Saku Inomaa 19.5.2015 Tervakoski

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
poliisikoiran pentu
Olivia Benson

Re: Saku Inomaa 19.5.2015 Tervakoski

Viesti Kirjoittaja poliisikoiran pentu »

Hurjimus kirjoitti: Pe Syys 13, 2024 6:12 pm Unohtuminen täysin mahdollista, mutta kyllä tuolla pienellä kylällä on taatusti ollut Saku ja huivikin ihmisten puheissa, etsintöjen lisäksi.
Olisi hyvin luultavaa, että tieto olisi kantautunut unohtajan korviinkin.
Tietysti jos pojan koltiaisista kysymys, ei tämä ole mitenkään varmaa, etenkin jos kaljaremmistä kysymys.
Näin juuri, huivi oli todella paljon esillä myös mediassa, vuodesta toiseen. Sellainen yksityiskohta, joka aina mainittiin tapauksen yhteydessä. Mahdotonta ajatella, että joku olisi ostanut huivin (uudennnäköinen), käyttänyt sitä kesän lämmössä eikä olisi koskaan kuullutkaan Sakun katoamisesta Tervakoskella. Ja sitten se, ettei huivista löytynyt kenenkään DNA:ta, vaikka sateessa huivi on varmaan ollut, koska on painunutkin. Mutta luulisi, että huivin päällimmäiset kerrokset suojaisivat sisempiä kerroksia, koska se oli moneen kertaan taiteltuna.

Palestiinalaishuiveja on myös erilaisia. Tämä oli identtinen Sakun huivin kanssa (ilmeisesti vain uudempi).

Liikaa sattumia. Siksi uskon, että jotain tahallisuutta tähän liittyy, vaikka vaikea arvata, mikä se motiivi on ollut. Itse epäilisin ennemmin aikuista kuin lasta. Tuohon on pitänyt kuitenkin laittaa muutama euro (isompi raha lapselle) ja normaalisti lapsia pelottavat tapaukset, joissa joku on voinut kuolla. Aikuinen voi olla paatuneempi.

Muuten huivin voisi unohtaa, mutta se vaikutti kuitenkin 9 vuoden ajan etsintöihin...
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Huivin on voinut unohtaa sinne hyppyrimäkeen myös joku ulkopaikkakuntalainen, joka on ollut käymässä kaverinsa luona Janakkalassa ja joka ei ole koskaan kuullutkaan Saku Inomaasta. Ei tämä Kanta-Häme sentään mikään Tshernobyl ole, kyllä täällä käy ihmisiä ja täältä käydään muualla. :D

DNA tuli muistaakseni jo käytyä läpi: johonkin kaulahuiviin sitä päätyy lähinnä irronneen ihosolukon ja pikkuruisten sylkitahrojen muodossa. Hiuksia tai naamakarvoitusta siihen voi tietenkin myös tarttua. Ihosolukon tai pienten sylkitahrojen DNA ei taivasalla olevassa huivissa säily kovin kauan. DNA tarvitsee säilyäkseen aika optimaaliset olosuhteet, tai sitten DNA-materiaalia täytyy olla paljon, että pilkkoontuneista pätkistä saadaan laboratoriossa rakennettua se vertailukelpoinen näyte. Kaulahuivissa ei ole paljon DNA-materiaalia lähtötilanteessakaan, ja oltuaan viikkoja tai kuukausia taivasalla se vähäkin on hajonnut ja tuhoutunut niin perusteellisesti, ettei siitä saada enää parsittua kasaan vertailukelpoista näytettä.
Yxkaksvaan
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Yxkaksvaan »

Sakun "lupaamiseen" tulla kotio pitäisi tietää onko tämä ollut yleinenkin käytäntö?
Vastahan Saku oli kihlautunut ja/tai muuttanut puolison kanssa yhteen niin voisi kuvitella ettei nyt heti ihan kauhiaa riisiä olisi.
Tosin jos itse kokeekin oman vapautensa menetetyksi eikä haluakaan lopettaa suhdetta heti alkuunsa, niin silloinhan sitä voi olla valmis mihin vaan.
Itse en usko ulkopuoliseen tekijään kuin korkeintaan välillisesti.
Zessie
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Zessie »

