Poliisi kaipaa silminnäkijähavaintoja Suonenjoella tapahtuneesta raiskauksesta, 13.7.25

Tänne keskustelut seksuaalirikoksista. Muista että henkirikoksille on oma palstansa.
Kuikka Koponen
Martin Beck

Re: Poliisi kaipaa silminnäkijähavaintoja Suonenjoella tapahtuneesta raiskauksesta, 13.7.25

Viesti Kirjoittaja Kuikka Koponen »

Oulun_Kungas kirjoitti: To Heinä 17, 2025 4:17 pm
draining kirjoitti: To Heinä 17, 2025 1:38 pm
Oulun_Kungas kirjoitti: To Heinä 17, 2025 1:25 pm

linkki? vai kerrotko nyt haaveita siitä miten haluaisit asioiden tilan olevan.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7 ... fe8b05cb93

Ei en kerro.
Epäily ei tarkoita, että syyttäjä nostaa syytteen tai henkilö tuomitaan rikoksesta, Tilastokeskus selventää tilastointitapaansa tiedotteessaan.

Lisäksi Tilastokeskus korostaa, että sama henkilö voi olla epäiltynä useammasta rikoksesta ja yhteen rikokseen voi olla useampia epäiltyjä, mikä voi vääristää tilaston antamaa kuvaa.
¤ Danielsson mukaan ulkomaan kansalaisten rikostaso raiskausrikoksissa on kuitenkin selkeästi korkeampi kuin Suomen kansalaisilla tai suomalaistaustaisella väestöllä. ¤

Pitää myös muistaa mustalaisten osuus, heillä varmaan sama % mitä muissakin rikoksiisa, verrattuna kanta suomalaisiin.
Kyllä se on niin vääristeltyä tietoa, että kantasuomalaiset olisivat se suurin raiskaaja porukka.
BillyHill
Jack Bauer

Re: Poliisi kaipaa silminnäkijähavaintoja Suonenjoella tapahtuneesta raiskauksesta, 13.7.25

Viesti Kirjoittaja BillyHill »

Kolme kantasuomalaista miestä, yksi raiskaa ja muut kaksi vaan hengaa? Hämäräperäistä. Mä en löytäisi mistään kahta tyyppiä jotka hyväksyisivät että kolmas väkisinmakaa jonkun ja katselisivat sivusta.
sonniman
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja sonniman »

BillyHill kirjoitti: To Heinä 17, 2025 5:07 pm Kolme kantasuomalaista miestä, yksi raiskaa ja muut kaksi vaan hengaa? Hämäräperäistä. Mä en löytäisi mistään kahta tyyppiä jotka hyväksyisivät että kolmas väkisinmakaa jonkun ja katselisivat sivusta.
Minä tiedän kertoa menneiltä vuosikymmeniltä useammankin. Harmi vaan etteivät saaneet tuomiota.
BillyHill
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja BillyHill »

