Neljän opiskelijan ruumiit löydettiin Idahon osavaltiossa asunnolta läheltä yliopistoa

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
LiamNeeson
Theo Kojak

Re: Neljän opiskelijan ruumiit löydettiin Idahon osavaltiossa asunnolta läheltä yliopistoa

Viesti Kirjoittaja LiamNeeson »

Jeponen kirjoitti: Ma Elo 04, 2025 5:05 pm Onko missään ollut mainintaa, oliko Brian tietoinen Bethanyn ja Dylanin olemassaolosta tai siitä, että hekin asuivat talossa?
Mielestäni ei ole mainintaa ja kuulustelutietojahan ei nyt diilin takia varmaan saada, ei ainakaan lähivuosina.
Mutta varmasti oli tietoinen, niin paljon oli taloa kytännyt. Ainoa ylläri taisi olla se että Kaylee olikin paikalla vaikka oli jo muuttanut pois.
Tästä syystä on hyvin epätodennäköistä että Kaylee olisi ollut kohde, kyllä se oli Maddie.
☆Yksi kerta on sattumaa, toinen kerta on yhteensattumaa, ja kolmas kerta on järjestelmällistä toimintaa♤
AlsSie
Agentti Scully

Re: Neljän opiskelijan ruumiit löydettiin Idahon osavaltiossa asunnolta läheltä yliopistoa

Viesti Kirjoittaja AlsSie »

Plea dealin johdosta tuomari poisti "suukapulamääräyksen"/gag orderin (dissemination order), joka koski myös tapauksen tietojen julkaisemisia ja levittämisiä, koska määräykselle ei enää ollut tarvetta - sitä olisi tarvittu turvaamaan puolueetonta oikeudenkäynnin kulkua. Kuulustelumatskua on käsittääkseni myös ilmoilla. Plea dealin johdosta ei päästä ymmärtääkseni ihan kaikkeen materiaaliin, mitä oikeudenkäynnissä olisi tullut julki, mutta perustuslaillinen yleisön oikeus saada tietoa asioista on sen verran painavaa, että materiaalia käsittääkseni julkaistaan mieluummin paljon kuin vähän.

Plea dealin takia ei päästä sellaiseen kunnolliseen todisteiden ja materiaalien ja Kohbergerin käsittelemiseen, kuin mitä oikeudenkäynnissä olisi ollut -- tosin Kohberger olisi varmaan voinut vedota oikeuteensa olla sanomatta mitään/kommentoimasta ja lisäksi, Kohberger olisi voinut valehdella silmät päästään, eli se mitä menetettiin oli oikeudenkäynnin käsittelyt tutkintamateriaaleista ja todisteista ja tapahtumienkulusta.
Tuomari Hippler on sanonut aiemmin julkaisevansa materiaalia gag orderin poiston jälkeen ajan kanssa, kuukausien myötä. Moscown poliisilaitos on julkaissut yli 300 asiakirjaa tapaukseen liittyen gag orderin poistumisen myöstä. Nyt Moswcon poliisilaitos on perustanut oikein erillisen sivun tapaukseen liittyviä asiakirjoja varten.
.. The Moscow Police department created a web page to house documents related to the case. Hundreds of pages of redacted records reveal the sea of tips and information investigators navigated, even after Kohberger’s arrest.
"Investigative documents in Kohberger case released to the public " Kuow.org.
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Agentti Scully

Seuraavaksi tulee alkuosa 23. heinäkuulta 2025 käydystä tuomionluku/rangaistuksenmääräyspäivästä. Se on hyvin tarkkaa selontekoa ja päätin suomentaa eloonjääneiden 2 kämppätoverien lausunnot kokonaisuudessaan (B.F:n tehtynä, D. M ei) tänne, koska heidän sanomisensa kiinnostavat monia ja he ovat olleet muuten hiljaa julkisuudelta. Nyt he saivat sanotuksi sen, mitä heillä oli mielessään tragediasta.
En tule luultavastikaan tekemään samaa sanasta sanaan pyrkivää kääntämistä muiden lausuntojen (kuin eloonjääneiden B:n ja D:n osalta, sekä tuomarin sanomiset pyrin myös syynäämään mahdoll. tarkkaan) kohdalla, vaan otan keskeisimmät kohdat ja sanomiset. Selitän, koska seuraava osuus voi olla pökerryttävän pitkää joillekin, mutta tapauksesta kiinnostuneille se voi olla tervetullutta. Tässä tarvitaan ehkä hardcore mielenkiintoa tai mietteliäisyyttä/inhimillisyyttä*.

Jos tämä viesti katsotaan tarpeettomaksi, sen voi poistaa ketjusta. Ajattelin kertoa, ettei tule hiki otsaan osalle, jottei tämä yksi vaan aio täyttää ketjun sivuja jokaisen lausunnon kohdalta samoin. En ihan. Kirjoitelkaa ja kirjoitellaan vapaasti. Luin ketjun yhtenä päivänä kokonaisuudessaan, alkupuolella mm. Serenity ja Elpram laittoivat hienoja päivityksiä. Nyt keissi ei enää ole ns. aktiivi-vaiheessa.
"Lainopillisiksi hautajaiseksi" kutsui joku toimittaja tuomionlukupäivän läheisten/omaisten lausuntojen lukemisia. Ne, omaisten/läheisten lausunnot ovat hyvin tärkeitä -- niissä uhreiksi joutuneet ihmiset ja heidän läheisensä pääsevät ääneen, Kohberger hiiteen, ja se aika, minuutit ja muutama sivu rikoksen vaikutuksista ja merkityksistä, elämistä, on asiaa. Palstaetsivinä meitä ehkä usein kiinnostavat johtolangat, * niin samoin tai enemmän voidaan arvostaa elämisen lankoja.
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Agentti Scully

Rangaistuksenmääräämispäivä/tuomionlukupäivä : tuomari Hipplerin aloitus ja Bethany Funken lausunto

Ada County Courthouse, Idaho, 23.7.2025

Aloitus

Tuomari Hippler, syyttäjä Thompson & Co, puolustusasianajaja Taylor & Co, syytetty Bryan Kohberger ja yleisö ovat paikalla Ada Countyn oikeustalon salissa. Kohbergerilla on yllään oranssi vankila-asu ja hän näyttää ajaneen/nyppineen tuuheat kulmakarvansa.

Tuomari Hippler aloittaa tuomionlukupäivän rykäisemällä pari kertaa vaimeasti kurkkuaan ja sanoen "No niin (allright) tämä on (tapausnro) 00124665 Idahon osavaltio vs Bryan Kohberger " ja jatkaa luettelemalla syyttäjän & puolustuksen tahojen nimet. Syyttäjä edustaa Idahon osalvaltiota, puolustus edustaa syytettyä.

Tuomari Hippler jatkaa, että nyt tapauksessa on kyse rangaistukseen määräämisestä. Kohberger on myöntänyt syyllisyytensä 4 murhaan ja 1 murtoon ja niistä on plea dealissa sovittu suositelluksi rangaistukseksi murhien osalta 4 elinkautista ilman ehdonalaiseen pääsyä ja 10 vuotta murron osalta.

Tuomari Hippler toteaa, että puolustus ja syyttäjä jättivät hänen ymmäryksensä mukaan käyttämättä "ennen-tuomionlukua tehtävän tutkimuksen" (pre sentence investigation, raportti haastatteluiden ja selvitysten kautta syytetyn taustasta jne oikeasuhtaisen rangaistuksen määräämiseksi) eikä kumpikaan osapuoli ole antanut oikeudelle rangaistuksenmääräämiseen liittyvää muistiota/mietintöä tai muuta materiaalia rang.määräämispäivää varten. Hippler jatkaa että aiempi tapausmateriaali on oikeudelle tuttua.

