ipr kirjoitti: ↑Su Tammi 14, 2024 2:59 am
Tässä olikin hyvää analyysia. Kommentoin näitä sääoloja vielä vähän, koska tämä on aihe, josta itse tiedän jotain, toisin kuin vaeltamisesta. Tässä analyysissa oli nyt siis keskitytty pakkasen purevuuteen tuulen ja lämpötilan yhteisvaikutuksesta. Voidaan havaita, että olosuhteet olivat tässä suhteessa hyvin vaikeat, mutta eivät tuolle paikalle mitenkään poikkeukselliset. Sen sijaan, jos katsotaan pelkkää tuulen nopeutta, tuolloin onnettomuuspäivänä tuuli ei ollut mitenkään harvinaisen kova ja kovempiakin tuulia tuolla esiintyy usein. Viime talvena Laukukerolla esiintyi vähintään kerran jossain vaiheessa päivää yli 15 m/s keskituulta joulukuussa 15/31 päivänä, tammikuussa 26/31 päivänä ja helmikuussa 17/28 päivänä. Yhteensä siis joulu-helmikuussa esiintyi 58/90 päivänä yli 15 m/s keskituulta ja näistä 18/90 päivänä myös yli 20 m/s keskituulta. Nyt onnettomuuspäivänä tuulen nopeus oli siis iltapäivällä siinä 15 m/s hujakoilla ja iltayöstä päästiin niukasti 20 m/s lukemiin. Meneillään oleva talvi on ollut viime talvea heikkotuulisempi. Kuitenkin nytkin joulukuussa esiintyi yli 15 m/s keskituulta 7/31 päivänä ja tammikuussa tähän mennessä 10/13 päivänä. Toki osana noista päivistä on välillä ollut heikkotuulisiakin jaksoja.
[...]
Totta, Laukukero on erittäin tuulinen paikka. Pelkästään tuulen takia tuo Taivaskeronsatulan ylittäminen edellyttäisi aina ainakin jonkinlaista tiedustelua.
Tässä yhteydessä on ehkä syytä talvivaellusta tuntemattomille tarkentaa vähän käsitteitä "kesäreitti" ja "talvireitti". Näillä reiteillä ei ole hiihtäen etenevälle talvivaeltajalle oikeastaan mitään muuta merkitystä kuin se, että niissä on säännöllisin välein reittimerkkejä. Jos joku ei niitä ole suht vastikään kulkenut, mitään apua etenemiseen niistä ei ole.
Reitit eivät talvella poikkea ympäröivästä maastosta mitenkään. On siis ihan sama, eteneekö avotunturissa kesäreittiä vai talvireittiä, vai valitseeko jonkin oman (mahdollisesti turvallisemman) reitin. Sijaintinsa reittimerkeistä voi toki jollain tavalla tarkistaa. Tilanne on toinen sitten, kun on huollettu reitti eli kun Raattaman, Hetan ym. latupoolit tekevät talvireitille ladun, mutta silloinkin talvireitti voi mennä täysin umpeen tuiskussa eikä siitä ole silloinkaan mitään hyötyä. Hiihtäjällä ei siis ole mitään erityistä syytä nimenomaan hakeutua talvi- tai kesäreitille muuten kuin ehkä siksi, että se voi hieman helpottaa suunnistamista tai haluaa maastossa valita uran, jossa ei ole mitään yllättäviä ojia tai jyrkänteitä.
ipr kirjoitti: ↑Su Tammi 14, 2024 2:59 am
No, pointtina tässä se, että tuuli itsessään, joka aiheutti akuuteimmat ongelmat viemällä sukset ja sauvat sekä pöllyttämällä lunta, ei ollut mitenkään harvinainen, vaan jopa joka toisena päivänä alueella esiintyy talvella vastaavaa tuulta kuin vaelluksen aikaan. Toki tässä oli nyt myös tuulen suunta vaikea, ja pakkanen lisäharmina. [...]
Vähän vielä omaa pohdintaa siitä, miksi ei ole käännytty takaisin viimeistään Taivaskeron ja Lehmäkeron välisestä satulasta, josta oletettavasti on harhauduttu kohti Pyhäkurua. Tässä kohtaa on tultu pitkä ja raskas nousu jäätävään sivuvastaiseen tuuleen. Keli lienee kuitenkin ollut samalla lailla viattoman näköinen kuin edellisenä päivänä, selkeä sää, matalaa lumituiskua ja pirun jäätävä tuuli kyllä, mutta keliä ei ole tunnistettu mitenkään mahdottomaksi etenemiseen. Kun on jo päästy tuohon satulaan asti, on voitu ajatella, että suurin osa matkasta on jo takana ja kun vielä vähän rutistetaan niin koko loppumatka on alamäkeä. Tässä on myös maastonmuotojen ja tuulen kanavoitumisen takia saatu tuuli hetkeksi selän taakse, joten olisi ollut korkea kynnys kaiken vaivan jälkeen lähteä enää vetäytymään esimerkiksi kohti Paratiisikurua, mikä olisi tarkoittanut paljon pidempää loppumatkaa ja turhaan tehtyä nousua satulaan. [...]
