Lasten tukistamisista sakkoja
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
Mäkin kannatan holding terapiaa!
Ollaan töissä jouduttu käyttämään holdingia yleensä 18-60v miehiin, jotka ovat alkaneet riehua tms. valitettavasti usein ei ole ollut mattoja tai pipoja käytettävissä vaan on jouduttu ihan painumaan iholle ja väistelemään sylkemistä (joka muuten sisältää varmasti pahempia pöpöjä kuin tarhaikäisen lapsen räkä), ellei pään hallintatekniikat ole tulleet tilanteessa kyseeseen.
Erityisen hyvin ovat toimineet erilaiset mahdollisimman yksinkertaiset lukkotekniikat, koska hallittu kipu tuntuu olevan paras hillitsijä.
Usein asiakas tästä läheisyyden täyttämästä tuokiosta rauhoittuu, kukkahattutädin mukaan kai siksi että tuntee olevansa "herran huomassa" eikä ulkomaailmakaan enää niin pelota. Omasta mielestäni kyseessä on vain täydellinen alistuminen, koska kyky vastarintaan on olematon, sitä en tiedä miksi lapsilla olisi kyse jostain muusta kuin alistamisesta? Erinomainen apuväline holdingissa on myös käsiraudat tai lepositeet.
Lyöminen ei ole suositeltavaa, tukistaminen voi tulla jossain tilanteessa kyseeseen, mutta yleensä on parempikin vaihtoehto.
Tietenkään kaikissa tilanteissa holding-terapia ei varmaan voi tulla kysymykseen, yleensähän se onnistuu vain kun sitä yrittävällä taholla on fyysinen tai tekninen (ml.taktinen) ylivoima, oli vastustavana tahona sitten lapsi tai aikuinen.
Joka tapauksessa, mielestäni kyseessä on fyysinen ja henkinen ALISTAMINEN, sanokoon terapeutit mitä tahansa, eikä sinällään eroa olennaisesti muista tavoista alistaa muuten kuin kivun määrän osalta.
Niin ollen, itse olen sitä mieltä, että lapsi täytyy alistaa, jotta kasvaminen tapahtuisi normaalisti.
Tälläinen nokkimisjärjestyshän taitaa olla lähes kaikilla nisäkkäillä.
Ollaan töissä jouduttu käyttämään holdingia yleensä 18-60v miehiin, jotka ovat alkaneet riehua tms. valitettavasti usein ei ole ollut mattoja tai pipoja käytettävissä vaan on jouduttu ihan painumaan iholle ja väistelemään sylkemistä (joka muuten sisältää varmasti pahempia pöpöjä kuin tarhaikäisen lapsen räkä), ellei pään hallintatekniikat ole tulleet tilanteessa kyseeseen.
Erityisen hyvin ovat toimineet erilaiset mahdollisimman yksinkertaiset lukkotekniikat, koska hallittu kipu tuntuu olevan paras hillitsijä.
Usein asiakas tästä läheisyyden täyttämästä tuokiosta rauhoittuu, kukkahattutädin mukaan kai siksi että tuntee olevansa "herran huomassa" eikä ulkomaailmakaan enää niin pelota. Omasta mielestäni kyseessä on vain täydellinen alistuminen, koska kyky vastarintaan on olematon, sitä en tiedä miksi lapsilla olisi kyse jostain muusta kuin alistamisesta? Erinomainen apuväline holdingissa on myös käsiraudat tai lepositeet.
Lyöminen ei ole suositeltavaa, tukistaminen voi tulla jossain tilanteessa kyseeseen, mutta yleensä on parempikin vaihtoehto.
Tietenkään kaikissa tilanteissa holding-terapia ei varmaan voi tulla kysymykseen, yleensähän se onnistuu vain kun sitä yrittävällä taholla on fyysinen tai tekninen (ml.taktinen) ylivoima, oli vastustavana tahona sitten lapsi tai aikuinen.
Joka tapauksessa, mielestäni kyseessä on fyysinen ja henkinen ALISTAMINEN, sanokoon terapeutit mitä tahansa, eikä sinällään eroa olennaisesti muista tavoista alistaa muuten kuin kivun määrän osalta.
Niin ollen, itse olen sitä mieltä, että lapsi täytyy alistaa, jotta kasvaminen tapahtuisi normaalisti.
