Heikki Haaparannan katoaminen ja surma Tallinnassa v 1992

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Taas yksi 'ilkeä juttu', mutta näitä minulla riittää.

Huittislainen Heikki Haaparanta tapasi virolaisen tyttöystävänsä syyskuussa v 1991. Ensitapaamiseen jälkeen Heikki kävi aina noin kerran kuussa tätä Virossa katsomassa.

Viron poliisi sai katoamisilmoituksen Heikki Haaparannasta 16.11.1992. Katoamisilmoituksen oli tehnyt hänen 28-vuotias tyttöystävä Anne (NIMI MUUTETTU –HM).

Tyttöystävä kertoi. 29. lokakuuta istuttiin Heikin kansa iltaa Tallinnan Vanhassa kaupungissa, Kullasepa kelder-nimisessä baarissa. Ravintolasta poistumisen jälkeen, baarin edessä seisoivat kaksi nuorta miestä jotka pyysivät meidät jatkoille juhlimaan Viru-hotelliin. Nämä miehet olivat minulle täysin vieraita ihmisiä enkä halunnut lähteä heidän mukaan. Heikki oli kuitenkin eri mieltä ja lähti näiden miesten kanssa ryyppäämään. Minä lähdin yksin ystäväni luo, jonne jäin yöksi . Miehet olivat noin 25-30 vuotiaita, toinen oli tummantukkainen, toinen taas vaaleatukkainen.Seuraavana päivänä Anne lähti kotiin ja huomasi, että Heikin tavarat ja passi olivat siellä eli Heikki oli luultavasti viettänyt yön muualla.

Viron poliisi rupesi etsimään kadonnutta, joka oli ollut siis kateissa jo yli kaksi viikkoa. Haaparannan kuva esitettiin televisiossa ja lehdissä. Tuloksetta, mitään havaintoja Haaparannasta ei ollut. Noin 1,5 kuukautta kestäneitten etsintöjen jälkeen Viron poliisi otti yhteyttä Interpoliin.

Suomen poliisi lähetti Viroon Haaparannan tiedot: hammaskartta, veriryhmä, sormenjäljet tms Suomessa poliisi alkoi haastattelemaan Haaparannan lähipiiriä: Heillä ei ollut paljon kerrottavaa, Heikki oli lähtenyt Viroon naisystävänsä luo muutamaksi päiväksi ja hänellä oli ollut mukana rahaa noin 3000 markkaa.

Kuitenkin sukulaisia haastatellessa tuli esille mielenkiintoinen faktaa: Anne oli soittanut heille ja sanonut että meille tuli Heikin kanssa riitaa, hän viihtyi paremmin ventovieraiden seurassa ja sanoin hänelle että suhteemme on päättynyt. Ravintolaillan jälkeen menin VIIKOKSI ystäväni luo ja kun palasin niin Heikin tavarat olivat vieläkin mun asunnossa.
Poliisi päätti että Anne täytyy hakea uudelleen kuulusteluun. Miksi hän oli sanonut poliisille että oli vaan yhden yön poissa mutta sukulaisille että viikon. Kai nyt ihminen muistaa onko hän ollut poissa kotoa yhden yön vai kokonaisen viikon? Anne valehteli, mutta kenelle ja miksi?

Rikos on tapahtunut

Anneen ei oltu saatu vielä yhteyttä kun poliisin päikkäriin soitti 70-vuotias Valentina. Sain äsken tiedon että minun toisessa asunnossa jossa asuvat tyttäreni Veera Sakarinina ja hänen avopuoliso Juhan Possul, on tapahtunut murha. Minulle ilmoitti tästä tuntematon nainen puhelimitse, kertoi Valentina. Kuulusteluissa Valentina myönsi: minulle kertoi asiasta Veera, että hän on löytänyt asunnosta ruumiin. Hän ei tietänyt mitä tehdä ja ruumis vietiin vintille.

Julma verityö paljastuu

Samana päivänä haettiin kuulusteluihin Possul ja Sakarinina.
He kertoivat: Juhlimme asunnossamme, meillä oli vieraana 2 miestä Saarenmaalta Valter Põld ja Arno Tuulik, ja tuttavamme Anne yhdessä suomalaisen miesystävänsä Heikki Haaparannan kanssa. Vahvasti humalassa Anne oli pilannut koko illan. Hän oli alkanut yllyttämään virolaisia miehiä Heikkiä vastaan.’ En ole koskaan sietänyt suomalaisia, oli Anne sanonut ja istunut Valter Põllun syliin. ’Mä olen niin kyllästynyt hänestä, kyllä Virostakin miehiä löytyy, voisiko joku pistää hänet vaikka kylmäksi’ oli Anne huutanut. Heikki oli yrittänyt rauhoittaa Anne, mutta Anne oli sanonut Põllulle, ’Pistä se poro kylmäksi, mitä sä tuijotat siinä!’

Tämän jälkeen menivät Possul ja Tuulik baariin sillä ’eivät jaksaneet kuunnella Annen sairaita puheita’.
Puolenyön jälkeen he palasivat asuntoon ja löysivät Heikin makaamasta lattialta verilammikossa. Sakarinina
kertoo: Ruumiin vieressä seisoi Põld, hän oli aivan kalpea ja hänellä oli kädessä mustanvärinen metallitanko, joka oli noin 40 senttiä pitkää. Vertaa oli kaikkialla. Huomasin että kaapin päällä on iso ruuvinavain. Anne istui sängyllä, hänen harmaa paitansa oli verinen. Heikillä oli päässä iso verinen haava, hän ei hengittänyt enää. Ruumis käärittiin peittoon ja Põld ja Possul raahasivat tämän talon vintille. Põld oli sitten poistunut asunnosta, ottaen mukaan samalla Haaparannan nahkatakin ja bootsit.

