Saanko julkaista saamani sähköpostit?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Koppihoitaja
Armas Tammelin

Saanko julkaista saamani sähköpostit?

Viesti Kirjoittaja Koppihoitaja »

Tiedustelen tässä josko jollain olisi kokemusta ja/tai varmaa tietoa asiasta. Eli sain työpostiini henkilökohtaiseksi luokiteltavan viestin henkilöltä joka on ollut naimisissa sukulaiseni kanssa. Viestin sisältö olkoot oma asiansa, mutta kun vastasin siihen lyhyesti ja totesin ettei minua tarvi em. asioilla enää häiritä sain heti uuden viestin, joka oli jonkin verran minuun enemmän kohdistunut ja joku herkempi olisi voinnut loukkaantua..No lähettäjä vielä erikseen mainitsi että aikoo säästää viestin jonka hänelle lähetin ja jotenkin käsitin että aikoo käyttää sitä minua vastaan, en tiedä kyllä miten...Tulostaa ja tekee siitä paperi lennokki hävittäjän jonka lähettää kimppuuni ?! :lol:

No tulipas sitten mieleeni ettei minulla ole hävetävää tai salattavaa asiassa. En herjaa enkä loukkaa kyseistä henkilöä, 2. viestissä ehkä minua yritetään "herjata". Päin vastoin, ajattelin että jos saan enemmän viestejä henkilöltä niin perustan jonkun blogin missä ne julkaisen.

Eli siis saanko julkaista henkilö A:n minulle pyytämättä lähetettämiä henkilökohtaisia (ei siis työhön tai toimeen liittyviä) sähköposteja www sivuilla? Postit oli lisäksi lähtetty kunnallisen laitoksen ns. työ sähköpostista ja sisälsivät henkilön työhön liittyviä tunnistetietoja, eli työ puh. nro, titteli jne...

Jos joku osaisi asiaa valaista, lähinnä muuten kun antamalla linkkiä muihin keskustelupalstoihin, eli joku päätös tai laintulkinta olis kiva.
Solmu
Adrian Monk

Re: Saanko julkaista saamani sähköpostit?

Viesti Kirjoittaja Solmu »

En lakia tunne, mutta käsittääkseni asianomaisella on aina oikeus julkaista häneen itseensä kohdistuva materiaali.
(vrt. sairaalan paperit sinusta.. ei tarviste lääkäriltä pyytää lupaa saako esim leikkausdokumentit julkaista).

Mutta.. ei minua nyt kannata ihan uskoa, odotellan jos jollain olisi ihan oikeeta faktaa miten asia on.
"Yöperho on koteloitunut"
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Solmu kirjoitti:En lakia tunne, mutta käsittääkseni asianomaisella on aina oikeus julkaista häneen itseensä kohdistuva materiaali.
(vrt. sairaalan paperit sinusta.. ei tarviste lääkäriltä pyytää lupaa saako esim leikkausdokumentit julkaista).

Mutta.. ei minua nyt kannata ihan uskoa, odotellan jos jollain olisi ihan oikeeta faktaa miten asia on.
Totta, mutta pointtina tässä on nyt se, että mitä tätä toista osapuolta koskevaa materiaalia niissä posteissa on...
Toisesta kun ei saa levittää häpäisevää tai halventavaa materiaalia.

Topicin alkuperäiseen kysymykseen olisi helpompi vastata, jos s.postien tarkempi sisältö olisi tiedossa, mutta se nyt ainakin on varmaa, että toista halventavaa/häpäisevää materiaalia ei saa levittää sen enempää, kuin esim. niissä s.posteissa olevaa toisen osapuolen "työhön liittyviä tunnistetietoja, eli työ puh. nro, titteli" jne...

Jos B lähettää A:lle s.postin, joka esim. täyttää jonkin rikoksen tunnusmerkistön, niin se ei tarkoita sitä, että A saa "kostaa" ja pistää puolestaan B:tä halventavaa materiaalia liikenteeseen, vaan A:n on käännyttävä asiassa poliisin puoleen niiden s.postien kanssa asian selvittämiseksi.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Kyllä vastaanottamansa meilin saa julkaista. Viestintäsalaisuus (Rikoslain 38 luku 3 §) eli ns. "kirjesalaisuus" suojelee viestiä kolmansilta osapuolilta, mutta sekä lähettäjällä että vastaanottajalla on oikeus tehdä viestille mitä haluaa. Jos on mahdollista, että viesti ylittää teoskynnyksen, sitä suojaa tekijänoikeuslaki, mutta tavallista asiasisältöä tai keskustelua ei kyllä voi pitää "teoksena".