Sitä ei mielestäni kannata ollenkaan kyseenalaistaa, etteikö Saku olisi rakastanut morsiantaan ja lähiomaisiaan niin paljon kuin mies vain voi. Hänellä oli kuitenkin muita niin voimakkaita pelkoja, että lopuksi kävi niin kuin kävi.
Ei ole missään todistettu, että hän käveli suoraan Lautamäentien metsään. Paljon todennäköisempää taisi olla, että hän vielä harhaili Tervakosken alueella ehkä jopa niillä oletettavasti nähdyillä paikoilla ja päätyi myöhemmin tavalla tai toisella kyseiseen paikkaan.
Itsekin kävin ihan aluksi tutkimassa koiran kanssa noita Omettamäen reunustan alueita ja hiekkakuoppia mutta sittemmin lähinnä hyppyrimäen alueita ja muita motarin toisella puolella olevia alueita ajatuksena, että hän suuntaisi jossain vaiheessa Ryttylän rautatieasemalle. Mutta näin on käynyt.

Saku R.I.P. Voimia omaisille!

Ja mieleen jää vain se lehtiartikkelin kuva nuoresta ja reippaasta Sakusta seisomassa uima-altaan reunalla vasta valittuna uimavalvojana elämäniloa täynnä…
matamimimmi
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja matamimimmi »

Saku R.I.P. Voimia omaisille!
Vainajat eivät vaikene
Murha ei vanhene koskaan
8) 8)
Pesukarhu
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

poliisikoiran pentu kirjoitti: Ke Syys 11, 2024 3:10 pm Olisiko hän voinut ottaa vain yliannostuksen lääkkeitä sen hetkistä tuskaansa ja sekavaa olotilaansa helpottaakseen...sitten mennyt taju. Yöllä vielä pakkasia. Ehkä koko teossa ei ollut suunnittelua eikä harkintaa.

Silloin mitään viestiäkään ei välttämättä löydy.
Jos mennään paniikkikohtaus-teorialla, niin mietin että oisko ottanut jotain siihen tarkoitettuja lääkkeitä (rauhoittavia?) ja sit niiden vaikutuksesta kuukahtanut ja yöllä jäätynyt kuoliaaksi.
Nyt mä vittu kävelen täällä rannalla yksinäni.
Zessie
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Zessie »

Ai jäätynyt kuoliaaksi, kun päivälläkin oli 19 astetta lämmintä!
ruusumaa
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Zessie kirjoitti: To Marras 14, 2024 5:45 pm Ai jäätynyt kuoliaaksi, kun päivälläkin oli 19 astetta lämmintä!
Yöllä lämpötila laski miinukselle. Jostain tilastoista sen pengoin, pitäis löytyä tästä ketjusta. Jokioisten mittausasemalla mitattu.

Lähin virallinen mittauspaikka Tervakoskelta.

Muutenkin maa oli varmasti todella kylmä talven jäljiltä, synkässä kuusikossa vielä.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Zaraw
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Zaraw »

IMG_3353.jpeg
IMG_3353.jpeg (60.12 KiB) Katsottu 6726 kertaa
Kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
viivahattu
Watson itse

Zessie kirjoitti: To Marras 14, 2024 5:45 pm Ai jäätynyt kuoliaaksi, kun päivälläkin oli 19 astetta lämmintä!
Menepä pikkupakkasilla nukkumaan yöksi paljaalle maalle ilman asianmukaisia varusteita ja tule sitten jälkikäteen tänne kertomaan, että miten meni. Itse olen muutamia öitä nukkunut ulkona toukokuussa, kun maa on vielä talven jäljiltä kylmä ja ilmankin lämpötila laskee nollaan tai sen alle, ja vaikka on ollut lämpöalustat ja makuupussit, niin helvetin kylmä siinä on silti tullut. Jos menisi ihan paljaalle maalle pelkät vaatteet päällä, niin hypotermia korjaisi aivan väistämättä.
HKV
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja HKV »

Otsikon mukaan kadonnut 19.5?
Niin kuoli ilmoituksessa kuolinpäivä 16.5??
Oli taas niin sekava selitys että pelkkä kuseminen kenkäkaappiin ei riittänyt. Täytyi vääntää paskatkin.
viivahattu
Watson itse

