rumilus kirjoitti: Ma Tammi 29, 2024 9:27 am
Jos äänestysaktiivisuus pysyisi ennallaan. Kysymys on, moniko Halla-ahon ja Rehnin kannattaja ei näe syytä käydä äänestämässä tai oikeasti kokee vaikeaksi päättää kumpi vaihtoehdoista on vähemmän huono.
Ei äänestysaktiivisuus tule millään pysymään ennallaan, ihan yksinkertaisesti jo siitä syystä, että varsinkin persuista niin moni kokee ajatuksen sekä Stubbin että Haaviston äänestämisestä varsin vastenmieliseksi, ja varmasti tosiaan myös monelle wanhan liiton kepulaiselle on hankala paikka lähteä valitsemaan kahden kaupunkilaisliberaalin väliltä. Itse toki tunnustaudun ensimmäisellä kierroksella Halla-ahoa protestiksi äänestäneeksi, jonka ääni saattaa toisella kierroksella mennä Haavistolle, koska ajatus vannoutuneesta EU-federalistista Suomen presidenttinä ei varsinaisesti kiihota.
Haaviston suosio vihervasemmiston keskuudessa yli puoluerajojen on oikeastaan aika hämmentävä ilmiö. Mies on vähintään hopealusikka perseessä syntynyt porvariperheen penikka, joka ei ole ikinä tainnut esittää yhtäkään talouspoliittisesti leimallisen vasemmistolaista mielipidettä, ja on jopa ihan itse sanonut, ettei ole tippaakaan punainen. Terroristien rahtaaminen Suomeen vasiten (iso miinus minun papereissani) ja homostelu (ihan sama minulle, mitä nyt Antonio ei todellakaan olisi kovin edustava presidenttipuoliso) tietenkin ovat kovia meriittejä nuorien vasemmistolaisten papereissa, mutta luulisi, että heidän suosioon päästäkseen pitäisi olla myös, no, vasemmistolainen.