kyr-12 kirjoitti: ↑Ti Loka 17, 2023 5:45 pm
Sverdlov kirjoitti: ↑Ti Loka 17, 2023 2:41 pm
vale-etsivä kirjoitti: ↑Ti Loka 17, 2023 2:05 pm
Kiinteät sähköt alkoivat olla mielestäni yleisiä 80-luvulla tehdyissä vaunuissa, loppupuolella varmaan liki kaikissa. Jos oli uudehko vaunu, niin luultavasti oli. Ja vaikka ei olisi ollutkaan, niin ei kovin paljon vaadi sinne jostain raosta ottaa roikalla sähköä. Kun olin lapsi/nuori, niin mulla oli pihalla teltassakin sähköt kesällä, sai mankkaa soitettua ja taisi olla valokin jne. Varmaan olisin telkkarinkin sinne raahannut, jos eivät olisi painaneet tuolloin niin paljon
Emme tässä saa selville tätä(kään) ilman tarkempia tietoja vaunun mallista jne.
Voi pojat, smör gossarna. Jos olisitte olleet tuolloin sen verran aikuisia, ymmärtäisitte, ettei yksinhuoltaja-muurarilla ollut "uudehkoa vaunua jossa olisi ollut kiinteä sähköjärjestelmä". Tuskin olisi Heikki Ristikankare antanut edes jatkojohdolla sähköistää pihassa muutoin tyhjän panttina seisovaa asuntovaunua? Joatkojohdon käyttäminen pitkäaikaisesti kiinteän asennuksen tilalla on sitäpaitsi kiellettyä (Teltassa sähkövalo ja televisio???)
Lähtisin ja lähdenkin olettamuksesta, että Ristikankareen tontilla ollut asuntovaunu oli Piian katoamisiltana kylmä, kostea ja pimeä. Sinne ei tytär voisi mennä äkkinäisen lähdön jälkeen edes meikkaamaan.
Minäpä olin -80 luvun lopulla kaverin porukoitten matkaajassa joka oli parkkipaikalla ja virrat tuli lämpötolpasta.
Siellä myö katottiin antenni telkkarista piirrettyjä ja syksyllä puhalti lämmitin.
Katos katos:
"Edellisiä hieman pienemmäksi vaunuvalmistajaksi muodostui Teuvalla Pohjanmaalla vuonna 1974 perustettu Kafi Oy. Näiden lisäksi Suomessa on varsinkin 1960- ja 1970-luvuilla toiminut useita pienempiä matkailuvaunujen valmistajia, ja vaunumerkkejä ovat olleet muiden muassa Ekerina, Matkamaja ja Matka-Mökki: Bensowin valmistamia Solifer-vaunuja markkinoitiin eri myyntikanavien kautta myös Jupiter- ja Goldie-nimillä. Matkailuvaunujen tuotekehittelyssä tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi tuli alusta lähtien mahdollisuus vaunujen ympärivuotiseen käyttöön"
Ja lähde wikipedia.
Vähän hämilläni ja itsenikin yllättäen osallistun tähän vuolaana virtaavaan asuntovaunukeskusteluun, mutta täsmennän nyt muutamaa seikkaa ihan vain päteäkseni. 80-luvulla paljon aikaa karavaanialueella Sauvon Sarapistossa ja myös ympäri Suomea viettäneenä voin vahvistaa, että ei siellä leirintäpaikoilla mitään sähkötolppapaikkoja ollut kuin ehkä kourallinen parhaissa, eikä vaunuissa ollut myöskään valmiuksia hyödyntää tolppasähköä kuin korkeintaan 12V akun lataukseen ja siitä tasavirta-akusta ei saa ulos sellaisia ampeerimääriä, että sillä vaunun lämmittäisi. Kaasulla nuo kaikki perustarpeet vaunuissa toimivat kuten lämmitys, jääkaappi, hella jne. Kaasun käyttö mahdollisti periaatteessa ympärivuotisen asumisen, vaikka kylmiähän nuo oli silti kuin perkeleet kylmillä keleillä, kun eristeitä ei ollut edes nimeksi. Joku 12V akku saattoi tosiaan olla, josta pystyi 2-3h katsomaan mustavalkoista 12" matkatelkkaria. Muutos ymmärtääkseni tuli hiljalleen vuosikymmenten aikana 1990-2010, koska sellaiset laitteet, joissa on valmius käyttää sekä kaasua että tolppasähköä ovat kalliita, tuplasähköjen (12v tasavirta ja 230v vaihtovirta) vetäminen ympäri vaunua on kallista ja sillä sähköllä ei tehnyt aluksi mitään, kun missään leirintäalueilla ei ollut paikkoja, joissa suoraa sähköä hyödyntää.
Pikku hiljaa sitten lisääntyivät niin latauspaikat kuin sähkövaunut/autotkin. Kaasulla taas pärjäsi aina kaikkialla. Off-the-road -matkailussa sillä sähköllä ei tietenkään tee vieläkään mitään, joten kaasu on aina ollut ja aina oleva vaunuissa se ykkösvaihtoehto, jolla pärjää kaikkialla. Nykyäänkään edes uusissa 80k+ asuntoautoissa ei ole vakiovarusteena sähkölämppäriä tai -jääkaappia, jota pystyisi käyttämään "tolppasähköllä", hellasta puhumattakaan - koska kaasulla pärjää aina aivan hyvin kaikkialla. Useimmat muinaistolpat 1990-2010 olivat sen 12V akun lataukseen, eikä niistä voinut mitenkään saada tarpeeksi virtaa vaunun lämmitykseen. Monilla leirintäalueilla yhä tänä päivänä suurin osa tolppapaikoista tarjoaa niin niukkaa virtaa, ettei sillä vaunua lämmitetä, jääkaapin ja valot saa pysymään päällä.
Tämä ei tietenkään ole pois siltä, etteikö Piia olisi mahdollisesti osannut käyttää vaunun kaasulämppäriä (joka siinä luultavasti oli) ja mahdollisesti saanut vaunun lämpimähköksi ja pystynyt siellä viettämään aikaa poissa sateesta ja olla lämpimämmässä kuin ulkona. Teoriassa on mahdollista, että Piia meni vaunuun ja teoriassa on mahdollista, että hän teki näin, vaikka siellä olikin (aluksi) kylmää. Teoriassa on mahdollista, että Heikki hänet sieltä löysi ja tappoi sinne tai raahasi autotalliin tapettavaksi. Useista eri syistä pidän tätä kaikkea erittäin epätodennäköisenä.