Kanteluni oikeuskanslerille Tehyn sopimuksesta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
markja
Adrian Monk
Viesti:

Kanteluni oikeuskanslerille Tehyn sopimuksesta

Viesti Kirjoittaja markja »

Noniin. Pistin matkaan, vaikka nyt joulun pyhät ovatkin edessä. En jaksanut tuota hautoa enää, vaikka oli se jo tehtynä tovi sitten. Sitten vaan odottelemaan mitä seuraa vai seuraako mitään. Perustelut ovat mielestäni varsin vahvat.
Kohteliaimmin pyydän valtioneuvoston oikeuskansleria tutkimaan ja ryhtymään toimenpiteisiin seuraavassa asiassa:

Terveys- ja sosiaalialan koulutetun henkilöstön ammattijärjestö Tehy hyväksyi 19.11.2007 sopimuksen, jossa järjestön jäsenten palkkoja korotetaan sopimuskaudella 19.11.2007 - 31.12.2011.

Pyydän oikeuskansleria tarkastelemaan asiassani kahta sopimukseen liittyvää epäkohtaa:

1) Sopimus asettaa eriarvoiseen asemaan kaikki ne henkilöt, jotka toimivat sairaanhoitajina, mutta eivät kuulu Tehyyn, kuten esimerkiksi allekirjoittanut. Esimerkkinä tästä on sopimuksen palkankorotus, joka ei koske liittoihin kuulumattomia ja siten periaate, jonka mukaan palkkaa aletaan maksamaan muulla kuin suoranaisesti työtehtävään ja sen vaatimuksiin sekä henkilökohtaiseen tuottavuuteen liittyvillä perusteilla. Sopimuksen seurauksena suomalaiseen työoikeuskäytäntöön vahvasti liittynyt "samasta työstä sama palkka"-periaate, jonka vaalimista myös nyttemmin poliittinen tahto että perusoikeuksien vahvistaminen edustavat, on ilmeisimmin laiminlyöty loukaten siten liittoon kuulumattomien perusoikeuksia. Koska sopimusta saatetaan sovelletaan myös julkista valtaa käyttäen, vaadin teitä tutkimaan sopimuksen edellä mainitun epäkohdan ja ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin sen soveltamiseen liittyvässä asiassa.

2) Lehtitietojen mukaan tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen on virassa ollessaan osallistunut sopimuksen laatimiseen ja hyväksymiseen. Katson, että sopimus edellä mainittuun epäkohtaan viitaten ristiriidassa mm. työsopimuslain, yhdenvertaisuuslain ja perusoikeuksien mm. syrjintäkiellon ja yhdenvertaisuusvaatimuksen kanssa. Hyväksyessään sopimuksen tasa-arvovaltuutettu Mäkinen on nähdäkseni voinut syyllistyä virkatoimenaan lainvastaiseen menettelyyn. Vaadin, että tutkitte asian ja ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin siihen liittyen.

Markus Jansson,
Sairaanhoitaja AMK
Turussa 22.12.2007
Eikun valmistautumaan kinkun syöntiin ja vastauksen vastaanottamiseen. :x
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Eppu74
Hetty Wainthropp

Re: Kanteluni oikeuskanslerille Tehyn sopimuksesta

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

markja räps räps kirjoitti: Koska sopimusta saatetaan sovelletaan myös julkista valtaa käyttäen, vaadin teitä tutkimaan sopimuksen edellä mainitun epäkohdan ja ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin sen soveltamiseen liittyvässä asiassa.

Vaadin, että tutkitte asian ja ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin siihen liittyen.
Harmillisia nuo kirjoitusvirheet, olisivat muuten voineet suhtautua tuohon kirjeeseen vakavammin.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

^Tuskin tuo nyt kirjoitusvirheisiin kaatuu. Se on kaikinpuolin hyvä, että markja on asiassaan aktiivinen ja ottaa yhteyttä määrääviin tahoihin.

