Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Savusumu
Lauri Hanhivaara

Re: Hki Ullanlinna - psykiatri epäiltynä vaimonsa murhasta 12/22 ja aiemmasta perhemurhan yrityksestä

Viesti Kirjoittaja Savusumu »

AmroLinus kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 12:10 pm Pariskunta on voinut nauttia coctailpaloja sängyssä tai muualla. Jopa toisiaan syöttäen. Uhri on voinut meinata tukehtua ja epäilty toiminut avunantoroolissa. Elvytyksestä voi syntyä uhriin jälkiä. Shokki on voinut tulla epäillylle myöhemmin. Tapahtuma on voinut olla niin äkillinen, että toiminut vaiston varassa. Elvyttänytkin pitkään. Tapahtuma voinut jälkikäteen olla niin absurdi ja traumaattinen, että sulkenut sen kokonaan mielestä pois ja itselle ollut helpompi olla siinä totuudessa, että vakmo kadonnut.

Mahdollisuuksia on monia.
Höpö höpö. Normaali ihminen hälyttää apua tukehtuvalle/ tukehtuneelle vaimolle.

Enemmän ja enemmän olen tullut siihen tulokseen että foorumille kirjoittaa läjä sekopäitä jotka joutaisi lukkojen taakse itse.

Lainaus korjattu
-NILS-
Savusumu
Lauri Hanhivaara

Re: Hki Ullanlinna - psykiatri epäiltynä vaimonsa murhasta 12/22 ja aiemmasta perhemurhan yrityksestä

Viesti Kirjoittaja Savusumu »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 5:56 pm Pariskunnan kodista on 650m lähimpään Kirurgikseen sairaalaan.
Henkilökohtaisesti olen joutunut soittamaan läheiselleni lanssin useasti. En todellakaan ole kylmä hermoinen, enkä sairaanhoidon ammattilainen.
Joka kerta lanssi on ollut ajoissa ja olen pystynyt muista toimista huolimatta soittamaan apua.

Ihminen, joka ei kykene siihen, on syytä kiikuttaa nopeasti ea-kurssille ja muuhun huoltoon, jossa oppii huolehtimaan lähimmäisistään.

En pysty ymmärtämään, että kukaan tämän päivän maailmassa ei kykenisi soittamaan apua. Varsinkaan kun kyseessä on lääkäri.
Hyvänen aika. Älkää nyt heittäytykö aivan yksinkertaisiksi.
Pariskunta on voinut nauttia coctailpaloja sängyssä tai muualla. Jopa toisiaan syöttäen. Uhri on voinut meinata tukehtua ja epäilty toiminut avunantoroolissa. Elvytyksestä voi syntyä uhriin jälkiä. Shokki on voinut tulla epäillylle myöhemmin. Tapahtuma on voinut olla niin äkillinen, että toiminut vaiston varassa. Elvyttänytkin pitkään. Tapahtuma voinut jälkikäteen olla niin absurdi ja traumaattinen, että sulkenut sen kokonaan mielestä pois ja itselle ollut helpompi olla siinä totuudessa, että vakmo kadonnut.
Heimlichin ote voi pelastaa ruokaan tukehtuvan – näin se tehdään
https://yle.fi/a/3-7799157

Pureskelkaa ruokanne ja keskittykää siihen syömiseen.

Heimlichin jälkeen, jos ei tuke tule ulos, pitää potilaan keuhkoihin saada happea. Jos ei onnistu puhalluselvytyksellä, on ilman saanti taattava trakeostomialla. Tiedän, että pystyisin siihen, jos kyseessä olisi läheiseni.

Välillä mulla meinaa oikeasti päästä itku. Kuinka moni teistä oikeasti jättäisi soittamatta häkeen, jos rakkain ihminen on vieressä kuolemaisillaan??
Kaikki jotka nostaa käden, ilmoittautuu sitten huomenna aamulla eakurssille.
Taitaa olla Miss Holmes ainoa selväjärkinen kirjoittaja. Muut sinne Ea kurssille ja osa lukkojen taakse hourulaan.
padlock
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja padlock »

Anna Nymfi kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 1:28 pm Normaali ihminen olisi soittanut apua.

