Palaan luettuani kirjan eilen. Päällimmäiseksi mulle jää teosta kuva kirjan vaihtoehtoisen tapahtumakulun mukaan.Ulrica kirjoitti: Su Helmi 02, 2025 2:39 pm Olisi mielenkiintoista tietää, mikä fakta poliisilla on kaksosten lähdöstä ennen klo 20.45 Volsista pois yökylään toisaalle.
Ei ole kerrottu veikö Berit itse lapsensa Volsista pois tai kuka heidät nouti vai noudettiinko heitä laisinkaan ennen klo 20.45.
Mun skenaario on, että teko ei ollut lainkaan suunniteltu. Teko on tapahtunut lauantai-illan puolella, ei yöllä tunkeutuen. Tekijä on tullut talolle ja ehkä nähtykin, tai liikettä nähty naapurien toimesta. Veikkaan tekijää jomman kumman lähipiiriläiseksi ja vapaa-ehtoisesti päästetty talon väen toimesta sisälle. Teko mahdollisen paikan päällä syntyneen ja eskaloituneen riidan seuraus, joka voisi liittyä rahan lainaamiseen tai velkaan ja eskaloitunut tapoksi talon omilla välineillä. Jos kirves on toinen astalo, on teko voitu viimeistellä vasta, kun uhrit puolustuskyvyttömiä. Kuolinaika uhrien osalta voi olla myös myöhempi yö/aamuyö, eri kuin tekohetki.
Ajattelen Veikon saapuneen kotiin töistä takaoven kautta ja menneen suoraan suihkuun, tupakat taskusta pöydälle. Tämän jälkeen mennyt ehkä makuuhuoneeseen. Keittiön tasoilla oli myös putipuhdas tuhkakuppi erässä kuvassa, Veikko on saattanut olla kotona vain hetken ja töistä väsyneenä, eikä ehkä edes tupakoinut kotiin saavuttuaan. Tupakointipaikan ajattelen olevan talon seinustalla valkoisten muovisten puutarhatuolien luona. Takaovi saattaa myös olla lukitsematon tekoajan vuoksi. Ei ollut vielä yö, eikä menty nukkumaan ja suljettu ovia.
Vauva on myös heikoin lenkki uhrien kannalta tekohetken tilanteessa. Molemmat suojelevat vaistonvaraisesti vauvaa, tämä voi olla myös syy, että tekijä pystynyt hoitamaan kaksi aikuista uhria.
Tekijä on tietysti voinut palata myöhemmin vielä tekopaikalle, jonka vuoksi on voinut syntyä jälkiä metsään takaoven kautta jne. Pidän kuitenkin mahdollisena, että tekijä on tehnyt teon lauantaina jo aikaisemmin ja lähtenyt pihasta autollaan pois ja ehkä hänet nähtykin. Uskon myös siihen, että talosta löytyy tekijän jälki, myös muualta kuin makuuhuoneesta, koska uhrien lähipiiriä.