Jenni 17 v. kateissa Espoossa

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Tähtityttö
Armas Tammelin
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 1:33 pm

Jenni 17 v. kateissa Espoossa

Viesti Kirjoittaja Tähtityttö »

Taas yksi nuorisokotinuori hukassa:

http://www.iltalehti.fi/espoo/200901078870567_eo.shtml

Mihin Jenni katosi?
7.1.2009 4:24
Vanhemmat näkivät 17-vuotiaan tytön viimeksi joulunpyhinä.



HUOLI Epätietoisuus tyttären kohtalosta raastaa 17-vuotiaan Jennin perhettä. Jennillä on nykyään tummempi tukka kuin tässä viime kesänä otetussa kuvassa. - Tämä on todella inhottava tilanne. Unettomia öitä olemme viettäneet, huolestunut isä toteaa.

Kolmilapsisen espoolaisperheen vanhin tytär Jenni, 17, katosi puolitoista viikkoa sitten. Sen jälkeen hänestä ei ole kuulunut mitään.

Jenni saapui jouluksi lomailemaan perheensä luokse Pyhtäällä sijaitsevasta nuorisokodista. Juhlapäivät sujuivat normaalisti, ja tapaninpäivän jälkeisenä lauantaina hän lähti käymään poikaystävänsä luona.

- Hänen piti tulla lauantaina kello 12 takaisin, mutta hän ei palannut ollenkaan. Kaverit eivät tiedä, missä hän on. Tässä nyt mietitään, että onko hän karkuteillä jonkun luona vai onko jotakin pahempaa sattunut. Tämä epätietoisuus on pahinta, isä murehtii.

"Saattaisi olla hankaluuksissakin"

Poikaystävä kertoi Jennin poistuneen luotansa sunnuntaina aamulla kello kymmenen aikaan.

- Hänen piti mennä samana päivänä takaisin Pyhtään Stoppariin. Hänen kaikki tavaransakin ovat kotona. Nyt ihmettelemme, kun hänellä ei ole rahaa yhtään, että kuka häntä majoittaa. Kuitenkin kyse on alaikäisestä tytöstä.

Kun vanhemmat näkivät Jennin viimeistä kertaa, hänellä oli yllään siniset farkut, ruskeat nahkasaappaat ja ruskea hupullinen takki, joka ulottuu reisiin asti. Hän on 162 senttiä pitkä ja hoikkavartaloinen.

Perhe toivoo, että mahdollisista havainnoista ilmoitettaisiin Espoon poliisille.
Mikael025
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 01, 2008 11:16 pm

Viesti Kirjoittaja Mikael025 »

Miksi näihin aina liittyy nuorisokoti tms? Eiköhän löydy jostain ennenpitkää...
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Hieman OT, mutta:
Kertokaa joku viisaampi mikä on suurimpana syynä, että lapsi joutuu nuorisokotiin tms. sijaissijoitukseen?

Minusta jotenkin tuntuu, että vanhemmat ovat nykyään kyvyttömiä kasvattamaan ja pitämään kurissa lapsiaan ja uusioperheissä se ''jäänne vanhasta'' nakataan silmistä pois ongelmaisena sijaishoitoon, vaikka todellinen ongelma onkin vanhempien korvien välissä.

En tiedä. Jotenkin vaan tuntuu, että ennen ei lapsia tavallisista (lue: ei alkoholisti tms. ongelmainen) perheistä tuollaisiin paikkoihin laitettu niin herkästi. Ongelma oli ennen minusta siellä kotona ja lapsi ikäänkuin ''pelastettiin'' parempaan hoitoon.

Nyt tuntuu, että ongelma on edelleen kodissa, mutta ennen kaikkea vanhemmilla. Ja ongelma ratkaistaan laittamalla normaalisti hankala teini-ikäinen pois tieltä.
Onko se sitten ihme, jos karkailevat ja kapinoivat minkä kerkeää. Testaavat välittääkö kukaan ja kysyykö äippä tai isi perään?
Nuotio & Äreät Tiput
IceQueen
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 7:18 pm
Paikkakunta: Tahiti

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Itse en näe vanhempia syyllisiksi. Vika on useimmiten täysin itse nuoren asenteessa.

Yksi tuttavani on nyt 14-vuotias. Ollut kaksi vuotta lastenkodissa ja syynä aggressiivisuus. Aggressiivisuus muita nuorikohtaan niin nyrkein kun apuvälineidenkin kanssa. Tapauksesta tiedän sen, että kaveri OLI vain "kovis". Tätä nykyä ei ole enään aggressiivinen ja katuu tekojaan. Tiedä sitten miksi on yhä siellä lastenkodissa..