Vaikka olisi itse ensin yrittänyt elvyttää.

Murhaaja taas ei. Hän yrittäisi piilottaa ruumiin.

Tai jos verijälkiä olisi ympäri kämppää, kun on saanut autistisen meltdown kohtauksen veitsi kädessä siksi, että muija oli liian myöhään asioilla, saattaisi soittaa hätäpuhelun ja kertoa huppiksesta.
Ulvilan murhassa väität juuri päinvastoin. Anneli soittaa apua mutta pidät häntä murhaajana.
Jokaisella on oikeus olla yhtä mieltä minun kanssani. - Madonna
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Minä ymmärsin tuon olevan sarkasmia?🤔
Vitsi, huumoria -mustaa sellaista.

Mutta asiaan.
Puolustus ei voi vedota paniikkiin. Se on selvä.
Paniikki, puhdas-rehellinen, olisi kestänyt hetken, ei yli vuorokautta. Siis terveen ihmisen.

Tuosta ei selviä kuolemantuottamuksella. Ei minun oikeustajulla.
Ihan varteenotettava idea oli ’itsemurhan lavastus’ ja tarkoitus viedä esim sinne huvilalle.

Mutta jos huomioidaan se, että paketoinnista, säilönnästä ja kuljetuksesta on väkisin jäänyt uhriin jälkiä, ei oikeastaan mitään muuta vaihtoehtoa ole kuin mereen upotus tai syvälle metsään vienti.
Joka tapauksessa niin, ettei ruumis olisi löytynyt ennen kesää/syksyä.

Maa oli tuolloin jo osittain routainen; aika vaikea kaivaa kuoppaa. (Ellei ollut valmiina)

Millään järjellä ei minusta pysty kukaan keksimään sellaista tarinaa, että ruumiin siirto olisi jotenkin spontaani, ei tarkkaan suunnitelmaan kuuluva.

Edelleenkään ei taida olla mitään huhuja puolustuksesta?
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Anna Nymfi
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Anna Nymfi »

padlock kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 10:15 pm
Anna Nymfi kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 1:28 pm Normaali ihminen olisi soittanut apua.

Tai jos verijälkiä olisi ympäri kämppää, kun on saanut autistisen meltdown kohtauksen veitsi kädessä siksi, että muija oli liian myöhään asioilla, saattaisi soittaa hätäpuhelun ja kertoa huppiksesta.
Ulvilan murhassa väität juuri päinvastoin. Anneli soittaa apua mutta pidät häntä murhaajana.
Niin, huumoria:
Tai jos verijälkiä olisi ympäri kämppää, kun on saanut autistisen meltdown kohtauksen veitsi kädessä siksi, että äijä oli liian myöhään asioilla Turussa, saattaisi soittaa hätäpuhelun ja kertoa huppiksesta.

Minusta molemmat ovat murhaajia. Auerin olen nähnyt käyttäytyvän haastatteluissa, Tikkasta en. Tikkanen jäi kiinni heti. Auerista on sellainen kokonaisvaikutelma syntynyt, käytös ja jotkin tapauksen seikat, mutta en tässä siitä nyt enempää. Aluksi olin Tikkasenkin kohdalla avoin ajatukselle, ettei sukellusvolvo ollut välttämättä tahallinen, vaikka se heti tuntui tahalliselta. Auerin kohdalla olen tarkkaillut erityisesti käytöstä.
loaded
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja loaded »

Anna Nymfi kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 12:38 am Minusta molemmat ovat murhaajia. Auerin olen nähnyt käyttäytyvän haastatteluissa, Tikkasta en. Tikkanen jäi kiinni heti. Auerista on sellainen kokonaisvaikutelma syntynyt, käytös ja jotkin tapauksen seikat, mutta en tässä siitä nyt enempää. Aluksi olin Tikkasenkin kohdalla avoin ajatukselle, ettei sukellusvolvo ollut välttämättä tahallinen, vaikka se heti tuntui tahalliselta. Auerin kohdalla olen tarkkaillut erityisesti käytöstä.
Mitäs jos Auerin käytös johtuukin ihan jostain muusta kuin syyllisyydestä?
Miss Holmesin olen jo estänyt ja estän sinutkin. Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, mutta kaikkien ei tarvitse silti lukea näitä jatkuvia älyttömyyksiä.

