Taas yksi esimerkki että koulukiusaamista todellakin on. Toivottavasti tekijöillä on edes pieni omantunnonhäivähdys käynyt mielessä tapahtuman jälkeen.Iltalehti 23.09 kirjoitti:Poika hakattiin ensiapukuntoon VÄLITUNNILLA
14-vuotias yläkoulua käyvä poika hakattiin viime viikon maanantaina tamperelaisessa Hatanpään koulussa välitunnilla sairaalakuntoon.
Pahoinpitelyä tutkiva rikoskomisario Anssi Köykkä Tampereen poliisista kertoo, että teosta epäillään 15- ja 16-vuotiaita poikaoppilaita.
- Uhri on kertonut, että toinen pojista tuli hänen luokseen ja löi nyrkillä kasvoihin sekä potki useita kertoja vartaloon, Köykkä kertoo.
Poliisin mukaan hakkaaja oli myös tivannut uhriltaan, miksi tämä oli haukkunut heitä.
Rajut vammat
Pahoinpitely oli sen verran rajua, että uhri jouduttiin toimittamaan Hatanpään terveysasemalle hoitoon. Ensiavussa pojalla todettiin aivotärähdys, ruhjeita pään alueella ja ylävartalossa sekä haavat ylä- ja alahuulessa.
Hatanpään koulun rehtori Arto Nieminen kommentoi tapausta vain niukasti.
- On ollut kriisitilanne, joka on hoidettu alta pois, hän suostuu toteamaan.
Koulupoika hakattiin ensiapukuntoon
Koulupoika hakattiin ensiapukuntoon
Lisää koulukiusaamista. Tällaisista tapauksistahan niitä ampujia tuleekin. No joo, yleistystä ehkä, mutta kyllähän moinen traumoja varmaan jättää.
Ihmettelen vain eikö koulussa ole välituntivalvojia vai eikö heitä vain kiinnostanut? Eihän moinen voi jäädä huomaamatta keneltäkään kun varmasti keräsi ihmisiä ympärille katsomaan.
Ihmettelen vain eikö koulussa ole välituntivalvojia vai eikö heitä vain kiinnostanut? Eihän moinen voi jäädä huomaamatta keneltäkään kun varmasti keräsi ihmisiä ympärille katsomaan.
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Tämä onkin aika mielenkiintoinen yksityiskohta.Poliisin mukaan hakkaaja oli myös tivannut uhriltaan, miksi tämä oli haukkunut heitä.
Kuka tässä tapauksessa nyt sitten on se alkuperäinen kiusaaja?
Torppasivatko hakkaajat orastavan kiusaajan uran vai aloittivatko he omansa? Todellisia taustoja tuntematta vikea sanoa.
Joka tapauksessa kuvauksen perusteella rajusta jutusta on kyse.
^Samaa mietin minä juttua lukiessani. Kumpiko osapuolista onkaan nyt sitten kiusaaja, eikös ne ole molemmat.
Silloin kun itse olin vielä ala- ja yläasteella (tosin nykyään ilmeisesti yläkoulu) niin kyllä meillä vain oli aina välituntivalvoja/valvojia riippuen koulun pihan koosta. Onko näitä välituntivalvojia enää ollenkaan? Pitäisikö kouluissa olla (useita) välituntivalvojia kuten päiväkodeissa hoitajia katsomatta ettei mitään pahaa tapahdu?
Silloin kun itse olin vielä ala- ja yläasteella (tosin nykyään ilmeisesti yläkoulu) niin kyllä meillä vain oli aina välituntivalvoja/valvojia riippuen koulun pihan koosta. Onko näitä välituntivalvojia enää ollenkaan? Pitäisikö kouluissa olla (useita) välituntivalvojia kuten päiväkodeissa hoitajia katsomatta ettei mitään pahaa tapahdu?
-
Kalsaripatu
- Alibin satunnaislukija
Mistä tiedät että asia on jäänyt huomaamatta?serialist kirjoitti:Ihmettelen vain eikö koulussa ole välituntivalvojia vai eikö heitä vain kiinnostanut? Eihän moinen voi jäädä huomaamatta keneltäkään kun varmasti keräsi ihmisiä ympärille katsomaan.
Tuollainen lyöminen ja potkiminen voi olla todella nopeasti ohitse. Kymmenessä sekunissa ehtii lyömään ja potkaisemaan monta kertaa. Ja jos välituntivalvojana on esimerkiksi nainen, niin tuon ikäisiä pojankoltiaisia voi olla hyvin vaikea mennä rauhoittelemaan yksin eli aikaa kuluu kun haetaan apua paikalle.
Olen itse aikanaan todistanut välitunnilla tappelua, jota opettajien oli hyvin vaikea saada lopetettua. Ja tiedän monta tapausta, joissa oppilas on pahoinpidellyt opettajan.
-
debbie
Ei haukkuminen oikeuta siihen, että saa hakata toisen tuohon kuntoon, vieläpä koulussa! Kyllähän sitä suuta soitetaan, se voi olla aikamoista kuunneltavaa aikuisellekin, yläasteikäisten herjat. Mutta toisen pahoinpitelyyn se ei oikeuta.
Mahtaakohan tässäkin käydä niin, että hakattu joutuu vaihtamaan koulua ja hakkaajat jatkavat kaikessa rauhassa. Valitettavan usein noin käy.