HKV kirjoitti: La Marras 16, 2024 5:19 pm Otsikon mukaan kadonnut 19.5?
Niin kuoli ilmoituksessa kuolinpäivä 16.5??
Poliisin ensimmäinen tiedote julkaistiin tiistaina 19.5.15. Saku kuitenkin katosi lauantaina 16.5.15, eikä selvästikään ole mitään syytä olettaa, että hän olisi elänyt edes seuraavaan päivään. Kun hänet julistettiin kuolleeksi, kuolinpäiväksi merkittiin 16.5.20, koska se on käytäntö epäselvissä katoamistapauksissa, että viisi vuotta katoamispäivästä. Otsikkoon on yksinkertaisesti päätynyt poliisin tiedotteen julkaisupäivämäärä katoamispäivämäärän asemesta, eikä sitä ole koskaan korjattu.
McCall
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja McCall »

Hämeen Sanomat 3.3.2026 / https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/9267961

Poikaansa lähes 10 vuotta Hämeen metsistä etsinyt Eeva-Helena Inomaa palasi löytöpaikalle Tervakoskelle

Vuonna 2015 kadonneen Saku Inomaan jäänteet löytyivät vasta elokuussa 2024. Viime syksynä hänen äitinsä palasi Tervakoskelle somejournalisti JP Väisäsen kanssa. Syntyi audiodokumentti ”En saa henkeä”. Siltä äidistä on tuntunut usein Sakun haudalla Ahveniston hautausmaalla.

Japanilaisen uskomuksen mukaan toive toteutuu, kun valmistaa tuhat kurjen muotoista origamia. Eeva-Helena Inomaan mökki Hattulassa on täynnä paperista taiteltuja kurkia. Niitä hän askarteli vuosina 2015–2024, kun hänen poikansa Saku oli kateissa.

Samat vuodet äiti myös etsi poikaansa vimmaisesti Hämeen metsistä yhdessä Pääkaupunkiseudun etsinnän kanssa. Yhdistys perustettiin vuosi Sakun katoamisen jälkeen.

Elokuun 17. päivänä 2024 äidin toive toteutui, kun Sakun jäänteet vihdoin löytyivät metsiköstä Tervakoskelta. Sienestäjät tekivät löydön vain kolmen kilometrin päässä bussipysäkiltä, jolla Hattulasta Helsinkiin matkannut Saku Inomaa oli jäänyt kesken matkan pois.

– Moni on ihmetellyt, että miten poliisi ei Sakua löytänyt, kun hän oli noin lähellä katoamispaikkaa, mutta poliisihan haki vain kilometrin säteeltä. Lisäksi Saku katosi lauantaina, poliisi aloitti etsinnät vasta tiistaina ja välissä oli satanut koko viikonlopun, Eeva-Helena Inomaa kertoo.

Pian Sakun löytymisen jälkeen Eeva-Helena Inomaa matkusti Tervakoskelle toisen poikansa kanssa ja käveli saman reitin, jonka hän olettaa Sakun kulkeneen viimeisellä matkallaan.

He lähtivät moottoritien Tervakosken liittymässä sijaitsevalta bussipysäkiltä länteen päin.

– Katsoin, että tuossa on Rauhalantie, sinne hän on varmaan lähtenyt. Jos hänellä on ollut paniikkikohtaus, niin ei silloin halua ihmisiä nähdä.

Rauhalantieltä lähti puolestaan synkkä kuusikon reunustama metsätie, jonne poliisin antamia koordinaatteja seuraavat äiti ja poika seuraavaksi suuntasivat.

– Sitten tuli sellainen avoimempi kohta, mistä oli helppo kulkea. Kävelimme siitä ison pellon ja kahden ojan yli melkein suoraan Sakun löytöpaikalle, Inomaa muistelee.

Hänen toinen poikansa taiteili Sakun löytöpaikalle kauniin puuristin veljensä muistoksi. Sakun pääkallo ja luut pääsivät syksyllä 2024 Inomaan sukuhautaan Hämeenlinnan Ahveniston hautausmaalle.

Viime syksynä Eeva-Helena Inomaa palasi uudelleen Tervakoskelle Sakun löytöpaikalle. Hän oli lupautunut Metsäkissa2044-hankkeessa työskentelevän somejournalistin JP Väisäsen audiodokumentin päähenkilöksi.

Kaksikko matkasi autolla Tervakoskelle etsimään Sakun viimeisen matkan päätepistettä. Dokumentti kuvaa hienosti sen, millaista hapuilua kadonneen etsintä maastossa on, vaikka tässä tapauksessa määränpää oli tiedossa.

