En tarkoita shakkia vaikka kyllä se lautapelistä käy sekin. Silti se ei meillä tietääkseni ketään oikein houkuttele, noi shakin pelaajat taitaa olla ihan oma porukkansa.sorsake kirjoitti:niin siis mitä nuo tuollaiset lautapelit on? En yhtään epäile sanojasi vaan mielenkiinnosta kysyn. Luulin vastauksestasi ensin että tarkoitit sakkia ja ehkä jotain go-peliä tai vastaavaa. mutta niitä on siis enemmänkin. Millaisilla laudoilla niitä pelataan ja kuinka paljon niitä on erilaisia? en ole tuollaisesta kuullutkaan.ketsku kirjoitti: Suomessa on vain muutama liike (pk- seudulla 1 vain esim.) joissa myydään oikeita lautapelejä. Nykyään tämä yksi liike eli lautapelit julkaisee pelejä joita myydään myös anttilassa. Monet pelit joutuu tilaamaan Saksasta sillä Saksasta tulee kaikki varteenotettavat lautapelit. Monissa muissa maissa lautapelaaminen kunnon harrastuksena on paljon yleisempää kun täällä. Niin ja käyn siis pelaamassa 1-4 kertaa viikossa kodin ulkopuolella eli kyse ei tosiaan ole mistään perhepiirissä afrikan tähden pelaamisesta vaikka se mukavaa yhdessäoloa ja puuhastelua onkin.
EDIT katsoin lautapelit.fi sivustoa, mutta ei se ensinäkemältä kertonut paljonkaan.
Lautapelejä on siis tuhansia joten yksiselitteistä vastausta ei ole olemassa. Itse tykkään ns. optimointi- ja strategiapeleistä. Peleissä on aina jokin teema ja pelilauta sekä laattoja, nappuloita, erikoisnoppia (lautapelaajan kirosana on noppa joka yksin määrittelee mihin saa liikkua) ja vaikka mitä sälää. Tarkoitus on, että vuorollasi itse päätät mitä teet. Saatat voida esim. eri tavoin tuottaa rahaa tai jotain muuta resurssia (kaikkea maan ja taivaan väliltä riippuen pelistä) tai ostaa jotain, rakentaa, liikkua ym. ym. Eli ei ole noppaa jonka silmäluku kertoo, että nyt menet tuonne ja tuonne ja siellä tapahtuu sitä ja tätä. Eli tuurin merkitys on hyvissä lautapeleissä pieni.
Pelit mitä seuroissa pelaan eivät ole ollenkaan lastenpelejä. Suurimmassa osassa ikäraja on 12v ylöspäin. Ja tosiaan osa on liian vaikeaa aikuisellekin. Optimointi tarkoittaa pelissä sitä, että mietit koko ajan millä toimenpiteillä saisit mahdollisimman parhaan tuloksen ja samalla yrität ennakoida vastapelaajien toimia. Vaikea selittää
Katso vaikka sieltä lautapelit.fistä sellainen kun oregon. Se on aloittelijaystävällinen eli helpohko mutta silti erittäin haastava omalla tavallaan. Tota mm. myydään anttilassa kaiken muun tuuban seassa (niiden 6 eri monopolyn ja tietovisojen). Myös modern art on mulla tällä hetkellä kovassa suosiossa. Mulla on yli 100 lautapeliä joista kyllä noin puolet lastenpelejä.