Julkaiseminen on laitonta silloin, jos viesti sisältää jotain joka on lain mukaan pidettävä salassa. Esimerkiksi valtiosalaisuuden. Tai jos viestit olisivat lääkärin ja potilaan välistä keskustelua, ne kuuluisivat vaitiolovelvollisuuden piiriin.

Herjaavan materiaalin julkaisusta tuskin voidaan syyttää, jos henkilö A on itse lähettänyt viestin, jonka vastaanottaja B haluaa julkaista. B:llä ei ole mitään velvollisuutta salata A:n itse esiin ottamaa asiaa. Nimi tms. eivät myöskään ole mitään salassa pidettävää tietoa, ja itsehän viestin lähettäjä on tuonut ne julki.

Siitä, onko vastaanottamiensa viestien julkaisu hyvän maun mukaista, voi jokainen päättää omalla kohdallaan ja omassa tapauksessaan itse...
markja
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

Tietysti saa julkaista. Jos jotakuta se harmittaa, niin kannattaisi varmaan miettiä sitä ENNEN kuin lähettää sen viestin sulle.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Koppihoitaja
Armas Tammelin

Selvennetään nyt asiaa, eli saamani 1. viesti sisälsi jonkin verran herjauksia/syytöksiä jotka kohdistuivat kolmanteen osapuoleen. 2. saamani viesti sisälsi hiukan taas minuun kohdistuvia syytöksiä.

Tämä kolmas osapuoli on tietoinen viestien sisällöstä ja häntä ei haittaa vaikka ne julkaistaisiin.

Lisään tuohon aikaisempaan että potilas/terveystietoja saa ITSE kertoa ja levittää miten haluaa, siis omiaan. Vaitiolovelvollisus koskee vain ammattihenkilökuntaa, siis hoitajia, lääkäreitä yms. Yhtenä esimerkkinä voi mainita sen, olikohan Vaasalaisen, naisennetti sivut missä julkistaa kaikki psy hoitoonsa liittyvät tiedot. Sivustoa on yritetty muutaman kerran käsittääkseni sulkea, mutta omia terveys/sairaustietojaan saa julkaista. Samalla ko. henkilö on myös julkaissut alaikäisen lapsensa (huostaanotetutn) tietoja, tais sivulla ola oikeen skannattu ruutupaperi jossa 9v poika antaa tietojen julkaisuun luvan...No meni vähä aiheen ohi.

Edit: osa viesteistä
1. sähköpostin osia:
----------------------------------------------------------------
Hei,

Sain XXX kirjeen isäsi kuolinpesän nimissä. Määräsi minun tuomaan asunnolleen joitakin työvälineitä. Sellaistahan en missään tapauksessa voi tehdä.

Olen tehnyt poliisille tästä lähestymisestä yrityksestä ilmoituksen (edellinen oli veljeni kautta tapahtunut helmikuussa). Asiat kääntyvät XXX itseään vastaan, mutta ilmeisesti hän ei kykene ymmärtämään tätä asiaa. Nyt kun asiaa hoidetaan juridisesti niin, kaikki omaisuus, jonka XXXX on jättänyt mukaansa ottamatta erottelusopimuksessa kirjatun päivämäärän jälkeen, muuttui minun omaisuudeksi. Juridisesti asia on näin ja näitä asioita käräjäoikeus vain ymmärtää.
(loppuosan viestinstä poistin...jatkuu vielä mutta aika joutavaa p...skaa)
------------------------------------------------------------------
Vastaukseni 1. viestiin:

Itse kyselin ko. työkalujen sijaintia XXXX ja hän lupasi selvitellä asiaa, voin ottaa myös (kaupunki poistetu) poliisiin asian tiimoilta yhteyttä. Minuun on turha ottaa yhteyttä enää asian tiimoilta eikä muutoinkaan.
-----------------------------------------------------------------------------------------
2. Saamani vastaus:

No poliisin puheilta tulin juuri ja ohjeet heiltä saanut. Ota heihin yhteyttä ihan vapaasti. Kaikki tiedot on kirjattu ja myös sinun mahdollisuutesi auttaa tässä asiassa. Säilytän tämän viestin niin tapanne hoitaa asioita tulee tässä hyvin ilmi. Hyvää kesää sinullekin!

