Sivu 1/2

Pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 12:08 am
Kirjoittaja Nile Jarvis
Espoossa tuntien operaatio – Poliisilta painava muistutus: ”Hengenvaarallista”
Poliisin mukaan operaatio kesti useamman tunnin. Putoamisvaaran lisäksi mastossa on suuri säteilyvaara, joka voi aiheuttaa vakavia vaurioita.

Poliisi sai ilmoituksen radiomastoon kiivenneestä henkilöstä Espoossa, tiedottaa Länsi-Suomen poliisi.

Ilmoitus kiipeilijästä tuli noin kello 20. Operaatio kesti kokonaisuudessaan useamman tunnin.


Poliisin mukaan mastoon kiivennyt henkilö onnistui tulemaan alas itse. Paikalla oli kymmenkunta poliisin ja pelastuslaitoksen yksikköä.

Poliisi epäilee kiipeilijää alustavasti julkisrauhan rikkomisesta. Tiedotteessa muistutetaan, että luvattomasta kiipeilystä tehdään aina rikosilmoitus.

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos sai hälytyksen ihmisen pelastamiseen Pellavakaskentiellä kello 19.48.


Poliisi kertoo, että kiipeilijä tuli itse alas mastosta.
Hengenvaarallinen säteily
Poliisi painottaa, että mastoihin ei pidä kiivetä missään olosuhteissa ilman asianmukaista lupaa, koulutusta tai turvavarustusta.

Radiomastoihin kiipeily on hengenvaarallista. Putoamisvaaran lisäksi mastoon kiipeämisessä on suuri säteilyvaara.

Radiomastoissa on korkeatehoisia lähetinantenneja, jotka on suunniteltu jakamaan RF-tehoa laajalle alueelle. Mastossa radiotaajuisen signaalin tehotaso on ihmiselle vaarallisen voimakas.

Poliisin mukaan normaalisti RF-säteilyä ei voi havaita aistein, koska se läpäisee ihon ja vaikuttaa suoraan sisäelimiin. Säteily voi aiheuttaa muun muassa silmävaurioita. Säteilyn haittavaikutukset voivat ilmetä vasta pitkällä aikavälillä.

Viime joulukuussa alle 18-vuotias nuori putosi Tampereen Teiskon radiomastosta. Nuori kuoli tapaturman seurauksena.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/14ac ... 1a8bcf2bed

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 12:10 am
Kirjoittaja Samira
Ei voida sulkea pois kyseessä olevan Rikkalapion tihutyön yritys.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 12:23 am
Kirjoittaja JanitaSlim
Poliisin mukaan mastoon kiivennyt henkilö onnistui tulemaan alas itse. Paikalla oli kymmenkunta poliisin ja pelastuslaitoksen yksikköä.
:lol: Niin no.. poliisi ei tuonne kyllä uskaltaisi perässä kiivetä.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 12:32 am
Kirjoittaja Donald McRonald

*pltmtxtvp*tm

Poliiseilla on sentään itsesuojeluvaistot tallella, etteivät kiipeile radiomastoissa.
Ja ei niillä taida olla sinne mitään asiaakaan. Sinne kiipeilevät vain ammattilaiset, ei mitkään poliisit, eikä etenkään älykääpiöt limanuljaskat.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 1:13 am
Kirjoittaja manearia
Hyvin päättyi tämän kerran. Muistan tuon Tampereen tapauksen...

Tuo otsikko on muuten vain hitusen ilkeä.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 1:24 am
Kirjoittaja Nile Jarvis
manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:13 am Hyvin päättyi tämän kerran. Muistan tuon Tampereen tapauksen...

Tuo otsikko on muuten vain hitusen ilkeä.
Juuri sopiva kuvaamaan tuota tyyppiä. Ei se putoaminen tuolta ole pelkkä ongelma, vaan säteily myös.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 2:31 am
Kirjoittaja manearia
Nile Jarvis kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:24 am
manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:13 am Hyvin päättyi tämän kerran. Muistan tuon Tampereen tapauksen...