– Vaikka minä olin käynyt siellä, siitä oli jo aikaa ja silloin kuljimme kävellen. Nyt oltiin liikkeellä autolla eikä se paikka näy tielle. Olimme reissussa pari tuntia, ja välillä satoi kuin saavista kaataen, Inomaa kertoo.

Lopulta oikea reitti löytyi. Yhden kuusen oksassa roikkui vielä pätkä poliisin nauhaa muistuttamassa tapahtuneesta.

Inomaa ja JP Väisänen hiljentyivät metsässä kuuntelemaan Lost Society -yhtyeen kappaleen Suffocation. Se kertoo ihmisen sisällä kasvavasta tunteesta, joka tuntuu lopulta siltä, ettei saa henkeä.

– Tästä kappaleesta tuli minulle tärkeä, kun se oli jotenkin niin minua ja ehkä Sakuakin. Se kuvaa sitä fiilistä, mikä minulle tulee Sakun haudalla. Aina kun käyn siellä, kuuntelen tämän biisin.

I’m suffocating
Is life worth saving when I
Use every single inch of me
To end this misery
The air is pure but I’m suffocating

Inomaa on kiittänyt tuntemaansa kappaleen sanoittanutta ja säveltänyttä Samy Elbannaa.

– Sanoin, että kiitos kun sanotit ja sävelsit mun tuskan. Kyllä siinä kyyneleet tulee silmiin, kun sitä kuuntelee.

Musiikki on antanut Inomaalle paitsi väylän suruun myös voimaa arjesta selviämiseen.

– Silloin kun Saku katosi, kuuntelin paljon muun muassa hengellistä musiikkia. Minun piti kuunnella kaikenlaista koko ajan. Metallimusiikki ei ollut minulle entuudestaan kovin tuttua, mutta Lost Society tekee sitä niin tosissaan ja tunteella, että sen ymmärtää. Musiikilla on hirveän parantava voima.

Saku julistettiin kuolleeksi vuonna 2023, vuosi ennen jäänteiden löytymistä.

– Se oli vaikea päätös, mutta kun ajattelin, ettemme ehkä koskaan saa tietää mitä Sakulle tapahtui ja löydämmekö häntä koskaan, hyväksyin sen, äiti kertoo.

Läheiset järjestivät muistotilaisuuden toukokuussa 2023, ja saman vuoden elokuussa Sakun syntymäpäivänä oli siunaustilaisuus Mikaelin kirkossa Helsingissä.

Sakun löytymisen jälkeen Inomaan elämä pysähtyi. Hän oli käyttänyt yli yhdeksän vuotta kaiken tarmonsa etsintöihin ja pysynyt ihmisten edessä vahvana. Yhtäkkiä hän oli uuden tilanteen edessä.

Sakun jäänteiden sekä passin, ajokortin ja muun metsästä löytyneen omaisuuden näkeminen teki konkreettisella tavalla selväksi, ettei rakasta poikaa enää ollut.

– Vaikka tiesin, että etsiminen on epätoivoista, ei ollut ihan sataprosenttisen varmaa, etteikö hän olisi voinut olla jossain elossa. Yhtäkkiä se toivo meni, ja se tuntui järkyttävältä.

Inomaa reagoi asiaan tekemällä konkreettisen muutoksen ulkonäössään.

– Olin jo muutama vuosi aikaisemmin päättänyt, että jos Saku löytyy, värjään hiukseni mustaksi. Sattumalta se tapahtui juuri silloin, kun olin ryhtynyt kuuntelemaan metallimusiikkia ja kävin Tuska-festivaaleillakin. Kaikki varmaan luulivat, että olin muuttumassa gootiksi, vaikka taustalla oli ihan toinen syy.
Saku Inomaa.jpg
Saku Inomaa.jpg (125.2 KiB) Katsottu 1562 kertaa
Sakun viimeiset sanat äidilleen toukokuussa 2015 Hattulasta lähtiessään olivat, että koita pärjäillä, niin hänkin tekee. Eeva-Helena Inomaa on pärjäillyt nyt jo yli kymmenen vuotta.

– Tuntuu omituiselta, että niinkö kauan tässä on todella mennyt.

Poliisi etsii kadonneita aktiivisesti yleensä parin vuoden ajan, minkä jälkeen tapaukset pannaan hyllylle.