Murha-Pertti kirjoitti: To Heinä 17, 2025 5:11 pm
BillyHill kirjoitti: To Heinä 17, 2025 5:07 pm Kolme kantasuomalaista miestä, yksi raiskaa ja muut kaksi vaan hengaa? Hämäräperäistä. Mä en löytäisi mistään kahta tyyppiä jotka hyväksyisivät että kolmas väkisinmakaa jonkun ja katselisivat sivusta.
Harvapa tuollaista tunnustaa ihan päivittäisessä juttelussa.
Niin, ja voihan se olla että kys. porukassa raiskaaja on johtaja ja kaksi muuta jonkinlaisia alentuneesti syyntakeisia seuraaja-hissukoita jotka eivät uskalla vastustaa liideriä mitenkään.
Mut joo, jos mä sanoisin kenelle tahansa tutuistani että vartoos vähä, mä raiskaan ton naisen niin turpaan saisin.
Paikalla
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Murha-Pertti kirjoitti: To Heinä 17, 2025 5:10 pm Yksi selittävä tekijä on se, että maahamuuttajien ikärakenne on sellainen jossa yleensä raiskaukset suoritetaan. Pitäisi verrata samanikäisiin suomalaisiin. Se on korkeampi myös tuollaisessa vertailussa, mutta ei enää yhtä räikeä kuin koko populaatioon verrattuna.
Kerropa sitten mikä on se ikäluokka, joka eniten niitä raiskauksia tekee?
Toki noiden TOP4-maiden ikärakenne poikkeaa keskenään toisistaan sen verran paljon, että jokaiseen saadaan oma selityksensä.
Murha-Pertti kirjoitti: To Heinä 17, 2025 5:10 pmToinen selittävä ero on kulttuuriset syyt. Luulenpa, että taas lasten seksuaalisessa hyväksikäytössä (nimenomaan pikkulapset) tuollaista eroa ei ole. Siihenkin on järkevä syy, koska kantasuomalaiset pedofiilit pääsevät paremmin ujuttamaan itsensä tilanteisiin jossa voi hyväksikäyttää pikkulapsia.
Lasten seksuaalisissa hyväksikäytöissä 18% tekijöistä oli muun kuin Suomen kansalainen. Koska noissa tekijänä on hyvin usein uhrin läheinen, niin kulttuurilliset syyt voivat hyvin olla syynä siihen, ettei rikoksia paljastu niin paljoa.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Paikalla
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Murha-Pertti kirjoitti: To Heinä 17, 2025 5:59 pm
Rescuer kirjoitti: To Heinä 17, 2025 5:55 pm
Luotan siihen, että olet sen verran nokkela, että osaat itse päätellä. Vinkkinä, ikäluokat eivät ole <15 eikä >65. Asiasta on tehty suomalaista tutkimusta. Etsi itse.
Kyllä minä sen tiedän, mutta tiedätkö sinä? 30...39 vuotiaat ovat isoin ryhmä ja 40...49 vuotiaat toiseksi isoin ryhmä. Kummassakaan eivät nuo TOP4-maiden kansalaiset loista lukumäärällään.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Kuikka Koponen
Martin Beck

Rescuer kirjoitti: To Heinä 17, 2025 6:24 pm
Rescuer kirjoitti: To Heinä 17, 2025 5:55 pm
Luotan siihen, että olet sen verran nokkela, että osaat itse päätellä. Vinkkinä, ikäluokat eivät ole <15 eikä >65. Asiasta on tehty suomalaista tutkimusta. Etsi itse.
Kyllä minä sen tiedän, mutta tiedätkö sinä? 30...39 vuotiaat ovat isoin ryhmä ja 40...49 vuotiaat toiseksi isoin ryhmä. Kummassakaan eivät nuo TOP4-maiden kansalaiset loista lukumäärällään.
Kiinnostaisi tietää, montako raiskausta tuossa luvussa on avo/avioliitossa tapahtuneita, kuinka monessa erotapauksessa akka on tehnyt raiskaus ilmoituksen, no lakiin on kirjattu että ne myös on rikoksia.
Minusta jos asuu avo tai aviosuhteessa, niin ei ne nyt mitään varsinaisia raiskauksia ole, naitu satoja kertoja ihanasti, mutta kun ero koittaa, niin sormella kokeilukin pillusta on raiskaus. Onhan se hyvä kokeilla ensin, sulaako se sokeri huulten välissä, vai täysin kuiva akka, joka joutaa vaihtoon.
Spekua tietty kantasuomalaisten raiskauksista nämä teoriat, mutta jos on pitempi seurustelu suhe ollut, niin kyllä sitä pillua tai munaa pitää saada silloin kun siltä tuntuu. Kiusaamista se on, jos viikko tai kuukausi tolkulla joutuu olemaan selibaatissa, tai pitää runkata, kun olisi vierellä ihan aitoa ja hyväksi todettua tavaraa.
Kuikka Koponen
Martin Beck

https://stat.fi/ajk/podcastit/faktanvar ... isuus.html

Pasi: Ok. Mutta entäpä seksuaalirikokset, joissa esitutkinta-ajat ovat pidentyneet usean vuosien ajan?

Seksuaalirikoksissa esitutkinta-ajat ovat pidentyneet jo useiden vuosien ajan. Vuonna 2019 raiskausrikoksen esitutkinta kesti jo yli 100 päivää enemmän kuin vuonna 2011. Mistä tämä kehitys aidosti johtuu ja miksi raiskauksen tutkinta ylipäätään kestää kauemmin kuin vaikka nakkikioskirähinän?

