XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXMopo-Ukko kirjoitti: Ke Heinä 09, 2025 4:22 pm -87 konnulla narikka miehillä oli vielä punaraita takkeja,se oli eräänlainen status symboli heille.Punaraidoilla minäkin aloitin mutta pikku hiljaa tuli siirtymä ruskeisiin,punaraidat oli kyllä mukavammat pitää
Olin Naarajärven varavankilassa lopputuomion, eikä siellä ollut kenelläkään viiruja, ei edes pönkäpuolen vangeilla. Pönkäpuolen vangit olivat sairauden vuoksi Naaralla, muut avovankilassa kuten minä. Häkä- Enska ja Laakson Arska olivat myös avolla. Omissa vaatteissa dallailin vankilan alueella kun jossain välissä en ollut duunissa. Naaralla oli myös päiväsellit, mutta toisenlaisessa tarkoituksessa mitä muissa vankiloissa. Naaran päiväsellit olivat yhden hengen sellejä, joissa oli vielä kalterit, kuten kaikissa muissakin vankilan selleissä. Ovet olivat auki yötä päivää. Päiväsellit olivat haluttuja ja pitkä jonotus.
Nykyään mitä olen kuvissa tai TV: ssä nähnyt, on siellä aivan erilaista. Se vanha missä olin on purettu ja uutta tilalla.
Mainittakoon tässä yksi erikoisuus. Naaralla yksi mies oli aina puhelimessa, joko avolla tai pönkäpuolella. Sovittu aika oli kolikkopuhelimessa 10 min, sitten tuli toisen vuoro. Ukkoa kutsuttiin nimellä Puhelinterroristi. Liekö mustasukkainen vaimostaan kun jatkuvasti oli puhelimessa. Kerran kohdalla käytävällä kysyin: Meinaatko käydä kilauttamassa, johon ukko vastasi; joo, pitääpä käydä. Ei mennyt toista kertaa läpi, vaan kysyttyä sai raivarin!