Tuomari Hippler kysyy, "Onko mitään laillista syytä, miksi tuomiota ei tulisi antaa tänään." Syyttäjä Thompson vastaa "Ei, arvoisa tuomari."

Seuraavaksi tuomari kysyy, aikooko syyttäjä esittää todistusaineistoa ennen uhrien omaisten/läheisten lausuntoja (victim impact statements) ja perusteluja - syyttäjä vastaa, että he eivät aio tehdä niin, koska syyttäjä aikoo esittää valokuvamateriaalia rang.määräämiseen liittyvien perusteluiden aikana. Tuomari selventää, että ei siis ole muita todistajanlausuntoja luvassa? Juuri näin, vastaa syyttäjä.

"Aloitetaanpa sitten omaisten/läheisten lausunnoilla (victim impact statements) ", julistaa tuomari Hippler. Niitä ennen tuomari kysyy vielä, että oliko niin että kuvaaminen (ei pelkkä audio, vaan myös kamerat ok) käy kaikille omaisille/läheisille? Asia on niin, vastaa syyttäjä.

Kuva

Omaisten/läheisten lausunnot /Victim impact statements - Bethany Funken lausunto

Tuomari sanoo "Aloitetaan omaisten/läheisten lausunnoilla...", ja tämän lauseen aikana Kohberger nyökyttelee päätään moneen kertaan tyyliin, näinhän tämä prosessi menee.

Ensimmäisen omaisten/läheisten lausunnon antaa Bethany Funke - hän ei ole oikeudessa itse paikalla, vaan lausunnon lukee hänen puolestaan hänen ystävänsä Emily Alandt, joka joutuu lausuntoa lukiessa välillä nyyhkyttämään ääneen.

Bethany (Alandt lukee papereista) kertoo olleensa uhrien kämppätoveri ja menettäneensä "ei vain joitain parhaimmista ystävistään vaan myös siskon. " Bethany jatkaa : "En olisi ikinä, miljoonassa vuodessakaan, voinut kuvitellakaan tällaista tapahtuvan läheisimmille ystävilleni."

(Seuraavan "Luulin.."- lauseen aikana syyttäjä Thompson asettaa kätensä rukousasentoon, jossa hän pysyy useiden minuuttien ajan B:n lausunnon aikana. )

Bethany jatkaa : " Luulin meidän heräävän (uuteen aamuun) ja menevämme yläkertaan ja näkevämme heidät ja kertovamme heille heidän säikäyttäneen meidät ja heidän sitten kiusoittelevan meitä säikähdyksemme takia ja pilailevan meidän kanssamme siitä samalla kun olisimme menneet Taco Belliin, kuten yleensä. Mutta näin ei nyt, surullista kyllä, käynyt, vaan pahin painajainen kävikin toteen.

Ensimmäiseksi kun heräsin minulla ei ollut mitään aavistusta siitä, mitä oli tapahtunut. Heräsin klo 7 aikaan kaameaan hammassärkyyn, joten soitin isälleni, joka oli hammaslääkäri, ja hän sanoi, mitä tehdä (hammassäryn suhteen). Isä neuvoi minua ottamaan Advilia (ibuprofeiinia, kipulääke) ja tein niin, sitten menin takaisin nukkumaan. Olin yhä pihalla kaikesta enkä tiennyt mitä oli tapahtunut, jos olisin tiennyt, olisin tietenkin soittanut heti hätänumeroon 911. Kannan yhä paljon syyllisyyttä ja katumusta siitä, etten tiennyt mitä oli tapahtunut ja siitä, etten soittanut heti hätänumeroon, vaikka ymmärränkin, ettei se olisi muuttanut mitään, ei vaikka ensiapuhoitajat olisivat olleet aivan oven takana. Olin niin peloissani, ihan kauhusta jäykkänä tuona aamuna enkä tiennyt mitä oli tapahtunut, ja kun soitin hätäpuhelun, en edes saanut sanoja tulemaan ulos itsestäni, ja sen jälkeen en enää muista mitään. Oli kuin aivoni olisivat pyyhkäisseet sen muiston kokonaan pois. Se oli elämäni huonoin päivä. Ja tiedän, että se tulee aina olemaan (elämäni huonoin päivä).

Samalla kun olin vielä kuin puulla päähän lyötynä/shokissa ja yritin prosessoida, että ystäväni olivat oikeasti poissa, niin yleisö/kansa hyökkäili minua kohtaan ja olin suremassa, olin turta, epävarma siitä, mitä oli tapahtunut ja oliko se edes totta, ja samaan aikaan minulle syydettiin tappouhkauksia ja vihaisia viestejä ihmisiltä, jotka eivät tunteneet minua ollenkaan tai tienneet ystävyytemme dynamiikkaa. Sosiaalinen media teki kaikesta vaikeampaa ja vieraat ihmiset keksivät tarinoita päästään viihdyttääkseen itsejään. Media häiritsi ei vain minua, vaan myös perhettäni; ihmisiä ilmaantui talollemme, he soittelivat puhelimeeni ja vanhempieni puhelimiin ja muiden perheenjäsenten puhelimiin, ja meitä jahdattiin samaan aikaan, kun yritin emotionaalisesti selviytyä ja surra ystävieni menetystä. Vihasin ja yhä vihaan sitä, että he ovat poissa mutta jostakin syystä minä olen yhä täällä ja saan elää. Ajattelen yhä tätä joka päivä.

Miksi minä? Miksi minä sain elää? Ja he eivät? Pitkään aikaan en voinut edes katsoa heidän perheitään tuntematta oloani sairaaksi syyllisyydestä. En tiennyt mitä sanoa tai tehdä (uhrien perheille), olin kauhuissani että läsnäoloni tekisi heidän tuskansa pahemmaksi. Ja minä olin yhä täällä siinä missä heidän lapsensa, sisaruksensa, ystävänsä ja rakkaimpansa olisi pitänyt (minun sijastani) olla täällä. Kaiken tapahtuneen jälkeen pelkäsin mennä omalle takapihalleni tai olla yksin kotona, pelkäsin että tekijä tulisi seuraavaksi minun perääni.

Olin aina peloissani, että media/lehdistö yrittäisi bongata minut hetkenä minä hyvänsä minä päivänä tahansa, vaikka olisin vain ollut kävelemässä ympäri taloa, laitoin vanhempani sulkemaan kaikki kaihtimet päiväsaikaan, jotta kukaan ei näkisi minua vahingossakaan. Tuskin edes poistuin talosta ja kun poistuin, pidin huolen siitä, etten ollut koskaan yksin. Nukuin vanhempieni huoneessa melkein vuoden ajan. Laitoin heidät tuplalukitsemaan jokaisen oven ja laittamaan turvahälytyksen päälle ja silti tarkistamaan joka huoneen siltä varalta, että joku olisi siellä piilossa.

Tarkistan yhä huoneeni joka ilta ja tuplalukitsen sen. En ole nukkunut yhtäkään yötä putkeen sen jälkeen, mitä tapahtui ja herään jatkuvasti paniikissa, peläten että joku on murtautumassa sisään tai on täällä satuttaakseen minua tai että olen menettämässä jonkun rakkaan. Pelko ei oikeastaan koske lähde. Pitkän aikaa oli niin, että pystyin hädin nousemaan ylös vuoteesta, mutta yhtenä päivänä tajusin, että minun oli elettävä heidän takiaan. Heillä ei ollut mahdollisuutta jatkaa elämistä mutta minulla on se mahdollisuus, ja en ota sitä itsestäänselvyytenä. Joka päivä muistutan itseäni elämään heidän vuoksensa ja kaiken mitä teen, teen pitäen heidät mielessäni. Minua pelottaa yhä mennä ns ihmisten ilmoille mutta pakotan itseni tekemään asioita, koska he haluaisivat minun jatkavan elämistä ihan täysillä. Olen enemmän kuin siunattu, kun saan olla täällä, ja kieltäydyn ottamasta sitä itsestäänselvyytenä, kun he eivät saaneet sitä mahdollisuutta."