Kokonaisuudessaan tiedän paljon nuoria, jotka ovat olleet/on lastenkodissa. Ainakin näillä useimmiten syy on ollut se, että ajaudutaan "väärälle" polulle. Ryypätään päivät pitkät, yötkin puistossa. Poltetaan tupakkia ja lintsataan koulusta. Varastellaankin silloin tällöin. Jos vanhemmat eivät pysty tätä kontroloimaan -> sossu vie. Itsekin osan tuosta kokeneena voin sanoa, että päätös on ihan nuoren itse tekemä.

Yleensä sanotaan, että kyse on nuoren pahoinvoinnista blablabla, mutta en osta tuota väitettä. Kyse on paineesta miltä näyttää muiden silmissä. Olet kovis jos poltat, ryyppäät ja lintsaat. Sitä paitsi, saat paljon kavereita, jos hengailet joka välitunti tupakki"nurkalla". Ja kavereita kun ryyppäät viikonloppuyöt puistossa tai Siwan nurkalla. = Tunnettu.

Toisin sanoen, ei ole helpompaa tapaa saada tunnettavuutta/kavereita/tuttuja kuin juominen ja polttaminen.
Nim. Selvinpäin hiljainen ja sulkeutunut

PS. Mikä mahtaa olla prosentti siitä, kuinka moni lastenkotilainen EI polta? 1%?
..: Game Over :..
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Kiitos IceQueen!

Mutta eikö sinustakin tunnu, että vanhempien tehtävä on kuitenkin olla auktoriteetti ja laittaa se keskisormea vetelevä teini kuriin vaikka viimeisillä voimillaan?

Rakkautta ja välittämistä on ne rajat, joten äitinä (17, 19 + 21 v) kyllä olen sitä mieltä, että tie koulukotiin tai vastaavaan ei välttämättä ole pelkästään lapsen itsensä valitsema.

Harva meistä vanhoistakaan on tuossa iässä omalla päällään niin kauhean fiksuja miettinyt, mutta ohjaava, opastava ja rajat antavat vanhemmat on saanut ohjattua sen kuoppaisemman yli kohti aikuisuutta.

Minä jotenkin tunne aina kauheaa sääliä noita 'karkuun eksyneitä' kohtaan. Sääliä siis siitä, että kukaan ei ole rakastanut rauhallisemmaksi.
Nuotio & Äreät Tiput
IceQueen
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 7:18 pm
Paikkakunta: Tahiti

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Itse näen asian näin, että jos on vaikkapa 15-16-vuotiaasta miehen alusta kyse ja hän haluaa lähteä ulos iltamyöhään, niin hän lähtee. Jos nuoren oma tahto on liian luja, eikä kunnioitusta omia vanhempia kohtaa löydy, niin vanhemmat ovat avuttomia. Jos vanhemmat alkavat fyysisesti estämään lähtöä, niin jokainen esto muuttuu varmasti kerta kerralta aggressiivisemmaksi. Siitä ei ainakaan seuraa mitään hyvää.

Nykynuorten arvostus vain on tälläinen.
..: Game Over :..
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

^ oikeassa kyllä olet, mutta missä meni pieleen, kun niin pitkälle jouduttiin, että kunnioitusta ja arvostusta ei heru?

Tuskin se pieni kullannuppu pilttinä jo paha oli, vaan aikuiset juoksivat töissä ja omissa harrastuksissaan ja unohtivat ansaita sen arvostuksen ja kunnioituksen, koska eivät muistaneet ja ehtineet olla paikalla???

Jos sitten ''poissaolon syynä'' ei ole ollut vaativa työ, niin taloushuolet ja työttömyys. Ehkä alkoholi. Joissain kodeissa jopa huumeet.

Ei, enkä minä ole pappisihminen, enkä muutenkaan 'täti-voivotteleva'. Suren vaan niiden nuorten puolesta, joilla elämä on jotenkin suistunut raiteiltaan ja kenelläkään ei ole enää otetta ohjiin: ei nuorella itsellään, ei vanhemmilla, ei viranomaisilla.
Nuotio & Äreät Tiput
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Viesti Kirjoittaja vivy »

Eiköhän tuo useimmiten ala jo ihan ala-asteelta. Kun ei silloin aseteta kunnon rajoja, ei niitä myöhemmin enää pystykään. Tiedän vanhempia, jotka suorastaan pelkäävät lastaan/lapsiaan, jopa niin, että toivoisivat sossun tulevan hakemaan kun ei itse enää pystytä asialle mitään tekemään. Eräs äiti käyttää kotona 24/7 korvatulppia tai kuuntelee telkkaria tai musiikkia laput korvilla, kun ei jaksa kuunnella poikansa huutoa. Surullista.
raiha
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2008 4:19 pm

Viesti Kirjoittaja raiha »

