No lapsiahan silloin vielä ollaankinBombay kirjoitti:Kiusaajan naaman leipominen yläasteen jälkeen oli yksi elämäni herkullisimpia hetkiä, lapsellista toki.
Ihan oikein kiusaajalle, että sai takaisinpäin
Hyvät tyypit jää usein jyrän alle. Sen verran on kylmä maailma. Varmasti tulee kyyniseksi, kun pitempään tulee kuraa niskaan, en epäile yhtään, ja se on ihan luonnollistakin. Vanhempien olisi hyvä mielestäni kuitenkin pitää sekin mielessä, että kun korostetaan, että ei saa kiusata, niin on kuitenkin parempi puolustautua jossain vaiheessa, ettei kiusaajat pääse liian helpolla. Kun kohtaa vastarintaa, niin kiusaajien itseluottamus alkaa murenemaan ja siirtyvät seuraaviin uhreihin. Kunpa kaikki pystyisivät kiusaajien ylivoiman edessä pistämään kampoihin...Pinkkis kirjoitti:
Itse en koskaan käyttänyt väkivaltaa enkä kiusannut ketään, tulin toimeen kaikkien kanssa jotka halus olla mun kavereita. Mutta näin vanhemmalla iällä olen ruennut vihaamaan ihmisiä ja niiden kyynisyyttä. Enkä todellakaan arvosta ketään joka on kiusannut tai että jos jonkun lapset kiusaa. Ja jos tytärtäni kiusataan niin olen 100 varma siitä että se asia ei jää siihen. Ja sama jos tyttäreni kiusaa muita pidän huolen että rangaistuksen saa.
Hienoa, että se uskalletaan myöntää - kiusaamista läheltä nähnyt, kiusaamisen kohteena oleva tai muuten vain tapaukseen todella hyvin perehtynyt ihminen uskaltaa sanoa nuo sanat. Jonkinlainen empatia on nimenomaan juuri se oikea tapa ilmaista se tunne. Hyväksyähän ei tarvitse, eikä kai pidäkään, mutta minusta on todella hyvä, että uskaltaa sanoa ääneen tuollaisen asian. Kunpa vain useampikin pystyisi siihen, kun tuntuu että nämä jotka eivät voi nähdä kiusatun kantaa millään kulkevat side silmillä, leikkien vaaleanpunaisilla arskoilla ja eivät yksinkertaisesti vaivaudu perehtymään muuhun kuin siihen, kuka pitää isointa mekkalaa aiheesta - negatiivisesti, tietenkin.loneliness kirjoitti:Kouluampumisten myötä kiusaamisesta on taas puhuttu. Holmberg-Kalenius sanoo, että häntäkin jännittää oman lapsen siirtyminen ylemmille luokille, kun tietää, miten monet oppilaat voivat huonosti.
"Mutta – ja tämä on vaikea asia – mulla on jonkinlainen empatia näitä ampujia kohtaan", hän sanoo varovasti. "En hyväksy, että he tekevät noin. Mutta pystyn ymmärtämään jollain tasolla ne tunteet; sen vihan, mitä seuraa siitä, että tulee toistuvasti ja pitkän ajan sisällä nöyryytetyksi."
Poliitikot suuressa viisaudessaan ovat varmaankin todenneet, että menee itseltä ja puolueelta kasvot, jos lupaillaan ennen vaaleja ehkäistä koulukiusaamista ja vaalien jälkeen tulokset eivät ole vakuuttavia. Kiusaamisesta tulisi lisää puhetta ja tarinoita kiusattujen pään hajoamisista tulisi esiin jatkuvalla syötöllä. Se on helpompi lakaista maton alle ja hyssytellä.VoDKa kirjoitti: Mielenkiintoista muuten tosiaan, etteivät ehdokkaat ole ottaneet aiheekseen lopettaa tuota kiusaamista. Kuvittelisi, että siinä olisi semmoinen aihe joka saisi monet äänestämään. Vai onko pelko sitten taas siinä, ettei kiusattuja uskalleta enää puolustaa, vaan annetaan yhteiskunnan kasvattaa sitten näitä tulevia murhaajia omalla tavallaan? Onhan se mukavaa, että oma napa on niin kamalan jännittävä asia, mutta entäs se kaverin napa sitten? Sitä et näekään joka päivä.
Kuinka lapsilta voidaan vaatia erityistä huomaavaisuutta ja empatiaa kanssaihmisiä kohtaan (viitaten viimeaikaiseen keskusteluun), jos aikusetkin ovat näin uskomattoman typeriä?WhoIam kirjoitti:...kirjoittivat äidinkielessä aineita joissa haukkuivat minua edellämainituilla nimillä sekä rumaksi. (Opettaja luki aineet ääneen)
loneliness kirjoitti:WhoIAm vaikutat asialliselta tyypiltä ja kirjoituksien perusteella huomattavasti kypsemmältä kuin monet ikäisesi. Koita vain kerätä itseluottamusta ja rohkaista itsesi. Yritä löytää mukavia kavereita, joiden kanssa voit pyöriä siellä koulussa. Tämä on yksi typerimpiä asioita kiusaamisessa...mukavia ja asiallisia tyyppejä kiusataan ja pilkataan ilman syytä. Ehkä he ovat jostain kateellisia sinulle.