Pääkaupungin seudun etsintä ry ei missään vaiheessa luovuttanut.

Vaikka oma poika lopulta löytyi, Inomaa on jatkanut työtään yhdistyksessä muiden kadonneiden löytämiseksi.

– Olemme kaikki vapaaehtoisia, ja monet tekevät maastoetsintöjä oman työnsä ohella. Vaikka sattuma on usein paras löytäjä, me voimme ainakin poissulkea alueita, Inomaa kertoo.

Yhdistys palkittiin viime vuoden lopulla Vapepan vuoden maakunnallisena vapaaehtoisena pelastajana.

– Yllätyksekseni minäkin sain mitallin. Poliisikin on meitä joskus kiitellyt, kun eiväthän he jouda kulkemaan metsissä samalla tavalla luita etsimässä.

Maastoetsintöjen lisäksi 78-vuotias Inomaa antaa vertaistukea kadonneiden omaisille.

– Olen käynyt Punaisen ristin henkisen avun kurssin. Jos joku haluaa jutella saman kokeneen kanssa, niin se on mahdollista.

Eeva-Helena Inomaa oli Sakun katoamisen jälkeen paljon esillä eri medioissa. Hän halusi etsinnöille huomiota, jotta poika löytyisi. Vinkkejä satelikin aina Jyväskylää ja Lappia myöten, ja monet niistä johtivat harhaan.

Sakun löytymisen jälkeen Inomaa vetäytyi omiin oloihinsa. Tarve julkisuudelle oli poistunut ja hän halusi surra rauhassa.

Kun JP Väisänen kysyi Inomaata mukaan audiodokumenttiinsa, tämä yllätti itsensäkin vastaamalla lopulta myöntävästi. Metsäkissa44-hanke tuntui hänestä mielekkäältä ja samalla tulisi mahdollisuus avata vapaaehtoisten etsijöiden tekemää työtä.

– Metsä on paljon muutakin kuin puut, marjat ja sienet. Se voi olla myös merkittävä surun ja tunteiden paikka, Inomaa pohtii.

Kun poliisi sai Sakun kuolemansyyntutkintansa päätökseen, äiti sai rauhan. Hänelle oli helpottavaa tietää, että Saku oli kohdannut loppunsa heti katoamispäivänään eikä ollut riutunut metsässä päiväkausia.

– Sitähän emme voi koskaan tietää, halusiko hän lähteä itse vai saiko hän jonkun kohtauksen. Itse uskoisin jälkimmäiseen, mutta nämä ovat tietenkin vain omia kuvitelmiani.

Kalevalassa Lemminkäisen äiti seuloi poikansa palaset Tuonelan joesta, kursi kokoon ja herätti henkiin. Oikeassa elämässä Eeva-Helena Inomaa ei voinut herättää poikaansa kuolleista.

– Kuitenkin ajattelin niin, että vaikka Saku ei tähän elämään herännytkään, hän on tuolla jossakin ja elää siellä omaa elämäänsä. Uskon, että kyllä me vielä joskus kohdataan, äiti sanoo.
Saku Inomaa_.jpg
Saku Inomaa_.jpg (246.23 KiB) Katsottu 1562 kertaa
Saku Inomaa _.jpg
Saku Inomaa _.jpg (64.08 KiB) Katsottu 1562 kertaa
Jaguaari2
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Jaguaari2 »

McCall kirjoitti: Ti Maalis 03, 2026 11:48 am
Hämeen Sanomat 3.3.2026 / https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/9267961

Poikaansa lähes 10 vuotta Hämeen metsistä etsinyt Eeva-Helena Inomaa palasi löytöpaikalle Tervakoskelle

Vuonna 2015 kadonneen Saku Inomaan jäänteet löytyivät vasta elokuussa 2024. Viime syksynä hänen äitinsä palasi Tervakoskelle somejournalisti JP Väisäsen kanssa. Syntyi audiodokumentti ”En saa henkeä”. Siltä äidistä on tuntunut usein Sakun haudalla Ahveniston hautausmaalla.

Japanilaisen uskomuksen mukaan toive toteutuu, kun valmistaa tuhat kurjen muotoista origamia. Eeva-Helena Inomaan mökki Hattulassa on täynnä paperista taiteltuja kurkia. Niitä hän askarteli vuosina 2015–2024, kun hänen poikansa Saku oli kateissa.

