A glitch in the matrix -selittämätön "häiriö"

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

pineapplebreezer
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:07 pm
Paikkakunta: Heinola

A glitch in the matrix -selittämätön "häiriö"

Viesti Kirjoittaja pineapplebreezer »

"A glitch in the matrix is an experience that proves something isn’t right in the world or sometimes your brain."

Kyse on siis kokemuksesta, joka todistaa että joko maailmassamme tai aivoisamme on jotain vialla. Jonkinnäköinen selittämätön, mutta ei kuitenkaan yliluonnollinen häiriö. Tässä linkki (ehkä ei niin luotettavaan) lähteeseen Tumblriin: http://sixpenceee.com/post/118670129004 ... trix-is-an

Sieltä löytyy hyviä esimerkkejä tällaisista kokemuksista. En oleta kaikkien osaavan englantia, joten suomennanpa tähän pari:

"Tiesin setäni kuolleen. Äitini oli soittanut minulle ja kertonut uutiset. Hän kertoi siitä keskellä työpäivääni ja minä taas kerroin siitä yhdelle työkaverilleni. Hän ilmaisi pahoittelunsa menetyksestäni.

Pari viikkoa myöhemmin siskoni mainitsi, että tätini ja setäni ovat tekemässä jotain. Totesin: "Mutta.. Hän on kuollut." Siskoni vastasi että ei hän ole.

Soitin äidilleni. Ei, setäni ei ole kuollut.

Vielä tänäkään päiväni en ole varma kuinka paljon siitä oli totta ja kuinka paljon siitä aivoni vain kuvittelivat. Juttelinko edes työkaverini kanssa? Puhuinko edes äidilleni puhelimessa tuona päivänä?

Minua järkyttää tietää että mieleni voi rakentaa niin täydellisen ja todentuntuisen muiston."

-Reddit user 3clipse


"Pelleilin talomme neljännen kerroksen parvekkeen kaiteella ja putosin kahden kaverini seuratessa tilannetta kauhuissaan.

Kun putosin pää edellä, muistan nähneeni betonilattian lähestyvän ja ajattelin "Ei helvetti, murran vielä ranteeni." (Miksi ranteeni? Sitä en tiedä)

Seuraava muistikuvani on se että ystäväni karjuivat ylhäältä "Oletko kunnossa? OLETKO KUNNOSSA?"

He eivät edes nähneet minun osuvan lattiaan, he vain juoksivat suoraan ulos ja seuraava asia mitä he näkivät, oli minä, seisomassa.

Ei yhtään naarmua, ei yhtään mustelmaa, eikä edes mihinkään sattunut. En muistanut osuneeni lattiaan tai nousevani ylös, en muistanut siitä mitään. Ei yhtään muistoa niiden muutaman sekunnin ajalta.

Vaikka me kaikki kolme näimme tämän tapahtuman, ei meistä kukaan ikinä pystynyt ymmärtämään sitä."

-reddit user mbalsevich

Minua kiinnostaisi suuresti tietää, onko kellään vastaavia kokemuksia? Mielipiteitä? Kaiken Kaikennäköiset teoriat ovat myös enemmän kuin tervetulleita, sillä aihe on mielestäni hurjan kiinnostava!
mikaelk

Re: A glitch in the matrix -selittämätön "häiriö"

Viesti Kirjoittaja mikaelk »

Aivot on jännä koneisto, uni voi tuntua hyvinkin todelta heräämisen jälkeen, väsymys, aineet tms voi sotkea ajatuksia. Voi olla jokin sairaus, tms?

Toinen tarina pelkkää sepitelmää, 3 kaveria näki kun putosi pääedellä, 4. kerroksesta ja vammoitta jaloillaan seisomassa alhaalla vastassa.. jep..

Edit: avasin sivun, aika luotettavan olosta.. Tuoki Ranskan puhuminen :D
pineapplebreezer
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:07 pm
Paikkakunta: Heinola

Re: A glitch in the matrix -selittämätön "häiriö"

Viesti Kirjoittaja pineapplebreezer »

mikaelk kirjoitti:Aivot on jännä koneisto, uni voi tuntua hyvinkin todelta heräämisen jälkeen, väsymys, aineet tms voi sotkea ajatuksia. Voi olla jokin sairaus, tms?
Tottahan tuo, aivot on jännä koneisto, jossa tapahtuu paljon kaikkea vaikeasti selitettävää. Vähän kuitenkin epäilyttää voiko kaikkea oikeasti vain sysätä aivojen tekemisiksi. Itselläni on nimittäin vähän samantapainen, muttei kumminkaan yhtä jännä kokemus. Pelasin kaverini kanssa korttia ja siinä sitten lätkäisin pöydällä olevan korttipinon päällimmäiseksi ristijätkän. Kaverini siis todisti tapahtuman. Molemmat siinä katseltiin korttejamme ja kun kaveri oli laittamassa uutta korttia pinoon, katsoi hän minua. Siinä sitten tuijoteltiin pinoa aika järkyttyneinä. Päällimmäinen kortti oli jotain ihan muuta kuin mitä olin siihen laittanut. Ensiksi huudettiin kaverin kanssa hetki ja sen jälkeen mietittiin mahdollisia selityksiä. En kyllä keksi mitään järkevää ja mahdollista selitystä siitä, miten kortti olisi voinut vaihtua. Olenkohan ihan hullu, jos ajattelen että tässä maailmassakin saattaa olla jotain selittämätöntä, eikä kaikki vain ole aivojemme syytä? :shock:
mikaelk

Re: A glitch in the matrix -selittämätön "häiriö"