X Y, sh, TtM
Projektipäällikkö, xxxxx-projekti
puh. 044-xxx xxxx

xxxxxx sairaanhoitopiiri
Xkatu
postinro postitoimipaikka
Viimeksi muokannut Koppihoitaja, La Huhti 25, 2009 1:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mike Manner
Jessica Fletcher

markja kirjoitti:Tietysti saa julkaista. Jos jotakuta se harmittaa, niin kannattaisi varmaan miettiä sitä ENNEN kuin lähettää sen viestin sulle.
Kuvitellaan skenaario, että sinä olet kaappihomo ja lähetät poikaystävällesi mailin, missä kerrot salaisista fantasioistasi puolimetrisen hevosen kyrvän kokoisen dildon kanssa millä haluaisit työnnellä itseäni anaaliin ja poikaystäväsi pukkaa ne mailit nettiin. Syyllistyikö kuvitteellinen poikaystäväsi rikokseen?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Mike Manner
Jessica Fletcher

Koppihoitaja kirjoitti:Selvennetään nyt asiaa, eli saamani 1. viesti sisälsi jonkin verran herjauksia/syytöksiä jotka kohdistuivat kolmanteen osapuoleen. 2. saamani viesti sisälsi hiukan taas minuun kohdistuvia syytöksiä.
Tämä kolmas osapuoli on tietoinen viestien sisällöstä ja häntä ei haittaa vaikka ne julkaistaisiin.
Käsittäkseni tuollaisten mailien julkaisemista ei estä mikään.

OffTopic -
Samalla ko. henkilö on myös julkaissut alaikäisen lapsensa (huostaanotetutn) tietoja, tais sivulla ola oikeen skannattu ruutupaperi jossa 9v poika antaa tietojen julkaisuun luvan...
Tämän luulis olevan jo lastensuojelun heiniä...
PaulaDrew
Jack Bauer

Koppihoitaja kirjoitti:Lisään tuohon aikaisempaan että potilas/terveystietoja saa ITSE kertoa ja levittää miten haluaa, siis omiaan. Vaitiolovelvollisus koskee vain ammattihenkilökuntaa, siis hoitajia, lääkäreitä yms.
Näin tietysti tarkoitinkin. Lisättäköön vielä täsmennys, koska tuota aikaisempaa viestiäni kirjoittaessani ajattelin vain sananvapauslakia enkä julkaisun jälkeisiä seurauksia.

Jos henkilö B, joka ei kuulu minkäänlaisen vaitiolovelvollisuuden piiriin, vastaanottaa A:lta viestin, joka sisältää A:n terveystietoja ja julkaisee viestin joukkotiedotusvälineessä, esim. netissä, B:llä on oikeus julkaista viesti "kenenkään ennakolta estämättä", mutta julkaisun jälkeen hän voi joutua vastuuseen yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä. Yksityiselämää loukkaava tieto määritellään olevan omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa. Aikoinaan istuessani paljon viestintäoikeuden luennoilla, sananvapauteen erikoistunut juristi Timo Vuortama painotti nimenomaan tuota "on omiaan" -kohtaa. Esimerkiksi mikä tahansa tieto, jota A ei halua julkisuuteen, ei ole omiaan aiheuttamaan vahinkoa mutta vaikkapa terveystiedot ovat. Ehkä myös homofantasiat hevosen kyrvän kokoisesta dildosta ovat tässä estyneessä yhteiskunnassa omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai halveksuntaa.. :?