Olen itsekin kirjoittanut joistakin epäkohdista alueeni kansanedustajille, tavannut heitä sekä tuonut mielipiteeni julki myös lehtien palstoilla. Se, että manaa ja mutisee vain täällä, ei välttämättä ja tuskin ollenkaan vie asioita eteenpäin. Toki hengenheimolaisia löytää kyllä.

Esimerkkinä voisi olla kovasti parjatut hyväksikäyttäjien ja raiskaajien tuomiot, joista voisi tehdä "koosteen ja vertauksen". Toimittaa ne sitten omalla ja mahdollisimaan monen muun ihmisen allekirjoittamina oikeusministerille.

Tuo markjan asia tuntuu ihan hyvältä vedolta. Samaa työtä tekevät asetetaan eriarvoiseen asemaan riippuen siitä mihin liittoon ne kuuluvat vai kuuluvatko liittoon ollenkaan. Suomessahan on yhdistymisenvapaus ja tuota sääntöä rikotaan työntekijöiden taholta monella työpaikalla karkeasti kun liittoon on pakko kuulua. Jos et liity, et tee täällä töitä.

Paperiliitossa ollaan menty vielä pidemmälle. Jokaisen jäsenen on kumarrettava SDP:tä. Toki sinne joku neuvostovaltaa haikaileva vasemmistoliittolainenkin hymähdellen hyväksytään. Esimerkkinä toimikoot se ao. liiton jäsen joka kuului muuhun puolueeseen kuin nuo yllämainitut; tie ylemmäksi liiton portaissa katkesi jo sangen varhaisessa vaiheessa. Liki lattiatasolle.

"Ei ole väliä onko lapsi poika vai tyttö tai terve. Pääasia, että on demari".

EDIT: Asioilla on usein kaksi puolta. Tehy:n tapauksessa ja heidän näkökulmastaan katsoen kakkua eivät saa syödä ne, jotka eivät osallistuneet sen leipomiseen. On se niinkin.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Kalessin
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

^no, turha nyt on markjan enää rutista, kun paska on jo housuissa. miksi sinun pitäisi saada korotukset, joiden saamiseen et millään lailla osallistunut? tehyläiset kuitenkin pistivät koko uransa ja perheensä hyvinvoinnin likoon osallistumalla työtaisteluun ja olisi kohtuutonta, jos sinä siipeilijänä saisit kaikki kirsikat kakun päältä, kun et sen pohjan leipomiseen edes osallistunut. työtaistelussa oli kyse kuitenkin jo pitkän aikaa kyteneen palkkakuopan täyttämisestä ja luonnollisesti olisi kannattanut liittyä tehyyn. se mahdollisuus sinulla on varmasti ollut niin kuin muillakin. koska olet tietoisesti jättänyt liittymättä tehyyn, se tulkittakoon niin, ettet halua olla järjestön kanssa missään tekemissä ja näin ollen olet tietoisesti hyväksynyt mahdollisuuden, että jäät paitsi tehyn neuvottelemista korotuksista. se on sinun oma valintasi ja siitä on ihan turha rutista.

tosin miehenä voit aina tietenkin vedota siihen, että sinua syrjitään esim. jo lapsena esinahkasi suhteen tms.

sanon ensimmäistä kertaa näin, koska en ole tähän mennessä nähnyt yhdenkään tehyyn kuulumattoman olevan noin lapsellinen ja polkevan jalkaa, koska me saatiin jotain mitä sinä et saanut, mutta markja;

hyvää joulua, kuis paljon sun peruspalkka on kvtesin mukaan
.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
ubuntus
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja ubuntus »