Possul oli siivonnut asuntoa läpi yön sillä vertaa oli roiskunut kaikkialle, ruuviavaimen hän oli heittänyt roskiin.
Seuraavana päivänä paikalla olivat vielä Possul, Sakarinina, Tuulik ja Anne. Alkoi railakas juhlinta, joka kesti noin kahden viikon ajan samalla kuin Heikin ruumis virui talon vintillä. Heikin virolainen tyttöystävä tarjosi koko seurueelle (ilmeisesti Heikin rahoilla) ja kiitti heitä vuolaasti ystävällisesti avusta sillä vihdoinkin hän oli päässyt eroon ’inhottavasta’ suomalaisesta miesystävästään.

Lopulta porukka kuitenkin huolestui asiasta, mitä jos se ruumis rupee vaikka haisemaan tai joku löytää sen sieltä? Posulilla oli Vääna-Jõesuussa mökki, ''Päätimme että hautaamme ruumiin mökin lähistölle'', kertoi Possul
Possul näytti poliisille paikan, missä ruumis oli. Ruumiinavauksessa selvisi, että uhria oli lyöty päähän yhdeksän kertaa, hänen kaulassa oli useita pisto – ja viiltohaavoja.

Poliisi otti tyttöystävän talteen, hän esitti kuitenkin syytöntä. He valehtelevat, meillä oli Heikin kanssa läheinen suhde (vaikka sukulaisille sanoi että se oli loppu, mutta poliisille sanoi että hän ei muista että on sanonut jotain sellaista), Heikki auttoi minua paljon taloudellisesti, miksi minä olisin halunnut häntä tappaa?!, kysyi Anne. Anne myös ilmoitti että ei ollut edes koko asunnossa ollut sinä iltana. Anne tunnusti kuitenkin että oli tietoinen Heikin surmasta ja mukana kun ruumis haudattiin.

Tuomiot

Anne sai syytteen rikokseen yllyttämisestä. On sangen todennäköistä että Anne osallistui Heikin surmaamiseen, mutta sitä ei pystytty tutkinnassa todentamaan. Anne passitettiin mielentilatutkimukseen. Tulos: syyntakeinen vaikka erittäin kylmä ja laskelmoiva persoona. Kaikki asunnossa olleet vahvistivat Annen puheet surmailtana. Possul ja Tuulik saivat syytteet osallistumisesta rikokseen. Valter Põldu ei tavoitettu, hän oli jo ehtinyt karata, no missäs muualle, kuin Suomeen. Suomen poliisi teki kiinnioton hänestä 08.11.1997 epäiltynä ryöstöstä ja laittoman aseen hallussapidosta. Vironomaisille hän esitti väärän passin, sormenjälkien perusteella paljastui kuitenkin hänen oikea henkilöllisyys. Hän oli Virossa etsintäkuulutettu Valter Põld.

Viron viranomaiset pyysivät että Põld luovutetaan Viroon. Ennen luovutusta Heinolan käräjäoikeus tuomitsi miehen 7 kuukauden ehdottomaan vankeuteen mm varkauksista.

18.joulukuuta 1997 Põld palautettiin Viroon, jolloin hänet siirrettiin heti tutkintavankeuteen. Põld kiisti syyllisyytensä Haaparannan tappoon.Hän sanoi että Possul teki verityön. Mielentilatutkimuksessa hänet todettiin syyntakeiseksi.

Haaparannan sukulaisia oikeudessa ei ollut, hänen äitinsä otti ainoan poikansa kohtalon erittäin raskaasti ja menehtyi ennen oikeudenkäyntiä.

Kyseisessä rikosasiassa syyttäjänä toimi nyt jo edesmennyt Hinge Brand, joka oli erittäin arvostettu ja kokenut syttäjä, alan rautainen ammattilainen, joka oli toiminut syyttäjänä vuodesta 1966. Virossa käytetään hänestä ilmaisua ’legendaarinen’.

Tuulikulle syyttäjä vaati puolen vuoden vankeusrangaistusta, mutta rikosasia oli vanhentunut hänen osata. Posulia ei tavoitettu, hän oli paennut ulkomaille.

Heikin tyttöystävä Anne tuomittiin 5 vuodeksi ja Valter Põld 8 vuodeksi vankeuteen.
Tuomitut valittivat hovioikeuteen, mutta tuomiot pysyivät voimassa. Korkeimpaan oikeuteen valituslupaa ei saatu.

Valder Põld, joka huusi oikeudessa toimittajille:Katsokaa tätä virolaista demokratiaa, syytön ihminen lähetetään vankilaan!

Kuva

Lähde: Kriminaalne Eestimaa- kirja, Tiiu Põld (Tammerraamat 2006)
Tiiu Põld on virolainen rikostoimittaja. Toimittajana hän on työskennellyt vuodesta 1974.

Omat kommenttini: kaikella kunnioituksella Brandia kohtaan, olisin toivonut huomattavasti kovempia tuomioita tässä rikosasiassa.

Ja tällä 'Annella' saattaa olla jo uusi suomalainen miesystävä (uhri?)kainalossa. Vai ovatko vankilassa vietetyt vuodet opettaneet hänelle jotain...