HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

taavetti kirjoitti: Ti Maalis 06, 2012 1:08 pm Laitan tähän nyt alkuunsa Turumurren postauksen vanhasta häkenauhaketjusta.
...
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
...
KRP:n äänitutkija on kuullut saman kohdan vuonna 2006 seuraavasti:

1:46 Uhri: (pyyjääpää)/
1:46 Nainen: Mikä tota sen nimi o/ sanoo kauempana puhelimesta, kysyykö uhrilta mennessään lähemmäs?
KRP:n samainen äänitutkija on kuullut saman kohdan vuonna 2009 seuraavasti:

1:46 Uhri: (pyyjääpää)/
1:46 Nainen: (Mite mä pääse linjoi)/ Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä tytön sanomalta, kuuluuko HÄKESTÄ?
Alkuperäinen tekninen päätutkija on litteroinut vuonna 2006 kohdassa seuraavaa:

1:46 Tytär: Miten mä pääsen linjoil?
Tampereen yliopiston hypermedialaboratorion yliassistentti on kuullut vuonna 2008 seuraavaa:
1:45 [Uhri: TUU JO; TÄÄ!]
1:46 Nainen: Miten mä pääsen linjoo?
Pieni liekki kuulee näin vuonna 2025:

1:46 Uhri: Tuu jo auttaa
1:46 Tuntematon (häke?): Miten mä pääsen linjoilt?
Olisi mielenkiintoista kuulla, miten KRP tulkitsee kyseisen kohdan nykyisin.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Liekku

Nuo ensimmäiset litteroinnit on tehty ilman mitään ”avustavaa tekstiä” ja huom vuoden 2006 äänentoistolaitteilla.

Oletko koskaan yrittänyt litteroida itsellesi täysin tuntemattomien ihmisten puhelinkeskustelua tietämättä keskustelusta yhtään mitään?

On täysin eri asia kuunnella häke-puhelu valmiiksi tekstitettynä silmien edessä, kuin aloittaa nollasta.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Bettyboo
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Bettyboo »

MikaK kirjoitti: To Huhti 10, 2025 1:06 pm
Sitä mikä Youtubesta löytyy kun hakee "Ulvila hätäpuhelu". Siinäkin on se kohta "kuulek sä kun mun mies huutaa". Miksi tämä hädissään olevalle perheenäidille olisi se minkä HäKe-virkailijan pitäisi kuulla? Mieleen tulee vain siksi että haluaa osoittaa että Lahti on vielä hengissä tässä kohtaa puhelua. Toinen vaihtoehto on että huuto tulee nauhalta ja halutaan varmistaa että se kuuluu vai tarvitaanko lisätä volumea. Monet muutkin Auerin sanomiset tuntuvat "liian" laskelmoiduilta ja mietityiltä. Todellista hätää ei kuulosta olevan vaan enemmän siltä kuulostaa että käsikirjoituksen mukaan edetään.
Tuli mieleen yksi tilanne, jossa ystäväni soitti paniikissa itkien, kun hänen koirallaan oli jokin hätänä. Koiran ääntely kuului puhelussa minulle saakka ja ystäväni kysyi hätääntyneenä lähes samoin kuin Anneli häkepuhelussa; "Kuuletko sä kun toi huutaa toi koira?!" ikään kuin juuri vakuuttaakseen minulle, että nyt on paha tilanne ja hakeakseen tukea tilanteeseen. En koe enkä ole koskaan kokenut Annelin käytöstä millään tavalla erikoisena puhelun aikana. Mielestäni hän käyttäytyy juuri kuten tuollaisessa äkillisessä, täysin odottamattomassa, kaoottisessa paniikkitilanteessa kuka tahansa voisi käyttäytyä.
Älä koskaan sano 'en koskaan', sillä mikään ei ole varmempaa kuin epävarmuus.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mä kehoitan kaikkia kuuntelemaan tallennetta eri laitteilla.

Olen tänään itse testannut puhelimella kaijuttimesta, puhelimella kuullokkeilla, pädillä ja vielä koneella.
Kaikkien laitteiden äänet ovat hieman eri tasoisia ja esim tietokone ei pysty toistamaan yhtähyvin kuin muut tuota Liekun poimimaan kohtaa.

Selkeästi tuossa kohdassa
Anneli sanoo tuon ''et me pysytään siel linjoil''.

Anneli on jo etäämmällä puhelimesta ja selkä lapseen päin.

Tuo on myös luonteva jatkumo aloitettuun lauseeseen
''1:43 Epäilty vastaa päälle: Mä, -mä soitan poliisil, siel pyydettii et…me pysytään siel linjoil''

1:36 Epäilty huudahtaa: Hei, mun täytyy ny. (huutaa lastaan nimeltä!).

1:38 Lapsi etäämmältä: Niih.

1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?