Kalessin kirjoitti:^no, turha nyt on markjan enää rutista, kun paska on jo housuissa. miksi sinun pitäisi saada korotukset, joiden saamiseen et millään lailla osallistunut? tehyläiset kuitenkin pistivät koko uransa ja perheensä hyvinvoinnin likoon osallistumalla työtaisteluun ja olisi kohtuutonta, jos sinä siipeilijänä saisit kaikki kirsikat kakun päältä, kun et sen pohjan leipomiseen edes osallistunut. työtaistelussa oli kyse kuitenkin jo pitkän aikaa kyteneen palkkakuopan täyttämisestä ja luonnollisesti olisi kannattanut liittyä tehyyn. se mahdollisuus sinulla on varmasti ollut niin kuin muillakin. koska olet tietoisesti jättänyt liittymättä tehyyn, se tulkittakoon niin, ettet halua olla järjestön kanssa missään tekemissä ja näin ollen olet tietoisesti hyväksynyt mahdollisuuden, että jäät paitsi tehyn neuvottelemista korotuksista. se on sinun oma valintasi ja siitä on ihan turha rutista.

tosin miehenä voit aina tietenkin vedota siihen, että sinua syrjitään esim. jo lapsena esinahkasi suhteen tms.

sanon ensimmäistä kertaa näin, koska en ole tähän mennessä nähnyt yhdenkään tehyyn kuulumattoman olevan noin lapsellinen ja polkevan jalkaa, koska me saatiin jotain mitä sinä et saanut, mutta markja;

hyvää joulua, kuis paljon sun peruspalkka on kvtesin mukaan
.
Koska yleensä maksetaan osaamisesta ei siitä mihin mafiaan kuulut. Itse olen kyllä täysin aloittajan kannalla, korotukset tulee maksaa kaikille jotka kyseistä työtä tekevät. Mitä seuraavaksi, SDP:n passilla saat 50 euroa kuussa lisää, vasemmistoliitto nokittaa 10 eurolla mutta keskusta pistää siihenkin vielä 5 euroa lisää.
markja
Adrian Monk
Viesti:

Kalessin kirjoitti:^no, turha nyt on markjan enää rutista, kun paska on jo housuissa. miksi sinun pitäisi saada korotukset, joiden saamiseen et millään lailla osallistunut?
En voi itse neuvotella palkoistani lainkaan, joten en voi "osallistua" palkastani päättämiseen mitenkään muuten kuin kuulumalla ay:hyn. Sinusta siis pitäisi kuulua AY-mafiaan ehdottomasti. Neuvottelisin mielelläni palkastani itse jos se olisi mahdollista.
näin ollen olet tietoisesti hyväksynyt mahdollisuuden, että jäät paitsi tehyn neuvottelemista korotuksista. se on sinun oma valintasi ja siitä on ihan turha rutista.
Ehei. Katsos kun Suomen lain mukaan tuo ei ole mahdollista tehdä. Sinusta siis lain rikkominen on hyväksyttävää ja ok? Ahaa.
tosin miehenä voit aina tietenkin vedota siihen, että sinua syrjitään
Itse asiassa syrjitään sikäli, että en voi vaatia parempaa palkkaa kuin naispuoliset työntekijät, vaikka minua miehenä tarvitaan tässä työssä enemmän kuin naista (psykiatrinen sairaala, miehiä pitää olla töissä tietty määrä turvallisuuden vuoksi).
esim. jo lapsena esinahkasi suhteen tms.
Miksi oletat, että minulta on esinahka poistettu?
hyvää joulua, kuis paljon sun peruspalkka on kvtesin mukaan.
Liian vähän munsta. Mutta eurolleen sama kuin naispuolisen kollegani (paitsi jos se kuuluu tehyyn).
markja
Adrian Monk
Viesti:

Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Kannatan kansalaisaktivismia, olen itsekin kirjoittanut muutamia aloitteita omalle kotikunnalleni. Lähinnä lasten asioista, heissä on tulevaisuus.