Suksien menettäminen tuuleen edellyttänee sitä, että sukset on otettu jalasta pois, ja varmaan pitkän nousun jälkeen jonkinlainen pienen tauon pitäminen on ollutkin loogista, kun on päästy edes vähän Taivaskeron suojaan ja lisäksi saatu hetkeksi tuuli selän taakse.
Ei tuulta ole missään vaiheessa saatu selän taakse. Se edellyttäisi kulkua koillisen suuntaan. Ei ole mitään todisteita, että siihen suuntaan olisi kuljettu ainakaan merkittävää matkaa eikä siellä olisi odottanut muuta kuin Lehmikeron jyrkkä itärinne (joka on ahkioille laskukelvoton) tai Pyhäkuru (samoin).
Taivaskeron ja Lehmäkeron välisestä satulasta olisi itse asiassa tunturisuksilla nopeampi laskea esittämääni pelastautumisreittiä alas Paratiisikurun suuntaan, siis verrattuna kesäreittiin, jossa pitää laskea Vatikurun jyrkkä rinne. Toisekseen, jos jo on nähty vaiva nousta tunturissa ylös, ei ole juuri merkitystä, mitä kautta laskee alas. Enemmän se mäki velkojaan maksaa silloin, kun se on niin loiva, että siinä voi vain antaa rinteen viedä ilman vaaraa vauhdin liiallisesta kasvusta. Sellainen sopivan loiva n. 10 asteen avotunturirinne on kaikkein nopein edettävä ahkion kanssa, koska siinä ei tarvitse mutkitella eikä jarrutella. Liian jyrkässä rinteessä joutuu jarruttelemaan ja mutkittelemaan enemmän. Toki laskutaidoillakin on merkitystä.
En osaa sanoa, mikä on ollut syynä jatkaa eteenpäin Lehmikeron nousun jälkeen tuossa tuulessa. Mutta pysyn kannassani, että kokenut talvivaeltaja olisi mielestäni osannut ja voinut vielä kyllä tuosta tehdä ketunlenkin ja mennä järkevämmästä kohdasta alas, Paratiisikurun suuntaan, alemmas tunturiin, jos jostain syystä olisi tuohon Taivaskeron ja Pyhäkeron väliseen helvettiin kurkistanut. Se, että näin ei kuitenkaan tehty, kertoo ehkä siitä, ettei riskiä tunnistettu eikä ehkä osattu tai voitu tarkistaa sijaintia.
Tunturisuksia ja BC-siteitä käyttäneenä olen samaa mieltä siitä, että sukset on otettu pois, ei niitä muuten menetä. Mutta sellaiseen lepotaukoon, jossa suksetkin otetaan pois tuossa tuulessa en usko. Pidän epätodennäköisenä skenaariota, jossa odetaan, että huh, tässäpä nyt on vähän tyvenempi kohta, pidetäänpä pieni tauko - ja sitten yhtäkkiä tuuli yltyykin sellaiseksi puuskaksi, että sukset vie tuuli. Onhan se mahdollista, mutta en usko, että satulasta tuuli veisi suksia kovin helposti. Rinne on eri asia. Pidän todennäköisempänä, että suksien pois ottaminen johtui siitä, ettei eteneminen enää onnistunut ilman suksia eli on jo ajauduttu sellaiseen paikkaan (esim. Pyhäkurun rinteeseen), josta ei enää päästäkään ylös suksilla. RInteessä sukset voisikin tuuli viedä paljon helpommin.
Olen kerran kiivennyt UKK:ssa Sokostille niin, että jouduin jättämään sukset alemmas, koska en uskaltanut enää suksien kanssa laskea kivistä tunturia eli menin loppumatkan jalan. Se oli kuumottava homma, koska pelkäsin, että tuuli vie sukset. Jätin ne tiukkaan nippuun sauvojen kanssa sellaiseen kohtaan, että vaikka ne olisivat lähteneet liikkeelle, ne olisivat pudonneet ensin johonkin kuoppaan. Tungin ne tiukasti lumeen todella syvälle. Suksien menettäminen vaelluksella on ihan totaalinen katastrofi. Ei hiihtovaeltaja ota niitä pois tunturissa edes tauolla, jollei ole riittävän tasaisessa paikassa.