LexVeritas kirjoitti: Ke Tammi 28, 2026 2:26 pm
Tästä on ketjussa ollut paljon juttua, ja edelleen minun muistaakseni 80-luvun Abloy-lukon teljen eli lukkokielen sai oven ja karmin välistä luiskautettua takaisin lukkopesään(= oven sai auki), jos lukko ei ollut takalukitusmoodissa ja murtosuojarauta puuttui (kuten Rytkösen ulko-ovesta puuttui).
Oletan Rissasen ammattilaisena tienneen tämän. Muistaakseni Rissanen ryösti myös pankkeja.
Moni saattaa epäillä nyt mielenterveyttäni, mutta pakko kompata tähänkin.
Kun Rissanen oli aloittanut murtohommat jo 80-luvun puolivälissä ja tappanutkin jo ainakin yhden ihmisen, hänellä oli nämä lukkohommat varmasti jollain tasolla hanskassa. Siis vaikka muuten oli täysi hedelmäkakku koko jätkä, niin nuo hommat osasi. TOSIN selitti kuulusteluissa, että yritti aina mahdollisimman nopeasti sisälle rikkomalla ikkunan. Kuulostaa ehkä tehokkaalta, mutta myös äänekkäältä ja amatöörimäiseltä.
Mutta vaikka muuten olikin sekopää, ehkä osasi kuitenkin kusettaa sen verran, ettei paljastanut kaikkia modus operandejaan. Mainitsi myös erikseen, että "en koskaan mennyt taloihin joissa on joku sisällä". No Muukkosen tapaushan jo kumoaa väitteen. Voidaan myös ajatella, että jos Rissanen ei halua tulla yhdistetyksi Kirkkonummen tapaukseen, hänen ei varmaan kannata tarinoida lukon avaamisista tai asukkaiden paikallaoloista...
Sinänsä on OK teoria, että Rissanen totaalisena taparikollisena olisi kehittynyt "työssään" sen verran, että 1990 olisi kyennyt jo menemään sisään muuten kuin jalat edellä ikkunasta helvetinmoisen sotkun jälkeensä jättäen ja jopa jonkinlaisia lavastustoimia tehden. Ja tuo laulamattomuus voisi toki selittyä sillä, ettei vaan kehtaa ottaa tililleen vauvan kuolemaa. Sillä saattaa vankiloissakin tulla vähän extrakohtelua... olen muutenkin miettinyt, oli tekijä kuka tahansa, että tuo pitää turpaa tukossa vähän tehokkaammin kuin esim. pelkkä hankalan bisnesäijän nitistäminen.
Ja sekin on ihan mahdollista, että tekijä on Rissanen, vaikka soralinja olisi oikea. Kyllä mä ennemmin Rissasen palkkaisin tähän kuin Pesämiehen. Sieltä suunnalta se torpedo ennemmin löytyy.