Bethany jatkaa: " Meidän talomme ei ollut vain talo vaan koti. 🏠. Se oli paikka, jossa me nauroimme, kunnes emme saaneet enää henkeä vedetyksi. Me kokkasimme aterioita, askartelimme/teimme käsitöitä ja katsoimme putkessa tosi-tv-ohjelmia, pelasimme pelejä ja vietimme laiskoja päiviä sohvalla oleillen. Siellä oli elokuvailtoja, viini-iltoja, aamuisia jälkipuinteja, pränkkejä, kuumaa kaakaota, pipareita ja lämpöä. Tulen aina vaalimaan noita muistoja ja en anna sen, mitä tapahtui pyyhkäistä pois sitä, kuinka ainutlaatuinen kotimme oli tai kuinka paljon nuo muistot merkitsivät minulle.

Nyt haluaisin jakaa joitain murusia ja palasia siitä, keitä he olivat ihmisinä ja joistain jakamistamme muistoista. Yksi lempimuistoni liittyi Halloweeniin ja kuinka me menimme Sigma Chi:hiin, mutta sen sijaan että olisimme bilettäneet, me vain istuimme kämpillä jutustellen ja nauraen läpi koko yön. En usko että olen koskaan nauranut niin paljon elämäni aikana. Me emme välittäneet bileistä, me olimme vain onnellisia saadessamme olla toistemme kanssa.

Xana oli yksi miljoonasta. Hän oli bileiden hengetär. 🌟Mutta hän oli myös ystävällisin ja hauskin persoona, jonka tiedän. Kaikki rakastivat häntä, koska hän sai kaikki tuntemaan itsensä niin rakastetuiksi. Hän oli vain sellainen, jonka halusit olevan läsnä olosuhteista huolimatta.

Yksi lempipäivistäni Xanan kanssa oli se, kun me makasimme sohvalla yhdessä koko päivän katsellen elokuvia ja napostellen ruokaa. (Ja) Kun hän, Maddie ja minä menimme hakemaan margaritoja, sipsejä ja salsaa. Hän (Xana) valaisi huoneen pelkällä läsnäolollaan.

Kayleella oli mitä kaunein ja valovoimaisin hymy ☀️, ja hän oli niin ystävällinen/kiltti ja myös yksi hauskimmista ihmisistä, joita olen tuntenut. Hän rakasti pikku pilojen tekemisiä. Ja hän sai aina meidät nauramaan niin kovin, että emme kyenneet hengittämään. Hän oli niin täynnä energiaa ja elämää, kaikki uskoivat että hän kykenisi hallitsemaan maailmaa niin halutessaan ja hän olisi ollut Amerikan kullanmuru.

Ethan oli herttaisin, kaikkein vilpittömin tyyppi/jätkä. ⭐️ Hän oli aina hymyilemässä ja saamassa muitakin ihmisiä hymyilemään. Ethan oli sellainen persoona, jonka haluaa ympyröihinsä. Hän oli niin ystävällinen/kiltti ja hänelle oli helppo puhua ja hän vain oli niin hauska. Ja miten hän välitti Xanasta, se oli todellakin jotakin, mitä ihailla. Ja se oli todellakin todistetta satukirjatyyppisestä rakkaudesta: aitoja rakkaussuhteita on olemassa. Ei ollut vain minulle selvää vaan myös kaikille muillekin, että Ethan ja Xana olivat ehdottomasti sielunkumppaneita. (Tuomari Hippler rapsuttaa korvantaustaansa tässä tosi rakkauden sanomisvaiheessa.)

Maddie ei ollut vain yksi parhaimmista ystävistäni vaan vanhempi sisko, jollaista olisin aina halunnut. Ei ollut ketään muuta, jota olisin katsonut ylöspäin tai ihaillut enemmän kuin Maddieta. Hän oli todellakin auringonsäde ✨, ja hän veti kaikkia puoleensa. Hän oli niin kiltti, rakastava, hauska, hassu ja intohimoinen. Hänellä oli suloisin sielu ja hän ei halunnut muuta kuin parasta kaikille ja hän halusi rakastaa ja osoittaa rakkautta kaikille. Hän otti minut siipensä suojiin ja sai minut aina tuntemaan oloni niin turvalliseksi ja mukaanotetuksi ja mikä tärkeintä, hän sai minut tuntemaan oloni rakastetuksi ja arvostetuksi. Hän ei koskaan epäonnistunut naurattamaan minua tai saamaan hymyä aikaiseksi kasvoilleni.
Yhä tähän päivään asti, olen enemmän kuin kiitollinen että hän (Maddie) valitsi minut sisarkunnan siskoksi, ja kiitän Jumalaa joka päivä siitä, että sain sekä tuntea hänet että hän oli myös yksi parhaista ystävistäni.

En voi valita yhtä lempimuistoa Maddien kanssa, koska minulla on niitä niin monia ja tästä tulisi todella pitkä luenta jos tekisin niin. Mainitsen joistain vaalimistani pienistä muistoista hänen kanssaan sen, kun valmistimme hyvää illallista ja läikytimme jotain viiniä tai kun me katsoimme putkeen Jersey Shorea taikka Summer Housea. Ja kun me loimme kokonaisen tanssirutiinin Halloweenina ja tanssimme ja lauloimme koko yön, kuin kukaan ei katsoisi meitä. Kaikki myöhäisen yön kävelyt kotiin oltuamme ulkona ja pienet ostosreissut ja niin monet muut jutut.

Olen enemmän kuin siunattu, että sain mahdollisuuden tavata jokaisen heistä. He muuttivat minun elämäni tavoin, joita en pysty koskaan laittamaan sanoiksi. Toivon että heitä muistetaan siitä, keitä he ovat eikä sen perusteella, mitä heille tapahtui. Koska se keitä he ovat, oli niin kaunista, koska he ansaitsevat tulla muistetuiksi parhaimmalla tapaa.

Sydämeni särkyy joka kerran, kun menen tekstaamaan yhdelle heistä, ja kuinka kovin toivoisin voivani nähdä heitä tai hengailla heidän kanssaan. Sitten muistan, että en voi enkä koskaan voikaan, enää.
Mutta puhun yhä heille rukouksissani joka ikinen yö ja tulen tekemään näin aina 🙏🏻. Kaikista eniten toivon että voisin halata heitä viimeisen kerran. Ja toivon että voisin kertoa heille, kuinka paljon rakastan heitä. Ja vaikka en voikaan tehdä niin, kerron heille silti tämän joka yö.

Tulen elämään heitä varten niin kauan kuin olen tarpeeksi onnekas ollakseni yhä täällä. He ovat kaikki todellakin ainutlaatuisia ja he tulevat olemaan sydämissämme aina ja ikuisesti. " ♡

Lausunnon lukeminen loppuu ja tuomari Hippler pyytää lausujaa välittämään toivotuksensa Bethanyn paranemisesta ja arvostuksensa tämän rohkeudesta.

Kuvalinkki: ABC News. Muu materiaali Court TV Youtube.
Mahdollisesti näin.
Cadi John
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

^
Kiitos AlsSie näistä postauksista. Ihan mahtavaa et jaksat laittaa näitä tänne.
foreSKIN
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja foreSKIN »

Kiitos vaan AlsSie.