Viesti Kirjoittaja mikaelk »

^^ Vaihtoehtoja nähdäkseni on muutama;

a) yliluonnollinen tapaus, ihmeitä sattuu
TAI
b) sinä olet vetänyt kaveriasi kuin pässiä narussa tai toisinpäin
c) olet keksinyt koko jutun

P.S. Oliko korttipakka vanha? Ehkä se on lumottu ja se teki teille tepposet?
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1481
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2010 11:05 am

Re: A glitch in the matrix -selittämätön "häiriö"

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Eikös näitä "enkelin hipaisuja" ole vähän toisella nimellä taltioitu maailman sivu?
Minun käsittääkseni ainakin noissa putoamistapauksissa aivoilla on joku puolustautumismekanismi, mikä sulkee tärskyn hetken pois tietoisesta tajunnasta. Olen itse aika onnettomuusaltis ja tiedän tuon mekanismin toimivan hyvin.
Joskus tulee noita hetkiä, kun aivot eivät tiedä mitä todella on tapahtunut. Minulle on monta kertaa käynyt autolla ajaessa niin, että perässä huohottanut auto katoaa perästä tieosuudella jossa ei ole risteyksiä. Se hämmentää aina, vaikka täysin luonnollisia selityksiä on vaikka millä mitalla.
pineapplebreezer
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:07 pm
Paikkakunta: Heinola

Re: A glitch in the matrix -selittämätön "häiriö"

Viesti Kirjoittaja pineapplebreezer »

Miksi kukaan haluaisi keksiä tällaisia juttuja? Ei miksikään.

Ja tuo aivojen puolustautumismekanismi kuulostaa järkevältä selitykseltä hetkelliselle pimenemiselle. On se kyllä mielenkiintoista mitä kaikkea keho tekeekään suojellakseen. Mietin vain, että löytyisiköhän tuosta jonkinnäköistä tieteellistä näyttöä? Voisi olla aika kiinnostavaa lukemista. Ja tuo autojen katoaminen. Voin vain kuvitella miten hämmentävää se on! :D
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Re: A glitch in the matrix -selittämätön "häiriö"

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Aa, mielenkiintoinen aihe. Itselläkin muutama vastaavanlainen kokemus.

Tuosta esimerkin sedän kuolemasta tuli mieleen, että oliskohan henkilö nähnyt siitä unta. Mulle käy joskus niin, että en oikeasti tiedä, oonko vain nähnyt unta asiasta (siis aiemmin) vai onko niin tapahtunut oikeasti. Jännän asiasta tekee se, että sen asian ympärille koostuu juurikin tavallisia yksityiskohtia jolloin alkujaankin jo ajattelee sen olleen totta eikä suinkaan unta.
Ja mistähän se déjà vu:kin oikeasti johtuu?

Alla olevat itselle tapahtuneita, jotka eivät varmaan koskaan unohdu.

Ikää ehkä 10 vuotta, kun istuin kahden kaverin kanssa heidän yläkerrassa ukkosella. Pelasimme korttia, kasettisoitin oli pienen lipaston päällä ja me sen edessä C-kirjaimen muodossa. Yhtäkkiä ukkonen jyrähti ihan päällä ja radiosta tuli siniset "salamat" meidän väleistä, kaksi salamaa samanaikaisesti. Katottiin toisiamme aika pitkään aikaa hiljaa.

Ikää 14? Lähistölle asennettiin joitain lämpöputkia tai vastaavia maahan uudelleen. Ei kovin syvä monttu, reunalta putken päälle max metri? Hyppäsin railon yli, laskeuduin huonosti ja sain hetkellisesti toiselta puolelta maasta kiinni. Ote ei pitänyt, lensin tavallaan kyykkyasennosta suoraan selälleni monttuun putken päälle. Tai niin luulin, kunnes seuraavaksi löysin itseni putken päältä makaamasta mahallani. Olin ehtinyt kääntyä "tiedostamatta" ympäri lyhyen pudotuksen aikana.

Ikää 20? Olin autokolarissa, missä toinen kuski törmäsi suoraan sivulta kylkeeni. Viimeinen muistikuva on muutama metri ennen risteystä, kun totesin, ettei kumpikaan auto pysähdy (vauhtia ja jäätä) ja nyt käy huonosti. Törmäyksen voimasta oma auto liusui risteyksen yli ojaan, mistä "heräsin". En ollut pyörtynyt tai muutakaan, mutta ajatus katkesi tyystin siihen ajatukseen, ettei kolaria pysty estämään. Olin ehtinyt ottaa suojaavamman asennon.

Seuraan paljon itse autoillessa peilien kautta takana tulevaa liikennettä. Ja joo, noi salaperäisesti häviävät autot on outoja :roll:
Nanika ga tooku matteiru to
pineapplebreezer
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:07 pm
Paikkakunta: Heinola

Re: A glitch in the matrix -selittämätön "häiriö"

Viesti Kirjoittaja pineapplebreezer »

Nää kokemukset on kyllä jänniä. Vielä jännittävämpää tästä tekee se, että aika varmasti jokainen on joskus kokenut jotain vastaavaa (autojen katoamista tms.) ja siltikään, ainakaan tietääkseni, aihetta ei ole tutkittu kovin luotettavin tai tieteellisin keinoin. Vaikka eihän se tiede aina kaikkea selitä. :wink: Itsekkin jäin miettimään tuota korttipakkakokemustani. Kortit eivät olleet mistään uusimmasta päästä ja vaikka yleensä en usko lumouksiin yms. niin tapahtuma ei jätä paljoa valinnanvaraa mihin uskoa..
Vastaa Viestiin