Ay-liike vs. sitoutumattomat asiaan en ota kantaa, koska itse kuulun oman alani liittoon jo pelkästään tulevaisuuteni turvaamisen takia. Koen että työttömänä ollessani olo on vapaampi kun tietää että rahaa tulee edes vähän. Itse liiton politikointiin en osallistu koskaan, eikä se minua juurkaan kiinnosta. Syy liittoon kuulumiseen on siis puhtaasti raha.
katupoika
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Miten sä, Markja, suhtauduit tohon palkkataisteluun? Oliko se susta oikeutettu? Entä osallistuitko itse siihen millään tavoin, vaikket Tehyyn kuulukaan? Jos et, niin miten muuten tuit tätä palkkataistelua? Et kai vaan istunut peukaloitasi pyöritellen ja odottanut kun muut ottivat suuria riskejä palkkansa parantamiseksi? Ja sitten, kun korotus tuli, nousit ylös, marssit koneelle ja valitit oikeuskanslerille, että kyllä säkin haluat lisää liksaa..?
markja
Adrian Monk
Viesti:

Loka kirjoitti:Koen että työttömänä ollessani olo on vapaampi kun tietää että rahaa tulee edes vähän. Itse liiton politikointiin en osallistu koskaan, eikä se minua juurkaan kiinnosta. Syy liittoon kuulumiseen on siis puhtaasti raha.
Voit liittyä yksityiseen työttömyyskassaan. YTK tarjoaa työttömyyskassan edut (= ansiosidonnainen työttömyysturva), mutta maksaa vain 65 euroa vuodessa.
markja
Adrian Monk
Viesti:

katupoika kirjoitti:Miten sä, Markja, suhtauduit tohon palkkataisteluun? Oliko se susta oikeutettu? Entä osallistuitko itse siihen millään tavoin, vaikket Tehyyn kuulukaan? Jos et, niin miten muuten tuit tätä palkkataistelua? Et kai vaan istunut peukaloitasi pyöritellen ja odottanut kun muut ottivat suuria riskejä palkkansa parantamiseksi? Ja sitten, kun korotus tuli, nousit ylös, marssit koneelle ja valitit oikeuskanslerille, että kyllä säkin haluat lisää liksaa..?
Kysymyksiä kuin sieniä sateella.

1. Kyseinen työtaistelu ei koskenut sitä sairaalaa, jossa minä olen töissä, joten tein kuten kaikki muutkin täällä töissä olevat. Tehyläisillä oli aikaisemmin voimassa ylityö- ja vuoronvaihtokielto, jota minä en tietenkään noudattanut vaan vaihdoin vuoroja ja tein ylitöitä niin paljon kuin vain tarvis oli.

2. Vastustin voimakkaasti "pakkotyölakia", jonka perusteella sairaanhoitajat voitiin määrätä pakkotöihin. Kehoitin jengiä olemaan noudattamatta sitä jos siihen mentäisiin jne. jne.

3. Mitään riskiä ei ollut tosiasiassa, koska oli selvää, että neuvottelutulokseen tulee kuulua se, että hoitsut otetaan takaisin töihin.

4. Työtaistelu oli naurettava sinällään, koska kukaan ei todellisuudessa eronut (ei ehditty eroamaan), Tehy menetti tuhannen taalan paikkansa saada kunnon korotukset hoitsuille ja muutenkin parantaa terveysalan työsuhdeasioita (ketjuttamiset, liian vähä miehitys osastoilla, uskomuslääkintä, jne.). Jos Tehy olisi sen tehnyt, olisin kyllä liittynyt sen jäseneksi.

5. Saavutettu sopimus on lain vastainen. Jos kerran minun pitää noudattaa lakia, saavat luvan muutkin noudattaa. Jos minun lain rikkomisestani pidetään meteliä, saan minäkin luvan pitää meteliä muiden lain rikkomisista.

6. Itse kannatan libertaarina vapaaehtoista sopimista. Se tarkoittaa tosiaankin vapaaehtoista sopimista. Jos joku haluaa jonkun ammattiliiton neuvotella työsopimuksensa hänen puolestaan, siitä vaan, no problem. Vapaaseen sopimiseen kuuluu kuitenkin myös se, että työnantajan ei tarvitse tehdä työsopimusta ammattiliittoon kuuluvan kanssa tai työnantaja voi tehdä sopimuksen, joka kieltää jatkossakaan liittymästä ammattiliittoon jne. tms. Tämä on hyvä muistaa. Näinhän ei asia ole tänä päivänä lainkaan.
Viimeksi muokannut markja, La Joulu 22, 2007 7:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

markja kirjoitti: Voit liittyä yksityiseen työttömyyskassaan. .
Tiesinkin tuosta, saako sieltä tarvittaessa maksutonta lakiapua?
markja
Adrian Monk
Viesti:

