Hätäkeskus perheenisälle: Otat sä naiselta pataan?

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Näin vakavasti häkepäivystäjä otti naisen mieheen kohdistaman väkivallan.
Helsingin Sanomat kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/H%C3 ... 5256896244

17.5.2010 14:36 | Päivitetty: 17.5.2010 14:47

HS–STT

Apulaisoikeusasiamies on antanut hätäkeskuspäivystäjälle huomautuksen asiattomasta käytöksestä hätäpuhelun aikana. Päivystäjä oli kysynyt perheenisältä muun muassa, että "otat sä naiselta pataan". Hän myös tiedusteli miehen ja tämän puolison painoa.

Puhelu liittyi tapaukseen, jossa isä oli joutunut vuoden 2009 toukokuussa lähtemään lastensa kanssa turvakotiin puolisonsa väkivaltaisuuden vuoksi.

Kun mies seuraavana päivänä meni kotiinsa hakemaan lisää vaatteita itselleen ja lapsilleen, hän joutui soittamaan useita kertoja hätäkeskukseen. Miehen mukaan hän soitti apua, koska puoliso oli huitonut häntä ja käynyt päälle sekä uhkaillut.

Kolme neljästä miehen hätäkeskukseen soittamasta puhelusta olivat apulaisoikeusasiamiehen mukaan asiallisia. Yhdessä puhelussa päivystäjän käyttämät ilmaisut olivat sisällöltään ja äänensävyltään kuitenkin täysin asiattomia ja sopimattomia.

"Niitä voi pitää halventavina, vähättelevinä ja hätäkeskukseen soittaneen henkilön ihmisarvoa loukkaavina", apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja katsoo.

Hätäkeskuspäivystäjä ei omien sanojensa mukaan käsittänyt, miksi mies soitti ja pyysi apua, jos nainen ei ole häntä painavampi.

Saatuaan tietää, että osapuolet olivat samanpainoisia, päivystäjä oli todennut soittajalle: "No niin, silloinhan se on tasapeli."

Apulaisoikeusasiamies katsoi, että päivystäjän kommentit ilmensivät vähättelevää suhtautumista naisen väkivaltaan miestä kohtaan. Tapauksessa voi nähdä myös muun muassa syrjintäkiellon vastaisuutta.

Apulaisoikeusasiamiehen mukaan hätäkeskuspäivystäjän tehtävä edellyttää ylipäätään korostetun asiallista käyttäytymistä.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Re: Hätäkeskus perheenisälle: Otat sä naiselta pataan?

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Laitetaan vielä jatkoksi hätäpuheludialogi Ilta-Sanomista:

Häke: Hätäkeskus

Mies: K tässä hei. Tilanne jatkuu täällä& (Naisääni toistaa taustalla puhelun alussa: "Tilanne ei jatku") Hän käy kokoajan mun kimppuun, enkä mä pysty tekemään tätä, voitko lähettää partiota?

Häke: Otat sä naiselta pataan niinkö?

Mies: Onks tää hätänumero?

Häke: On, voitko vastata mun ihan asialliseen kysymykseen?

Mies: No, ei kyllä ollut oikein asiallinen kysymys toi

Häke: Eikö? No saanko kysyä tämmösen ihan fysikaalisen: kuinka iso olet, kontra, kuinka iso tämä nainen on?

Mies: Toivon, että tää nauhoitus saadaan sitten jotenkin

Häke: Voitko vastata kysymykseen, jos haluat ett puhelu jatkuu?

Mies: Kysyt kuinka painava nainen on ja kuinka painava hän on

Häke: Juuri näin minä kysyin. Älä arvioi sitä, että mikä se tarkoitus on

Mies: Mä olen kuuskyt ja hän on kuuskyt

Häke: No niin, silloinhan se on tasapeli

Mies: Anteeks mitä?

Häke: Niin et, sehän on tasapeli sillon

Mies: Siis, mihin mä soitin?

Häke: Et sä tiedä edes mihin sä soitat?

Mies: Kyllä 112

Häke: Miks sä kysyt sitä koko ajan?

Mies: Mä kysyn, koska noi sun kommentit on aika uskomattomia. Mä olen tullut turvakodista hakemaan tänne lasteni vaatteita ja vaimo käy päälle koko ajan, mä en pysty tekemään sitä

Häke: Justiinsa. Onks sulla ketään kaveria ketä vois turvata?

Mies: Ei ole, mä olen selvittänyt sen jo aikaisemmin ja mä olen niinku yrittänyt soittaa teille vaikka kuinka monta kertaa. Hän mottaa mua ja lyö mua, saako simmoista tehdä, täh, vastaisitko asialliseen kysymykseen, saako vaimo lyödä?

Häke: Kyllähän sä varmaan sen kysymättäkin tiedät, että jos suomen lakia yhtään tuntee et ei saa.

Päivystäjä myönsi selityksessään, että hän olisi voinut olla asiallisempi ja ystävällisempi. Hän kuitenkin selitti, ettei hänen laajaan tuttavapiiriinsä kuulu "yhtään sellaista miestä, jota puoliso pystyisi ilman apuvälineitä pahoinpitelemään".

Hänen mielestään kysymys soittajan ja tämän puolison painosta oli asiallinen ja perusteltu.[/i]

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=2149749
AutumnForever
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

Törkeää käytöstä mun mielestä. Jos kyseessä olisi ollut nainen joka soittaa häkeen, niin tuskin olisi tuollaista kommenttia tullut.
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.
Antoine

Viesti Kirjoittaja Antoine »

Mitähän sukupuolta se häken heppu oli? Minusta tuollaisesta käytöksestä voisi antaa vähän pakkolomaa pelkän muistutuksen sijaan. Alkaa kyllä mennä jo yli, että naisen mieheen kohdistamaa väkivaltaa väheksytään. Ei sillä sukupuolella siinä ole mitään merkitystä, lyönti se on naisenkin lyönti eikä sellaista tulisi sietää. Ja tuossa kun selkeästi viitattiin miehen ylpeyteen, niin hemmettiin sekin. Todella asiatonta.
Sajaki
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Sajaki »

Antoine kirjoitti:Mitähän sukupuolta se häken heppu oli?
Sama tuli ihan ekana mieleen. Ei kyllä millään haluaisi uskoa että näin täällä suhtaudutaan avunpyytäjiin :shock:
"Karkea kysymys koko kriminaalipolitiikan historian ajan on ollut, onko rikoksiin syyllistynyt (tai muuten poikkeava) henkilö paha vai hullu."
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Mies voisi myös joutua kiusalliseen tilanteeseen, jos laittaisi vähänkään kovakouraisemmin vastaan naiselle. Saattaisi homma muuttua yllättäen sellaiseksi, että mies pahoinpiteli naista ja nainen yritti puolustautua...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Mäkrö
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Mäkrö »

Häken tyyppi on varmasti miespuolinen. "Otat sä naiselta pataan?" on sen verran sovinistinen ja nolo kommentti. En ymmärrä, miten tuosta voi päästä huomautuksella, tuo on ehdottomasti potkujen paikka. Tämä voi olla vielä vain jäävuoren huippu. Puhelun soittanut mies varmasti vaati selvitystä asiasta ja monia vastaavia tapauksia on voinut vain jäädä tarkastamatta.
Saga
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Saga »

Miespuolinen päivystäjä Iltalehden ja parin muun mukaan.

Kaleva-lehden uutisessa oli hieman sellaista mitä en muista uutisista nähnyt:

"Päivystäjänä toiminut vanhempi konstaapeli kertoi, ettei hän ottanut ensin soittoa todesta. Sitten hän ajatteli, että kysymys on huoltajuuskiistasta, jossa toinen osapuoli soittaa apua vain kerätäkseen aineistoa puolisoaan vastaan."

Kyllähän tuo aika karmaisevasta asennevammasta kertoo. Naisten miehiin kohdistama väkivalta taitaa edelleen olla aikamoinen tabu, ja sellainen juttu jolle monet lähinnä naureskelevat - vaikka kyse voi olla todella vakavasta asiasta.

Kun nainen huitoo ja käy päälle, niin mitä tämän hätäkeskuspäivystäjän mielestä olisi miehen pitänyt tehdä? Jos olisi alkanut itseään puolustaa, niin olisi alta aikayksikön löytänyt itsensä syytettyjen penkiltä vaimon hakkaamisesta.
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

Mäkrö kirjoitti:Häken tyyppi on varmasti miespuolinen. "Otat sä naiselta pataan?" on sen verran sovinistinen ja nolo kommentti.
Vaikka erinäisten naistenkin voisi kuvitella käyttävän moista ilmaisua, niin kyllä minäkin veikkaisin, että häken tyyppi on mies, luultavasti myös nuorehko sellainen. Aika lailla räikeän epäasiallista käytöstä koko puhelun ajan ja saisi tämä henkilö saada potkut. Luulisi kuitenkin että pääasiassa kyseessä on joku ihan äärikäyttäytyminen, eikä tuolla asenteella työntekijä ainakaan kauaa työtään saa pitää.

Kyllä ymmärrän hyvin tuon miehen kyselyt siitä, että mihin hän on oikein soittanut. Pitäisi tuon häken tyypin saada ehkä vielä jonkinmoinen syytös virkansa tuoman vallan väärinkäytöstä, sillä sitähän tuo on, kun kerran sanoo, että jos haluat puhelun jatkuvan niin vastaat kysymyksiini etkä kyseenalaista. Kiva asenne suomalaisilla tuohon perheväkivaltaan, täytyy kyllä sanoa.

edit. jaa vanhempi mieshenkilö, eikä nuorempi. Juuri kun pääsin sanomasta. :oops:
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Chopper
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Chopper »

HÄKE:n työntekijän kommentit ovat kuin erään tämän palstalaisen näppäimistön tuotokset taannoin :shock:
(siis viitaten siihen että mies ottaa naiselta turpaan)
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

On aivan uskomatonta, miten tässä maassa ei suhtauduta vakavasti siihen, että oikeasti on olemassa myös väkivaltaisia ja agressiivisia naisia.

Ja juuri tuollaisen asenteen takia moni miesparka nuolee haavansa nurkassa j kertoilee liukastuneensa kännipäissään. Se kun on ''miehekkäämpää'' ja muka vähemmän noloa! :shock:
Nuotio & Äreät Tiput
Nooruska
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Sen ainoon kerran, kun joku kokeilee setviä tätä järkevästi viranomaisten kautta EIKÄ tirvaise muijaansa turpaan niin, että on viikon hukassa on kohtelu tämä....ei jessus. :evil:
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Chopper
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Markja vs. naiset ketjusta lainattua...
ketsku kirjoitti: Jos mies ei tee MITÄÄN puolustaakseen itseään vaan toimii nyrkkeilysäkkinä ja itkee niin se on hinttimäistä. Kyllä miehen nyt pitää osoittaa naiselle, että häntä ei kohdella noin kun kerran mies pystyy osoittamaan sen.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
mysteerin miettijä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mysteerin miettijä »

MissHolmes kirjoitti:On aivan uskomatonta, miten tässä maassa ei suhtauduta vakavasti siihen, että oikeasti on olemassa myös väkivaltaisia ja agressiivisia naisia.
niin, luulisi etenkin ulvila-tapauksen vaimon pidätyksen jälkeen olevan yleisesti ajatuksissa, että nainenkin voi olla väkivaltainen.. sitä paitsi, jos kyseessä olisi ollut ns väärä hälyytys, niin se mieshän siitä olisi vastuuseen joutunut pilailusta, eikä häke, toimittaessaan pyydettyä apua.
vandt
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vandt »

Sama tuli mieleen kuin Chopperilla.

Järkyttävää käytöstä, oikeasti. Entä jos minä soittaisin, että mieheni hakkaa? Kysyttäisikö minulta, paljonko kumpikin painaa, ja koska painan 2kg vähemmän, saisin apua? Ei minulta kysyttäisi, tietenkään.

Jotenkin horjuttaa perusturvallisuutta.
Tätähän voisi verrata siihen, että 13-vuotias poika hakkaa äitiään. Molemmat painavat saman verran. Äiti soittaa 112, mutta apua ei tule. "Kyllähän äidin tulee kakaralleen näyttää, kuka on aikuinen, eikä antaa hyppiä nenille!"
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Vastaa Viestiin