Helsingissä naiset pelkäävät liikkumista iltaisin

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Helsingissä naiset pelkäävät liikkumista iltaisin

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Helsinki jakautuu turvallisiksi ja turvattomiksi koettuihin kaupunginosiin. Helsingin tietokeskuksen tuore turvallisuuskysely paljastaa, että parhaimmassa ja heikoimmassa peruspiirissä ero turvattomuutta kokevien asukkaiden osuudessa on lähes kuusinkertainen.

Kaarelassa turvattomuuden kokeminen on lisääntynyt eniten. Joka kolmas kokee viikonloppuiltoina turvattomuutta omassa kaupunginosassaan. Kaarelan peruspiiriin kuuluvat Kannelmäki, Maununneva, Malminkartano ja Hakuninmaa.

Turvallisimmiksi koetuissa kaupunginosissa, Taka-Töölössä ja Länsi-Pakilassa, turvattomuuden kokeminen on huomattavasti harvinaisempaa. Viikonloppuiltaisin turvattomuutta on kokenut noin seitsemän prosenttia asukkaista.

Helsingin tietokeskus mittaa kaupunkilaisten turvallisuuden tunnetta kolmen vuoden välein. Viime vuonna kyselyyn vastasi 3 400 helsinkiläistä.

Sekä vuonna 2003 että 2006 turvallisimmiksi koetut kaupunginosat ovat löytyneet Helsingin länsiosista. Eniten turvattomuutta asukkaat ovat kokeneet Itä-Helsingissä, Pukinmäessä ja Kallion seudulla.

Turvallisuuskatsauksen tehnyt tutkija Martti Tuominen on hyvin huolissaan kaupungin jakautumisesta kahteen. "On vakava asia, että meillä on kaupunginosia, joissa ihmiset joutuvat kokemaan turvattomuutta heti kotiovensa ulkopuolella", Tuominen sanoo.

Ihmisten turvattomuudentunne on kasvanut myös julkisissa liikennevälineissä. Erityisen paljon pelätään metrossa, jossa 42 prosenttia iltaisin liikkuvista on kokenut jonkinasteista turvattomuutta.

Metrossa pelkäävät myös ne, jotka kulkevat sillä lähes päivittäin.

Tuominen pelkää, että ihmiset alkavat karttaa metron käyttöä. "Jos metron käyttäjämäärät vähenevät iltaisin, se saattaa entisestään lisätä pelkoa ja pikku hiljaa koko metro saattaa marginalisoitua", hän pohtii.

Näin hän kertoo käyneet New Yorkissa, jossa asiaan puututtiin 1990-luvulla nollatoleranssin avulla. Samanlaista kehitystä Tuominen ei toivo Helsinkiin.

Suurin osa kaupunkilaisten peloista on turhia. Eniten pelkäävät vanhat ihmiset, joilla riski rikoksen uhriksi joutumiseen on pienin. Nuorilla miehillä riski on suurin, mutta he pelkäävät vähiten.

Nuorten miesten kokema väkivalta onkin noussut Helsingissä huomattavasti. Viime vuonna 24–15-vuotiaista helsinkiläismiehistä väkivaltaa tai sen uhkaa oli kokenut joka kolmas, vuonna 2003 joka viides.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Hel ... 5232337760

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1462432

Mikäs helsinkiläisistä on noin pelokkaita tehnyt?
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Varmaan rikastajat.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Sörnainen on kyllä sellainen helvetti, ettei pahemmasta väliä. Kovapanosammuntaa ja fosforikranaatteja kiitos Kurviin ja heti!

Ei todellakaan mikään lapsiperheen asumisalue. Spurgua, narkkia, pummia, hullua vaikka muille jakaa. Olen siellä asunut sen aikaa, että tiedän kyllä mistä puhun. Kerran matkalla Harjutorilta Hesarinkadun uimahalliin laskin kuumalla kesähelteellä 80 ihmistä, jotka loikoilivat kadulla tai ruohikolla vaatteineen päivineen. Viereisesessä kapakassa tapahtui 3 portsarin puukotusta parin kuukauden sisällä jne. Siellähän on ihanasti laitettu Krimin kämpät ja Kalker's (narkkien yökahvila, hoitaja tosin puukotettiin sielläkin) myös "palvelemaan". Pyhä kolminaisuus, ensiksi jengi menee kurvin kapakkaan, puukottaa ja joutuu viereiseen Sörkkaan, sitten sieltä Krimin kämppiin Vaasankadulle ja sieltä valuvat takaisin Kurvin kapakoihin jne. sama tahti on askelten...