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Kuulostaa ihan koirankoulutukseltaalbaanisissi kirjoitti:mitä paskaa.... aiheesta saa ja pitää ja antaa selkään. sitä en hyväksy että millää nyrkillä tms aletaan piekseen mut tukkaan kii van. tutulla on ns ongelmalapsi= vitusti sisua ni sitä oli tarhas kuvattu ku sillä palo hihat ja miten ne tarhatätis senkas siä sitte asian selvitti ni niiden "humaanimmat" keinot teki melkeen pahaa :S väksiisn rullattiin mukula jonku maton tms sisään ettei pääse liikkuun ja yks ämmä hajareisin pitään sitä paikallaan väkisin sen aikaa että rauhottuuno mukulahan sekos kahta kauheemmin ja alko sylkeen mammaa päin näköö ku ei muuta voinu ni laitettiin pipo päähän ettei pysty, puolisen tuntia huusi ja poras ku ei luovuttanu millää. tää oli siis joku lasten suojeluvalvojien hyväksymä tapa, aivan sairasta mun mielestä äärettömän nöyryyttävää ja mun mielestä paljo enemmän traumatisoivaa ku se että joku ottaa tukkaan kii ja tirautat pienen itkun ja saat tikkarin ku lupaat olla kiltisti ja pääset jatkaan leikkejäs samantien. 45-60min kesti tuo toinen "rääkkäys" ja mukula on kuulemma muuttunu hiljasemmaks ja vähä syrjäänvetäytyväks, voin kysästä jos saan sen videon laittaa tänne ni voitte tehä ite omat johtopäätöksenne.
Samanlaista kuin opettaisi pentukoiraa "Nukkumaan" käskylle ja seurauksetkin on ilmeisen samat... Jos homman osaa ja tekee sen oikein, niin lopussa kiitos seisoo, mutta jos mokaa sen homman, niin tekee vaan itselleen hallaa ja koira lähtee entistäkin enemmän lapasesta.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
Mike Manner kirjoitti:Kuulostaa ihan koirankoulutukselta![]()
Samanlaista kuin opettaisi pentukoiraa "Nukkumaan" käskylle ja seurauksetkin on ilmeisen samat... Jos homman osaa ja tekee sen oikein, niin lopussa kiitos seisoo, mutta jos mokaa sen homman, niin tekee vaan itselleen hallaa ja koira lähtee entistäkin enemmän lapasesta.
Mä mietin aivan samaa, mut koska olen saanut niin paljo paskaa niskaan siitä, että jatkuvasti rinnastan koiran "koulutuksen" ja lapsen "kasvatuksen", en itse uskaltanu tota vertausta heittää taas ilmoille!
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
SamoinMotiivitOn kirjoitti:koska olen saanut niin paljo paskaa niskaan siitä, että jatkuvasti rinnastan koiran "koulutuksen" ja lapsen "kasvatuksen", en itse uskaltanu tota vertausta heittää taas ilmoille!
Se on aika jäätävä hetki aina kun joku aiti-ihminen kysyy kylmän rauhallisella äänellä, että "-Siis rinnastatko sinä minun lapseni koiraan?" sen jälkeen, kun on tullut heitettyä jotain koirankouluttamisesta ja lastenkasvatuksesta samassa lauseessa...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
iiks, kun äitinä ja koiranomistajana teen sitä jatkuvaan itekin.. hyihyiminua.Mike Manner kirjoitti:SamoinMotiivitOn kirjoitti:koska olen saanut niin paljo paskaa niskaan siitä, että jatkuvasti rinnastan koiran "koulutuksen" ja lapsen "kasvatuksen", en itse uskaltanu tota vertausta heittää taas ilmoille!![]()
Se on aika jäätävä hetki aina kun joku aiti-ihminen kysyy kylmän rauhallisella äänellä, että "-Siis rinnastatko sinä minun lapseni koiraan?" sen jälkeen, kun on tullut heitettyä jotain koirankouluttamisesta ja lastenkasvatuksesta samassa lauseessa...
En tiedä kenelle tämä oli tarkoitettu mutta jos oli minulle tarkoitettu niin en todellakaan tuollaisessa tapauksessa alkaisi lasta lyömään. Holdingia käyttäisin mutta en ihan noin rajusti mitä albaanisissin kuvauksessa.ketsku kirjoitti: voit olla ihan varma, että kahden sekuntin tukistus ei auta yhtään sen paremmin. Otapa asioista selvää ennenkuin alat kärttyilemään.
En tiedä enää mitä sanoa..iltalehti 17.9.2008 23:58 kirjoitti: LÄÄKÄRI PAHOINPITELI LAPSIPOTILAAN
- Se oli todella suuri järkytys, äiti huokaa.
Äiti ei voinut kuin ihmetellä, kun tuttu terveyskeskuslääkäri menetti yhtäkkiä kesken tarkastuskäynnin malttinsa ja kävi kiinni hänen 4-vuotiaaseen poikaansa, joka odotti vuoroaan.