1:40 Taustalta vaimea ääni: Joo! ja kopsahdus ääni päälle. Ei kuullosta uhrilta eikä lapselta, vaan pikemminkin ulkopuoliselta, sillä äänimaisema poikkeaa edellisistä. Vai onko mikrofoni voinut vääristää lapsen äänen mikäli tämä on ollut kääntyneenä pois mikrofonin suunnasta?

1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.

1:42 Lapsi: Mitä mä…? Taustalta kuuluu uhrin huuto ”Tule apuun”

1:43 Epäilty vastaa päälle: Mä, -mä soitan poliisil, siel pyydettii et…

1:46 Uhri huutaa vaativasti mongertaen: Tule pjaa pjaa! (yrittää sanoa Tule pian pian?)

1:46 Epäilty: me pysytään sen linjoil. Tämä oli litteroitu täysin väärin ja väärän ihmisen sanomaksi ”Mite mä pääse linjoil”. Nauhoituksessa on eri atmosferinen saundi (äänimaisema), ei taustaääniä, ei hengitystä. Luuri on kauempana suusta, epäilty ojentaa sitä juuri lapselle? Tapahtuiko sama, kun lapsi vastasi ”Joo” aiemmin?
MrEhtivä

Viesti Kirjoittaja MrEhtivä »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Huhti 16, 2025 3:12 pm Mä kehoitan kaikkia kuuntelemaan tallennetta eri laitteilla.

Olen tänään itse testannut puhelimella kaijuttimesta, puhelimella kuullokkeilla, pädillä ja vielä koneella.
Kaikkien laitteiden äänet ovat hieman eri tasoisia ja esim tietokone ei pysty toistamaan yhtähyvin kuin muut tuota Liekun poimimaan kohtaa.

Selkeästi tuossa kohdassa
Anneli sanoo tuon ''et me pysytään siel linjoil''.

Anneli on jo etäämmällä puhelimesta ja selkä lapseen päin.

Tuo on myös luonteva jatkumo aloitettuun lauseeseen
''1:43 Epäilty vastaa päälle: Mä, -mä soitan poliisil, siel pyydettii et…me pysytään siel linjoil''

1:36 Epäilty huudahtaa: Hei, mun täytyy ny. (huutaa lastaan nimeltä!).

1:38 Lapsi etäämmältä: Niih.

1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?

1:40 Taustalta vaimea ääni: Joo! ja kopsahdus ääni päälle. Ei kuullosta uhrilta eikä lapselta, vaan pikemminkin ulkopuoliselta, sillä äänimaisema poikkeaa edellisistä. Vai onko mikrofoni voinut vääristää lapsen äänen mikäli tämä on ollut kääntyneenä pois mikrofonin suunnasta?

1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.

1:42 Lapsi: Mitä mä…? Taustalta kuuluu uhrin huuto ”Tule apuun”

1:43 Epäilty vastaa päälle: Mä, -mä soitan poliisil, siel pyydettii et…

1:46 Uhri huutaa vaativasti mongertaen: Tule pjaa pjaa! (yrittää sanoa Tule pian pian?)

1:46 Epäilty: me pysytään sen linjoil. Tämä oli litteroitu täysin väärin ja väärän ihmisen sanomaksi ”Mite mä pääse linjoil”. Nauhoituksessa on eri atmosferinen saundi (äänimaisema), ei taustaääniä, ei hengitystä. Luuri on kauempana suusta, epäilty ojentaa sitä juuri lapselle? Tapahtuiko sama, kun lapsi vastasi ”Joo” aiemmin?
Tarkoitatko "epäillyllä" Annelia vai ulkopuolista tekijää? Ihan selvennyksen vuoksi kysyn.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Annelia

Lainaan tuota litterointia aina tältä sivulta, koska se on mielestäni paras ja monipuolisin versio.

https://anneliauer.com/ulvilan-hatakesk ... tterointi/
Pieni liekki

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Huhti 16, 2025 3:31 pm Annelia

Lainaan tuota litterointia aina tältä sivulta, koska se on mielestäni paras ja monipuolisin versio.

https://anneliauer.com/ulvilan-hatakesk ... tterointi/
Hassua, että lainaat tuota litterointia, vaikka se sisältää paljon sellaisia elementtejä, joiden olemassaolon kiellät totaalisesti.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Kyllä.

Se on mielestäni paras yksittäinen litterointi, koska siinä on mukana myös muut versiot sekunnilleen. Upeaa työtä.

Jännää, että puutuit tuohon, mutta et itse asiaan.

Eli siihen, että Anneli on jo etäällä tuossa vaiheessa.