Kimmo: Tosiaan esimerkiksi raiskauksen esitutkinnan keston keskiarvo oli vuonna 2011 noin 150 päivää ja mediaani 100 päivää. Vuonna 2020 nämä olivat kaksinkertaistuneet. Toisaalta 2011 raiskausrikosten ilmoittamisajan (eli kauanko tapahtumasta kuluu sen ilmoittamiseen poliisille) keskiarvo oli 300 päivää ja mediaani 2 päivää. Nämä ovat kasvaneet huomattavasti 10 vuoden aikana.

Tämä kaikki kertoo siitä, että osa jutuista on erittäin monimutkaisia selviteltäviä, etenkin jos rikosta ei ole ilmoitettu poliisille mahdollisimman pian. Tästä oli mainittu muistaakseni myös Helsingin Sanomien artikkelissa. Uhri ei eri syistä ilmoita rikosta heti poliisille.

Nakkikioskirähinällä on myös usein todistajia tai vähintään valvontakameran kuvaa siitä tapahtumasta, jolloin selvittely on monesti helpompaa kuin raiskausrikoksissa, joissa monesti on vain sana sanaa vastaan. Todistajia harvemmin on tai valvontakameran kuvat ovat tapahtuneet yksityisasunnoissa.

Pasi: Hesarin jutussa tarkastellaan kriittisesti myös sitä, miten pieni osuus raiskausepäilyistä etenee syytteeseen. Jutun mukaan osuus on ollut viime vuosina noin 20 prosenttia. Millainen tämä syyteosuus on muissa rikoksissa?

Kimmo: Valitettavasti tällaista vertailua on vähän hankala tehdä, sillä meillä ei ole keinoa yhdistää rikosilmoitusaineistoa ja syyttäjän aineistoon, jolloin ei nähdä ihan selkeästi milloinka se rikos on ilmoitettu ja millä nimikkeellä. Lisää hankaluutta tuo se, että rikos voidaan ilmoittaa vaikkapa vuonna 2017 ja se etenee syyttäjälle 2018. Etenkä nämä vuosierot pitää huomioida myös.

Poliisin aineiston perusteella esimerkiksi perusmuotoisesta pahoinpitelystä tehtiin vuosina 2016–2020 keskimäärin vajaat 23 000 ilmoitusta ja käräjäoikeuksissa käsiteltiin 8 500 syytekokonaisuutta. Syytteeseen johtaneiden tekojen osuus olisi näin vajaat 40 prosenttia. Tässäkin pitää muistaa, että rikos voidaan ilmoittaa poliisille pahoinpitelynä, mutta tuomio tulee lievästä pahoinpitelystä tai jopa törkeästä pahoinpitelystä. Tuomio voi tulla myös aivan toisella rikosnimikkeellä: syyttäjä voi ajaa jotain asiaa tappona ja vaihtoehtoisena syytteenä kuolemantuottamuksena, eli vertailu on välillä tosi vaikeaa.

Raiskausten alhaiseen syyteosuuteen vaikuttaa varmasti myös edellä mainittu todistusaineiston ja silminnäkijöiden vähyys. Jos syyttäjä katsoo, ettei olemassa olevilla todisteilla ole mahdollista menestyä oikeudessa, niin syyte saattaa jäädä nostamatta, vaikka oikeasti olisi tapahtunut rikos.
Berlin
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Berlin »

IRakki raiskaa 40-kertaa enemmän kuin suomalainen. Jos suhteutetaan väkilukuun, Suomessa pitäisi olla noin 50.000 ilmoitettua raiskausta, jos suomalaiset olisivat yhtä innokkaita väkisinmakaamiseen kuin mutamunat

Tämä on fakta, joka menee vasemmistolla niin tunteisiin
Annaanna: Mistä valtiosta mies oli kotoisin? Afrikasta?
TieD
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja TieD »

Vaikka kaikenlaiset tilastot huisin kiinnostavia ovatkin, niin voisikos niistä keskustella jossain muussa langassa. Tässäkään nyt vielä edes montaa sivua, ja nyt jo p@skottu pilalle itse otsikosta. Voisikohan yp ottaa harjan käteen ja vähän siivota?
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Re: Suonenjoki 13.7.: Raiskaus uimarannalla – Poliisi pyytää havaintoja kolmesta miehestä

