Olet oikeassa kotietsinnästä, tutkinnanjohtaja voi sen valtuuttaa.Foxie kirjoitti: Ma Marras 20, 2023 9:27 pmMun käsittääkseni Suomessa tavallinen kotietsintä ei vaadi sen ihmeempää byrokratiaa.Salomonin Tuoma kirjoitti: Ma Marras 20, 2023 12:02 pm Niin voihan sitä odotellessa käydä läpi järkyttävän määrän byrokratiaa että saa luvat kotietsintään ja lattian rikkomiseen. Ja jollain verukkeella täytyy isännällekin selittää syy moiseen.
Epäilyllä on nimittäin oikeus tietää millä perustein kotoetsintä suoritetaan.
Ja odotellessa voi ukkoa viedä pariksi päiväksi kuultavaksi, onhan perusteena riittävä kun oli tuota luppoaikaa.
Joskus vuosia sitten juttelin aiheesta ihan yleisesti tutun poliisin (ihan peruskenttäsika) kanssa. Jos nyt oikein muistan, kotietsintä vaatii yksittäiseltä partiolta vain soiton yleisjohtajalle tai päivystävälle komisariolle (vai ovatko ne sama asia?). Kiireellisissä tapauksissa ei tarvita edes mitään lupia, vaan päätöksen kotietsinnästä voi tehdä kenttäjohtaja ja oliko peräti partiojohtaja.
Kotietsinnän perusteena pitää kuitenkin olla epäilys rikoksesta, josta voi seurata vähintään oliko se nyt vuosi vankeutta. Eli mistään pikkurikoksista kenenkään kotiin ei voi mennä. Hän sanoi sen jotenkin näin, että jos on epäilys rattijuopumuksesta, mutta epäilty ehtii jo kotiin eikä avaa ovea, he eivät voi tehdä mitään. Väkisinkään sisään ei voi mennä. Siinä ei täyty epäilys riittävän vakavasta rikoksesta kotietsintää varten.
Se on mua tässä tapauksessa ihmetyttänyt, että kotietsinnän aikana Heikki olisi ollut "yön kopissa" tai "pari päivää kuulusteltavana". Mun muistaakseni kotietsinnän aikana asunnonhaltijalla on oikeus olla läsnä. Tuttuni sanoi sen jotenkin näin, että esim. asunnonhaltijan viikon Espanjan-loman aikana he eivät voi kenenkään asuntoa ratsata, vaikka epäilisivät siellä olevan jos jonkinlaista marijuana-viljelmää tjsp. Jotain poikkeuksia tähän oli esim. porraskäytävään tunkeutuva kalman haju. Silloin asuntoon voidaan mennä yleisjohtajan (?) päätöksellä, mutta silloinkin pitää olla huoltomies tai vastaava mukana. Mitään varsinaista kotietsintää ei kuitenkaan saa suorittaa.
Muistin varmasti joitain asioita väärin. Lakiteksteistä voisi ainakin jotain tarkastaa.
Mulla on jo pitkään varmaan siitä Heikin haastattelusta lähtien pyörinyt eräs asia päässä. Onkohan kyseinen Peipontien kiinteistö edelleen Heikin omistuksessa? Vai voisiko Teijo olla sen varsinainen omistaja? Kiinteistö on annettu ennakkoperintönä, mutta Heikki on jättänyt itselleen asumisoikeuden? Tämä tuli mieleeni siitä, kun Heikin haastattelun mukaan kotietsintä olisi suoritettu hänen poissaollessaan. Olisiko Teijo voinut olla tuolloin paikalla? Poliisi olisi hänelle selvittänyt tarkemmin mitä tapahtuu, miksi tapahtuu jne.Salomonin Tuoma kirjoitti: Ma Marras 20, 2023 12:02 pm Kyllä jokainen ihminen kysyy että millä perusteella, kun kotio tullaan kaivamaan. Ja viranomaisen pitää se peruste sanoa.
- - - Se kerrotaan epäilylle henkilölle niin että asia tulee ymmäretyksi.
Ja rikoksen vakavuusaste otetaan huomioon, kuten mainitsit tuon vuoden vankeusrangaistuksen vähimmäismäärän.
Minä olin väärässä, liioittelin byrokratiasta.
Kiitos oikaisusta.