Eli olohuone on pieni ja sen lävistys, suuntaan tai toiseen, on vain pienen pieni hetki!
Pieni liekki

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Huhti 16, 2025 9:07 pm ...
Eli olohuone on pieni ja sen lävistys, suuntaan tai toiseen, on vain pienen pieni hetki!
Kauanko sitten menee aikaa, kun siivoat sieltä verisen kulkijan jälkiä? Vai voitko vetää jotain johtopäätöksiä verijälkien puuttumisesta matkalla keittiön puhelimeen tai eteiseen?
Nice shirt
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Nice shirt »

Nyt kun KRP tutkii uudelleen Häke-nauhan, onko tekniikka siis kehittynyt tässä sen jälkeen, kun se tutkitutettiin Jenkeissä. Vai onko yritys taas epätoivoinen ja jokainen kuulee mitä kuulee.
Naantalissa paistaa aurinko sinnekin, mihin se ei muilla paista!
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Kyllä mä uskon, että pystyvät tänäpäivänä analysoimaan tallennetta paremmin kuin vuonna 2013.

Mä olen itse nyt kuunnellut sitä eri laitteilla. Kuten kerroin.
On todella suuri merkitys laitteen äänitajuustasolla siihen, mitä kuuluu ja mitä ei kuulu.

Huomenna, työpäivän jälkeen, jatkan kuuntelua. Mulla on vielä pari parempaa laitetta testaukseen.

••••

Ainoa, ja järkyttävä havainto tähän mennessä on, etten löydä yhtään (edelleenkään) ulkopuolista ääntä,

Ottakaahan nyt käyttöön muukin kuin se yksi laite!

Huomenna laitan tallenteen pyörimään kunnon äänentoistolaitteilla ja kerron mitä kuulin tai en kuullut.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Nice shirt kirjoitti: Ke Huhti 16, 2025 10:21 pm Nyt kun KRP tutkii uudelleen Häke-nauhan, onko tekniikka siis kehittynyt tässä sen jälkeen, kun se tutkitutettiin Jenkeissä. Vai onko yritys taas epätoivoinen ja jokainen kuulee mitä kuulee.
Kyllä se aikamoisesti on kehittynyt yli kymmenessä vuodessa!👍
MrEhtivä

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Huhti 16, 2025 11:44 pm Kyllä mä uskon, että pystyvät tänäpäivänä analysoimaan tallennetta paremmin kuin vuonna 2013.

Mä olen itse nyt kuunnellut sitä eri laitteilla. Kuten kerroin.
On todella suuri merkitys laitteen äänitajuustasolla siihen, mitä kuuluu ja mitä ei kuulu.

Huomenna, työpäivän jälkeen, jatkan kuuntelua. Mulla on vielä pari parempaa laitetta testaukseen.

••••

Ainoa, ja järkyttävä havainto tähän mennessä on, etten löydä yhtään (edelleenkään) ulkopuolista ääntä,

Ottakaahan nyt käyttöön muukin kuin se yksi laite!

Huomenna laitan tallenteen pyörimään kunnon äänentoistolaitteilla ja kerron mitä kuulin tai en kuullut.
Yritän myös itse kuunnella sitä jollain muulla laitteella. Odotan innolla mitä sinä löydät ja kuulet sieltä.

Minun vain tekee pahaa kuunnella se tyttären kiljaisu... ihan kuin jostain kauhu elokuvasta ja inhoan sellaisia nykyjään.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Kaikille tekee!

Ja se kertoo myös sen, ettei A tiedä yhtään mitään tapahtumista.

A kertoo myös paljon muuta olemalla paikalla.
Hänellä ei ole osaa eikä arpaa tapahtumissa. ”Mun iskä voi huonosti” on täysin normaali reaktio kuuluuviin ääniin; tyttö ei ’huomaa’ ulkopuolista, ainoastaan isänsä hädän. - voi huonosti

Amanda ei ole tietoinen Annelin esittämistä tapahtumista. Anneli ’poimii’ todistajan ’todistajaksi’.

Ei ollut Amandan syy osua keskelle tapahtumia. Hän tuli huolesta ja Anneli veti todistajaksi.

Toki ’haluaa elämänsä takaisin’.
Minäkin haluaisin. Ehkä jopa äitini kustannuksella.

Toisaalta todistaminen….
MrEhtivä

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Huhti 17, 2025 12:51 am Kaikille tekee!

Ja se kertoo myös sen, ettei A tiedä yhtään mitään tapahtumista.

A kertoo myös paljon muuta olemalla paikalla.
Hänellä ei ole osaa eikä arpaa tapahtumissa. ”Mun iskä voi huonosti” on täysin normaali reaktio kuuluuviin ääniin; tyttö ei ’huomaa’ ulkopuolista, ainoastaan isänsä hädän. - voi huonosti

Amanda ei ole tietoinen Annelin esittämistä tapahtumista. Anneli ’poimii’ todistajan ’todistajaksi’.

Ei ollut Amandan syy osua keskelle tapahtumia. Hän tuli huolesta ja Anneli veti todistajaksi.

Toki ’haluaa elämänsä takaisin’.
Minäkin haluaisin. Ehkä jopa äitini kustannuksella.

Toisaalta todistaminen….
Tuon tyttären kirkaisuun asti tosiaan kuulostaa kuin tytär luulisi isällä olevan vain joku "kohtaus"
Vastaa Viestiin