Tosin viime aikoina on selvästi alettu rajoittaa sananvapautta yksityiselämän suojan kustannuksella. Susan Ruususen kohukirja on hyvä esimerkki tästä. Monet viestintäoikeusoppineet paheksuivat tuomiota, koska Ruususella oli oikeus julkaista saamiaan tekstiviestejä ja kaiken lisäksi ne eivät sisältäneet mitään, mikä olisi ollut omiaan aiheuttamaan vahinkoa Vanhaselle. Mutta joka tapauksessa Koppihoitajan ketjuun laittamissa viestinpätkissä ei minusta ollut mitään sellaista, mikä estäisi niiden julkaisun, jos hän niin haluaa tehdä.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Onko vika taasen minussa, vai onko muillakin vaikeuksia ymmärtää tuon Koppihoitajaa lähestyneen henkilön viestien sisältöä?
Mike Manner
Jessica Fletcher

^Sieltä ilmeisesti puuttu sana tai pari välistä (modifioitu jälkikäteen?)...

Empä nyt muuta spekuloi, kuin että missähän ne herjaukset/syytökset nyt tuosta viestistä oli.
PaulaDrew
Jack Bauer

Vaikeaa sen ymmärtäminen oli, mutta käsitin että lähettäjä on ollut naimisissa Koppihoitajan sukulaisen kanssa ja avioeron jälkeen lähettäjän ex-puolison suku haluaa lähettäjän haltuun jääneitä tavaroita. Ja lähettäjä ilmoittaa Koppihoitajalle, ettei se käy. :? Tai jotain sellaista. Öh, en oikein tiedä sittenkään...

En oikein ymmärrä myöskään julkaisun tarkoitusta, koska viesteissä ei ole oikein mitään, mikä hetkauttaisi pätkääkään ketään muuta kuin asianomaisia. Järkevämpää olisi minusta deletoida sähköpostit, jos niiden sisältö ei kiinnosta, ja jos taas kiinnostaa, asioida tapauksesta viranomaisten kanssa.
Koppihoitaja
Armas Tammelin

Niin kyseessä ei ole tosiaankaan minkään poliitikon lähettämät pikkutuhmat sähköpostit 8) , sori niile jotka odotti meheviä paljastuksia.
Taustoista selvennöstä:
Kyseessä siis on työkaluja/tarvikeita jotka isäni on antanut lainaan ja käyttöön, niillä ei kovinkaan paljoa ole rahallista arvoa mutta enemmän tunnearvoa minulle. Minä taas perin isäni omaisuuden yksin.
- Tietooni sain että tavaroita oli mahdollisesti lahjoitettu ja myyty eteenpäin ja sitä tiedustelin viestin lähettäjän ex puolisolta, joka oli kirjallisesti yhteyttä ottanut viestin lähettäjään.

Siitä ensimmäisestä viestistä olen tosiaan poistanut n. 2/3 jossa seliteltiin asioita ja haukuttiin tätä ex puolisoa. Samoin tuniste tiedot poistelin, nimet puh nro ym. Muita asioita en välistä ole poistanut.

Jutun pointti tässä nyt lähinnä oli se että ko. henkilöllä on tapana kiikuttaa kaikki tietyiltä henkilöiltä saamansa sähköpostit, tekstiviestit ja kirjeet nykyisin poliisille, mutta hänen oma osuutensa, provosointi, noissa asioissa ei ole tullut koskaan esille.
- Niinpä ajattelin että jos tuo jatkuu ja muuttuu samanlaiseksi mitä ex -puolisoaan kohtaan julkistan tämän kirjeenvaihdon ettei jää epäselväksi mitä on tapahtunut.
- Toisaalta ihan v..tukksiltani ajattelin tehdä asian, jos se sitte lopettais yhteydenpidon. Aikaisemmin on minun ja 3. osapuolen taholta hänelle tehty selväksi ettei tarvitse soitella tai olla muutenkaan yhteykssissä minuun, koska lähinnä haukkui ex puolisoaan ja yritti saada minua tätä vastaan.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

Tuossa tapauksessa olisi kai syytä tehdä rikosilmoitus jos sinulle
kuuluvia tavaroita et meinaa saada takaisin.
Tokko noiden sähköpostien netissä julkaiseminenkaan asiaa edesauttaa.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Charon

Viesti Kirjoittaja Charon »

^ Samaa mieltä. Ei kannata moiseen vehkeilyyn ja mustamaalaamiseen lähteä - vaadit työkaluja poliisin kautta ja muuten pysyt rauhallisena kuin viilipytty. Yksityisten sähköpostien julkaiseminen ja muu leikkiin ryhtyminen luultavasti vain innostaa tätä henkilöä sukuineen taistelemaan entistä lujempaa.
Vastaa Viestiin