:Mun mielestä ihan perseestä tommoset vanhemmat.
Mun mielestä on ihan perseestä tuollaiset opettajat. Samoin kaupan kassat, jotka alkavat suu vaahdossa kyselemään lapselta joulusta jo lokakuussa.
cicero
Michael Knight

jaa, kaipa me kaikki sitten ollaan perseestä jonkun mielestä :roll:
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Merope
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Merope »

Minä en myöskään vietä joulua. Totta on, ettei lapsuuteni joulut ehkä olleet kaikista onnellisimpia, mutta eipä tämä kaupallinen jouluhapatus ole minuun näin myöhemmälläkään iällä iskenyt. Jouluruoka on ihan ok, niinkuin kaikki muukin suomalainen perinneruoka, jonka joukkoon porkkanalaatikot ja kinkut lasken. Minusta on myös mukava antaa muutama lahja todella tärkeille ihmisille, mutta lähipiirissäni kulttuuri on kyllä enemmän sellainen, ettei siihen lahjojen antamiseen mitään merkkipäivää tai joulua tarvita muutenkaan.

Olen erittäin järkyttynyt joistakin tässäkin ketjussa esiintyneistä kommenteista. En siis saisi perustaa perhettä, koska joulu ei mm. kuulu minun uskontooni? Että olen jotenkin huonompi ihminen, tai ennenkaikkea huonompi suomalainen, kun en rakasta joulustressiä, täpötäysissä kaupoissa ihmismassojen läpi survoutumista tavallisilla ruokaostoksilla, ja mitä vielä? Tiesin kyllä, että suomalaiset ovat usein varsin ennakkoluuloisia muita kulttuureja ja uskontoja kohtaan, mutta tämä oli varmaankin ensimmäinen kerta, kun ihmsiarvoani lähdetään alentamaan joulun viettämättömyyden pohjalta.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
katupoika
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Mun joulu on yhtä kuin safkat mutsilla. Sitä mä venaan kyl. Ihmisen on nimittäin hyvä syödä välillä. Muuten joulu ei kyl meinaa enää mitään. Joskus skidinä se oli aika jännää venaa aattoa, mut nykyään joulu tulee ihan huomaamatta. En itse asiassa tälläkään hetkellä tiedä mille viikonpäivälle aatto osuu tai kauan siihen tarkalleen ottaen on... about 10 päivää taitaa kuitenkin vielä olla.

Ja vitut Jeesuksesta. Mä oon kovemnpi jätkä kuin se pelle niiden satujen mukaan, mut juhlitaanko mun synttäreitä yhtä isosti? Ei vitussa. Kusetusta, sanon ma.
ShipWreck
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

katupoika kirjoitti:Ja vitut Jeesuksesta. Mä oon kovemnpi jätkä kuin se pelle niiden satujen mukaan, mut juhlitaanko mun synttäreitä yhtä isosti? Ei vitussa. Kusetusta, sanon ma.
Jaaha, miksi ihmeessä kutsut Jeesusta pelleksi? Selityksiä kiitos! Missä asiassa olet Jeesusta kovempi jätkä - tai siis luulet olevasi?

Joulu on juhlista jaloin. MOT.
Katsa

Joo ei tarvi tässä ketjussa puhua jeesuksesta ja joulupukista sen enempiä, kiitos vaan.
Varsinkaan ei tarvitse alkaa väittelemään onko niitä olemassa, tai kuinka hyvästä ne ihmiselle ovat.
ShipWreck
Martin Beck

Jaa, no ei sitten. :)
Merope kirjoitti:Olen erittäin järkyttynyt joistakin tässäkin ketjussa esiintyneistä kommenteista. En siis saisi perustaa perhettä, koska joulu ei mm. kuulu minun uskontooni?
Minä en ole järkyttynyt moisista kommenteista. Enemmänkin ne huvittavat, eihän tuollaisia voi ottaa tosissaan. Se, juhliiko ihminen joulua vai ei, on täysin yhdentekevää ihmisarvon kannalta.
cicero
Michael Knight

jeesus ja joulupukki?

on se kumma kun joku vetää herneet nenään tavalla tai toisella kun puhe on noista kahdesta....

ei kenenkään tarvitse viettää joulua jos ei halua mutta musta olisi sitten fiksua olla polkematta niiden päälle jotka sitä haluaa viettää.Kumpikin on kai ihan hyväksyttävää?

Mä en usko jeesukseen enkä joulupukkiin mutta vietän silti joulua ihan puhtaasti maallisista ja itsekkäistä syistä :roll: tykkään eritellä eri vuodenajat toisistaan ja joulu erottaa talven syksystä ja keväästä vaikka lunta ja pakkasta ei tuliskaan...

tässä muistellessa tulee mieleen kyllä toinenkin antijoulu eli mun isä oli just kuollut ja haudattu marraskuussa. Olin muuttanut kaikki mun vanhempien talossa olleet tavarat mun pikkukaksioon. vietin breikkiä silloisesta aviomiehestäni (ero siis oli tulossa) rahaa ei ollut kun kaikki mnei hautajais ja muutto ja muihin kustannuksiin, ai niin kustansin pikkuveljelle lakkiaiset jotka olivat hautajaisten jälkeen....pikkuveli tuli armeijasta lomille ja asui tietty sitten mun kanssa kun oli ennen asunut isän kanssa, haki kyllä omaa kämppää. ei tullut mielen hankkia kuusta tai muuta roinaa mutta veli koristeli sitten iskän lempikaktuksen muutamalla joulupallolla ja nauhalla ja pistettiin se sitten olkkarin ikkunalle, se oli aika korkea kaktus, melkein metrin...