Onhan meillä näitä ihan kotosuomessa. Eipä tarvi lähteä mera edemmäs kalaan. Puhuamattakaan sitten esim.
- tarunhohtoisesta Kontulasta
- monikulttuurisesta itähelsingistä
- "kohtauspaikkana Asematunneli"
- rautatienaseman miljöö, smalltalkkineen


jne.
Ugh.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Lienee alkavat pikkuhiljaa tiedostamaan, että maailmassa on muitakin kuin he ja heidän pieni päänsisäinen maailmansa.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

ShipWreck
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Elo 06, 2007 11:58 pm

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

VoDKa kirjoitti:Lienee alkavat pikkuhiljaa tiedostamaan, että maailmassa on muitakin kuin he ja heidän pieni päänsisäinen maailmansa.
Alkanevat (tiedostaa), ei lienee alkavat. Siis ketkä? Helsinkiläiset vai? Eivät helsinkiläiset ole niin hirveän ahdasmielisiä.

PS. Ei ole tarkoitus leikkiä kielipoiliisia, mutta olla-verbin potentiaalin väärinkäytökset sattuvat pahasti silmään.

Tää on mun stadi! Ugh.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

EuroJR kirjoitti: Viereisesessä kapakassa tapahtui 3 portsarin puukotusta parin kuukauden sisällä jne. h.
Syntipukissa? Vai oliko se jo silloin Kallion kaivotorppa?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

ShipWreck kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:Lienee alkavat pikkuhiljaa tiedostamaan, että maailmassa on muitakin kuin he ja heidän pieni päänsisäinen maailmansa.
Alkanevat (tiedostaa), ei lienee alkavat. Siis ketkä? Helsinkiläiset vai? Eivät helsinkiläiset ole niin hirveän ahdasmielisiä.

PS. Ei ole tarkoitus leikkiä kielipoiliisia, mutta olla-verbin potentiaalin väärinkäytökset sattuvat pahasti silmään.

Tää on mun stadi! Ugh.
Naurettavaa sinällänsä puuttua kirjoitustyyliini. Olin joskus samanlainen kuin sinä, silloin kirjoitin vain kirjakieltä netissäkin, vuosia. Nykyään annan piu paut sille, sama se miten kukin kirjoittaa, kunhan asia tulee selväksi.

Ja minusta helsinkiläiset ovat aina olleet snobeja, vain itsestään välittäviä ja tympeitä ihmisiä, joiden kanssa tekemisiin joutumista on kannattanut aina välttää. Siinä missä muualla Suomessa ihminen ajattelee minä ja muut, helsinkiläisen ajatusmalli on "minä".

Helsingissä ei ole ollut koskaan mukava käydä, sillä asiakaspalvelijat ja ympärillä olevat ihmiset eivät viitsi olla kohteliaita, kukaan ei hymyile ja auttamista vältetään viimeiseen asti, siinä missä sitä kohteliasta palvelua, apua ja muuta saa helpostikin jopa sata kilometriä pohjoisemmassakin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Marsalkka kirjoitti:
EuroJR kirjoitti: Viereisesessä kapakassa tapahtui 3 portsarin puukotusta parin kuukauden sisällä jne. h.
Syntipukissa? Vai oliko se jo silloin Kallion kaivotorppa?
Synagoogahan se. Maailmankaikkeuden paheiden pesä nr. 2. Ykkösenä kiistaton valtiashan oli pitkään "Alan Mesta" Sturenkadulla. Sinne ei päässyt edes sisäänkään, ennen kuin painoi ovisummeria. Ensiksi tsekattiin kuka puukkojunkkari sieltä tällä kertaa yrittää sisään... Eräs ystäväni kertoi naureskellen mennensä sinne "elämysmatkalle". Kahden tuoppinsa aikana hänelle oltiin yritetty myydä
a) naista
b) asetta
c) rauhoittavia
d) pilveä
e) piriä

:roll:

Sittemmin talon yläkertaan muutti poliisi, joka asujien suureksi riemuksi laittoi ravintolan "aisoihin". Viimeksi kun kuulin, oli siellä meno rauhallista kuin huopatossutehtaalla. Synagoogakin kuopattiin. Mikäköhän paikka ansaitsisi sitten "pahimman" tittelin Sörkan/"huonomman Kallion" liepeiltä? Itse olen jäävi viime vuosilta sanomaan, mutta jos Kurvitar on vielä pystyssä, on sillä varmasti hyvät saumat manttelinperijäksi. Lisäksi tuon Roskapankin vierestä löytyi nuo "Star" ja "Pub Helsinki". Siellä sitä oli semmoista velikultaa, että huhhuh...
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

EuroJR kirjoitti:[Viimeksi kun kuulin, oli siellä meno rauhallista kuin huopatossutehtaalla.
Alan mesta on nykyään Legenda (ainakin kun viimeksi asiaan lähemmin perehdyin pari vuotta sitten). Ollut jo muutaman vuoden. Rauhallista ja hillittyä on.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

