skoune kirjoitti: Su Joulu 29, 2024 8:25 am
Murheli kirjoitti: La Joulu 28, 2024 11:37 pm
Sellainen huomio erääseen Skounen kirjoitukseen, että kuolleeksi julistetun tilit menevät lukkoon, eikä sieltä sen jälkeen eläkettä nostella. Lisäksi jos tosiaan olisi käytellyt tiliään, johon eläkefirma olisi maksanut eläkettä, ei Birgittaa enää roikotettaisi kadonneiden listalla
Niin, viisi vuotta olisi siis ehtinyt rahat ehkä mennä suomalaiselle pankkitilille - tai sitten jollekin ulkomaalaiselle pankkitilille? Miten lie BSn kadonneeksi ilmoittaminen virallisesti tehty?? Eli olisiko eläkkeenmaksajallekin tieto mennyt? Vai vastako kuolleeksi julistamisen jälkeen olisi tieto kulkenut sinne saakka?- Onhan noita kadonneitten tapauksia, joissa rahaliikenne, laskut ja muu rahaliikenne on automaattisesti toiminut vaikka hlö on saattanut vuosikausia olla kadoksissa ja joissain tapauksissa maannut kuolleena omassa asunnossaan..
Kuka hoiti kadonneen BSn pankkiasioita naisen katoamisen jälkeen? Siis BSn asunnon menot (vastikkeiden jne maksut, sekä myöhemmin asunnon myynnin jne? - Minne ne rahat siirrettiin?
Minulla on kokemusta siitä, että minulla on ollut pankkitili kahdessa (ja yhteen aikaan kolmessa) maassa... teoriassa olisi saattanut BSkin ilmoittaa esim juurikin eläkkeen maksua varten ulkomaalaisen tilin.
Lisäksi on voinut olla mahdollista, että BS olisi nuorena ollut vaikka kesätöissä naapurimaassa. Ja kun olisi sieltä saanut palkkaa, niin ennenvanhaan siellä luotiin ulkomaalaisellekin kesätyöläiselle sen maan henkilötunnus, jotta palkka voitiin maksaa. Itse sain tuollaisen henkilötunnuksen 16-vuotiaana kesätyöläisenä. Kun sitten kolmekymppisenä muutin perheeni kanssa samaan maahan, yllätyksekseni sain saman hetun, minkä olin saanut silloin 16-vuotiaana...(ja suomalainen hetuni jäi pois käytöstä).
Minä en tietenkään tiedä vastauksia yllä esitettyihin kysymyksiin, mutta BS:n katoamista tutkiva poliisi kyllä tietää, onko jokin suomalainen eläkeyhtiö maksanut hänelle eläkettä, ja jos on, niin missä maassa olevalle tilille. Ainakin jos tili on Suomessa, poliisi tietää myös, onko tililtä nostettu rahaa BS:n katoamisen jälkeen.
Jos BS olisi asunut vuokralla ja hän olisi tehnyt pankkinsa kanssa vuokranmaksua koskevan sopimuksen, pankki olisi maksanut vuokraa niin kauan kuin BS:n tilillä olisi ollut varoja. Jos tilille on mennyt myös BS:n eläke, tilanne olisi voinut jatkua tällaisena vuosikausia erityisesti siinä tapauksessa, että eläke on ollut suurempi kuin vuokra. Jos taas pankilla ei olisi ollut tällaista toimeksiantoa, vuokranantaja olisi ennen pitkää irtisanonut vuokrasopimuksen, ellei joku BS:n omainen olisi maksanut vuokraa BS:n puolesta. Sama koskee periaatteessa myös omistusasunnon yhtiövastiketta ja mahdollisia lainan lyhennyksiä. Proseduuri tosin on mutkikkaampi.
Muistelen jonkun minfolaisen sanoneen, että BS:n tapaan kadonneelle voidaan oikeustoimin määrätä edunvalvoja, jolla on valtuudet purkaa, solmia ja muuttaa kadonneen omaisuutta koskevia sopimuksia omaisuuden suojaamiseksi. Yksinkertaisimmassa tapauksessa edunvalvojaksi määrätään joku kadonneen oletettavista perillisistä, joka kuitenkin on tilivelvollinen muille oletettaville perillisille ja (vero)viranomaisille.
Kadonneelle maksetaan eläkettä kuolleeksi julistamiseen saakka. Vuosien saatossa tästä voi kertyä huomattavakin potti, jonka kuolinpesän osakkaat sen sitten jakavat vainajan muun omaisuuden tapaan.