- Poikani, joka on hyvin vilkas, meni avaamaan lääkärin työpöydän laatikkoa, kun reseptiä toiselle pojalleni kirjoittamassa ollut lääkäri kääntyi tuolillaan ja otti poikaa tukasta kiinni ja ravisteli. Tukkapöllyiksi sitä voisi nimittää, äiti toteaa.
- Pyysin lääkäriä kertomaan hoitajalle, mitä äsken tapahtui. Hän sanoi, että otin poikaa tukasta kiinni ja pyöräyttelin. Lääkäri pyysi anteeksi, jolloin halusin selvittää asian keskustelemalla. Mutta kun lääkärin käytös muuttui ylimieliseksi, päätin viedä asian eteenpäin, hän perustelee motiivejaan.
4-vuotias reagoi lääkärin väkivaltaiseen käytökseen jähmettymällä.
- Itku tuli vasta autossa. Fyysisiä vammoja ei aiheutunut, mutta lääkäripelko jäi. Nyt hän kysyy aina tarkkaan, mihin ollaan menossa, äiti kuvailee.
Lääkäri kiistää
Kouvolan käräjäoikeus tuomitsi tiistaina erittäin kokeneen naispuolisen terveyskeskuslääkärin lievästä pahoinpitelystä 126 euron sakkorangaistukseen. Tapaus sattui toukokuussa.
Lääkäri kiistää tiukasti syyllistyneensä rikokseen.
Levottomasta tilanteesta huolimatta oikeus katsoo lääkärin toimineen harkitsemattomasti.
Äiti on päätöksen tyytyväinen.
- Lääkärin pitää tuntea vastuunsa, äiti painottaa.
Tuomittu lääkäri ei halunnut kommentoida asiaa Iltalehdelle millään tavalla.
Albaanisissille oli tarkoitettuClyde kirjoitti:En tiedä kenelle tämä oli tarkoitettu mutta jos oli minulle tarkoitettu niin en todellakaan tuollaisessa tapauksessa alkaisi lasta lyömään. Holdingia käyttäisin mutta en ihan noin rajusti mitä albaanisissin kuvauksessa.ketsku kirjoitti: voit olla ihan varma, että kahden sekuntin tukistus ei auta yhtään sen paremmin. Otapa asioista selvää ennenkuin alat kärttyilemään.
Aikuiseen käytettävää holdingia (onko sellaista?Ehkä autistisille, kehitysvammaisille tms vai mitä meinaat?) ei voi verrata lapsen vastaavaan. Lapsen holdingissa ei missään nimessä ole kyse alistamisesta. Kyse on siitä, että silmittömän raivarin kourissa lapsi saattaa satuttaa itseään tai muita joten tiukka ote estää tämän. Tiukka ote myös rauhoittaa lasta vaikka aluksi ote saattaa hetkellisesti lisätäkin raivoa. Ote kuitenkin kertoo siitä, että lapsesta välitetään ja siitä, että lapsi voi turvallisesti raivota raivonsa, sen jälkeen sitten saa levätä aikuisen sylissä. En oikein ymmärrä miksi vertasit aikuisia ja lapsia?MotiivitOn kirjoitti:Mäkin kannatan holding terapiaa!
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
ketsku kirjoitti:Aikuiseen käytettävää holdingia (onko sellaista?Ehkä autistisille, kehitysvammaisille tms vai mitä meinaat?) ei voi verrata lapsen vastaavaan. Lapsen holdingissa ei missään nimessä ole kyse alistamisesta. Kyse on siitä, että silmittömän raivarin kourissa lapsi saattaa satuttaa itseään tai muita joten tiukka ote estää tämän. Tiukka ote myös rauhoittaa lasta vaikka aluksi ote saattaa hetkellisesti lisätäkin raivoa. Ote kuitenkin kertoo siitä, että lapsesta välitetään ja siitä, että lapsi voi turvallisesti raivota raivonsa, sen jälkeen sitten saa levätä aikuisen sylissä. En oikein ymmärrä miksi vertasit aikuisia ja lapsia?MotiivitOn kirjoitti:Mäkin kannatan holding terapiaa!
Kyllä tarkoitin kaikkia ihmisiä, ikään, kokoon tai mielen järkkymisen syyhyn tarkemmin puuttumatta. Mielialahäiriöt, huumausaineet, delirium-kohtaukset, autistisuus ym.ym. raivokohtauksia aiheuttavat poikkeamat.
Aikuisenkaan kohdalla kyse EI VIRALLISESTI OLE ALISTAMISESTA.
Kyse on siitä, että silmittömän raivarin kourissa aikuinen saattaa satuttaa itseään tai lähimmäisiään ja tiukka ote estää tämän. (Aikuinen lopettaa vastaanlaittamisen yleensä nopeammin, jos hallintaotteeseen lisätään kipu, mutta se ei ole yleensä välttämätöntä, riittää että kiinni pidettävän voimat uupuu siinä määrin, että hän kokee vastarinnan turhaksi=ALISTUU.)