Luin juuri jutun koulukiusatusta pojasta, yläasteikäisestä. Hän sanoi, ettei välitunnilla ollut pienessä koulussa valvojia, opettajat halusivat tauolle. Normaalisti kyllä välituntivalvonnassa on listat, kenen vuoro on valvoa. Jos valvojia on useita, saattavat seistä yhdessä nurkassa juttelemassa keskenään ja oppilaiden pitää hakea heitä, jos jotain jossain sattuu.
Mahtaakohan tässäkin käydä niin, että hakattu joutuu vaihtamaan koulua ja hakkaajat jatkavat kaikessa rauhassa. Valitettavan usein noin käy.
Luin juuri jutun koulukiusatusta pojasta, yläasteikäisestä. Hän sanoi, ettei välitunnilla ollut pienessä koulussa valvojia, opettajat halusivat tauolle. Normaalisti kyllä välituntivalvonnassa on listat, kenen vuoro on valvoa. Jos valvojia on useita, saattavat seistä yhdessä nurkassa juttelemassa keskenään ja oppilaiden pitää hakea heitä, jos jotain jossain sattuu.
Niin totta on, vaikea on mennä väliin. Nykyäänhän opettjat saavat sentään koskea oppilaisiin tai poistaa uhkaavassa tilanteessa oppilaan luokasta tai tässä tapauksessa erottaa välitunnilla tapplusta, mutta
useinmiten tai tilastollisesti monella oppilaalla on mukanaan teräasem linkkari tai jopa stiletti sitä varten että he ovat joko häiriintyneitä tai he kokovat asioita uhkaavina, eli heidän todellisuudentajunsa on vääristynyt.
Kuka uskaltaa mennä väliin ja estää tappeluita. Olen sitä mieltä että viimaikaisten tapausten valossa suurinpaan osaa kouluja pitää palkata vartijat/vartija jotta mahdolliset väkivaltatilanteet saadaan/saataisiin loppumaan......
useinmiten tai tilastollisesti monella oppilaalla on mukanaan teräasem linkkari tai jopa stiletti sitä varten että he ovat joko häiriintyneitä tai he kokovat asioita uhkaavina, eli heidän todellisuudentajunsa on vääristynyt.
Kuka uskaltaa mennä väliin ja estää tappeluita. Olen sitä mieltä että viimaikaisten tapausten valossa suurinpaan osaa kouluja pitää palkata vartijat/vartija jotta mahdolliset väkivaltatilanteet saadaan/saataisiin loppumaan......
"The opera ain't over until the fat lady sings."
Re: Koulupoika hakattiin ensiapukuntoon
Nyt eletään vasta keskiviikkoa ja homma on loppuunkäsitelty? Tuntuu aika pikaiselta vauhdilta...Iltalehti 23.09 kirjoitti: Hatanpään koulun rehtori Arto Nieminen kommentoi tapausta vain niukasti.
-
jamppa
- Andy Sipowich NYPD
Re: Koulupoika hakattiin ensiapukuntoon
saint kirjoitti:Nyt eletään vasta keskiviikkoa ja homma on loppuunkäsitelty? Tuntuu aika pikaiselta vauhdilta...Iltalehti 23.09 kirjoitti: Hatanpään koulun rehtori Arto Nieminen kommentoi tapausta vain niukasti.
No ei kai tollasesta tarvii rupee jeesusteleen joka aamunavauksessa. Koulu on hoitanut asian ja varmaan siitä on tekijöile tullu sanktioita ja muita jälkiseuraamuksia jotka toteutetaan sovitusti.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
- Jessica Rabbit
- Jack Taylor
Oon ollu jo vuosia sitä mieltä että koululla pitäs olla isompi oikeus puuttua tilanteisiin. Tänä päivänä opettajat ei saa koskea edes oppilaaseen ilman että on jotkut huutamas pahoinpitelystä tai hyväksikäytöstä. Miten siis voi oikeestaan tappeluakaan keskeyttää sitten ku opettaja saa ite pelätä ottavansa turpiin ja ei saa edes puolustaa ihteään. En nyt silti tarkoita että pitäs alkaa oppilaita piekseen mustelmille. Koulutetut vartiat ois varsin hyvä ratkaisu.
I'm not bad. I'm just drawn that way
Varmasti on. Oli ainakin reilut 15 vuotta sitten. Tämä tapaus vaikuttaa kuitenkin aika rajulta. Ei ole riittänyt, että lyödään mahan vaan on jaeltu vielä useita potkuja perään. Vieläpä parin kaverin voimin.katupoika kirjoitti:Mä en haluis järkyttää teitä tämän enempää, mutta eiköhän tällasia vastaavanlaisia pikkutappeluja satu ympäri Suomen harva se päivä. Jopa välitunneilla.
-
loneliness
- Jessica Fletcher
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Tuohon "ensiapu kuntoon" siis riittää esim. tikin tai kaksi vaativa haava tms... Taas on otsikoinnilla pelattu.SVC kirjoitti:Ei varmaan ihan ensiapukuntoon ketään piestä harva se päivä...
Ensiapu on se paikka minne mennään, kun tarvitaan lääkinnällistä apua, eikä voida jonotella esim. vamman laadusta johtuen minnekkään terveyskeskukseen tunti kaupalla.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe