Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1883
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Ihmeellisiä asioita mietitte.
Mulla on 24/7 ranteessa Garmin, johon saa asetuksen, jolla ”viimeisillä voimillaan” voi klikata tuplat sivusta ja se lähettää hätäviestin kaikille ICA henkilöille. Sinne voi lisätä muös 112.

Ihme ihmettelyä normaaleista nykyaikaisista ”hätä/turvalaitteista”.
Missä te elätte?
Mä käytän tota normi oloissa askeliin ja uneen, mutta taipuu vaikka mihin tarvittaessa.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Rahapuu
Remington Steele
Viestit: 226
Liittynyt: La Helmi 15, 2014 8:20 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Rahapuu »

Vadelma-Aho kirjoitti: To Tammi 11, 2024 10:39 pm
Rahapuu kirjoitti: To Tammi 11, 2024 10:09 pm Palaan muutama sivu sitten käytyyn nettiverkkoaiheeseen yhdistettynä tähän Garmin-laitteeseen.
Eikö kyseisenlaiseen laitteeseen jää mitään jälkeä siitä, mitä reittiä on lopulta menty? Tämä siis ns. jälkitutkintaa ajatellen, jos laitteet löytyvät käyttökelpoisina ja kiinnostusta olisi.

Puhelimen normaali sijaintitietohistoria (jos aktivoituna) vaatisi sen oman nettidatan päällä oloa noilla kohtalon hetkillä, koska pelkkä karttasovelluksen gps-paikannus ei tallennu historiaan.
Jos jäljitys on ollut päällä (niinkuin yleensä tapana on), niin jää toki. Laitteen kulkua pystyy seuraamaan reaaliajassa ja tarkastelemaan jälkeä myöhemmin. Kuvassa olevat reittien siniset pallurat ovat jäljityspisteitä, eli niitä, jolloin laite tallentaa sijainnin. Tässä esimerkissä jäljitysväli ollut useimmiten 10 minuuttia. Pisteistä saa erilaista dataa irti, mm. kellonajan, sijaintikoordinaatit, sen hetkisen kulkunopeuden, korkeuden merenpinnasta yms.
Kuva
Kuva
Tack! Nyt melkeinpä toivon että jotain tällaista dataa pystytään kaivamaan esiin ja on ollut laitteessa aktivoituna hyödynnettävällä tavalla.
Ei puu rahassa kasva.
Kookapu
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 07, 2024 10:07 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Kookapu »

CSI kirjoitti: To Tammi 11, 2024 10:25 pm
135piispa kirjoitti: To Tammi 11, 2024 2:30 pm Mites on Csi tekijänoikeuksien laita? Oletko saanut tekijänoikeudet kirjoitukseen sen oikeudenomistajilta? Samoin ihmettelen paljon julkaistuja kuvia tapahtuneesta.
Ei tarvi. En julkaise mitään, linkkaan vain jo julkaistuun muualla netissä mikä on sallittua. Joku on julkaissut kuvia tuonne Postimage.cc:hen
Enpä olisi tästä niin varma. Miten voit varmistaa, että kuvat on luvallisesti julkaistu tuonne palveluun? Perustele, miksi linkkaaminen on sallittua.
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1883
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Täällä on aivan upeita kirjoituksia ihmisiltä jotka todella ovat nähneet tuntureita. KIITOS.

Mä en oikein enää jaksa osallistua kinoihin ilmeisistä faktoista, mutta kiitän kauniisti niitä ’uusia’ ihmisiä, jotka ovat tuoneet todellista tietoa tähän keskusteluun.
Ja pahoittelen, että olette joutunut tähän iänikuiseen jankkaukseen🤦🏻‍♀️

Tuuli vei!
Virhearvio joutua tuonne tai eksyä sinne oli se virhe.
Tuuli (mahdollisesti 50m/sec) tuossa Taivaskeron ja tuon toisen välissä on ollut kohtalokas.
Ei siinä ole tarvinnut enää yrittää siirtyä johonkin. Tuuli on hoitanut kohti länsi-pohjoiskulmaa, johon myös rinne viettää.

Please, käykää joskus pohjoisessa🙏
Liitteet
IMG_2322.jpeg
IMG_2322.jpeg (154.02 KiB) Katsottu 901 kertaa
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Tutkija1
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2024 8:28 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Tutkija1 »

Vierailijatar kirjoitti: To Tammi 11, 2024 10:35 pm
damfin kirjoitti: To Tammi 11, 2024 7:25 pm
Vierailijatar kirjoitti: To Tammi 11, 2024 6:34 pm Hbl (11.1.2024) Efter lavinolyckan: Polisen ser två alternativ till varför de omkomna avvek från rutten

https://www.hbl.fi/artikel/ced47988-31a ... 34596f9eb1

(vapaa käännökseni suomeksi)

Pelastuslaitos lähti, mutta ei löytänyt äitiä ja lasta paikasta, jossa he sanoivat olevansa. Poliisi kutsuttiin paikalle ja aloitettiin laaja etsintä. Samaan aikaan havaittiin lumivyöry. Äiti löytyi sen alta myöhään illalla ja poika kaksi päivää myöhemmin. Huhtamäen mukaan poliisi on myös tilannut tietoja voidakseen verrata kohtalokkaana tiistaina alkanutta säätä siihen, mihin he päätyivät iltapäivällä. Myös varusteet ja vastaavat kiinnostavat, samoin kuin kuinka laaja lumivyöry tarkalleen oli.
Tässäkin tulee esille ilmaisu jonka mukaan ensin ei olisi etsitty hätäpuhelun sijaintitietojen mukaisesta paikasta, vaan äidin ilmoittamasta paikasta/reitiltä.

Olen edelleen sitä mieltä että tarkka sijainti pyydettiin hätäkeskukselta vasta sen jälkeen kun pelastettavia ei mainitsemaltaan reitiltä löytynyt.

Mahdollisesti äiti on itse olettanut olevansa sen mainitun "satulan" päällä mutta onkin todellisuudessa ollut alempana rinteessä sinne kertyneen lumilipan päällä hätäkeskukseen soittaessaan.
HS artikkelissa Näin naisen hätäpuheluun reagoitiin kerrotaan että kun puhelu Pallastunturilta saapui hätäkeskukseen klo 14.09 “viranomaiset yrittivät tavoittaa naisen vielä puhelimella hätäpuhelun jälkeen uudelleen mutta eivät saaneet häneen enää yhteyttä”.

- “viranomainen” viittaa kaiketi pelastuslaitokseen, ei häkeen, koska he saavat heiltä ilmoittajan puhelinnumeron ja sen henkilökohtaisen takaisinsoiton teki liikkeelle lähteneet pelastajat (yrittävät selvittää kauanko ilmoittaja pärjää maastossa yms). Ei menty hätäpuhelun sijantitietojen koordinaateille, näin olen asian itselleni tulkinnut, koska äiti oli sanonut, että liikkuvat ja jatkavat eteenpäin, olivat kylmissään. Siksipä pelastuslaitos etsi heitä ensin kesäreitiltä, missä sanoivat olevansa.

Mihin aikaan takaisinsoitto on tehty? Arvelisin, että max 15 min. sisällä, mutta tuolloin äiti ja poika olivat jo lumivyöryssä.
Minua kiinnostaisi myös tietää mihin kellon aikaan tuo soitto äidin perään on tehty. Tässä HS:n jutussa ainakin kerrotaan että hätäkeskuspäivystäjä on soiton kirjannut, eli onko hän sen silloin myös tehnyt 🤔? Lähde: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010105781.html
Kaikella on syynsä.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3104
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Tammi 11, 2024 11:29 pm Täällä on aivan upeita kirjoituksia ihmisiltä jotka todella ovat nähneet tuntureita. KIITOS.

Mä en oikein enää jaksa osallistua kinoihin ilmeisistä faktoista, mutta kiitän kauniisti niitä ’uusia’ ihmisiä, jotka ovat tuoneet todellista tietoa tähän keskusteluun.
Ja pahoittelen, että olette joutunut tähän iänikuiseen jankkaukseen🤦🏻‍♀️

Tuuli vei!
Virhearvio joutua tuonne tai eksyä sinne oli se virhe.
Tuuli (mahdollisesti 50m/sec) tuossa Taivaskeron ja tuon toisen välissä on ollut kohtalokas.
Ei siinä ole tarvinnut enää yrittää siirtyä johonkin. Tuuli on hoitanut kohti länsi-pohjoiskulmaa, johon myös rinne viettää.

Please, käykää joskus pohjoisessa🙏
Tuuli on varmaan ollut kohtalokas. Tulivat muuten paikalle ihan vastakkaisesta suunnasta kuin tuossa kuvassa.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Celsius
Lauri Hanhivaara
Viestit: 132
Liittynyt: Su Tammi 07, 2024 2:06 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Celsius »

”Pyhäkuruun viettävä rinne on jyrkkä ja sinne ei oikeastaan ole asiaa kuin vapaalaskijoilla. Hiihto- tai tunturisuksilla rinnettä ei voi laskea.