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

SatuSetä kirjoitti: Ti Heinä 15, 2025 12:26 pm Anteeksi nyt vaan, mutta tulee tästä mieleen Katja Kettu ja vastaavat ihan suorilta.
Ei sillä, etteikö 190 senttisellä rotevalla miehellä voisi olla kaksi pihatonttua hangaroundeina, mutta että kolmistaan vielä raiskaamaan?
Noh, odotamme lisätietoja...
Ja #punkstoo ja kallion 2-metriset nihilistipunkkarit.... :D
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
Oulun_Kungas
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Oulun_Kungas »

Berlin kirjoitti: To Heinä 17, 2025 7:41 pm IRakki raiskaa 40-kertaa enemmän kuin suomalainen. Jos suhteutetaan väkilukuun, Suomessa pitäisi olla noin 50.000 ilmoitettua raiskausta, jos suomalaiset olisivat yhtä innokkaita väkisinmakaamiseen kuin mutamunat

suomalaiset raiskaa enemmän ja oikeistossa vielä enemmän. tämä on fakta, joka menee oikeistolla tunteisiin
Täytekakku Koskinen
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Täytekakku Koskinen »

Oulun_Kungas kirjoitti: Ma Heinä 21, 2025 12:48 pm
Berlin kirjoitti: To Heinä 17, 2025 7:41 pm IRakki raiskaa 40-kertaa enemmän kuin suomalainen. Jos suhteutetaan väkilukuun, Suomessa pitäisi olla noin 50.000 ilmoitettua raiskausta, jos suomalaiset olisivat yhtä innokkaita väkisinmakaamiseen kuin mutamunat

suomalaiset raiskaa enemmän ja oikeistossa vielä enemmän. tämä on fakta, joka menee oikeistolla tunteisiin
Alla raiskaustilastot suhteutettuna ihmismäärään (mutakuonomäärään). Raiskausta/10 000 mutakuonoa (kansalaista)

Kuva
Ainut kakku mikä maistuu, on täytekakku. :D
NImur
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja NImur »

Kyselsetkö useinkin tuollaista, että lähdetkö mukaan raiskaamaan?

Mulla oli teininä poikaystävä, tai no näin aikuisena tki voi todeta että hyväksikäyttäjä - aikuinen mies, jonka mielestä oli ihan ok antaa kaverinsakin panna mua, jos kaveri oli puutteessa. Olin traumatisoitunut, lastensuojelulaitoksessa asuva teini, jolta raiskattiin rajat rikki jo alle 10-vuotiaana. Seksuaalikasvatus laitoksessakin tuohon aikaan oli vaan muistutusta maineesta ja kortsuista, ei omien rajojen tunnistamista tms.
"Missä on tuskaa, siellä on myös totuus. Jatketaan keskustelua rikoksista, oikeudesta ja siitä, miten yhteiskunta voi kehittyä paremmaksi."
NImur
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja NImur »

Kuikka Koponen kirjoitti: To Heinä 17, 2025 6:43 pm
Rescuer kirjoitti: To Heinä 17, 2025 6:24 pm

Kiinnostaisi tietää, montako raiskausta tuossa luvussa on avo/avioliitossa tapahtuneita, kuinka monessa erotapauksessa akka on tehnyt raiskaus ilmoituksen, no lakiin on kirjattu että ne myös on rikoksia.
Minusta jos asuu avo tai aviosuhteessa, niin ei ne nyt mitään varsinaisia raiskauksia ole, naitu satoja kertoja ihanasti, mutta kun ero koittaa, niin sormella kokeilukin pillusta on raiskaus. Onhan se hyvä kokeilla ensin, sulaako se sokeri huulten välissä, vai täysin kuiva akka, joka joutaa vaihtoon.
Spekua tietty kantasuomalaisten raiskauksista nämä teoriat, mutta jos on pitempi seurustelu suhe ollut, niin kyllä sitä pillua tai munaa pitää saada silloin kun siltä tuntuu. Kiusaamista se on, jos viikko tai kuukausi tolkulla joutuu olemaan selibaatissa, tai pitää runkata, kun olisi vierellä ihan aitoa ja hyväksi todettua tavaraa.
toivottavasti sulle osuisi kumppani, joka tykkää lykkiä sua sträpillä anneliin, ethän sä siitä kieltytyä jos kerta oot suhteeseen alkanut.
"Missä on tuskaa, siellä on myös totuus. Jatketaan keskustelua rikoksista, oikeudesta ja siitä, miten yhteiskunta voi kehittyä paremmaksi."
Vastaa Viestiin