Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

amaryllis
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2013 11:40 pm

Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja amaryllis »

Mä olin pikkupoika. Leikin lähellä sitä paikka missä oli ne raput, josta murhaaja pakeni. Kun kuulin murhasta, olin kotona telkkarin ääressä, äiti kiljaisi ja itki. Tuli olo, että Palme oli tärkeä meille.
Lähtöruutu
Neuvoja-Jack
Viestit: 533
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 12:44 pm

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja Lähtöruutu »

Outs, kerrankin hyvä kysymys. Minä olin synnytyslaitoksella (nimensä mukaisesti laitos siihen aikaan) menossa synnyttämään esikoistani. Huonetoverini, synnytystä odottava äiti kertoi kuulleensa, että "joku ruotsalainen pääministeri on tapettu". Kysyin että mitä, Palmeko? Vastaus oli, että en tiedä, joku tyyppi vaan. Siis Olof Palme, kansainvälisesti arvostettu rauhan rakentaja oli "joku vaan".

Se hämmensi, että onko äidiksi tuleminen tällaista, että yhteiskunnallisesti tärkeät asiat unohtuu. No ei unohtunut, ehkä synnytyksen ja sen jälkeisen ajan ei ollut niin tärkeää. Vauva oli ihanampi kuin Palme ja maailman rauha. :)
Nemesia
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:54 pm

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja Nemesia »

Itse olin tapahtuma-aikaan pilkkeenä isäni silmäkulmassa.
Lähtöruutu
Neuvoja-Jack
Viestit: 533
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 12:44 pm

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja Lähtöruutu »

Nemesia kirjoitti:Itse olin tapahtuma-aikaan pilkkeenä isäni silmäkulmassa.
:wink:
No hyvä, että oli pilkettä. :D Joku on mainostanut minfoa eläkeläisklubiksi, vai oliko se kohdistettu ulvila-sektioon. On täällä nuoriakin onneksi. En mäkään ihan seniili ole, olin siihen aikaan nuori synnyttäjä. :roll:
amaryllis
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2013 11:40 pm

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja amaryllis »

Ei se silloin täällä Ruotsissa ollut lapselle iso juttu. Vanhemmille se oli kova juttu, mailma meni mullinmalli sitten myös lapselle.

Täällä on nyt ollut pilkettä isän silmässä ja synnytetty samaanaikaan kuin Palme kuoli. Mites muut?
Golden redriver
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 12:16 am

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja Golden redriver »

Olin silloin pikkulapsi vielä. Uutisista tuli kokoajan tuota murha-juttua ja mua pelotti ihan hirveästi. Monta vuotta (ainakin muistelisin) ajattelin, että joku tulee minut tappamaan. Taisi olla sitten ensimmäisiä kuolemasta kuulemiani juttuja.
Lähtöruutu
Neuvoja-Jack
Viestit: 533
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 12:44 pm

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja Lähtöruutu »

amaryllis kirjoitti:Ei se silloin täällä Ruotsissa ollut lapselle iso juttu. Vanhemmille se oli kova juttu, mailma meni mullinmalli sitten myös lapselle.

Täällä on nyt ollut pilkettä isän silmässä ja synnytetty samaanaikaan kuin Palme kuoli. Mites muut?
Mitä se oli amaryllis sinun mielestäsi lapselle? Oliko Palme teillä "tärkeä persoona" jo ennen kuolemaa? Menee vähän aiheen ohi. Mutta mun kaveri oli menossa tenttiin kun kun kuuli uutisen. Tenttivastauksensa oli ollut "tulta ja tuppuraa", mutta sai läpi kuitenkin. Minäkin olin ajatellut meneväni ko tenttiin, tuli sitten kuitenkin muuta puuhaa. :D
Lähtöruutu
Neuvoja-Jack
Viestit: 533
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 12:44 pm

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja Lähtöruutu »

Golden redriver kirjoitti:Olin silloin pikkulapsi vielä. Uutisista tuli kokoajan tuota murha-juttua ja mua pelotti ihan hirveästi. Monta vuotta (ainakin muistelisin) ajattelin, että joku tulee minut tappamaan. Taisi olla sitten ensimmäisiä kuolemasta kuulemiani juttuja.
Ja voih, eka kosketus kuolemaan oli murha? Ei lainkaan kiva, jos näin on ollut.Voisiko olla niin, että murha jää paremmin mieleen kuin esim. isoäidin serkun miehen hautajaiset?
amaryllis
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2013 11:40 pm

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja amaryllis »

Lähtöruutu kirjoitti:
amaryllis kirjoitti:Ei se silloin täällä Ruotsissa ollut lapselle iso juttu. Vanhemmille se oli kova juttu, mailma meni mullinmalli sitten myös lapselle.

