JasseHames kirjoitti: Ke Kesä 10, 2026 2:01 pm
viivahattu kirjoitti: Ti Kesä 09, 2026 8:57 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Ti Kesä 09, 2026 8:47 pm
Sinun kirjoituksesi ovat korkeintaan kalluversioita kirjoituksistani. Tosin sinun ÄO (noin 95) on jonkin verran korkeampi kuin Incel-Muikkusella.
Kerrotko oi kaikkitietävä yleismaisteri nyt vihdoinkin kallulle, että mitä "vaikeuksia" kadonneen henkilön veloista koituu tämän läheisille? Olen sitä sinulta jo kuukausia yrittänyt penätä, kun suuressa ja erehtymättömässä viisaudessasi menit niin möläyttämään Ismo Kumpulaisen ketjussa. Jos minä katoaisin tänään, keneltä minun läheisiltäni mentäisiin perimään minun asuntovelkaani? Äidiltä? Sisaruksilta? Kerro nyt vihdoinkin.
Oletko varma, ettei "Ross Sullivanin" "logiikka" ole tässä sittenkin jotenkin sellainen, että jos kuolleeksi julistettava henkilö omistaa osakkeita firmasta, joka on velkaa, niin perinnöstä vähennetään firman velat...
"Ross Sullivanille" taas kerran kertauksena, että velkojen lopullinen vanhenemisaika on 20 vuotta, ja se koskee myös kadonneeksi merkittyjä henkilöitä. Ismo Kumpulaisen kohdalla em. aika on jo ylittynyt, joten jos hänet julistetaan kuolleeksi, niin perilliset tosiaan perivät myös ulkomailla olevan omaisuuden eikä siitä vähennetä Kumpulaisen mahdollisesti omistamien firmojen velkoja eikä edes Kumpulaisen omia (vanhentuneita) velkoja.
Ei ole. Logiikka on se, että viivästyskorot voivat kasvaa korkoa korolle -periaatteella aika nopeastikin korkeisiin summiin.
Tähänkin on vastattu jo 5 kertaa: "että mitä "vaikeuksia" kadonneen henkilön veloista koituu tämän läheisille?" Syövät perillisten perinnön kohteena olevaa omaisuutta.
""Ross Sullivanille" taas kerran kertauksena, että velkojen lopullinen vanhenemisaika on 20 vuotta" Voi vittu teidän kallujen kanssa!

Sinä voit kerrata, mitä haluat, mutta fakta on, että lopulliset vanhentumisajat ovat:
-20 vuodessa velan erääntymisestä, jos velkojana on yritys tai yhteisö
-25 vuodessa velan erääntymisestä, jos velkojana on yksityishenkilö.
Voisi ehkä ajatella, että 20 vuodessa (tai jo 2 vuodessa) ehtii kertyä aika suuri summa korkovelkaa (tapauksesta riippuen toki).
" omaisuuden eikä siitä vähennetä" En ole sellaista tosin väittänytkään. Se vaan on ikävä tosiasia, että yhtiön nettovarallisuus saattaa jopa tuhoutua hoitamattomien velkojen takia (riippuu tapauksesta). Teistä kalluista en tiedä, mutta itse perin mielummin enemmän nettovarallisuutta kuin vähemmän nettovarallisuutta.