mun töihin yhteistyökumppanit toi kaikenlaisia joulukoreja toivottaakseen hyvää joulua mun pomolle mutta se sanoi sitten että ota kaikki mitkä haluat mukaasi ja sain ottaa myös pikkujouluista jääneistä viinipulloista omani sekä saunailtoihin tarkoitetuista sponssikaljoista yhden korin....juu että silleen oli sitten joulu tehty ilman mitään yritystä ja joulupäivänä menin paikalliseen raflaan ja pokasin sieltä mieheni joka on sitten nykyään ex.....(siis se sama jonka kanssa olin juuri silloin katkolla) ja koko loman jouduin sietämään veljeni kavereita jotka ryypiskeli siellä meidän olkkarissa ja pelasivat pleikkaria...(ja aina tilaisuuden tullen yrittivät iskeä...hirveää)

että en mä tiedä onko sekään hyväksi kun ei vietä joulua.....
Katsa

cicero kirjoitti:ei kenenkään tarvitse viettää joulua jos ei halua mutta musta olisi sitten fiksua olla polkematta niiden päälle jotka sitä haluaa viettää.Kumpikin on kai ihan hyväksyttävää?
Niiiii-in. Miksi minun päälleni sitten poljetaan, kun EN halua viettää joulua?
En ole yhdessäkään noissa ketjuista, joissa puheet ovat viimeisten viikkojen aikana olleet pelkkää joulua, valittanut kertaakaan. Sen sijaan kun yritän perustaa jouluvapaan ketjun niille jotka eivät vietä joulua, täyttyy se aggressiivisista joulunviettäjistä. Miksi?
Jeesus, joulupukki; no ne nyt kuuluu siihen jouluun, joten en halua niitä tähän ketjuun. Ei tarvitse heti alkaa tekemään jotain syväluotaavaa analyysia siitä miten traumaattisia kokemuksia mun lapsuudessa mahtaakaan olla.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Ihan ystävällisestä uteliaisuudesta: Katsa, mitä muita "juhlia" on joita et vietä etkä voi sietää? Tuskin pelkästään tämä yksi josta nyt kieltäydymme.

Itse tunnen suurta vastenmielisyyttä myös pääsiäistä ja juhannusta kohtaan, tosin myös vappua.
Nothing is quite what it seems
Katsa

No oikeastaan en vietä/siedä mitään näitä alkoholin suurkulutuksen juhlia. Siis en edes silloin, kun olen itse ollut juomakannalla vielä.
Jotenkin kaikki vaput ja juhannukset on aina olleet ihan hirveitä, kun ne ajaa kaikki "amatööritkin" koloistaan ryyppäämään aivonsa pellolle. Sitten niitä hoippuvia ja oksentavia ja housuunsa paskantavia ihmisiä on joka paikassa. Puhumattakaan humalaisista ilotulitteineen, voi apua.
Mua on ihan lapsesta asti ahdistanut nämä, lähinnä ylihumalaisten ihmisten takia. Pärjään kyllä tavallisena ravintolailtana selvinpäin ja mulla on hauskaakin, mutta sitten nämä ryyppyjuhlat ovat asia erikseen.

Pääsiäistä ja joulua en elämänkatsomuksestani johtuen vietä. Pääsiäisessä risoo se, että koko Suomi menee lakkoon (jotta porukka pääsee ryyppäämään?). Joulussa se, että Suomi menee lakkoon, porukka ryyppää ja se tekohilpeä, kaupallinen ja väkinäinen muka-toisista-välittäminen kestää ainakin kuukauden, terrorisoiden about kaikkea mitä teet. Ostoshelvetti.
Pääsiäisessä ja joulussa vähiten vituttaa ne aidosti uskovaiset, jotka haluavat viettää juhlansa perinteitä kunnoittaen, muille tuputtamatta ja sen suurempia siitä kiihkoilematta. Eniten sitten vituttaa ne, joiden mielestä näin nyt vaan kuuluu tehdä ja jotka hullunkiilto silmissään kaatavat sinut ja lapsesi ostoskärreillään jahdatessaan halvinta autorataa ja kiirehtiessään kossupullon, köh, anteeksi glögin hankintaan. Miettimättä hetkeäkään MIKSI...

Edit: Heh, tulee yksi jouluepisodi mieleen joidenkin vuosien takaa. Äitini sanoi minulle, että "kyllä sinunkin, Katsa, olisi aika alkaa syömään jouluruokia - ihan jo yleissivistyksen vuoksi".
Tähän lauseeseen kiteytyy oman perhepiirin joulu; tapakristillisyys ja ruokajuhla.
Viimeksi muokannut Katsa, Ma Joulu 17, 2007 5:21 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ShipWreck
Martin Beck

Katsa kirjoitti:Miettimättä hetkeäkään MIKSI...
"Normaali" suomalainen ihminenhän käyttää suuren osan elämästään sen miettimiseen, miten saisi järjestettyä mahdollisimman paljon päteviä ja vähemmän päteviä tekosyitä ryyppäämiselle. Ryyppääminen pitää pystyä jotenkin naamioimaan, jottei se näyttäisi niin pahalta.
Vastaa Viestiin