Täällä on nyt ollut pilkettä isän silmässä ja synnytetty samaanaikaan kuin Palme kuoli. Mites muut?
Mitä se oli amaryllis sinun mielestäsi lapselle? Oliko Palme teillä "tärkeä persoona" jo ennen kuolemaa? Menee vähän aiheen ohi. Mutta mun kaveri oli menossa tenttiin kun kun kuuli uutisen. Tenttivastauksensa oli ollut "tulta ja tuppuraa", mutta sai läpi kuitenkin. Minäkin olin ajatellut meneväni ko tenttiin, tuli sitten kuitenkin muuta puuhaa. :D
Lapselle se oli paha asia. Palmesta en tiennyt mitään. Murha oli se paha ja se kun tuut leffasta ja sut ammuttiin. Se oikeestaan mielessä pahin että milloin vain voi tapahtua pahaa vaikka pääministerille.
mikko1979
Hetty Wainthropp
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 5:09 pm

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja mikko1979 »

Oltiin tuolloin äidin kanssa käymässä tuttavaperheen luona Nurmijärven Klaukkalassa. Tv oli auki ja yht`äkkiä alkoi ylimääräinen uutislähetys. Perheen äiti huusi pojalleen ja tämän tyttöystävällä, että ylimääräinen uutislähetys!. He tulivat sitten katsomaan ja meitä oli viisi henkilöä tv:n ääressä, kun uutistenlukija ilmoitti, Ruotsin pääministeri Olof Palme on murhattu. Muiden reaktio oli uutiseen oli lause Oho! Itselleni tuon niminen tyyppi oli tuolloin aivan outo, mutta ei ollut enää tämän jälkeen.
Golden redriver
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 12:16 am

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja Golden redriver »

Lähtöruutu kirjoitti:
Golden redriver kirjoitti:Olin silloin pikkulapsi vielä. Uutisista tuli kokoajan tuota murha-juttua ja mua pelotti ihan hirveästi. Monta vuotta (ainakin muistelisin) ajattelin, että joku tulee minut tappamaan. Taisi olla sitten ensimmäisiä kuolemasta kuulemiani juttuja.
Ja voih, eka kosketus kuolemaan oli murha? Ei lainkaan kiva, jos näin on ollut.Voisiko olla niin, että murha jää paremmin mieleen kuin esim. isoäidin serkun miehen hautajaiset?
No mun isovanhemmat oli niin nuoria itsekkin silloin. En tosiaan ollut kuolemaa ajatellutkaan, saatika hautajaisissa käynyt. Hautausmaalla ehkä korkeintaan, joskus jouluaattona :)
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja skoone »

amaryllis kirjoitti:Ei se silloin täällä Ruotsissa ollut lapselle iso juttu. Vanhemmille se oli kova juttu, mailma meni mullinmalli sitten myös lapselle.

Täällä on nyt ollut pilkettä isän silmässä ja synnytetty samaanaikaan kuin Palme kuoli. Mites muut?
Minä istuin exäni kanssa Taalainmaalla keittiössämme teetä juomassa, kun radiosta tuli uutinen Palmen murhasta. Parin kuukauden jälkeen (samana keväänä) exäni lähti Mosambiquehen töihin ja muutti (kuulemma samantien) yhteen suomalaisen sihteerinsä kanssa;))

Joten sinä vuonna sattui noita ikäviä tapauksia muitakin. Ainakin minulle :)
Muista lähdekritiikki!
hipsulainen
Axel Foley
Viestit: 2387
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 2:29 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja hipsulainen »

Äitini kohdussa olin silloin :)
Olet sietämätön tyyppi ja mielipiteesi ovat vääriä
Älä soita tänne enää koskaan - Ultra Bra
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Missä lie, olin aika pikkuinen tyttö siihen aikaan. En muista tapahtumaan edes uutisista tai aikuisten puheista.
Nönnöpupu
Armas Tammelin
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 6:54 am

Re: Missä olit, kun Olof Palme murhattiin?

Viesti Kirjoittaja Nönnöpupu »

Kotona nukkumassa tietenkin. Tapahtuma sattui ihan muutamaa päivää ennen 6-vuotissyntymäpäivääni. Taisi jäädä parhaiten mieleen tapauksesta se että isovanhempani olivat Tukholman lähistöllä tätini luona vierailulla ja olivat ihmetelleet suurta poliisimäärä tavallisena perjantai-iltana.
Vastaa Viestiin