Ja kaino toive: palattaisko taas aiheeseen?
AmroLinus

Viesti Kirjoittaja AmroLinus »

Poliisin tiedotus oikonee vääriä huhuja. Viestin kirjoittajien motiivit tänne ovat moninaisia,😉

Toimii ilman ylipitkää lainaustakin, joka poistettu
-NILS-
Anna Nymfi
Poliisikoira Rex

loaded kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 7:07 am Mitäs jos Auerin käytös johtuukin ihan jostain muusta kuin syyllisyydestä?
Miss Holmesin olen jo estänyt ja estän sinutkin. Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, mutta kaikkien ei tarvitse silti lukea näitä jatkuvia älyttömyyksiä.

Ja kaino toive: palattaisko taas aiheeseen?
Kaikki me teemme analyysejämme omalla pääkopallamme: mihin se kiinnittää huomiota, mikä on tärkeää, mikä ei. Et voi Loaded käskeä muita muuttamaan mielipiteitään. Voit ajatella itse asioista miten haluat, kuten muutkin. Joilla on tutkimustietoa jäljistä ja muista, tekevät sitten ammattilaisten päätelmät. Niitäkin voi arvostella, mutta jos ei itse ole aineiston kanssa tekemisissä, pitää jättää omille päätelmille aina kysymysmerkki perään.
da-n7007

Viesti Kirjoittaja da-n7007 »

Eikös tämä keskustelupalsta ole juuri spekuakin varten. Olemme kaikki potentiaalisia tutkijoita tai murhamiehiä/naisia, ja ennen kaikkea ihmisiä omilla pääkopillamme. Itse ainakin ajattelen niin, että koska ihminen on erehtyväinen, mikä tahansa tapahtuma voi näyttäytyä hyvin monessa valossa. Objektiivisesti tutkien tai subjektiivisesti kokien. Ja jokaisen kirjoittajan oman elämänkokemuksen kautta.
Rähjäämien täällä kertoo myös paljon kirjoittajista. Nopeatempoisia kuumakalleja, joiden impulssikontrolli pettää vain eri mielipiteistä. HUI :D
MLV
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja MLV »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 11:23 pm
Millään järjellä ei minusta pysty kukaan keksimään sellaista tarinaa, että ruumiin siirto olisi jotenkin spontaani, ei tarkkaan suunnitelmaan kuuluva.
Itse ajattelen juuri päinvastoin tuosta. Se, että kuolemaan johtaneet tapahtumat tapahtuivat kotona, kertonee siitä, että teko ei ollut (ainakaan hyvin) suunniteltu. Tai se kertoo siitä, että RT ymmärsi, että näin ihmiset ajattelevat. Kyllä kiinnijäämisen riski oli niin valtava tuossa yrityksessä kuljettaa ruumis kerrostaloasunnosta autoon kaupungin keskustassa valoisaan aikaan, en voi kuvitella, että joku suunnittelisi sellaisen murhan, johon tuo tapa hävittää ruumis kuuluisi.

Paljon helpompaa olisi ollut lähteä vaimon kanssa luontoretkelle vaikkapa Nuuksioon tai tai merta ihailemaan jonnekin syrjäiselle rantakalliolle ...