Mulla olis vaan tämmönen turha, nyanssitason kysymys.
Mutta siis: One night at Idaho-dokkarisarjaa Primesta katsoessa mulle jäi mielikuva, että toinen todistajista olisi kuullut miesäänen sanoneen "it's ok, I'll help you". Mulle jäi ajatus, että olisiko ne voinut olla Ethanin viimeiset sanat Xanalle sitten kun murhaaja poistui huoneesta. Toki he varmaan kuolivat sitten ihan sekunneissa.
Sitte taas jossain toisessa dokkarissa, näiden sanojen sanottiinkin olleen "it's ok, I'm here to help you", jolloin tuli heti fiilis että murhaaja onkin nämä sanat sanonut.
Eli: mitkä ne sanat nyt sitten teidän löytämissä lähteissä olivat ja oliko ne nyt siis varmuudella murhaajan lausumat vai jäikö se avoimeksi?
Cadi John
Axel Foley

^
Mä käsitin et oli murhaajan sanat. Olisko sanonut Xanalle silloin kun lähti sen perään? Xanahan oli kysynyt roskia viedessään onko täällä joku ja K oli ilmeisesti kuullut sen ja lähti perään.

Mua hämää se Kayleen koira. Jos oli teon aikana Kayleen huoneessa niin miten ei haukkunut murhan aikana tai edes seuraavana aamuna? Luulisi et olisi halunnut päästä ulos sieltä jossain vaiheessa. Luulisi et muut olisi heränneet haukkumiseen.
AlsSie
Agentti Scully

foreSKIN kirjoitti: Ke Elo 06, 2025 4:17 pm ..
Mutta siis: One night at Idaho-dokkarisarjaa Primesta katsoessa mulle jäi mielikuva, että toinen todistajista olisi kuullut miesäänen sanoneen "it's ok, I'll help you". Mulle jäi ajatus, että olisiko ne voinut olla Ethanin viimeiset sanat Xanalle sitten kun murhaaja poistui huoneesta. Toki he varmaan kuolivat sitten ihan sekunneissa.
Sitte taas jossain toisessa dokkarissa, näiden sanojen sanottiinkin olleen "it's ok, I'm here to help you", jolloin tuli heti fiilis että murhaaja onkin nämä sanat sanonut.
Eli: mitkä ne sanat nyt sitten teidän löytämissä lähteissä olivat ja oliko ne nyt siis varmuudella murhaajan lausumat vai jäikö se avoimeksi?

Tästä aiheesta onkin juuri vuorokausi sitten tullut uutispäivitys: "Poliisien mukaan yksi Idahon murhien uhreista todennäköisesti keskeytti ja harhaannutti Kohbergerin hirvittävän rikoksen aikana" ja siinä viitataan oikeuden asiakirjoihin lähteenä -- sanat olisivat olleet "It's ok, i'm here to help you" . Toinen eloonjääneistä (Dylan tai Bethany) asukkaista kuuli sanojen tulevan "talossa olleelta miesääneltä." Tapauksen tutkijoiden mukaan sanojana oli neloismurhan tekijä, Kohberger. Satavarmuutta ei siis ole, mutta näin asiat todennäköisesti menivät päivityksen mukaan.
Investigators think this is when Kohberger said, "It's OK, I’m here to help you" -- a phrase one of the two surviving roommates said she overheard from a male voice in the house, according to court documents. "
Kohberger on siis käyttänyt ns. bundymaista keinoa tuossa tilanteessa. Bundy pääsi keksityn "käsi kipsissä"- kikan avulla lähemmäs pahaa-aavistamattomia uhreja; se ei kuulunut aina hänen toimintatapaan mutta siitä on kuitenkin uutisoitu, ja kuka tietää vaikka kriminologian ja rikosoikeuden alojen asiantuntija Kohberger olisi sieltä ottanut onkeensa sentyyppistä feikkaamista.

Laitan uutisestä erikseen päivityksen (alla), koska siinä on muutakin juttua.

Päivitys. Suluissa olevat ovat lisäämiäni selvennyksiä. Väliotsikot lisäämiäni.

Poliisien mukaan 1 Idahon murhien uhreista todennäköisesti keskeytti ja harhaannutti Kohbergerin hirvittävän rikoksen aikana

Tapausta johtaneen tutkijan mukaan yksi Idahon neloismurhan uhreista, Xana Kernodle, todennäköisesti keskeytti tappajansa Bryan Kohbergerin, samalla kun hän oli hyökkäämässä kahden ensimmäisen uhrinsa (Maddie ja Kaylee) kimppuun. Kohberger murtautui yliopisto-opiskelijoiden kotiin marraskuun 13.päivän 2022 varhaisina tunteina ja hän meni ensimmäiseksi puukottamaan 3.kerrokseen, Mogenin huoneeseen Maddie Mogenia ja Kaylee Goncalvesia, parhaimpia ystävyksiä, jotka olivat yhdessä Mogenin sängyssä.

Idahon osavaltion poliisi Darren Gilbertson kertoi ABC Newsille näin: "Hän valitsi mennä sisään ja tappaa jonkun -- yhdestä tuli heti kaksi, koska he olivat sängyssä yhdessä. "

Xana lähti luultavasti tarkistamaan 3.kerroksesta kuulunutta metakkaa - Kohbergerin toimet keskeytyivät, töpeksi suojuksen kanssa, lähti kävellen Xanan perään

Xana Kernodle oli juuri vastaanottanut hänen DoorDash ruokatilauksensa (ovelta) ja hän oli 2. kerroksen keittiössä syömässä, kun hän todennäköisesti kuuli jotakin metakkaa, Gilbertson (poliisi) sanoo.

Tutkijat uskovat, että Kernodle nousi ylös rappusia kohti (2.kerroksesta 3.kerrokseen) Mogenin huonetta, mikä olisi voinut häiritä/harhaannutti Kohbergeria/in, Gilbertson sanoo.

Kun Kernodle keskeytti Mogenin huoneessa käynnissä olevan hyökkäyksen, Kohberger on saattanut mennä "pois tolaltaan" ja tuntenut "että hänen on tehtävä jotakin (häiritsijälle)," Gilbertson sanoo.

Kohberger jätti Mogenin huoneen seuratakseen Kernodlea alakertaan, Gilbertson sanoi, ja tuona ajankohtana Kohberger jätti jälkeensä (Mogenin huoneeseen) puukon suojuksen, jossa oli hänen DNA:taan -- mikä auttoi hänen kiinnisaamisessaan lähes 7 viikkoa myöhemmin neloismurhan tapahtumista.

Tutkijat uskovat että Kohberger ei panikoitunut ja juossut Kernodlen perään, vaan hän sen sijaan käveli alas rappuset (2.kerrokseen), Gilbertson sanoi. Tutkijoiden mukaan tämä on se hetki, kun Kohberger sanoi (vapaa suomennos, alkper. virke: It's OK, i'm here to help you") "Tää on ihan ok (suomeksi parempi/yleisempi: kaikki on ihan ok) , olen täällä auttaakseni sinua" -- sanonta jonka toinen eloonjääneistä kämppätovereista kertoi kuulleensa talossa olleen miesäänen sanoneen - näin oikeuden asiakirjojen mukaan.

Kaljapöytäpeli paikoillaan, Kohberger liikkui järjestelmällisesti, Xana pisti pystyyn hurjan taistelun mutta hänet ja poikaystävänsä tapettiin puukolla, Kayleen sisko muistuttaa Xanan rohkeudesta lähteä tsekkaamaan tilannetta

Kohberger todennäköisesti liikkui järjestelmällisesti (talossa), Gilbertson sanoi, huomauttaen että portaita lähellä ollutta kaljapöytäpeliä ei oltu häiritty (ei siis ollut siirtynyt taikka tavaroita lennellyt sen päältä alas, näin käsittäisin, kt. kuva https://en.wikipedia.org/wiki/Beer_pong) .

