Raiskaustuomioista!
Re: Raiskaustuomioista!
Markja! Onko tietoa millaista tietoa raiskaukseen liittyvässä lääkärintutkimuksessa saadaan? Jos esimerkiksi raiskaus on tapahtunut yksityisasunnossa ilman erityisen voimakasta väkivaltaa? Kuinka vahvaa olisi näyttö tällaisessa tilanteessa?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
-
Nylonköysi
- Agentti Scully
Re: Raiskaustuomioista!
Ei yleensä ole. Syyttämättäjättämispäätösten määrä on seksuaalirikoksissa melko korkea, juuri tuon näytön puutteen vuoksi. Esimerkiksi törkeinä raiskauksina tutkituissa tapauksissa tuomioprosentti on 100, koska näyttöä (ymmärrettävistä syistä) tällaisissa tapauksissa yleensä on ja paljon. Mutta myös raiskauksessa pitää kyetä todistamaan väkivalta.Marsalkka kirjoitti: Niin. Minäkin luulen, että näissä raiskausjutuissa melko usein ollaan sana sanaa vastaan myös oikeudessa. Ja menevät tosiaan syyttäjälle. Raiskaus on senlaatuinen rikos, että erityisen vahvaa todistusaineistoa ei usein ole saatavilla.
Seksuaalinen hyväksikäyttö on asia erikseen ja sen todistaminen on todella, todella vaikeaa. Muistelisin, että selvä enemmistö tällaisista jutuista jää esitutkintavaiheeseen. Mitään lähdettä tälle väittämälle ei ole.
Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että 9 vuotta vanhan tapauksen tutkimisessa, oli rikos mikä tahansa, on ihan älyttömästi ongelmia. Jos kyseessä olisi aikuiseen kohdistunut rikos, olisin sitä mieltä että oma häpeä kun jätti syytteen nostamatta ajoissa. Mutta lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset ovat oma alalajinsa ja jos niistä ei ole mahdollista nostaa syytettä myöhemmin, en usko että kovinkaan montaa lapseenkajoajaa saadaan koskaan tuomiolle. Ja nyt lasken tahallani sen 15-vuotiaan lapseksi.
Raiskaustutkimuksesta löytyy täältä tietoa:
http://therapiafennica.fi/wiki/index.ph ... inlausunto
Siitä voi lukemalla muodostaa oman mielipiteensä tutkimuksen luotettavuudesta.