Minun putkiaivosen suoraviivainen kyky käsittää asioita ei tee eroa näiden asioiden välillä, siis aikuisesta kiinnipitämisen tai lapsesta kiinnipitämisen.
Se että hoitotädille uskotellaan lapsen tykkäävän siitä kun hänet rullataan maton sisään, on minusta melko hupaisaa ja itse koen, että tähän uskominen on melko naivia ja vaatii varmasti vaaleanpunaista ja pumpulinpehmeää maailmankuvaa, vähintään kovaa uskoa.
Koska itse olen menettänyt molemmat, väitän ettei lapsen ja aikuisen tuntemukset eroa ollenkaan niin paljon "holding" tilanteessa.
Otetaan vielä tähän vertaus koira / susilaumasta, jossain määrin myös kädellisten lahkoon kuuluvilla on samankaltainen laumajako.
Laumassa on yleensä johtajapari ns. alfanaaras ja alfauros. Lauman sisällä saattaa olla hyvinkin hienostunut tehtäväjako, on ns. "babysittereitä", "vartijoita", "metsästäjiä" ym. Aina välillä kuitenkin ajaudutaan riitatilanteisiin, joko alfaparin ja "alamaisten" välillä tai pelkästään "alamaisten" kesken. Nämä ristiriidat voivat eskaloitua silkaksi väkivallaksi, jolloin alfaparin toisen osapuolen tulee laumanjohtajana puuttua tilanteeseen ja fyysisellä voimalla ALISTAA agressiivinen lauman jäsen. Useimmiten tämä tapahtuu suuremman koon turvin jalkoihin "jyräämällä" ja omalla keholla maahan painamalla (holding). Jos tämä ei riitä tai uhka tulee lauman ulkopuolelta, käytetään kovempia otteita. Näin osoitetaan jokaiselle laumanjäsenelle oma paikkansa.
Koiraeläin kokee suurta stressiä tilanteessa, jossa eläimellä ei ole tiedossaan lauman oikea nokkimisjärjestys. Tämänkaltainen stressitila saattaa esimerkiksi johtaa lapsiperheissä koiran arvaamattomaan agressiiviseen käytökseen muita perheenjäseniä kohtaan.
Enkä nyt yritäkään vetää suoraan yhtäkuin merkkejä koiran ja ihmisen välille, mutta samankaltaisia mekanismeja on meilläkin olemassa siltä ajalta kun elimme villeinä luonnossa. Lapsesta tämä on helpommin nähtävissä kuin aikuisesta.
Jostain syystä ihminenkin tuntuu myös elävän onnellisempana ja rauhallisempana kun hänelle on tehty selväksi nokkimisjärjestys ja annettu ymmärtää, mikä hänen paikkansa laumassa on.
Tapahtuu tämä sitten millä keinoin hyvänsä, uskonnolla, vanhempien kurilla, laein ja asetuksin tai virkamiesten voimakeinoilla, ihmisen on mielestäni jossain vaiheessa välttämätöntä kokea, että on olemassa jokin häntä vahvempi, joka hänestä huolehtii.
Eli hänen on silloin ALISTUTTAVA tälle vahvemmalle taholle tunteakseen olonsa turvatuksi ja onnelliseksi.
En vaan ymmärrä miksi ALISTUMINEN on nykään sellainen kirosana, välttämätön asia yhteiskunnassa elämiseksi.
Joten kaikille hyvää syksyä, ALISTAKAA lähimmäistänne!
Ps. Alistaminen ja sortaminen ovat aivan eri asioita, älkää sortako ketään!
Holding voi olla hyvä jossain tapauksissa, mutta ei automaattisesti sovi kaikille "autistisille" jne. Riippuu yksilöstä. Omalle asperger-pojalleni se ei sopinut ollenkaan. Kokeilimme kun hän pienenä sai raivarin ja se sai hänet pitkäksi aikaa aivan sekaisin ja itsetunnon täysin nollaan! Koskaan emme enää sitä kokeilleet vaan olemme pitäneet hänelle selvät rajat koko ajan ja kertoneet asiat hyvissä ajoin etukäteen (jos mahdollista). Nyt hän on jo murkkuikäinen eikä moisia raivareita enää tule vaan hän on pidetty poika kaveripiirissäkin.
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
^Varmasti ihan totta. Kaikki ei sovi kaikille, ja pitää osata lukea tilannetta, että myös hlö:ä tilanteen pulkkaan saamiseksi. Yleistäminen noissakin on melkein pahinta, mitä voi tehdä. Tosin liika luovuuskin kostautuu...