Samat vuodet äiti myös etsi poikaansa vimmaisesti Hämeen metsistä yhdessä Pääkaupunkiseudun etsinnän kanssa. Yhdistys perustettiin vuosi Sakun katoamisen jälkeen.

Elokuun 17. päivänä 2024 äidin toive toteutui, kun Sakun jäänteet vihdoin löytyivät metsiköstä Tervakoskelta. Sienestäjät tekivät löydön vain kolmen kilometrin päässä bussipysäkiltä, jolla Hattulasta Helsinkiin matkannut Saku Inomaa oli jäänyt kesken matkan pois.

– Moni on ihmetellyt, että miten poliisi ei Sakua löytänyt, kun hän oli noin lähellä katoamispaikkaa, mutta poliisihan haki vain kilometrin säteeltä. Lisäksi Saku katosi lauantaina, poliisi aloitti etsinnät vasta tiistaina ja välissä oli satanut koko viikonlopun, Eeva-Helena Inomaa kertoo.

Pian Sakun löytymisen jälkeen Eeva-Helena Inomaa matkusti Tervakoskelle toisen poikansa kanssa ja käveli saman reitin, jonka hän olettaa Sakun kulkeneen viimeisellä matkallaan.

He lähtivät moottoritien Tervakosken liittymässä sijaitsevalta bussipysäkiltä länteen päin.

– Katsoin, että tuossa on Rauhalantie, sinne hän on varmaan lähtenyt. Jos hänellä on ollut paniikkikohtaus, niin ei silloin halua ihmisiä nähdä.

Rauhalantieltä lähti puolestaan synkkä kuusikon reunustama metsätie, jonne poliisin antamia koordinaatteja seuraavat äiti ja poika seuraavaksi suuntasivat.

– Sitten tuli sellainen avoimempi kohta, mistä oli helppo kulkea. Kävelimme siitä ison pellon ja kahden ojan yli melkein suoraan Sakun löytöpaikalle, Inomaa muistelee.

Hänen toinen poikansa taiteili Sakun löytöpaikalle kauniin puuristin veljensä muistoksi. Sakun pääkallo ja luut pääsivät syksyllä 2024 Inomaan sukuhautaan Hämeenlinnan Ahveniston hautausmaalle.

Viime syksynä Eeva-Helena Inomaa palasi uudelleen Tervakoskelle Sakun löytöpaikalle. Hän oli lupautunut Metsäkissa2044-hankkeessa työskentelevän somejournalistin JP Väisäsen audiodokumentin päähenkilöksi.

Kaksikko matkasi autolla Tervakoskelle etsimään Sakun viimeisen matkan päätepistettä. Dokumentti kuvaa hienosti sen, millaista hapuilua kadonneen etsintä maastossa on, vaikka tässä tapauksessa määränpää oli tiedossa.

– Vaikka minä olin käynyt siellä, siitä oli jo aikaa ja silloin kuljimme kävellen. Nyt oltiin liikkeellä autolla eikä se paikka näy tielle. Olimme reissussa pari tuntia, ja välillä satoi kuin saavista kaataen, Inomaa kertoo.

Lopulta oikea reitti löytyi. Yhden kuusen oksassa roikkui vielä pätkä poliisin nauhaa muistuttamassa tapahtuneesta.

Inomaa ja JP Väisänen hiljentyivät metsässä kuuntelemaan Lost Society -yhtyeen kappaleen Suffocation. Se kertoo ihmisen sisällä kasvavasta tunteesta, joka tuntuu lopulta siltä, ettei saa henkeä.

– Tästä kappaleesta tuli minulle tärkeä, kun se oli jotenkin niin minua ja ehkä Sakuakin. Se kuvaa sitä fiilistä, mikä minulle tulee Sakun haudalla. Aina kun käyn siellä, kuuntelen tämän biisin.

I’m suffocating
Is life worth saving when I
Use every single inch of me
To end this misery
The air is pure but I’m suffocating

Inomaa on kiittänyt tuntemaansa kappaleen sanoittanutta ja säveltänyttä Samy Elbannaa.

– Sanoin, että kiitos kun sanotit ja sävelsit mun tuskan. Kyllä siinä kyyneleet tulee silmiin, kun sitä kuuntelee.

Musiikki on antanut Inomaalle paitsi väylän suruun myös voimaa arjesta selviämiseen.

