^Vanhempani kertoivat aikanaan samankaltaisen tarinan. Tämä tapahtui kai joskus 80-luvun aikaisessa alkuvaiheessa, kun olivat olleet ajamassa pimeällä jonnekin. Yhtäkkiä valoissa näkivät jonkun makaavan tiellä ja pysähtyivät sitten. Mutsi oli jäänyt autoon, faija oli mennyt katsomaan, että mikä hätänä. Kadulla maannut olikin siitä yhtäkkiä pompannut pystyyn puukon kanssa. Faija oli kerennyt autolle ja ajaneet kiireellä pois, jäämättä kyselemään mistä oli kyse.
Rikosilmoitusta eivät kai koskaan kyseisestä hiipparista sitten tehneet sattuneista syistä johtuen.
Eli ei se pysähtyminen tosiaan tuollaisissa tapauksissa aina se fiksuin juttu ole, kun helposti siellä se joku sekopää voikin olla vastassa. Sinällänsä ymmärrän ihmisten ns. välinpitämättömyyden tuollaisten asioiden takia.
Kouluaikanani taasen opettajamme huusi meille, ala-asteelaisille, ihmisten välinpitämättömyydestä kun paikallinen pulsu oli maannut lumihangessa keskustassa ja ihmiset olivat vain kävelleet ohi. Opettajamme oli sitten mennyt siihen auttamaan ja liekkö soitti ambulanssin vai poliisin hakemaan kyseistä herraa pois. Tilanne oli sinällänsä hämmentävä, että meille oltiin aina opetettu siitä miten humalaiset ja pulsut pitää jättää omaan arvoonsa noissa tapauksissa, ja sitten saadaan kuitenkin huuto siitä, ettei oltu menty auttamaan.

Vielä kun elettiin tuolloin sitä aikaa, ettei sitä kännykkää ollut jokaisella pennulla, liekkö juuri kenelläkään, niin mitäs siinä sitten olisi pitänyt tehdä?
Itse en välitä siitä onko naapuri elossa vai ei. Kerran muistan huolestuneeni ainoastaan, mutta vain siksi kun ko. naapurin koira piti jumalatonta meteliä 13 tuntia putkeen ja aloin jo epäilemään, että jotain on tapahtunut - varsinkin kun ei siinä metelissä saanut nukuttua, niin teki mieli lähinnä soittaa poliisi sinne asunnolle asiaa selvittelemään.
Muuten minulle naapurit ovat tosiaan yhdentekeviä, liftareita otan silloin ja tällöin kyytiin mutta vain siksi, että maksan sillä oman kirjoittamattoman liftarivelkani; olen saanut kyydin, joten jos minulla on mahdollista maksaa se takaisin ottamalla joku kyytiin silloin kun itsellä on nelirenkainen alla, niin teen sen. Joskus tästä avusta kun saa ihan rahallisestikin hyötyä.
Kolaritilanteissa ja muutenkin onnettomuustilanteissa kyllä voin soittaa apua tai tehdä jotain jos näyttää, että joku saattaa juuri heittää henkensä, mutta muuten jätän näissäkin asioissa ihmiset pitkälti omaan arvoonsa.