Tämä juttu on todella erikoinen ja mielenkiintoinen. Mereenajon uskon olleen tahallinen teko, kuinka paljon aikaisemmin sitä oli suunniteltu, en osaa arvioida. Epäilisin, että tekoa oli suunniteltu pidempään ja siksi se toteutettiin koe-ajossa olevalla autolla ja juurikin keskellä päivää ruuhkaisessa Helsingin keskustassa - sillä tuollaista tekoa ei kukaan voisi epäillä tahalliseksi.
Anna Nymfi
Poliisikoira Rex

MLV kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 8:25 am
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 11:23 pm
Itse ajattelen juuri päinvastoin tuosta. Se, että kuolemaan johtaneet tapahtumat tapahtuivat kotona, kertonee siitä, että teko ei ollut (ainakaan hyvin) suunniteltu. Tai se kertoo siitä, että RT ymmärsi, että näin ihmiset ajattelevat. Kyllä kiinnijäämisen riski oli niin valtava tuossa yrityksessä kuljettaa ruumis kerrostaloasunnosta autoon kaupungin keskustassa valoisaan aikaan, en voi kuvitella, että joku suunnittelisi sellaisen murhan, johon tuo tapa hävittää ruumis kuuluisi.

Paljon helpompaa olisi ollut lähteä vaimon kanssa luontoretkelle vaikkapa Nuuksioon tai tai merta ihailemaan jonnekin syrjäiselle rantakalliolle ...

Tämä juttu on todella erikoinen ja mielenkiintoinen. Mereenajon uskon olleen tahallinen teko, kuinka paljon aikaisemmin sitä oli suunniteltu, en osaa arvioida. Epäilisin, että tekoa oli suunniteltu pidempään ja siksi se toteutettiin koe-ajossa olevalla autolla ja juurikin keskellä päivää ruuhkaisessa Helsingin keskustassa - sillä tuollaista tekoa ei kukaan voisi epäillä tahalliseksi.
Minustakin vaikuttaa spontaanilta tapahtumalta (juhlien takia). On kuitenkin tutkimustensa kautta paljon tietoa, miten eri tilanteissa tutkittavat ehkä toimineet: ruumiin pakkaaminen, pulkalla veto ym. Voi olla tietty suunniteltukin. Kyllähän automatkasta tai bussimatkasta Nuuksioon jäisi jälkiä puhelinten ja valvontakameroiden kautta, että sinne on yhdessä menty.

Omaan autoon ei ehkä koko perhe, 6 henkilöä mahtuneet, niin siksikin koeajoon houkuteltiin kaikki mukaan kerralla, koirakin. Tämänkin vuoksi suunnitellulta vaikuttaa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mä olen yrittänyt muistella ja kaivella sellaisia tapauksia, joissa surmaaja on jättänyt soittamatta häkeen.

Mieleen tulee kyllä tapauksia, joissa on teon tehtyään soittanut.
Sekä sellaisia, joissa on viettänyt ruumiin kanssa päiviäkin.
Mutta ei yhtä ainutta, jossa olisi siirtänyt ruumiin johonkin ja sen jälkeen soittanut tunnustaakseen.

Virkistäkää ihmeessä muistiani, jos mieleenne tulee puolison surma, jossa surmaaja on kuljettanut ruumiin toisaalle ja sitten soittanut häkeen.

Ja toisaalta. Jos tarkoitus oli riistää myös oma henki, miksi tehdä asiat niin vaikeaksi ja lähteä kuskaamaan ruumista.
Lääkärinä Tikkasella oli mahdollisuus hankkia nappeja, joilla omasta hengestä olisi helposti päässyt myös ”kotioloissa”. Ja onhan niitä muitakin keinoja.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Jossain naapurin haastattelussa muuten mainittiin se ”iso musta pulkka”. Josta tulee mieleen väkisin, että on ollut soveltuva muuhunkin kuin rappusissa kuljettamiseen.
Anna Nymfi
Poliisikoira Rex

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 8:58 am Jossain naapurin haastattelussa muuten mainittiin se ”iso musta pulkka”. Josta tulee mieleen väkisin, että on ollut soveltuva muuhunkin kuin rappusissa kuljettamiseen.
Iltalehden haastattelema silminnäkijä kertoo kävelleensä tapahtumapaikan ohi aamulla. Hän on asunut surmakadulla vuoden verran. Hän oli kiinnittänyt huomiota poliiseihin ja maassa olevaan jätesäkkiin.