Gilbertson (poliisi) sanoi tutkijoiden uskovan Kernodlen inahtaneen sanat "joku on täällä," minkä 1. kerroksen eloonjäänyt kämppätoveri kuuli, oikeuden asiankirjojen mukaan.

"Kun Xana pääsi oman huoneensa ovelle 2. kerroksessa, Kohberger alkoi puukottaa häntä", Gilbertson sanoo.

Kernodle joutui "intensiiviseen taisteluun" henkensä pitimiksi ja hän sai yli 50 puukoniskua poliisiraportin mukaan. Kernodlen poikaystävää, Ethan Chapinia, joka oli Kernodlen sängyssä, puukotettiin myös kuolettavasti.

Kaylee Goncalvesin sisko, Alivea Goncalves, kutsui Kernodlea "sankariksi", kertoen ABC Newsille, että 20-vuotiaan teot osoittivat "raakaa rohkeutta.... sanoa että "Jokin ei ole oikein, ja minä aion mennä katsomaan, minä menen auttamaan." (Siis näitä ei lausuttu oikeasti, vaan Kayleen sisko ajattelee Kernodlen miettineen näin, kun hän, tutkijoiden teorian mukaan, lähti menemään yläkertaan) .
....
Ei motiivia tiedossa, Kohbergerin epätavanomaiset kysymykset, ei yhteyttä uhreihin, kuvia naispuolisista yliopisto-opiskelijoista

Viranomaisten mukaan (neloismurhan) motiivi ei ole tiedossa ja Kohberger kieltäytyi puhumasta omasta puolestaan tuomionlukupäivänä/rangaistuksenmääräämispäivänä.

Gilbertsonin mukaan Kohberger, tappamisten aikaan kriminologian tohtoritutkinnon opiskelija Washingtonin osavaltion yliopistosta, oli käynyt keskusteluita muiden opiskelijoiden ja työtoverien kanssa, joissa hän oli kysynyt tunnustelevia kysymyksiä kuten "Kuinka sinä tappaisit jonkun?" Gilbertson sanoo, että tutkijat uskovat rikoksen/neloismurhan voineen olla Kohbergerin tapa testata väitöskirjan tutkielmaa (ilmeisesti viittaus tohtorintutkintoa varten).

Moscown poliisi sanoi, että he eivät tiedä, kuka uhreista oli aiottu kohde ja he eivät ole löytäneet mitään yhteyttä Kohbergerin ja uhrien väliltä. Mutta tutkijat löysivät Kohbergerin hallusta useita sosiaalisesta mediasta tallennettuja kuvia naispuolisista WSU opiskelijoista, Gilbertson sanoo.

https://abcnews.go.com/US/idaho-murder- ... =124388731
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Agentti Scully

Cadi John kirjoitti: Ke Elo 06, 2025 11:51 pm ..
Mua hämää se Kayleen koira. Jos oli teon aikana Kayleen huoneessa niin miten ei haukkunut murhan aikana tai edes seuraavana aamuna? Luulisi et olisi halunnut päästä ulos sieltä jossain vaiheessa. Luulisi et muut olisi heränneet haukkumiseen.
Kiitos Cadi John. Tuosta koirajutusta olisi myös päivitettävää .*

Nopeasti sanoen nyt on tutkijoilla teoria, että Kohberger olisi ennen neloismurhia tarkoituksellisesti ystävystynyt Murphyn kanssa (Kohberger rampannut siellä ja koira juoksennellut vapaaana metsikön laitaan jossa "ystävystyneet" jne) ja siksi koira ei haukkunut kuin vasta tekojen jälkeen.
Ja yhdessä tuoreessa lehtijutussa oli että Murphy olisi löydetty Kayleen ja Maddien ruumiiden luota Maddien huoneesta. Aiemmin ollut kuitenkin lehtijutuissa niinpäin, että koira olisi ollut Kayleen huoneessa josta poliisit sen löysivät. Voihan olla että Kayleen ovi on avattu jossain vaiheessa (kuka ja missä vaiheessa) ja sitten Murphy laukannut Maddien huoneeseen, jos sen ovi on jätetty auki. Ja ovatko eloonjääneet kämppikset tai kaverinsa siirtäneet koiran takaisin Kayleen huoneeseen, vai ei, eri vaihtoehtoja on riittämiin. Missä koira on ollut rikosten aikaan, ei edelleenkään mun mielestä satavarmaa tietoa.
Enemmän kävisi järkeen se, että jos koira oli rikosten aikaan yksin Kayleen huoneessa, se olisi haukkunut kuullessaan Maddien huoneesta mekkalaa (vai olisiko, jos se oli tottunut kaikenlaiseen meluun yliopistonuorten yhteiskämpässä) ja jos (spekulaatio) Kohberger olisi avannut Kayleen oven päästääkseen koiran sieltä ulos ja koira olisi tullut rikospaikalle samaan aikaan, kun Kohberger olisi hyökännyt tyttöjen kimppuun, niin varmaan olisi silloin haukkunut ja myös verta olisi tullut sen turkkiin joko roiskinnan tai kosketuksen kautta. Mutta onko Murphyn turkin verettömyydestä edes raportoitu mitään, googlasin nopeasti eikä siinä tullut vastaan mitään, mutta muistelisin lukeneeni siitä tapauksen aikoihin, että verta ei olisi löydetty koiran yltä - onneksi.

Huh en jaksa miettiä nyt enempää. 🤯 Noista vaihtoehdoista menee ihan sekaisin, joten laitan niiden aprikoinnin sijaan kuvia Murphysta:

Kuva
DailyMail.

Onneksi 2 kämppiksen lisäksi Murphy koira säästettiin! 💛 🙏🏻 Kaiken raadollisuuden jälkeen nyt on onnellista tiedotusta goldendoodle Murphyn mukavista kuulumisista. Murphyhan päätyi Kayleen entisen poikaystävän hoteisiin tragedian jälkeen. Murphy oli ollut Kayleen ja Jackin yhteisomistuksessa.

Murphylle on perustettu oma Instagram-sivu (hakusanoiksi Murphy the dog Goncalves instagram) ja sieltä nähdään, että Murphy on nyt kesällä ollut niin purjehtimassa kuin metsässä että uimassa ja nähnyt kukkuloita ja ollut auton kyydissä ikkunan ilmavirrasta nauttien ikenet lepattaen. 🌻 🚤 🏖 ☀️

Murphyllä pyyhkii hyvin! 💛

Suunnilleen näin, * päivitän myöhemmin.
Mahdollisesti näin.
Cadi John
Axel Foley

Kiitos taas AlsSie. Hyvät nämä sun päivitykset.

Jossain muuten oli, et puolustuksen mukaan K olisi Xanan ja Ethanin murhaamisen jälkeen mennyt vessaan pesemään kädet. Siitä oli ollut jotain viitteitä. Taisi olla siinä Gray Hughesin You Tube animaatiossa josta täällä oli linkki. Oletko tästä löytänyt tarkempaa tietoa miksi näin arvelivat?
AlsSie
Agentti Scully

Cadi John kirjoitti: To Elo 07, 2025 9:15 pm Kiitos taas AlsSie. Hyvät nämä sun päivitykset.