– Silloin kun Saku katosi, kuuntelin paljon muun muassa hengellistä musiikkia. Minun piti kuunnella kaikenlaista koko ajan. Metallimusiikki ei ollut minulle entuudestaan kovin tuttua, mutta Lost Society tekee sitä niin tosissaan ja tunteella, että sen ymmärtää. Musiikilla on hirveän parantava voima.

Saku julistettiin kuolleeksi vuonna 2023, vuosi ennen jäänteiden löytymistä.

– Se oli vaikea päätös, mutta kun ajattelin, ettemme ehkä koskaan saa tietää mitä Sakulle tapahtui ja löydämmekö häntä koskaan, hyväksyin sen, äiti kertoo.

Läheiset järjestivät muistotilaisuuden toukokuussa 2023, ja saman vuoden elokuussa Sakun syntymäpäivänä oli siunaustilaisuus Mikaelin kirkossa Helsingissä.

Sakun löytymisen jälkeen Inomaan elämä pysähtyi. Hän oli käyttänyt yli yhdeksän vuotta kaiken tarmonsa etsintöihin ja pysynyt ihmisten edessä vahvana. Yhtäkkiä hän oli uuden tilanteen edessä.

Sakun jäänteiden sekä passin, ajokortin ja muun metsästä löytyneen omaisuuden näkeminen teki konkreettisella tavalla selväksi, ettei rakasta poikaa enää ollut.

– Vaikka tiesin, että etsiminen on epätoivoista, ei ollut ihan sataprosenttisen varmaa, etteikö hän olisi voinut olla jossain elossa. Yhtäkkiä se toivo meni, ja se tuntui järkyttävältä.

Inomaa reagoi asiaan tekemällä konkreettisen muutoksen ulkonäössään.

– Olin jo muutama vuosi aikaisemmin päättänyt, että jos Saku löytyy, värjään hiukseni mustaksi. Sattumalta se tapahtui juuri silloin, kun olin ryhtynyt kuuntelemaan metallimusiikkia ja kävin Tuska-festivaaleillakin. Kaikki varmaan luulivat, että olin muuttumassa gootiksi, vaikka taustalla oli ihan toinen syy.

Saku Inomaa.jpg

Sakun viimeiset sanat äidilleen toukokuussa 2015 Hattulasta lähtiessään olivat, että koita pärjäillä, niin hänkin tekee. Eeva-Helena Inomaa on pärjäillyt nyt jo yli kymmenen vuotta.

– Tuntuu omituiselta, että niinkö kauan tässä on todella mennyt.

Poliisi etsii kadonneita aktiivisesti yleensä parin vuoden ajan, minkä jälkeen tapaukset pannaan hyllylle.

Pääkaupungin seudun etsintä ry ei missään vaiheessa luovuttanut.

Vaikka oma poika lopulta löytyi, Inomaa on jatkanut työtään yhdistyksessä muiden kadonneiden löytämiseksi.

– Olemme kaikki vapaaehtoisia, ja monet tekevät maastoetsintöjä oman työnsä ohella. Vaikka sattuma on usein paras löytäjä, me voimme ainakin poissulkea alueita, Inomaa kertoo.

Yhdistys palkittiin viime vuoden lopulla Vapepan vuoden maakunnallisena vapaaehtoisena pelastajana.

– Yllätyksekseni minäkin sain mitallin. Poliisikin on meitä joskus kiitellyt, kun eiväthän he jouda kulkemaan metsissä samalla tavalla luita etsimässä.

Maastoetsintöjen lisäksi 78-vuotias Inomaa antaa vertaistukea kadonneiden omaisille.

– Olen käynyt Punaisen ristin henkisen avun kurssin. Jos joku haluaa jutella saman kokeneen kanssa, niin se on mahdollista.

Eeva-Helena Inomaa oli Sakun katoamisen jälkeen paljon esillä eri medioissa. Hän halusi etsinnöille huomiota, jotta poika löytyisi. Vinkkejä satelikin aina Jyväskylää ja Lappia myöten, ja monet niistä johtivat harhaan.

Sakun löytymisen jälkeen Inomaa vetäytyi omiin oloihinsa. Tarve julkisuudelle oli poistunut ja hän halusi surra rauhassa.

