Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 10:42 pm
Ihan virkistävää pohdintaa. En lähde tuomitsemaan poliisin perusteita Runarin suhteen, mutta huomautettakoon, että tuon ajan poliisin toiminta oli varsin alkeelllista (varsinkin Suomessa). Selittävinä tekijöinä silloisen poliisikoulutuksen heppoisuus sekä toki käytettävissä ollut teknologia/tekniikka.Rapakymppi kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 5:52 pm Terve kaikille!
Olen ollut pidempään kiinnostunut nimenomaan tästä Tulilahden tapauksesta ja olenkin lukenut tätä ketjua melko ankarasti. Paljon hienoa "poliisityötä", kiitos!
Tulilahden tapauksessa on mielestäni eniten kysymysmerkkejä vrt. Isojoen ja Bodominjärven tapauksiin ja mielestäni kaikista epäselvin tapaus. Asunkin Bodomin murhaniemestä lyhyen ajomatkan päässä ja on tuolla tultu toki pyörittyäkin sekä mietittyä tapauksen kulkua... Ehkä tästä on tullut hyppy Tulilahteen ja sen syövereihin.
Olen halunnut osallistua keskusteluun, mutta en ole niin paljoa perehtynyt kaikkeen tietoon, että minulla varsinaisesti olisi paljoa omia kulmia asioihin. Lukijaoppilaana olen ollut toisaalta pidemmän aikaa ja tuntuu tämä tapaus kiinnostavan vaan enemmän ja enemmän.
Itsellä on tarve päästä käymään tapahtumapaikoilla ja kesäreissullä pitkin Suomea oli päästävä käymään myös Heinävedellä ja Tulilahdella, jossa tällä viikolla tuli käytyä.
Paikalla käymällä saa kyllä perspektiiviä asiaan. En tiedä kuinka "metsässä" tuo paikka v.1959 oli, mutta ei varmaan suurin nähtävyys ole tuohonkaan aikaan ollut.
Rantaan tullessa tuli ensimmäinen asia mieleen -> olen lukenut monesta lähteestä, että polkupyörät on viety laiturin paikalta noin 180 metrin päähän "järven syvimpään kohtaan". Taitaa pieni asiavirhe olla tuossa, tarkoitetaankin varmaankin Tulilahden syvintä kohtaa, eikä Kermajärven syvintä kohtaa. Minusta tuo polkupyörien vienti tuohon kohtaan on melko helposti pääteltävissä ulkopaikkakuntalaiseltakin (tai humalaiselta paikkakuntalaiselta), lahden suu kun yleensä on syvin kohta. Airoja ei tuohon mielestäni tarvita tyynenä kesäyönä suojaisessa lahdessa pysyttäessä.
Uskon myöskin, että venettä on käytetty myös ruumiiden/ruumiin kuljetukseen. Raahausjälkiä leirialueen ja haudan väliltä löytyi (liittyy tapaukseen tai ei), ja uskon ainakin toisen ruumiin kuljetettaneen veneellä. Se olisi ollut helpoin tie omasta mielestä.Toki tuo alue on varmaan ollut vähemmän ryteikön peitossa enkä tiedä onko silloin hautapaikalle ollut noin vahvaa polkua. Melkoinen homma on tuollaisessa kivikossa ja juurakossa ruumista haudalle asti raahata, kun olet juuri murhannut kaksi ihmistä. Uskon yhden ruumiin riittäneen.
Mahdollista toki kantaa/raahata, mutta mikäli venettä on käytetty myös pyörien upottamiseen, on helpompaa uskoa veneellä mentävän lahden pohjukkaankin.
Muutama asia mitkä ovat jääneet minulle avoimeksi tai en ole vielä ketjussa päässyt tarpeeksi pitkälle:
-Missä oli tämä näköalakukkula, josta pariskunta oli nähnyt nuorukaiset sekä hiippailevan miehen?
En paikalla ollessani havainnut selvää paikkaa, tuskin se se "kukkula" on lahden suun suunnassa? Oliko se lahden toisella puolella vai samalla puolella lahtea ikään kuin takaa lahden suuntaan? Toki puusto ja ryteikkö on voinut ajansaatossa kasvaa, mutta saisi hieman ajatusta mitä kaikkea sieltä olisi voinut havaita.
-Mistä poliisi sai päähänsä liikkua tutkinnassa Runarin suuntaan ja miksi pitäytyi vahvasti Runarin kannalla loppuun asti? Ymmärrän, että painetta tuli murhan selvitystä varten, mutta mikä oli syy pitäytyä niin vahvasti Runarissa? Tietääkseni Runar haettiin poliisin toimesta muusta syystä kuin Tulilahden tapauksesta pidätetyksi.
Oliko Runar varmuudella Varkaudessa seuraavana aamuna?
Vaikea uskoa, että poliisi monine tutkijoineen uskoisi niin vahvasti Runarin syyllisyyteen tiedossani olevilla kevyillä väitteillä. Toki poliisiautossa käyty keskustelu on vahva todiste poliiseille, jos tosiaan Runar oma-aloitteisesti on alkanut kertomaan asioita, joita ei ole lehdissä ollut vielä esillä/tiedossa. En näe oikein näillä tiedoillani muuta selitystä keksi, kun Runarissa pitäytyivät niin hanakasti.
Tässä nyt ensimmäiset kysymykset, varmasti tulee lisää pohdintaa myöhemmin
Alla kuva rannasta tältä viikoltaScreenshot_20260621_174006_Gallery.jpg