Helsinkiläiset eivät kyllä tosiaan oikeasti ole mitään snobeja ja omaan napaan tuijottajia, voin kertoa että niitä löytyy muualta enemmän. Juuri tehdyssä tutkimuksessakin helsinki loisti ihmisten ystävällisyydellä. Olen myös täällä saanut parasta asiakaspalvelua Suomessa vaikka asiakaspalvelusta ei muuten kannata puhua kun Suomesta puhuu. Ulkomaaliasilta ystäviltäni olen myös kuullut että Helsingin ulkopuolella on epäkohteliasta sakkia..Ulkomaalaista ei välttämättä palvella lainkaan.. :roll: leikillään sanovat että kun mennään kehä3 ulkopuolelle niin pitää otaa passi ja viisumi mukaan...

Kyllä tuo on enemmän niiden helsingin ulkopuolella asuvien oman pääkopan sisällä tuo snobius. Ja hei mä olen helsingin ulkopuolelta tänne tullut. Olen asunut niinkin suvaitsemattomassa paikassa kuin Pori...siinä voin sanoa että ihmiset ovat tehneet kurjasta elämästään ihanneolotilan ja sitä ei parane ulkopaikkakuntalaisten tulla häiritsemään...Pois muuttavalle ei välttämättä myöskään sympatiaa heru...ja missään muualla asiat ei oo niin hyvin kuin siellä...ei ainakaan helsingissä!!!! Mulle on sanottu että mä olen hullu kun asun hgissä kun mulla on lapsia kun siellä on vaan niitä sinkkuja ja yöelämää eikä normaalia toimintaa lapsille lainkaan, joutuvat kamalassa betonikorttelissa käymään kouluakin...sellaista sitä voi luulla jos muu ei oo tuttua kuin metron väli ja stokkan ja rautatieaseman väli...

Niin ja alunperin olen sieltä turun suunnalta mutten kuiteskaa turuust vaan siit 20kilsa pääst 8) ja olen asunut myös ulkomailla useammassa kuin yhdessä maassa ja kyllä musta Helsinki ystävällisyydellään pärjää ihan hyvin....
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
ShipWreck
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Elo 06, 2007 11:58 pm

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Ciceron kanssa täysin samaa mieltä. Helsinkiläiset eivät suhtaudu ylimielisesti muuhun Suomeen. Ei niitä "Kehä kolmosen takaa alkaa susiraja" -juttuja tarvitse ottaa niin tosissaan.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

cicero kirjoitti: Juuri tehdyssä tutkimuksessakin helsinki loisti ihmisten ystävällisyydellä.
Juu, huomasin. Meinasi siinä mennä aamukaffi väärään kurkkuun, kun tuon luin.
Mutta sitten hokasin, että voihan se tuolla muualla suuressa maailmassa olla vielä tökerömpääkin se palvelu (en tiiä..pitäs varmaan joskus käydä kattomassa :wink: )ja ihmisten käytös ja siksi hesalaiset pääsi loistamaan. :roll:
Eppu74
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 2:41 am
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

Jyväskylässä asuessa ihmetytti kun bussinkuljettaja meni aina nostamaan lastenvaunuja ja muut matkustajat katselivat vasemmalle... Helsingissä kyllä lähin matkustaja yleensä auttaa vaunujen kanssa ihan mielellään. Näin siis 15 vuotta sitten ennen matalalattiabussien yleistymistä.
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

saattaa olla että muualta suomesta tulleita häiritsee ihmisten kiireellinen elämäntyyli...kyllä muakin aluksi ihmetytti kun ihmiset JUOKSI metroon joka menee muutaman minuutin välein...tai rynnii ratikkaan kun oli silloin joskus aikaa sitten tottunut odottamaan bussia pakkasessa puolikin tuntia tai enempi jos sattui myöhästymään edellisestä :roll: (niin ja ulkopaikkakuntalaisen mukaan sekin saattaa olla tylyä että just vaikka ratikassa tönitään jos on ahdasta ja lisää tilaa pitäis saada mutta kun siihen tottuu niin ei siitä välitä ja osaa antaa tilaa muilekin eikä omia koko käytävää :wink:

Mitä tuohon turvattomuuteen tulee niin en ole tuntenut koskaan täällä oloani turvattomaksi vaikka yksin olisin kulkenutkin yömyöhäänkin...tosin jakomäet ja sensellaiset on jääneet tutkimatta 8)
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5192
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Pelko on ahdistava mielentila. Voi "iskeä päälle" vaikka Vammalan torilla keskellä päivää...

Jos ei aivan "ehrontahron" ( 8) ) ala haastamaan tms. niin mahdollisuus saada turpiinsa tai joutua muutenkaan rikoksen uhriksi on pieni.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Vastaa Viestiin