Näin arvioi myös vanhempi konstaapeli Antte Lauhamaa. Varmaa tietoa ei kuitenkaan ole”

https://yle.fi/a/74-20067848

Epäilen itse siis, että sukset on riisuttu juurikin siinä pyhäkurun yllä vasta, kun on suunniteltu lähdettävän rinteeltä alaspäin eli hätäkeskuksen mukaan ”eteenpäin”. Samalla nämä varusteet on menetetty.

”Väliheikki kertoi, että pelastuslaitoksen moottorikelkkapartio oli hälytyksen saatuaan 50 minuutin kuluttua paikalla, josta äiti oli soittanut hätäpuhelun. Pallaksella on hänen mukaansa erittäin hyvä kenttä, minkä takia hälytyssoiton paikka pystyttiin paikantamaan tarkasti.”

Kuuluvuus ongelma on siis todennäköisesti johtunut takana puhaltavasta tuulesta ja siksikin menty alaspäin (hätäkeskuksen ohjeesta?) että puhelin kuuluisi paremmin:

”– Siinä on varmaankin pyydetty yrittämään siirtyä sellaiseen paikkaan, että puhelu kuuluisi paremmin ja kommunikaatio olisi selkeämpää, mutta minulla ei ole muuta tietoa.”

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8536 ... 1e812975ab
Viimeksi muokannut Celsius, To Tammi 11, 2024 11:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3939
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CSI »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Tammi 11, 2024 11:29 pm Tuuli (mahdollisesti 50m/sec) tuossa Taivaskeron ja tuon toisen välissä on ollut kohtalokas.
Ei siinä ole tarvinnut enää yrittää siirtyä johonkin. Tuuli on hoitanut kohti länsi-pohjoiskulmaa, johon myös rinne viettää.
Outoa, että sinäkin alat etääntymään faktoista. 50 m/s on kyllä nyt omasta päästä täysin keksittyä. Illalla oli lähistön sääaseman mittauksen mukaan vielä kovempi tuuli kuin iltapäivällä - eikä etsijät nyt sentään mistään 50 m/s tuulesta raportoineet. Eivät olisi pysyneet enää pystyssä tai kontilla ne raavaat miehetkään yhdessä paikkaa. Tarpeetonta liioittelua laittaa tuuleksi mielikuvitusnopeuksia.

---

Sitten vähän asiaakin. HBL kirjoittaa: "När kvinnan slog larm hade de blivit av med både skidor och stavar på grund av snöyran."

Tuo tarkoittaa suomeksi, että molemmat olivat menettäneet sekä suksensa että sauvat myrskyn vuoksi. Artikkeli on kirjoitettu TÄNÄÄN, joten kait toimittaja on tehnyt huolellista työtä ja kaivanut olennaiset faktat luotettavista lähteistä? Kuten esim. komisario Kirsi Huhtamäkeä haastatellen, jonka nimi jutussa mainitaan.

En saa tätä järkeen. Poliisijohtaja Antte Lauhamaa sanoi aivan selkeästi tiedotustilaisuudessa, että vainajilla oli sukset. Vaikka Lauhamaa olisi kuinka väsynyt ollut - mikä ei minusta nyt aivan mahdottomasti ainakaan päälle näkynyt eli kaverilla oli kuntoa - niin kyllä kait sitä sentään sen muistaa oliko sukset vaiko ei? Ei sellaisesta voi erehtyä. Lauhamaa ilmeisesti oli itse Pyhäkurussa paikalla ja näki kaiken omin silmin.

Ei mene tämä järkeen nyt. Miten voi olla mahdollista, että niin monelta taholta on tullut tuo tieto, että sukset menetettiin? Sehän on tiettävästi peräisin häke-puhelusta. Ei sitä ole voitu niin paljon töpeksyä, ettei tuollaista ole käsitetty oikein. Häke-puhelun pystyy sitäpaitsi häke-päivystäjä kuuntelemaan nauhalta uudestaan.
Viimeksi muokannut CSI, To Tammi 11, 2024 11:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1883
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Tuo nuoli kertoo tuulen suunnan.
Ei tulo suuntaa.
Mä olen jonkun kerran lukenut karttoja ja oari kertaa ollut tuntureissa🤦🏻‍♀️
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Celsius
Lauri Hanhivaara
Viestit: 132
Liittynyt: Su Tammi 07, 2024 2:06 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Celsius »

Poliisi ei sano, että sukset oli löydettäessä jalassa. Hän kertoo, että niillä oli liikuttu, mutta se ei tarkoita etteikö niitä olisi voitu riisua pois hetki ennen onnettomuutta.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3104
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Tammi 11, 2024 11:51 pm Tuo nuoli kertoo tuulen suunnan.
Ei tulo suuntaa.
Mä olen jonkun kerran lukenut karttoja ja oari kertaa ollut tuntureissa🤦🏻‍♀️
Ok, olen ollut siinä luulossa että olisi ollut enempikin länsituuli, eli tuohon puhaltanut lähinnä Lehmäkeron ja Taivaskeron välistä, liki suoraan tuota Pyhäkurun länsirinnettä kohti.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10875
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja damfin »

Myönnän että ruotsinkielen taitoni on surkea, tasolla 'elva tolva loppakorva' mutta tuo:
"När kvinnan slog larm hade de blivit av med både skidor och stavar på grund av snöyran."

