Armeijan käyneet:Mikä arvo tuli reserviin??
-
Matlock87
- Nikke Knatterton
Armeijan käyneet:Mikä arvo tuli reserviin??
Niin.. kai tämä mikään salaisuus ole/siviilissä suurta merkityst,mutta tuli vaan mieleen pistää galluppia.Kertokaa jos kiinnostaa,niin näkee et minkälaist poppoota tääl dataa
.Itse olen ihan tykistön tykkimies.
Itse olen sotilasarvoton, mutta voisi kyllä kotikomentajaksi kutsua.http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000283
Annettu Helsingissä 17 päivänä maaliskuuta 2000
Tasavallan presidentin asetus
sotilas- ja palvelusarvoista
Tasavallan presidentin päätöksen mukaisesti, joka on tehty puolustusministerin esittelystä,säädetään puolustusvoimista 31 päivänä toukokuuta 1974 annetun lain (402/1974) 9 §:n 2 momentin nojalla, sellaisena kuin se on laissa 228/2000:
1 §
Sotilaallista esimiesasemaa sekä sotilaan koulutusta, virka-asemaa ja tehtävää osoitetaan sotilasarvolla tai palvelusarvolla.
2 §
Sotilasarvot ovat:
1) sotamies;
2) korpraali, ylimatruusi;
3) alikersantti;
4) kersantti;
5) ylikersantti;
6) vääpeli, pursimies;
7) sotilasmestari, vänrikki, aliluutnantti;
8 luutnantti;
9) yliluutnantti;
10) kapteeni, kapteeniluutnantti;
11) majuri, komentajakapteeni;
12) everstiluutnantti, komentaja;
13) eversti, kommodori;
14) kenraalit
a) prikaatikenraali, lippueamiraali;
b) kenraalimajuri, kontra-amiraali;
c) kenraaliluutnantti, vara-amiraali;
d) kenraali, johon voidaan liittää aselajia osoittava etuliite, ja amiraali.
Sotamiehen sotilasarvon sijasta voidaan käyttää puolustushaara- ja aselaji- tai joukkokohtaisia arvoja, siten kuin puolustusvoimain komentaja niistä sotilaskäskyasiana erikseen määrää.
Nyt en tiedä, miten määrittelet tuon samantasoisuuden, mutta kyllähän se välillä vähän ihmettyttää, miten noita ylennyksiä jaetaan. Meidänkin jaoksestamme yksi kaveri, joka ei todellakaan ollut mikään särmä tyyppi, sai korpinnatsat (korpraali siis). Kertausharjoituksissa sitten käsittääkseni noita ylennyksiä jaetaan enemmänkin.kahvitar kirjoitti:Miten nuo arvot määräytyvät? En ole armeijaa käynyt, mutta jos joku voisi kertoa lyhyesti miten tuo arvo kenellekin annetaan. Voiko kahdella "samantasoisella" olla eri tasoa olevat sotilasarvot?
Rivimiehistä pieni osa ylennetään korpraaleiksi ja alikersanteista pieni osa ylennetään kersanteiksi. Kaikista kokelaista vissiin tulee vänrikkejä intin päätteeksi. Sitten kertausharjoitusten yhteydessä näitä kaikkia voidaan ylennellä lisää. Eli tämän suurempia vaihteluja ei "samoissa tehtävissä" tule.kahvitar kirjoitti:Siis tarkoitin jos kaksi varusmiestä ovat armeijassa tehneet aivan samanlaisia tehtäviä niin voidaanko heille siitä huolimatta myöntää eri sotilasarvot.
Tuosta listasta vielä sen verran, että sotilasmestarin arvoa ei anneta enää nykyisin armeijassa, eikä vääpelinkään. Armeijassa on kyllä vääpeleitä, mutta se on tehtävä, ei niinkään sotilasarvo enää. Aliluutnantin arvoa ei maavoimissa ole (kuten ei noita monia muitakaan). Näin ainakin muistelisin.
EDIT: Vääpeli on näköjään sittemmin muuttunut yksikköupseeriksi.
EDIT2: Näköjään sotilasmestarin arvo onkin otettu takaisin käyttöön. Jopas onkin muutoksia tullut ihan viime vuosina.
EDIT: Vääpeli on näköjään sittemmin muuttunut yksikköupseeriksi.
EDIT2: Näköjään sotilasmestarin arvo onkin otettu takaisin käyttöön. Jopas onkin muutoksia tullut ihan viime vuosina.