Loka kirjoitti:
markja kirjoitti: Voit liittyä yksityiseen työttömyyskassaan. .
Tiesinkin tuosta, saako sieltä tarvittaessa maksutonta lakiapua?
Työsuhdeturvavakuutuksen voi ottaa siihen liittyviä ongelmia varten (maksaa 5 euroa vuodessa). Työsuojeluvastaavalta ja työsuojelupiiriltä saa "lakiapua" jos sitä muka tarvitsee. Ongelmana ay:n "lakiavussa" on, että silloin olet sidottuja siihen (ja sen omiin tarkoitusperiin). Kun käytät yksityistä (kuten minä), voit valita kenet haluat ja hän on varmuudella SINUN asiasi ajaja (ei ay-liikkeen).

Jo vuodessa säästyneillä AY-jäsenmaksuilla muuten maksaa parikin tuntia hyvää lakiapua juristilta. Tai kymmeniä tunteja lakiapua puhelimitse sitä tarjoavilta tahoilta. Paljonko lakiapua olet itse tarvinnut vuosien aikana... ;)
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Minua ketuttaisi, jos työnantaja voisi päättää, saanko kuulua ammattiliittoon vai en...

Minua on ammattiliitto avustanut liian vähän maksettujen palkkojen perinnässä.
Lisäksi olen ollut itse todistajan ominaisuudessa oikeudessa, kun entinen työkaverini oli ns pakotettu irtisanoutumaan, hän oli ollut kyseisellä työnantajalla neljätoista vuotta töissä.
Hänen oikeusavustajansa oli ammattiliiton lakimies, työnantajalla oli oma lakimiehensä.
Työkaverini voitti asiansa ja saa korvauksia kohtuullisen summan.

Kun itse karhusin saataviani henkilöstönvuokraus yritykseltä, ei minua kuunneltu lainkaan. Vasta kun ammattiliito otti firmaan yhteyttä, virhe myönnettiin ja rahat maksettiin. Lisäksi firman Helsingin konttorista johtaja soitti(!) minulle ja pahoitteli "väärinkäsitystä". :shock:

kun kerroin muille samassa tilanteessa oleville asiasta ja heidän oikeuksistaan, he eivät ammattiliittoon kuulumattomina uskaltaneet karhuta saataviaan.
( "Loimaan kassaan" kuului yksi ja soitti sinne, mutta silloin kyllä ilmoittivat, etteivät aja kenenkään palkkasaatava asioita, vaan jokainen olkoon oman onnensa seppä. :wink: )
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
markja
Adrian Monk
Viesti:

Tampereen Tyttö kirjoitti:Minua ketuttaisi, jos työnantaja voisi päättää, saanko kuulua ammattiliittoon vai en...
Seuraako tästä, että sinulla on oikeus PAKOTTAA kaikki työnantajat siihen, että he eivät saa päättää? Minusta ei. Sä taidat olla toista mieltä. Sunsta sulla on oikeus pakottaa muut tekemään kuten sinä haluat tehtävän, sen sijaan että antaisit muiden valita vapaasti.
Hänen oikeusavustajansa oli ammattiliiton lakimies, työnantajalla oli oma lakimiehensä.
So what? Avustajana olisi hyvin voinut olla ei-ammattiliiton lakimies. Ei sekään mitään maksa jos juttunsa voittaa. Jos ei tunnu voivan voittaa, ei kannata juttuakaan nostaa.
kun kerroin muille samassa tilanteessa oleville asiasta ja heidän oikeuksistaan, he eivät ammattiliittoon kuulumattomina uskaltaneet karhuta saataviaan.
Se on heidän oma asiansa sitten jos eivät uskalla eivätkä sen vuoksi sitten, että eivät uskalla, liity liittoon joka tekisi sen heidän puolestaan.
Vastaa Viestiin