Tuo otsikko on muuten vain hitusen ilkeä.
Juuri sopiva kuvaamaan tuota tyyppiä. Ei se putoaminen tuolta ole pelkkä ongelma, vaan säteily myös.
Putoaminen, säteily, ja... some, sekä kaiken maailman TikTok-haasteet taustana.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 1:47 pm
Kirjoittaja vasikka
Erittäin asiallinen otsikko. Paikallaan olisi pienet sakot ja isohkot vahingonkorvaukset, mitkä tuosta operaatiosta aiheutui.

manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:13 am Hyvin päättyi tämän kerran. Muistan tuon Tampereen tapauksen...

Tuo otsikko on muuten vain hitusen ilkeä.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 1:52 pm
Kirjoittaja vasikka
Ei tuo RF-säteily taida kuitenkaan oikeasti olla siinä määrin vaarallista kuin mitä tuossa poliisin tiedotteessa väitetään. Teoriassa voi toki olla, mutta ei siitä ole tutkimusnäyttöä.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 2:02 pm
Kirjoittaja manearia
vasikka kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:52 pm Ei tuo RF-säteily taida kuitenkaan oikeasti olla siinä määrin vaarallista kuin mitä tuossa poliisin tiedotteessa väitetään. Teoriassa voi toki olla, mutta ei siitä ole tutkimusnäyttöä.
OT:ksi menee ehkä, mutta luin kerran, vuosia sitten, jonkun jutun missä varoitettiin pitämästä puhelin farkkujen taskussa kun voi aiheuttaa laskun siittiöiden määrässä ja laadussa juuri RF-säteilyn takia. Siihen aikaan sellaiset uutiset olivat melkein hassunhauskoja.

En valitettavasti löydä sitä enää, muuten laittaisin linkin.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 4:02 pm
Kirjoittaja Beetu
manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 2:31 am
Nile Jarvis kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:24 am
manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:13 am Hyvin päättyi tämän kerran. Muistan tuon Tampereen tapauksen...

Tuo otsikko on muuten vain hitusen ilkeä.
Juuri sopiva kuvaamaan tuota tyyppiä. Ei se putoaminen tuolta ole pelkkä ongelma, vaan säteily myös.
Putoaminen, säteily, ja... some, sekä kaiken maailman TikTok-haasteet taustana.
Epäilen, että mt-ongelmat kyseessä. Oli aika vähissä vaatteissa kiivennyt ylös. Näyttävä hattu sentään oli päässä.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 7:14 pm
Kirjoittaja Anoteus
Se säteily mastossa on huomattavasti suurempaa lähettimien lähellä, ja jos esimerkiksi ammattimies sinne kiipeää, niin ei niitä tehoja turhan takia lasketa vaan nimenomaan terveyssyistä.. Taitaa tulla muutaman tonnin tiktok-video..

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 7:46 pm
Kirjoittaja URSA
Kyseinen masto on yli 300 metrinen. Kuinkahan korkealla ehti käydä. Ehkä se on luonnonvalintaa jos säteily tuhoaa kivekset.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 8:37 pm
Kirjoittaja Nile Jarvis
URSA kirjoitti: To Kesä 18, 2026 7:46 pm Kyseinen masto on yli 300 metrinen. Kuinkahan korkealla ehti käydä. Ehkä se on luonnonvalintaa jos säteily tuhoaa kivekset.
Ei se videon perusteella ollut edes puolessa välissa. Aika alhaalla maston korkeus huomioiden.

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Lähetetty: To Kesä 18, 2026 9:06 pm
Kirjoittaja Rescuer
vasikka kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:52 pm Ei tuo RF-säteily taida kuitenkaan oikeasti olla siinä määrin vaarallista kuin mitä tuossa poliisin tiedotteessa väitetään. Teoriassa voi toki olla, mutta ei siitä ole tutkimusnäyttöä.
Kyllä siitä on tutkilusnäyttöä ihan riittävästi.
Kännykän tasoisten tehojen vaikutuksesta aivosyöpään ei ole näyttöä, mutta 300000 kertaa suuremmalla lähetysteholla oleva radio- tai tv-lähetin (tuo on siis lähetysteho, ei säteilyteho joka on huomattavasti kovempi) alkaa jo aiheuttamaan palovammojakin solunesteiden kiehuessa...