Kuten aiemmissakin viesteissä on todettu, Tähtisentien terassia ei kuidutettu.
Terassilla kuidutettiin vain ovi-ikkuna verhoineen, muovituoli, tuolilla ollut punainen kurakinnas sekä lattialla olleet siniset kurakintaat. Esimerkiksi sivuun heitettyä, tummaa kuramattoa, sinisiä kumisaappaita, kannellista kattilaa, lasten lumikolaa, ruohosaksia, nyppylähanskoja, terassin pöytää tai muita muovituoleja tai Mäkisen viereisestä, lukitsemattomasta ulkovarastosta löytämiä tummia tekstiilejä, laudanpätkiä ja levynpalasta ei kuidutettu. (lähde: etpk)
Se, että Matti Mäkinen väitti myöhemmin kuulemisessa, ettei varastossa ollut mitään murhaan liittyvää, ei ollut tekninen todiste. Mitään varaston esinettä ei tutkittu laboratoriossa, kuidutettu, inventoitu tai edes valokuvattu. Mäkisen kommentti ei ollut todiste, vaan henk. koht. mielipide. Mielipiteensä avulla Mäkinen pyrki parantelemaan omia asemiaan, koska oli tehnyt pahan, pahan virheen. Yksikään ammattitaitoinen poliisi ei sorki murhapaikan irtaimistoa ennen kattavia teknisiä tutkimuksia.
Miksi ihmeessä Mäkinen piti jaloissaan niitä naurettavia sinisiä muovisukkia, ”ettei sotkisi paikkoja”? Mäkinen irrotti ovi-ikkunasta vertailulasinpaloja, (jotka olisi voinut irrottaa vasta poliisilaitoksella oven tarkan teknisen tutkimuksen jälkeen, mikäli siihen olisi nähty tarvetta) ja meni sitten muitta mutkitta lukitsemattomaan varastoon hakemaan ”tarvikkeita” ja nikkaroimaan niistä niitä näitä ilman minkäänlaista dokumentointia? Siksikö, koska Mäkisen mielestä murhaaja oli huppumies?
Aiemmin yöllä Antinkartanossa Mäkistä oli nöyryytetty. Tämän jälkeen Mäkinen oli ehtinyt olla vain tunnin kotona ennen käskyä mennä Tähtisentielle. Tähtisentiellä esimiehenä oli taustatarinaan helposti mukautuva Lapinniemi, joka saapui paikalle vasta reilun puolen tunnin kuluttua Mäkisen soitosta ja jolle Mäkinen sai vapaasti briiffata, mitä talossa oli (hänen mielestään) tapahtunut. Uurmaakari Mäkinen saattoi painella ruumiinavauksesta kotiin sankarina, ainakin murhatapa selvitettynä – ja eikun pikku-Annelia ja murhaleskeä videoimaan ja hätäkeskustallennetta muokkaamaan. Työlistan mukaan Mäkisen piti olla seuraavat pari päivää vapaalla.
Kaikki hovioikeuden
tuomioselosteesta löytyvät maininnat terassista kuitujen osalta sekä joitakin muita mainintoja ruskeankirjavista tekokuiduista:
95. …Rikospaikalta löytyneet ruskeankirjavat tekokuidut voisivat värinsä puolesta olla peräisin B:n mainitsemista "kamalista ruskeista pyyhkeistä", mutta poliisi ei ole etsinnöistään huolimatta tällaisia pyyhkeitä löytänyt
131. …Esitutkinnan puutteellisuudet, kuten teknisen rikostutkinnan rajaaminen vain takkahuoneeseen, terassille ja olohuoneen takkahuonetta lähellä oleviin osiin, jättävät avoimeksi esimerkiksi kysymyksen siitä, ovatko tekoon ja tekijään liittyneet ruskeankirjavat tekokuidut olleet peräisin Anneli Auerin taloudesta vai eivät
225. Ruskeankirjavia tekokuituja on ollut Jukka Lahden kynnenalusissa, T-paidassa ja alushousuissa samoin kuin takkahuoneen lattialla olleessa fileerausveitsessä, sängyllä olleessa halossa, takkahuoneen lattialla olleessa verisessä halossa, takkahuoneen oven rikotun ikkunalasin reunoilla ja oven alaosassa sisäpuolella, takkahuoneen sängyn päällä olleissa ruskeissa housuissa, ikkunasta roikkuneessa verhossa, sängyllä ja sen vieressä olleissa pussilakanoissa ja tyynyliinoissa sekä terassin oven edessä olleessa muovituolissa ja terassin lattialla olleiden sinisten kurakintaitten päällä. Mainitunlaista kuitua ei sen sijaan ole todettu Anneli Auerin punaisessa T-paidassa eikä takkahuoneen sängyltä ja vaatekaapin hyllyltä taltioiduissa mustissa näppylähansikkaissa, eikä sitä ole ollut myöskään terassin lattialla olleiden sinisten kurakintaitten sisällä eikä terassin muovituolilla olleessa punaisessa kurakintaassa.
