Miksi kysymys kuului niin? Siis minulle jää täysin auki, että mitä sinä yrität tällä kysymyksellä painottaa tai perustella.
Kukaan ei ole ollut nähdäkseni, koko keskustelun luettuani, "hakemassa helpottavaa ulkopuolista tekijää". Nähdäkseni tässä tapahtuu niin, että 1) joku on lynkattava tai 2) joku on oltava se, johon moraalinen kiihko kohdistetaan, tai 3) jotakuta vasten ihmiset tulevat tähän keskusteluun peilaamaan itseään hyvänä, viisaana ja vastuullisena ihmisenä.
Kierros on lähtenyt ensin siitä, että peilattiin itseä 1) pojan väitettyihin, mahdollisiin tai potentiaalisiin kiusaajiin. Sitten 2) peilattiin itseä niihin typeriin vanhempiin, jotka sanovat heti, että "ei meidän kullanmuru", jos joku väittää heidän lastaan kiusaajiksi. Sitten 3) peilattiin itseä niihin typeriin opettajiin ja heidän silmänlumeeksi ja vastuun pakenemiseksi pystytettyihin tekohymyhankkeisiinsa. Ja todettiin, että 4) ei kun se on joku tyyppi yliopistolta, joka on lyönyt rahoiksi jonkun muun tutkimuksen pohjalta. Siinä välissä todettiin, että 5) kyllä tää lapsi oli syntynyt pahaksi, psykopaatti, valehtelija, narsisti, varmaan kiduttanut eläimiäkin, eikä edes järkyttynyt yhtään kun jaffat lensi kaverilta.
Tässä on unohdettu lynkata 6) ampujan vanhemmat, koska heistä ei ole kukaan sanonut mitään. Mutta nyt, kun on todettu, että kiusaamisella ei välttämättä ollut mitään tekemistä asiassa, opettajat olivat sankareita ja tekijän itsensä syyttämisestä ei saa enää mitään irti, niin 7) tämä sukulainen näyttää jäävän ainoana jäljelle. Mutta kun asiat, joiden perusteella täällä ketään syytetään, ovat a) parhaimmillaan oman subjektiivisen kokemuksen projisoimista tapahtumiin, b) keskimäärin yleisiä luuloja ja c) puolet aikaa ihan mielikuvituksen lentoa, joita vähän häiritsee d) poliisien lausunnot mediassa, niin tässä ehditään saada kasaan vielä oikea tuhannen ja yhden yön hirviösukulainen.
Koko ajan ollaan siinä, että sukulaisen syyllisyydestä mihinkään laiminlyöntiin ei ole mitään näyttöä eikä mitään todisteita. Kaikki on ollut pelkkää tarinoiden kertomista. Ja jos sitä näyttöä myöhemmin tulee, niin se ei tarkoita, että ne aikaisemmin kerrotut tarinat sillä yllättäen muuttuisivat tietoon perustuviksi. Väitän, yhtä suurella auktoriteetilla ja yhtä hyvillä perusteilla, että asetta säilytettiin alligaattoreita kuhisevan vallihaudan ympäröimässä linnoitetussa bunkkerissa. Tämä poika ei vaan sattumalta pelännyt alligaattoreita ja oli tottunut bunkkereihin soluttautuja. Mutta jos poika vaikkapa inhosi siivoamista yli kaiken, niin siivouskomerossa ase olisi ollut täysin turvassa.
Ne, ketkä tarinoiden kertomisen pohjalta syyttävät sukulaista, ovat "helpottavaa tekijää" hakemassa. Ne, joihin tämä sukulaisen lanaaminen seuraavaksi ei oikein uppoa, eivät ole hakemassa "helpottavaa tekijää", eikä heillä ole ollut sille mitään tarvetta. Eikä heillä ole mitään velvollisuutta esittää mitään vaihtoehtoista "helpottavaa tekijää" jos väittävät, että sukulainen ei ollut sellainen. On ihan vain näiden lynkkaajien keksimä juttu, että joku "helpottava tekijä" oli pakko olla olemassa.
Näissä asioissa on joku normaalitaso. Jos polkupyörä on asunnon takapihalla lukittuna aitaan kiinni, mutta joku tulee tarpeeksi isoilla pihdeillä tai rälläkällä, katkaisee lukon ja varastaa pyörän, niin siinä ei ollut mitään "helpottavaa tekijää". Pyörän olisi voinut suojata paremmin, vaikkapa pitämällä sitä lukitussa varastossa, tai palkkaamalla sitä varten ympärivuorokautisen vartioinnin. Mutta se, että näin ei tehty, ei ole mikään "helpottava tekijä", joka olisi mahdollista lukea jotenkin omistajan syyksi.
Huolestuttava piirre tässä sukulaisen syyllistämisessä, ennen kuin mitään varmaa tietoa mistään laiminlyönnistä on tullut kenenkään tietoon, on se, että se pohjimmiltaan ilmentää sitä, että hylätään koko ajatus laista ja sen noudattamisesta. Sen sijaan moraalin perustaksi jää, että tässä ampumisessa on tapahtunut subjektiivista pahaa, joka pitää kostaa jollekin täysimääräisenä. Kuten jo edellä sanoin, se muistuttaa kovasti itse ampujan oletettua, ehdotettua, luultua tai väitettyä logiikkaa teon takana.