Oma lapseni joutui perhekotiin syystä ettei koulu kiinnostanut, agressiivinen kotona jne.
Huono vanhempi, ehkä mutta kaikkeni yritän lapseni eteen ja jos se vaati tälläisen ratkaisun sen teen. Tärkeintä on ratkaisun jälkeen rakastaa lasta edelleen ei unohtaa sitä nuorta sinne perhekotiin.
Tiedän että osa syy on että yh-äitinä jouduin aina tukeutumaan tähän toiseen ns. kilttiin lapseen, no nyt murkkuikäisenä sen maksun aika tulee. Kaikki tähän tilanteeseen joutuneet vanhemmat eivät ole juoppoja tai vanhempia jotka eivät rakasta lapsiaan. Eletty elämä näkyy lapsessakin varsinkin jos on herkkä lapsi.
Lisäksi kannattaa huomioida on lapsi huostaanotettu vai avohuollontukitoimena perhekodissa, niin ja mikä on perhekoti tai koulukoti jne.
karvakorvat
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 8:23 am

OT

Viesti Kirjoittaja karvakorvat »

Olisiko väärä palsta pohtia miksi joutui koulukotiin.
raiha
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2008 4:19 pm

Viesti Kirjoittaja raiha »

Juu väärä palsta munkin mielestä, mutta typerä ihminen kun oon tulin tännekkin katsoneeksi. Ainakin sen pohtiminen miksi se lapsi joutui sinne koulukotiin tms. kuten sanoin näillä laitospaikoillakin on eronsa.
Se miksi nuori sitten karkaa ko paikasta olisi kyllä taas ison kysymyksen tai pohdinnan paikka
miinushka
Olivia Benson
Viestit: 700
Liittynyt: La Elo 23, 2008 1:13 am
Paikkakunta: valtatie 12. varrella

Viesti Kirjoittaja miinushka »

Linkitetään nyt tuo kuva vielä suoraan tänne, niin ei tarvitse napsautella auki tuota linkkiä ylhäältä jos ei jaksa/halua

Kuva
Quis custodiet ipsos custodes?
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Siihen tässä oltiinkin tulossa: ensin nuori, syystä tai toisesta, päätyy kodin ulkopuolelle asumaan.
Ja kuten niin usein on luettu: karkaa, ehkä yhtenäänkin, uudesta 'kodistaan'.

Minä olen sitä mieltä, että käytöksellään ja myöhemmin karkaamisellaan nuori hakee niitä rajojaan ja etsii sitä huomiota, jota on vailla.

En ole mikään ammattilainen, mutta paljon olen nuoria seuraillut.

Toivottvasti tämä kadonnut löytyy ja tietenkin mieluiten hyväkuntoisena ja itse omatoimisesti kadonneena.

Ja pahoittelen eksymistäni itse otsikosta. Mielestäni näihin katoamisiin kuitenkin aina liittyy oleellisesti myös syyn pohdinta. Tai ainakin pitäisi, jotta tilannetta kunkin kadonneen kohdalla voitaisiin parantaa.

edit: lukkihäiriöitä ja viimeisen lisäys
Nuotio & Äreät Tiput
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Ainahan uutisoidaan näyttävästi, jos joku koulukotinuori karkaa ja katoaa, mutta ollaan hiljaa, kun löytyy.
:roll:
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Kadonnut Jenni ilmoittautui poikaystävälleen
8.1.2009 10:49

- Jenni on ilmeisesti ottanut poikakaveriinsa yhteyttä, näin me kuulimme, toteaa Jennin isä.

-Vielä häntä ei kuitenkaan ole löydetty, puolitoista viikkoa sitten kadonneen Jennin isä kertoo jo hieman huojentuneena.

Iltalehti kertoi eilen espoolaisperheen 17-vuotiaan Jenni-tyttären kadonneen tapaninpäivän jälkeisenä sunnuntaina. Hän oli mennyt tapaamaan poikaystäväänsä lauantaina, jonka luota Jenni oli lähtenyt sunnuntaiaamuna. Tämän jälkeen häntä ei ole nähty.

Eilisen uutisen jälkeen Jennin vanhempien puhelimet ovat soineet kiivaasti, mutta tytär itse oli soittanut poikakaverilleen ja kertonut tulevansa takaisin kotiin. Kertoman mukaan mitään vakavaa ei olisi tapahtunut.

- Tuntuu siltä, että hän olisi vielä kunnossakin, isä sanoo.

Nyt vanhemmat toivovat, että tieto tyttärestä pitäisi paikkansa ja Jenni löytäisi takaisin. Vielä he eivät kuitenkaan uskalla huokaista helpotuksesta, sillä tyttären olinpaikasta ei ole tietoa.

- Vähän tässä jo helpottaa. Toivottavasti kaikki olisi kunnossa, Jennin isä huokaa.

Myös poliisi on jatkanut Jennin etsintöjä.
http://www.iltalehti.fi/espoo/200901088877666_eo.shtml
"Yöperho on koteloitunut"
Vastaa Viestiin