Mielestäni tarkoittaisi suomeksi suunnilleen sitä että olivat kadottaneet sekä sukset että sauvat, ei välttämättä sitä että molemmat olivat menettäneet sukset ja sauvat.
CharlieBrown
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2024 12:00 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CharlieBrown »

damfin kirjoitti: To Tammi 11, 2024 11:58 pm Myönnän että ruotsinkielen taitoni on surkea, tasolla 'elva tolva loppakorva' mutta tuo:
"När kvinnan slog larm hade de blivit av med både skidor och stavar på grund av snöyran."

Mielestäni tarkoittaisi suomeksi suunnilleen sitä että olivat kadottaneet sekä sukset että sauvat, ei välttämättä sitä että molemmat olivat menettäneet sukset ja sauvat.
Nimenomaan molemmat.
Sinitaivas*
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: La Kesä 10, 2023 3:22 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Sinitaivas* »

Omega kirjoitti: Ma Tammi 08, 2024 2:37 pm
delila kirjoitti: Ma Tammi 08, 2024 2:25 pm
Samaa mieltä sun kanssa. Kuvista näkyi kasvispitsa aamupalaksi, kaupan valmista pyttipannua jossa todella pienet perunat ja makkarat, sosekeittoa ja pullaa. Siinäkö heidän muonitus ja jonkun mielestä oli ihan ookoo! Kyllä mä ihmettelen taas mitä ihmettelen....!
Tutkija1
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2024 8:28 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Tutkija1 »

Tutkija1 kirjoitti: To Tammi 11, 2024 11:30 pm
Vierailijatar kirjoitti: To Tammi 11, 2024 10:35 pm
damfin kirjoitti: To Tammi 11, 2024 7:25 pm

Tässäkin tulee esille ilmaisu jonka mukaan ensin ei olisi etsitty hätäpuhelun sijaintitietojen mukaisesta paikasta, vaan äidin ilmoittamasta paikasta/reitiltä.

Olen edelleen sitä mieltä että tarkka sijainti pyydettiin hätäkeskukselta vasta sen jälkeen kun pelastettavia ei mainitsemaltaan reitiltä löytynyt.

Mahdollisesti äiti on itse olettanut olevansa sen mainitun "satulan" päällä mutta onkin todellisuudessa ollut alempana rinteessä sinne kertyneen lumilipan päällä hätäkeskukseen soittaessaan.
HS artikkelissa Näin naisen hätäpuheluun reagoitiin kerrotaan että kun puhelu Pallastunturilta saapui hätäkeskukseen klo 14.09 “viranomaiset yrittivät tavoittaa naisen vielä puhelimella hätäpuhelun jälkeen uudelleen mutta eivät saaneet häneen enää yhteyttä”.

- “viranomainen” viittaa kaiketi pelastuslaitokseen, ei häkeen, koska he saavat heiltä ilmoittajan puhelinnumeron ja sen henkilökohtaisen takaisinsoiton teki liikkeelle lähteneet pelastajat (yrittävät selvittää kauanko ilmoittaja pärjää maastossa yms). Ei menty hätäpuhelun sijantitietojen koordinaateille, näin olen asian itselleni tulkinnut, koska äiti oli sanonut, että liikkuvat ja jatkavat eteenpäin, olivat kylmissään. Siksipä pelastuslaitos etsi heitä ensin kesäreitiltä, missä sanoivat olevansa.

Mihin aikaan takaisinsoitto on tehty? Arvelisin, että max 15 min. sisällä, mutta tuolloin äiti ja poika olivat jo lumivyöryssä.
Minua kiinnostaisi myös tietää mihin kellon aikaan tuo soitto äidin perään on tehty. Tässä HS:n jutussa ainakin kerrotaan että hätäkeskuspäivystäjä on soiton kirjannut, eli onko hän sen silloin myös tehnyt 🤔? Lähde: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010105781.html
https://yle.fi/a/74-20067848

Ylläolevan mukaan toinen soitto tehty kun pelastustoimi mennyt paikalle.
Kaikella on syynsä.
Vastaa Viestiin