Jossain muuten oli, et puolustuksen mukaan K olisi Xanan ja Ethanin murhaamisen jälkeen mennyt vessaan pesemään kädet. Siitä oli ollut jotain viitteitä. Taisi olla siinä Gray Hughesin You Tube animaatiossa josta täällä oli linkki. Oletko tästä löytänyt tarkempaa tietoa miksi näin arvelivat?
Tein äsken nopeat haut tuosta, enkä löytänyt nopeasti etsimällä mitään. En ole nähnyt Gray Hughes-linkkiä. Mutta pikatyylin hauilla en löytänyt mitään aiheesta. Nyt menen ulos katsomaan kuuta, n. 5 minuuttia vielä aikaa sääilmiöihin keskittyvän sivun mukaan.👍🏻 :)
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Agentti Scully

Rangaistuksenmääräämispäivä/tuomionlukupäivä

Omaisten/läheisten lausunnot (victim impact statements) : Dylan Mortensenin lausunto

Syyttäjän taho pyytää oikeudelta lupaa siihen, että Dylan Mortensen saa istua antaessaan lausuntoaan. Tuomari Hippler sanoo tähän : Toki.

Dylan Mortensen saapuu nyyhkyttäen puhuja-korokkeen taakse istumaan. Tuomari Hippler huomaa Dylanin olotilan ja sanoo : "Dylan, ota ihan rauhassa/ajan kanssa." Dylan joutuu kokoamaan itseään jonkin aikaa, hän hengittää syvään, huokaisee syvään, pyyhkii silmäkulmiaan ja sanoo "Anteeksi". Kohberger silmäilee sivuilleen. Syyttäjä & Co katsovat sympaattisesti Dylanin puoleen. Syyttäjä Thompson osoittaa kädellään mikin suuntaan tuupaten näin Dylania aloittamaan.

Kuva
Kuva Kyle Green/AP, Dylan Mortensen tuomionlukupäivänä lukemassa lausuntoaan. (En löytänyt netistä pienempää kuvaa)

Dylan sanoo "Kiitos" , arvoisa tuomari ja sitten hän aloittaa : "Tuon (teko)illan tapahtumat muuttivat kaiken. Hänen (Kohbergerin) takia neljä kaunista, vilpitöntä, myötätuntoista ihmistä vietiin ilman syytä tästä maailmasta. Hän ei vain vienyt heidän elämiään. Hän vei heiltä pois valon, jonka he toivat mukanaan jokaiseen huoneeseen (jonne he menivät). Hän otti pois sen, miten he saivat kaikki tuntemaan olonsa turvallisiksi, rakastetuiksi ja ilontäyteisiksi. Hänen takiaan minä en pääse kertomaan heille, että rakastan heitä ja että olen niin ylpeä heistä. Hän riisti heiltä pois sen, mitä heistä oli tulossa ja heidän tulevaisuutensa.

Hän vei heiltä pois syntymäpäivät, valmistumiset, juhlistamiset, ja kaikki muistot joita meidän olisi kuulunut päästä tekemään, ja kaikki se, on poissa. (Tässä vaiheessa Kohbergerin kasvoille tulee miielestäni hyvin vieno hymy/virne). Ja kaikki heitä rakastaneet ihmiset on jätetty kantamaan taakkaa, ainiaaksi. Hän ei vain riistänyt heitä maailmasta, hän riisti heidät minulta. Minun ystäväni, minun ihmiseni, jotka tuntuivat kuin kodilta. Ihmiset, joita katsoin ylöspäin ja ihailin enemmän kuin keitään muita. Hän vei minulta kyvyn luottaa minua ympäröivään maailmaan. Se mitä hän teki rikkoi minut paikoista, joiden en tiennyt voivan rikkoutua. (Kohbergerin mahdollinen virne poissa.)

Olin hädin tuskin 19-vuotias, kun hän teki tämän (rikoksen). Olimme juuri viettäneet syntymäpäiviäni syyskuun lopussa. Minun olisi kuulunut selvittää, kuka minä olin. Minun olisi kuulunut ottaa selvää, millaista yliopistossa on ja aloittaa rakentamaan tulevaisuuttani -- sen sijaan olin pakotettu oppimaan, kuinka selviytyä jostakin, mitä on mahdotonta kuvailla. En voinut olla yksin. Minun oli nukuttava äitini huoneessa, koska olin liian kauhuissani sulkemaan silmiäni. (Äiti-sanan jälkeen Kohberger liikahtaa hieman tuolissaan.) Kauhuissani, että jos räpäyttäisin silmiäni, joku saattaisi olla siellä. Tein pakosuunnitelmia kaikkialla, minne menin. Jos jotain tapahtuu; miten pääsen pois. Mitä voin käyttää puolustaakseni itseäni?

Ja sitten on paniikkikohtauksia. Sellaisia, jotka iskevät minuun kuin tsunami ihan puskista/täysin yllättäin. En voi hengittää. En voi ajatella. En voi lakata tärisemästä. (Dylan nyyhkyttää ja hengittää ahdstuneesti, eikä puhu hetkeen - näissä puhumattomissa itkun ja ahdingon hetkissä Kohbergerillä on nähdäkseni vaikeaa - hän "kiemurtelee" lieväasteisesti sijoillaan. )
Kaikki mitä voin tehdä, on huutaa. Koska emotionaalinen kipu ja suru ovat liikaa käsittelykyvylleni. Ja rintani tuntuu siltä, kuin se luhistuisi/antaisi periksi. Joskus tipahdan lattialle sydämen sykkiessä nopeasti vakuuttuneena siitä, että jotain on hyvin vialla. (Tässä vaiheessa Kohberger suoristaa ryhtiään, ikäänkuin huo'ahtaa, hengähtää ylöspäin.) Se on paljon enemmän kuin ahdistusta. Kehoni elää kaiken uudestaan ja taas uudestaan. Hermostoni ei koskaan saanut viestiä, että se (tapahtunut) on ohi. Ja se (hermostoni) ei anna minun unohtaa, mitä hän teki heille.

Ihmiset kutsuvat minua vahvaksi - he sanovat minun olevan selviytyjä, mutta he eivät näe, miltä uusi todellisuuteni näyttää. He eivät näe paniikkikohtauksia, ylivirittyneisyyttä, uupumusta, sitä että skannaan/silmäilen (tässä kohtaa Kohbergerille ilmestyy jälleen hymynkare/lievä virne) joka huoneen johon astun, sen että säpsähdän äkillisille äänille. He eivät tiedä, kuinka raskasta on kantaa niin paljon tuskaa ja silti minun odotetaan jatkavan eteenpäin. Ja se on hänen syytään. Hän varasti minulta osasia, joita en ehkä saa koskaan takaisin. Hän varasti sen. Hän varasti minulta sen version itsestäni, joka ei jatkuvasti kysynyt "Mitä jos se tapahtuu taas? Mitä jos en seuraavalla kertaa selviydy?" (Jälkimmäisen kysymyksen aikana Kohberger heilauttaa päätään taaksepäin kuin "kaikenlaista sitä nyt pyöriikiin tuon mielessä"-tyyliin. )

Hän saattoi rikkoa osia minusta, mutta minä kokoan yhä itseäni takaisin. Pala palalta, minä opin nyt, kuinka elää tässä nykyisessä uuden elämän version tilassa. Se ei ole helppoa. Se sattuu, mutta yritän silti, yritän silti, enkä yritä vain itseni tähden. Yritän heidän tähden, ystävieni tähden.