231. Useiden todistajina kuulusteltujen, asian tutkintaan osallistuneiden poliisimiesten kertomuksista on todettavissa, että taloa ei ollut tutkittu kuitujen suhteen muutoin kuin takkahuoneen ja terassin osalta
232. Ruskeankirjavia tekokuituja koskevien löydösten yhteys Jukka Lahden surmaamiseen ja terassin oven ikkunan rikkomiseen sekä tekijän liikkumiseen takkahuoneessa ja terassilla on ilmeinen
237. …Ruskeankirjavien tekokuitujen löytyminen terassin lattialla olleiden sinisten kurakintaiden päältä…
312. …T-paidasta ei ole löytynyt myöskään ruskeankirjavia tekokuituja, jollaisia on muutoin löytynyt takkahuoneesta, ikkunan sisäpinnoilta, terassin oven ikkunassa olleesta verhosta, puutarhatuolilta, Jukka Lahdesta, haloista ja teossa käytetystä fileerausveitsestä…
Ruskeankirjavat tekokuidut
…terassin oven ikkunalasin reunoilla, oven sisäpuolisessa alaosassa ja sen ikkunasta roikkuneessa verhossa, sängyllä ja sen vieressä olleissa pussilakanoissa ja tyynyliinoissa sekä terassin oven edessä olleessa muovituolissa ja terassin lattialla olleiden sinisten kurakintaitten päällä on ollut ruskeankirjavaa tekokuitua….
Löydetyt ruskeat kuidut
…kuituja on löytynyt muun muassa makuuhuoneen lattialla olleesta veitsestä, sängyllä olleista ruskeista housuista, sängyllä ja sen vieressä olleista pussilakanoista ja tyynyliinoista ja terassin lattialla olleiden lapsen sinisten kurakintaitten päältä… …B on haastattelussa 17.8.2011 ohimennen maininnut, että perheessä oli sellaiset "kamalat" ruskeat pyyhkeet, pehmeänpää kuin frotee, ja niissä oli vähän pidemmät karvat, joita jäi käsiin pyyhkeillä pyyhittäessä. Pidän todennäköisenä, että löydetyt kuidut ovat peräisin perheen käytössä olleesta tekstiilistä eikä kuitulöydös tue väitettä ulkopuolisesta tekijästä.
Otteita Mäkisen kuulemisista (etpk):
Kysyjä: Onko asunnon muista huoneista otettu kuitunäytteitä? Mäkinen: En minä tiedä… …Kysyjä: Onko terassin ulko-oven rikotusta lasista poistettu tutkinnan yhteydessä lasia? Mäkinen: Muistan vääntäneeni ikkunan jokaisesta kerroksesta pieniä vertailulasinpaloja… …Muistan jossain vaiheessa ottaneeni kuituteippauksia oven rikkoontuneista lasireunoista…. …Mäkinen: Jälkeenpäin olen nähnyt mediasta, että terassilla tai jossain muualla tapahtumapaikalla olisi ollut joku kilpi jota olisi käytetty teossa. En ole havainnut mitään kilpeä missään. Minulla on oma selitys esineelle, jota joku olisi voinut luulla kilveksi. Silloin, kun olemme lähteneet pois paikalta olen tukkinut rikkuneen ikkuna-aukon talon varastossa olleella levynpalalla. Löysin varastosta myös jonkun tummasävyisen kankaanpalan. Se saattoi olla joku pyyhe tai muu kankaanpala. Kiinnitin levyn, kankaanpalan ja lautoja ruuveilla toisiinsa ja siihen rikotun ikkunan tilalle suojaksi. Tätä eristystä ei ole kuvattu. Tämä eriste on poistettu muutama päivä jälkeen, kun menimme Pekka Kiiskisen kanssa ensin Promicaan josta hankimme vaneria kyseisen oven kokoisen palan. Menimme Tähtisentielle ja poistimme koko oven ottaaksemme sen tutkittavaksi. Oven tilalle laitettiin tämä hankittu vanerilevy… …Olin ollut aiemmin yöllä Antinkartanossa tutkimassa siellä ollutta tulipaloa alkuillasta. Olin kotona joskus kahden jälkeen yöllä. Minulle soitettiin joskus kahden jälkeen. Ehdin olemaan vajaan tunnin kotona.
Ote Lapinniemen kuulemisesta (etpk):
Olen saapunut tapahtumapaikalle Mäkisen soitosta noin 30 – 40 minuutin kuluttua ja matkaa minulla on ollut asunnoltani tapahtumapaikalle noin 10 km. Matti Mäkinen on kertonut nämä alkutiedot minulle ja häneltä saamani tiedon mukaan ulkopuolinen tekijä oli tunkeutunut asuntoon terassin takaoven ikkunan kautta ja surmannut Jukka Lahden ja edelleen poistunut samasta ikkunasta.
Että siltä pohjalta: vajaan tunnin yöunilla ”ratkaistiin” Ulvilan surma - tai ainakin se, että trio Joutsenlahti - Mäkinen - Koskinen lähti metsästämään "huppumiestä".