Viimeksi muokannut ShipWreck, Ke Loka 10, 2007 3:32 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Jaa'a. Yksi ex tuli vänrikkinä intistä. Sitten tuli niitä kertauksia tasaisin väliajoin. Ensin aliluutnantiksi. Sitten luutnantiksi. Muistakseni vielä yliluutnantin natsat sai, mutta rattijuoppoustuomiosta ne saatettiin ottaa pois. Eli oliskos luti nykyään. Harmaa puku sillä oli intissä, olisko ollut viesti puolella.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Kuten sanoin, aliluutnantin arvoa ei maavoimissa (eikä ilmavoimissa) ole. Oliko ennen? Vai palveliko kyseinen henkilö sitten merivoimissa, jossa tosin ei vänrikkejä ole?Tampereen Tyttö kirjoitti:Jaa'a. Yksi ex tuli vänrikkinä intistä. Sitten tuli niitä kertauksia tasaisin väliajoin. Ensin aliluutnantiksi. Sitten luutnantiksi. Muistakseni vielä yliluutnantin natsat sai, mutta rattijuoppoustuomiosta ne saatettiin ottaa pois. Eli oliskos luti nykyään. Harmaa puku sillä oli intissä, olisko ollut viesti puolella.
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
muistasin että eksä selitti jotain että aliluutnanttia ei enää käytetä että on sitten vaan vänrikki...ja tää oli tuolla 90-luvun puolella...hän kävi rukin ja olisko sitten kotiutunut vänrikkinä tai lutina, en enää muista...jatko kuitenkin sitten jonkun aikaa armeijan leivissä mutta kun meille alkoi perheenlisäystä pukkaamaan niin vaihtoi sitten töitä. No sen lempinimi tietyissä porukoissa on edelleen tuo vänrikki.
no meidän suvussa on ainakin yks sukeltaja ollut arvoltaan sotilasmestari, ollut jo pitkän aikaa eläkkeellä siis armeijan leivissä työskenteli. Isän puolelta, niin ja siltä puolelta kaikki onkin olleet sitten suomen laivastossa ihan leipätöissä. Koska itse oon naisihminen niin oon tätä kaukokaipausta harrastanut vaan matkustellen ympäri maailmaa.
Poikien toivoisin kanssa menevän laivastoon mutta heidän isä tietty toivois että pojat jatkaa hänen jalanjälkiään maavoimissa....(toivon poikien valitsevan laivaston ja mieluiten turku
)
niin ja nyt mulla on mies joka haistattaa pitkät armeijalle, hänen maassaan ei tarvinnut mennä armeijaan kun opiskeli yliopistossa ja nykyään ei kai tarvitse mennä missään tapauksessa ja hän toivoo että mun pojat ja jos tää tuleva lapsi on poika niin ei mene armeijaan lainkaan....et sellaista...mulla ja mun veljellä on kaksoiskansalaisuus ja veli sai aikoinaan valita ja tietysti valitsi suomen ja laivaston....
kyselin joskus isältä kun se oli kotona sellainen peace no war-tyyppi että miksi se sitten tekee töitä armeijalle niin hän sanoi että jonkun siellä täytyy pitää huoli siitä että asiat pysyy malliillaan
no meidän suvussa on ainakin yks sukeltaja ollut arvoltaan sotilasmestari, ollut jo pitkän aikaa eläkkeellä siis armeijan leivissä työskenteli. Isän puolelta, niin ja siltä puolelta kaikki onkin olleet sitten suomen laivastossa ihan leipätöissä. Koska itse oon naisihminen niin oon tätä kaukokaipausta harrastanut vaan matkustellen ympäri maailmaa.
Poikien toivoisin kanssa menevän laivastoon mutta heidän isä tietty toivois että pojat jatkaa hänen jalanjälkiään maavoimissa....(toivon poikien valitsevan laivaston ja mieluiten turku
niin ja nyt mulla on mies joka haistattaa pitkät armeijalle, hänen maassaan ei tarvinnut mennä armeijaan kun opiskeli yliopistossa ja nykyään ei kai tarvitse mennä missään tapauksessa ja hän toivoo että mun pojat ja jos tää tuleva lapsi on poika niin ei mene armeijaan lainkaan....et sellaista...mulla ja mun veljellä on kaksoiskansalaisuus ja veli sai aikoinaan valita ja tietysti valitsi suomen ja laivaston....
kyselin joskus isältä kun se oli kotona sellainen peace no war-tyyppi että miksi se sitten tekee töitä armeijalle niin hän sanoi että jonkun siellä täytyy pitää huoli siitä että asiat pysyy malliillaan
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"