Noin vuosi sitten, näin unta heistä. (Kohberger suoristaa ryhtiään/olemustaan.) Pääsin sanomaan hyvästit. Kerroin heille, etten voi enää nähdä teitä uudestaan, joten minun täytyy sanoa teille hyvästit. He kaikki kyselivät jatkuvasti, miksi, ja en pystynyt sanomaan muuta kuin, että en voi kertoa teille, mutta minun täytyy (sanoa hyvästit teille). Kun heräsin, tunsin olevani hajalla ja sydämeni oli särkynyt mutta tunsin myös oloni oudolla tapaa kiitolliseksi. Silleen kuin ehkä jollakin tapaa uni olisi antanut meille hyvästienjätön, jota emme koskaan saaneet. Siltikin, mikään uni ei voi korvata heitä, eikä mikään hyvästienjättö tule koskaan tuntumaan valmiilta. (Tämän viimeisimmän virkkeen kohdalla Kohbergerilla on erikoisia mikroilmeitä, jotka päätyvän lievään virneeseen - virne häviää seuraavan osion aikana.)

Hän (Kohberger) on (kuin) tyhjä kuljetusväline, jotakin vähemmänlaista kuin ihminen. Ruumis ilman empatiaa, ilman katumusta. Hän valitsi tuhon. Hän valitsi pahan. Hän ei tunne mitään. Hän yritti ottaa kaiken minulta. Minun ystäväni, minun turvallisuuteni, minun identiteettini, minun tulevaisuuteni. Hän vei heidän elämät, mutta minä aion yrittää jatkaa olla kuten he tehdäkseni heidät ylpeiksi minusta. Kunnioitan heitä elämisen kautta. Puhun (täällä) tänään auttaakseni itseäni saamaan jonkinlaista oikeutta heille. Ja en aio antaa hänen koskaan ottaa sitä minulta pois. Hän on saattanut viedä minulta niin paljon, mutta hän ei koskaan saa vietyä minun ääntäni. Hän ei koskaan saa vietyä muistoja, joita minulla oli heidän kanssaan. Hän ei tule koskaan pyyhkimään pois jakamaamme rakkautta, nauruja joita meillä oli, tai tapaa jolla he saivat minut tuntemaan itseni nähdyksi ja kokonaiseksi. Nuo asiat ovat minun. Ne ovat pyhiä, ja hän ei tule koskaan koskettamaan niitä. 🙏🏻

Saan kokea surullisuutta, saan kokea raivoa, saan kokea iloa - jopa silloin, kun se on vaikeaa (tämän ilo-virkkeen aikana Kohberger supistelee huuliaan). Saan tuntea rakkautta, silloinkin kun se sattuu; saan elää. Ja vaikka minä yhä elän tämän tuskan kanssa, niin ainakin saan elää elämääni. Hän tulee pysymään täällä - tyhjänä, unohdettuna ja voimattomana. "

Dylan Mortensen lopettaa. Tuomari Hippler sanoo "Dylan, paljon kiitoksia rohkeudestasi; arvostan sitä. "

(Kohbergerilla ilmeetön ilme, nyökyttää lievästi pari kertaa ja hengähtää pari kertaan pinnallisesti, kuin myös nielaisee tuomarin loppusanojen jälkeen.)

Court TV YouTube ja Dylan Mortensenin lausuntovideo KTVB 7 https://www.youtube.com/watch?v=uO6eguxtC4o
Mahdollisesti näin.
Cadi John
Axel Foley

A kirjoitti: Ke Touko 28, 2025 8:42 am Gray Hughes on koostanut kaiken julkaistun materiaalin perusteella tapahtumasarjan mahdollisesta kulusta videon, jossa on mukana hänen itsensä talon ympäristössä kuvaamaa materiaalia liitettynä lähitalojen valvontakameroiden kuvaan, sekä visualisointi siitä mitä talon sisällä todennäköisesti tapahtui: https://www.youtube.com/watch?v=JVk28pVgh5M
AlsSie ja muutkin keitä aihe kiinnostaa: jos joskus ehdit niin katso tämä. Todella hyvä 3D animaatio. Lopussa on siis talon tapahtumat miten oletettavasti meni.
AlsSie
Agentti Scully

Kiitti vinkistä Cadi John. :)

Nyt päädyin tsekkaamaan, missä vaiheessa kuu oli Idahon neloismurhien aikaan 13.11.2022, etenkin kun Kohberger sanoi alibikseen (mm. Fox 13 Seattle) ajelleensa autollaan "tähtiä ja kuuta katsellen" :roll: .
Tuolloin oli vähenevän kuperakuun aika 🌜 - kuu on silloin enemmän kuin puolikuu mutta vähemmän kuin täysikuu. 8.11.2022 oli täysikuu. Tutkimuksen (researchgate.netistä the effects of the full moon on human behaviour) mukaan 3 päivää ennen ja jälkeen täysikuun ilmenee enemmän rikollisuutta kuin muulloin.

:arrow: Idahon neloismurha ei osunut ns. kuuteorian 3 päivän akselille.
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Agentti Scully

Rangaistuksenmääräämispäivä/tuomionlukupäivä

Omaisten/läheisten lausunnot (victim impact statements): Scott Laramien, Maddien isäpuolen, lausunto

Syyttäjän taho ilmoittaa: "Seuraavaksi meillä on Moganin perheenjäsenten lausunnot. Ensimmäisenä on vuorossa Scott Laramie, Madison Moganin isäpuoli." (Kohberger kääntää päänsä tässä vaiheessa vaalean asianajansa puoleen, sanoo tälle jotakin ja nyökyttelee näillä-mennään-tyyliin.) Scott Laramie saapuu puhujakorokkeelle Karen Laramien kanssa ja syyttäjän taho jatkaa "Hänen vieressään seisoo rouva Karen Laramie, Madison Moganin äiti."

Kuva
The Sun. Scott ja Karen Laramie.

Scott Laramie aloittaa: "Arvoisa tuomari. Minun nimeni on Scott Laramie, olen Maddie Moganin isäpuoli ja Maddien äidin, Karen Laramien aviomies. Luen tämän omaisten lausunnon kummankin meidän puolesta. Maddie oli meidän elämänlahjamme (tässä kohden Kohbergerilla mielestäni vähän ylimielinen hmph.. -ilme), meidän tarkoituksemme ja meidän toivomme. Maddiestä tuli nopeasti Karenin ilo, identteeetti ja elämän tarkoitus. Minä liityin Maddien elämään mukaan, kun hän oli 2 ja 1/2 vuotias. Kokemus muutti minut elämään ilon, rakkauden ja perheen elämää. Maddie oli fiksu, kaunis, kiltti, empaattinen. Hän kuunteli huolellisesti muita ja oli tarkkaavainen, hän näki ja välitti kaikkien tapaamistensa ihmisten sydämistä ja mielistä. Hän rakasti musiikkia ja musiikkifestivaaleja. Hänellä oli upea huumorintaju. Hän pärjäsi hienosti (Kohberger hieman säpsähtää ylimalkaiseen hmph-tyyliin) koulussa.

Hän oli helppo lapsi, helppo lapsi kasvattaa, ei juuri koskaan vaatinut kuritusta, ja hän tuotti lähes aina meille (Kohberger hengähtää syvään, nämä syvähengähdykset harvinaisia Kohbergerilla) vanhemmille iloa. Karen muisti kerran kurittaneensa Maddiea tämän ollessa pikkutyttö. Maddie vastasi "särjit sydämeni", mikä tietenkin sulatti meidän sydämet. Hänellä oli terävä äly jopa niin nuorella iällä.
Kun hän siirtyi teinivuosiin, hän laittoi meidät ja laajennetun perheen monien teini-ikäisten kiinnostuksenkohteiden edelle. Hän hukutti meidät rakkauteensa ja läsnäoloonsa perhetapahtumissa, grillaamisisssa, piknikeillä, syntymäpäivillä, lomilla, ja muilla (vastaavilla). Hän vietti lukemattomia tunteja isänsä, setänsä Davidin ja meidän muiden läheisten perheenjäsentemme ja ystäviemme kanssa. Tämä maailma oli parempi paikka, kun hän oli siinä.