– Lähdin aamulla äidin luokse. Kävelin ohi ja tuossa oli poliisiautot. Siinä oli pulkka ja joku säkki vieressä.

Mies oli nähnyt aiemmin ilmoituksen kadonneesta naisesta sosiaalisessa mediassa. Veriteko rauhallisessa naapurustossa tuntuu vaikealta ymmärtää. Hän kertoo, ettei tuntenut uhria.

– Juuri juttelin tyttöystävän kanssa, että täällä on niin rauhallista. Eilen paikallisessa Facebook-palstalla etsittiin tätä rouvaa. En tiedä, kuka sen ilmoituksen oli sinne laittanut, oliko mies tai ystävä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8462 ... c4252797ff

Aamuyhdeksän aikaan talon asukas, 48-vuotias lääkärimies, oli kantanut kaupunkimaasturinsa viereen jätesäkkejä. Yhteen säkeistä oli rullattu suuri matto. Se oli niin raskas, että mies oli joutunut vetämään säkkiä autolle suurella pulkalla.

Samassa rapussa asuva mies törmäsi lääkäriin pihalla tullessaan ostoksilta lähikaupasta. Hän pysähtyi kysymään, mitä naapuri oikein touhusi.

Ystävällisesti vastaillut psykiatri sanoi olevansa ”siivouspuuhissa”.

Sen verran kummallisilta miehen ”siivouspuuhat” sivullisista vaikuttivat, että niistä soitettiin poliisille. Viranomaiset olivat nopeasti paikalla.

Kun poliisi tavoitti miehen, hän oli nostamassa suurinta jätesäkeistä sisään autonsa takakonttiin. Juuri sitä, minkä sisään oli kääritty matto.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009282790.html
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 8:42 am Mä olen yrittänyt muistella ja kaivella sellaisia tapauksia, joissa surmaaja on jättänyt soittamatta häkeen.

Mieleen tulee kyllä tapauksia, joissa on teon tehtyään soittanut.
Sekä sellaisia, joissa on viettänyt ruumiin kanssa päiviäkin.
Mutta ei yhtä ainutta, jossa olisi siirtänyt ruumiin johonkin ja sen jälkeen soittanut tunnustaakseen.

Virkistäkää ihmeessä muistiani, jos mieleenne tulee puolison surma, jossa surmaaja on kuljettanut ruumiin toisaalle ja sitten soittanut häkeen.

Ja toisaalta. Jos tarkoitus oli riistää myös oma henki, miksi tehdä asiat niin vaikeaksi ja lähteä kuskaamaan ruumista.
Lääkärinä Tikkasella oli mahdollisuus hankkia nappeja, joilla omasta hengestä olisi helposti päässyt myös ”kotioloissa”. Ja onhan niitä muitakin keinoja.
Oma ajatuksen juoksun katkos tuossa edellä.
Tarkoitin tietenkin sellaisia tapauksia, joissa on ollut kyse vahingosta tai äkkipikaistuksissa tehdystä pahoinpitelystä ja tarkoituksena tunnustaa tai tarkoituksena saada uhrille apua; jäätymistapauksia.

Minun mielestä oman edun, oman nahan pelastuksen pitäisi jäädä taka-alalle, jos kyseessä on läheinen rakas ihminen ja surma vahinko.
Minun järjellä silloin päällimmäinen ajatus on pelastaa toisen henki ja kaikki muu on poissa mielestä.

Nyt on tutkinta kuitenkin päästänyt suustaan sellaisia sanoja kuin ”pitkäkestoisuus”. Eikö lääkäri-ihminen ole siinä tilanteessa ymmärtänyt, että teko johtaa kuolemaan, vai eikö ole välittänyt siitä?

Ps kaivan linkin siihen mustaan pulkkaan.
Vastaa Viestiin