Tappajalle sankarin vastaanotto Moskovassa.

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
CrissAngel
Martin Beck

Tappajalle sankarin vastaanotto Moskovassa.

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

"Puukotti lennonvalvojan kuoliaaksi Sveitsissä
Tappajalle sankarin vastaanotto Moskovassa
13.11.2007 12:51

Lennonvalvojan murhasta tuomittu venäläismies sai sankarin vastaanoton palatessaan eilen kotiin Moskovaan.
Vitali Kalojev menetti perheensä lento-onnettomuudessa - ja kosti sen. (EPA)

Nyt 51-vuotias Vitali Kalojev puukotti kuoliaaksi helmikuussa 2004 lennonvalvoja Pieter Nielsenin, vaimon ja lasten silmien edessä.

Kalojev piti Nielseniä syyllisenä vuonna 2002 Etelä-Saksassa Überlingenin yllä sattuneeseen matkustaja- ja rahtikoneen väliseen yhteentörmäykseen.

Kalojev menetti turmassa koko perheensä, vaimonsa ja kaksi lastaan. Turmassa kuoli kaikkiaan 71 ihmistä, joista suurin osa Espanjaan lomalle menossa olleita venäläislapsia. Nielsen oli valvontavastuussa kohtalokkaana yönä.

Kalojev pääsi eilen vapaaksi Regensdorfin vankilasta istuttuaan kaksi kolmannesta hieman yli viiden vuoden tuomiostaan ja lensi saman tien kotiin Moskovaan.

Ei täysin vastuullinen

Alunperin Kalojev sai yli kahdeksan vuoden tuomion, mutta oikeus lievensi sitä, koska Kalojevia ei pidetty täysin vastuullisena toimistaan.

Saavuttuaan kotiin Kalojev kiitti venäläisiä viranomaisia ja tavallisia kansalaisia tuesta.

- Olen kiitollinen kaikille Venäjän kansalaisille saamastani tuesta. En tuntenut olevani erossa maastani vankilassa, Kalojev sanoi.

Lentoturman takia neljä lennonvalvojaa tuomittiin yhden vuoden ehdolliseen vankeusrangaistukseen kuolemaan johtaneesta "laiminlyönnistä".

KATRIINA MÄKELÄ"
Child Of Scythe
Morgana
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Morgana »

Mies pitää mua vähän ***, kun olen monesti sanonut että jos jonkun toimesta mun perheelle kävisi huonosti, niin tekisin varmaan vastaiskun.

En itse siis hyväksy Kalojevin toimintaa, mutta tiedän/pelkään että tekisin itse saman vastaavassa tilanteessa, siinä emotionaalisessa shokissa.

Ihmettelen itse asiassa, ettei niin käy useammin.
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Jaahas, nyt on sitten tämä murhamies palkittu ministerinpestillä... :shock:
Aika vapaamielistä näyttäisi olevan meno Pohjois-Ossetiassa... tappaja-arkkitehdistä tehtiin rakennusasioista vastaava varaministeri.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1476458

"Murhaajasta tuli ministeri
16.1.2008 06:35

Vuonna 2004 ossetialainen arkkitehti Vitali Kalojev matkusti Sveitsiin Klotenin kaupunkiin ja iski kylmäverisesti puukolla lennonjohtaja Peter Nielseniä sydämeen tämän vaimon ja lasten silmien edessä. Nyt neljä vuotta myöhemmin hän on ministeri.

Tapahtumat saivat alkunsa vuonna 2002, jolloin Vitali Kalojev menetti vaimonsa ja kaksi lastaan, kun Moskovasta Barcelonaan matkalla ollut Tupolev-matkustajakone törmäsi rahtiyhtiö DHL:n Boeing 757:ään Bodenjärven yläpuolella Sveitsissä.

Kymmenen kilometrin korkeudessa sattunut onnettomuus vaati 71 kuolonuhria, joista suuri osa oli Espanjaan lomailemaan matkanneita lapsia.

Onnettomuutta tutkineen lautakunnan mukaan lennonjohdossa oli turmayönä alimiehitys ja törmäysvaarasta varoittava järjestelmä oli kytketty pois päältä. Vuorossa oli tanskalaissyntyinen Peter Nielsen.

Barcelonassa tuolloin arkkitehtina työskennellyt Kalojev oli ensimmäisiä omaisia, jotka saapuivat turmapaikalle katselemaan koneen hylkyä, ja hän saikin hermoromahduksen kokemuksensa jälkeen.

Kalojev palkkasi myöhemmin yksityisetsivän selvittämään kuka oli lennonjohtajana kohtalokkaana iltana, minkä jälkeen hän surmasi tämän.

Kalojev tuomittiin taposta kahdeksaksi vuodeksi Regensdorfin vankilaan, mutta hänet vapautettiin viime marraskuussa. Venäjälle marraskuussa palannut verikostaja sai lähes sankarin vastaanoton Moskovan lentokentällä, missä muun muassa joukko Nahsi-nuoria toivotti hänet tervetulleeksi "Olet todellinen mies" -kyltein.

Neljä vuotta verityön jälkeen Pohjois-Ossetian tasavallan presidentti Taimuraz Mamsurov nimitti 51-vuotiaan Kalojevin rakennusasioista vastaavaksi varaministeriksi.

- Olen saanut paluuni jälkeen useita työtarjouksia. Lopulta minulle luvattiin ministeritehtävä, sveitsiläisen Neue Zürcher Zeitungin viikonloppuna tavoittama Kalojev kertoi puhelimitse Pohjois-Ossetian pääkaupungista Vladikavkazista.

Hän aloitti uudessa tehtävässään toissa päivänä.

- Uusi elämä on alkanut, Kalojev iloitsi Neue Zürcher Zeitungille.
Saku-Pekka Sundelin"
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

No ymmärrän kyllä katkeruuden tässä tapaukessa, mutta kyseessä tuskin kuitenkaan tahallinen teko tältä lennonjohtajalta.
Ennemmin tajuisin, jos joku olisi silkkaa ilkeyttään tappanut perheen, mutta joo...kukin tavallaan.
Samarina
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Jaahas, nyt on sitten tämä murhamies palkittu ministerinpestillä...
Jaa, sehän ois Valjakkalakin sitten ministeriainesta. Ulkoministerin salkkua ei varmaan kannata suunnitella. Voi olla että menee ulkopoliittiset suhteet Ruotsin kanssa melko viileiksi. Melko vapaamielistä touhua tosiaan.
murhavaari
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja murhavaari »

Samarina kirjoitti:Jaa, sehän ois Valjakkalakin sitten ministeriainesta. Ulkoministerin salkkua ei varmaan kannata suunnitella. Voi olla että menee ulkopoliittiset suhteet Ruotsin kanssa melko viileiksi.
Perinteisesti Suomessa on ministereiltä vaadittu rattijuoppous tuomiota, esimerkiksi Kepun Heikki Haavisto ja Tanja Karpela/Saarela/mikälie. Onhan noita toki muitakin, Jan Vapaavuori ja Sirpa Pietikäinen ainakin tulee mieleen.

Tämä Kalojevin tapaus on kuitenkin aika käsittämätön kaikin tavoin ja toki hyvin surullinenkin kaikille osapuolille.
vanha ja väsynyt
Vastaa Viestiin