Kun hän saavutti aikuisuuden, Maddie sovelsi opintojaan tullakseen markkinoinnin ammattilaiseksi, hän pääsi harjoittelijaksi Payne Westille ja alkoi suunnitella ammatillista tulevaisuuttaan. Kuten kaikkien asioiden kohdalla hän sisällytti Karenin ja minut matkansa ilonaiheisiin.

Kun hän siirtyi naiseuteen, Karen ja minä jatkoimme hämmästyneisyyttämme siitä, kuinka olimme luoneet tämän upean ja menestyneen ihmisen. Kaikki vanhemmat uneksivat lapsiensa saavuttavan enemmän kuin he. Me toteutimme tämän undelman, kaikki se mitä meistä ei ollut tullut, hänestä oli tulossa. Karen ja minä olemme tavallisia ihmisiä, mutta me elimme poikkeuksellisia elämiä, koska meillä oli Maddie.

Maddie otettiin pois järjettömällä ja brutaalilla tapaa (tuomari ristii uudestaan kätensä) yhtäkkisessä pahuuden teossa. Hänen ohessaan vietiin (myös) Kayleen, Xanan ja Ethanin nuoret, lupaavat ja fiksut elämät. (Näiden teonkuvausta koskevien virkkeiden aikana Kohbergerin ilme ei värähdä, jännittynyt kuulemaan.., kunnes Scott alkaa puhua tuntemuksista, ja Kohberger hieman huoahtaa.) Ensiksi me tunsimme epäuskoisuutta. Seuraavaksi, me tunsimme hämmennystä/eksyneisyyttä. (Tässä vaiheessa Kohberger hengähtää pingoittuneesti. ) Sitten me tunsimme surun valtaavan meidät. Surumme on kasvanut (yhdistynyt isommaksi) jopa enemmäksi Goncalvesin, Kernodlen ja Chapinin perheiden tähden.

Me puhumme toivosta ja paranemisesta, ja meillä on toivoa (tässä kohtaa Kohberger nyökkää pienesti) ja jonkin verran paranemista. Mutta emme koskaan täysin parane valtavasta emotionaalisesta haavasta. (Tässä kohtaa Kohberger liikuttaa silmiään Chucky-nuken tyyliin, pää paikallaan samalla kun silmät skannaavat sivusuuntaan; ilmeisesti ihmisten reaktioita selaten.) Maddien menettämisen jälkeen sydämissämme, kodissamme ja perheessämme on tyhjyys - loputon tyhjiö.

Menetettyään äitinsä auto-onnettomuudessa Karen otti surun itseensä - Karenilta meni vuosia vuosia suremiseen ja toipumiseen. (Maddien äiti Karen pyyhkii silmäkulmiaan ja joutuu tekemään niin monasti miehensä/yhteisen lausunnon aikana.) Häntä auttoi paranemisessa se, että eläminen Maddien kanssa tuntui hänestä täydelliseltä. Nyt, tämä ei ole enää täydellistä. Maddien menetyksen jälkeen Karenista tuntui kuin hän olisi emotionaalisesti suistunut raiteiltaan ja romahtanut ahdistuksen ja masennuksen tilaan. (Tässä vaiheessa Kohberger tekee pieniä nyökytyksiä.) Hän kysyy joskus, kuinka minun oletetaan jatkavan elämistä, kun olen menettänyt lempi-ihmiseni maailmassa? Minä tunsin samoin, ja me taistelemme yhä pärjätäksemme.

Maddien menetys on vaikuttanut niin moneen, perhettämme ulommas. (Kohberger tekee lievää sivuittaista päänliikettä ilmaisten mielestäni ylimalkaista suhtautumistapaa.) Hänen toinen perheensä on hänen sisarkuntansa siskot, jotka surevat kanssamme. Hänellä on niin monia läheisiä ystäviä (tässä vaiheessa Kohberger rullaa/vetää sisäänpäin huuliaan), jotka kärsivät hänen menettämisestään. Me tulemme olemaan (lause jää kesken puheessa; Scottilla on henkisesti rankkaa jatkamisen kanssa).... Hänen menetyksensä tulee jatkavan tuntumistaan Vandalin yhteisössä, mukaanlukien Vandal Solutions kampuksella, jossa hän teki vapaaehtoistyötä muiden hyväksi.

Meitä auttaa sen tietäminen, että hän on nyt taivaassa, vapaana tämän maailman koitoksista/oikeudenkäynneistä. Me kuitenkin jatkamme elämistä ilman hänen läsnäolonsa sulokkuutta ja tukea. Meistä tulee vanhoja ilman meidän ainoaa lastamme. (Kohberger tekee pienen nyökkäyksen). Ilman fiksua, kaunista ystävää ja tytärtä. Loppujen lopuksi, ei ole sanoja jotka voisivat paikkansapitävästi vangita Maddien menettämisen musertavuuden. 💔

Me tulemme kestämään ja tulemme menemään eteenpäin. 💪 Maddien tähden, me emme aio antaa surumme kuluttaa meitä puhki. Maddien tähden, me jatkamme perheemme ja ystäviemme rakastamista, mukaan lukien Kayleen, Xanan ja Ethanin perheet. Me pysymme heidän kanssaan yhdistettyinä/yhtenä rintamana. (Kohberger lievästi nyökyttelee.)

Voimme vain toivoa, että muut jotka kokevat samanlaisia menetyksiä voivat katsoa meidän puoleemme ja nähdä, että me voimme päästä vihan, pimeyden ja pahan (tässä kohdin Kohberger rullaa taas huuliaan/vetää huuliaan sisäänpäin) ylitse. Me tiedämme että laki sallii meidän kommentoivan syytettyä ja tuomiota. Mitä tulee tuomioon, me kannatamme plea dealia. (Kohberger nyökkää.) Yhteiskunta tarvitsee suojelemista pahaa vastaan. (Kohberger jälleen nyökyttelee.) Mitä tulee syytettyyn, me emme tule tuhlaamaan sanoja, emmekä me suistu vihaan ja katkeruuteen. Pahalla on monet kasvot (Kohbergerilla mielenkiintoisia mikroilmeitä, mm. mikronyökkäys) ja me nyt tiedämme tämän, mutta paha ei ansaitse aikaamme (Kohbergerilta kielellä pukkaus sisäposkeensa) ja huomiotamme. (Kohberger rullaa huuliaan.) We olemme saaneet tarpeeksemme uhreina olemisesta. Me otamme elämämme takaisin. Käännämme/muutamme aikamme, lahjamme ja huomiomme toivoksi, paranemiseksi ja muiden auttamiseksi ja tulevaisuudeksi.

Kutsumme kaikkia niitä, jotka ovat kärsineet (Kohbergerilta nyökkäys) kanssamme liittymään seuraamme matkallamme. Me voimme tehdä tästä maailmasta paremman paikan. Me voimme siirtyä eteenpäin tragedian jälkeen. Tulemme kohtaamaan vastoinkäymisen (suomeksi monikossa vastoinkäymisiä). Tulemme kohtaamaan pahan, mutta me menemme sen ylitse. Me pystymme, ja me tulemme kestämään. Karen ja minä ilmaisemme kiitollisuutemme arvoisalle tuomarille ja syyttäjän tiimille sitä, että meidän sallittiin tehdä tämä lausunto. Kiitos."

Scott Laramie lopettaa.

Tuomari Hippler sanoo : "Kiitos rohkeudestanne, ja olen hyvin pahoillani teidän menetyksestänne."

Court TV - YouTube.
Mahdollisesti näin.
Vastaa Viestiin