Kun JP Väisänen kysyi Inomaata mukaan audiodokumenttiinsa, tämä yllätti itsensäkin vastaamalla lopulta myöntävästi. Metsäkissa44-hanke tuntui hänestä mielekkäältä ja samalla tulisi mahdollisuus avata vapaaehtoisten etsijöiden tekemää työtä.

– Metsä on paljon muutakin kuin puut, marjat ja sienet. Se voi olla myös merkittävä surun ja tunteiden paikka, Inomaa pohtii.

Kun poliisi sai Sakun kuolemansyyntutkintansa päätökseen, äiti sai rauhan. Hänelle oli helpottavaa tietää, että Saku oli kohdannut loppunsa heti katoamispäivänään eikä ollut riutunut metsässä päiväkausia.

– Sitähän emme voi koskaan tietää, halusiko hän lähteä itse vai saiko hän jonkun kohtauksen. Itse uskoisin jälkimmäiseen, mutta nämä ovat tietenkin vain omia kuvitelmiani.

Kalevalassa Lemminkäisen äiti seuloi poikansa palaset Tuonelan joesta, kursi kokoon ja herätti henkiin. Oikeassa elämässä Eeva-Helena Inomaa ei voinut herättää poikaansa kuolleista.

– Kuitenkin ajattelin niin, että vaikka Saku ei tähän elämään herännytkään, hän on tuolla jossakin ja elää siellä omaa elämäänsä. Uskon, että kyllä me vielä joskus kohdataan, äiti sanoo.

Saku Inomaa_.jpg

Saku Inomaa _.jpg
Eikö Saku lähtenyt Helsinkiin Iittalasta eikä Hattulasta? Onko tuo nyt se huivi mikä löytyi hyppyrimäeltä vai melkoinen sattuma että sielläkin samanlainen..
McCall
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja McCall »

Jaguaari2 kirjoitti: Su Maalis 08, 2026 4:38 pm ...
Eikö Saku lähtenyt Helsinkiin Iittalasta eikä Hattulasta? Onko tuo nyt se huivi mikä löytyi hyppyrimäeltä vai melkoinen sattuma että sielläkin samanlainen..
Hyvä pointti. Ketjun ekalta sivulta vuodelta 2015:
FB:ssä samasta hepusta ilmoitus seuraavilla tiedoilla:

" KADONNUT!
Mieheni Saku on kadonnut la 16.5.2015 lähtiessään mökiltä Kanta-Hämeestä Rimmilästä. Saku on noussut klo: 12.05 Iittalasta ( Iittalan ramppi bussipysäkki 28 ) Länsilinja oy:n bussiin tarkoituksenaan matkustaa kotiin Helsinkiin. Tämän jälkeen hänestä ei ole havaintoa. Kesken matkan bussista on poistunut Tervakosken rampin nro 21 kohdalla mieshenkilö, ei tietoa onko kyseessä ollut Saku.
Tuntomerkit: 40 - vuotias, n. 175 cm pitkä, painoa 70 - 80 kg, hoikka, tummanruskeat hiukset. Erityistuntomerkkinä mainittakoon siniset silmät mutta vasemmassa silmässä ruskea täplä. Yllään hänellä on ollut musta huppari, musta takki, tummat housut joiden oikeanpuolen takataskun kohdalla vapaudenpatsaan kuva, mustavalkoinen ns. palestiinalaishuivi ja mukanaan musta reppu. Katoamisilmoitus Helsingin poliisille on tehty.
Kaikki mahdolliset havainnot voi soittaa tähän numeroon Minna 0458642000."
Jos katsotaan Hämeenlinnaa (Iittalaa) Googlesta:
Hämeenlinna Iittala Hattula.jpg
Hämeenlinna Iittala Hattula.jpg (131.3 KiB) Katsottu 1055 kertaa
Rimmilähän on tuossa rajoilla. Toisaalta, onko sillä merkitystä, että oliko mökki Hattulan vai Hämeenlinnan puolella, koska Saku kuitenkin meni Iittalaan moottoritien rampille bussipysäkille suuntanaan Helsinki. Ainakin tuon ekan ilmoituksen mukaan.

Jollain kyydillä Saku on tuonne Iittalan moottoritien varteen päätynyt mökiltä, joten oletan, että kyseinen kuski on tavoitettu ja hän on osannut kertoa mille pysäkille hän Sakun vei. Ehkä tarkentuneet tiedot ovat jääneet tulematta julkisuuteen.
Vastaa Viestiin