Tulilahti 1959 (ketju 2)
- Laatikainen
- Alibin satunnaislukija
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 5:56 pm
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
↑ Urho Huttunen ja Otto Karvinen ovat murhenäytelmän hieman koominen sivujuonne. Kaikista epäiltynä olleista heillä lienee vankin alibi: autoilija Kuokkanen kuljetti kaksikon Sotkamosta maanantai-illaksi 27.7.1959 Liperiin, jossa yöpyivät Monosen talon vintissä jatkaakseen aamulla matkaansa. Uumoilen kuitenkin usean mopedimieshavainnon liittyvän heihin eikä 27.7. Tulilahteen mahdollisesti mopoilleeseen mieheen. Arpi- tai laastarikasvoinen mies mopedia polkemassa tai bensiiniä kyselemässä nimittäin toistuu silminnäkijöiden kertomuksissa. Samoin saattavaisivat kenties liittyä Elina Haaviston havaintoihin 29.–30.7.1959.
Karvinen on Heinävedellä yleinen sukunimi. Lieköhän Otolla ollut sukuyhteyksiä paikkakunnalle?
Apropos, tuli Itä-Suomen jälkeen poikettua heti Pohjanmaalle. Vanhan Vaasan sairaala, jossa Holmströmin mieltä tutkittiin, sekä Vaasan vankila, jossa tämän elämäntaival päättyi, ovat arkkitehtonisina luomuksina komeita mutta eivät tuo lisiä Tulilahten tapaukseen. Munsalan hautausmaalle tai Holmströmien talonpaikalle en joutanut poikkeamaan. Seinäjoella kiertelin Törnävän sairaalan tuntumassa. Keskisarja vihjaa Holmströmin syyllistyneen siellä raiskaukseen 1958, mutta kovin monia epäselvyyksiä tuohonkin syytökseen liittyy.
Karvinen on Heinävedellä yleinen sukunimi. Lieköhän Otolla ollut sukuyhteyksiä paikkakunnalle?
Apropos, tuli Itä-Suomen jälkeen poikettua heti Pohjanmaalle. Vanhan Vaasan sairaala, jossa Holmströmin mieltä tutkittiin, sekä Vaasan vankila, jossa tämän elämäntaival päättyi, ovat arkkitehtonisina luomuksina komeita mutta eivät tuo lisiä Tulilahten tapaukseen. Munsalan hautausmaalle tai Holmströmien talonpaikalle en joutanut poikkeamaan. Seinäjoella kiertelin Törnävän sairaalan tuntumassa. Keskisarja vihjaa Holmströmin syyllistyneen siellä raiskaukseen 1958, mutta kovin monia epäselvyyksiä tuohonkin syytökseen liittyy.
-
Der Fanhder
- Neuvoja-Jack
- Viestit: 550
- Liittynyt: Ma Helmi 04, 2019 11:42 pm
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
^Mielenkiintoisena sattumana mainittakoon, että autoilija Kuokkanen seurueineen oli nähnyt myös Eine Riitan matkallaan Liperiin.
Mopedimieshavainnoista osa saattoi hyvinkin koskea toista sotkamolaista, joka oli todellakin matkalla Liperistä Heinävedelle polkenut mopediaan ja yrittänyt pummia bensaa. Erityisen mielenkiintoinen on Nivalaisen pariskunnan havainto Tulilahden leiritiellä "mopediaan kuin bensiinin puutteessa polkeneesta" kaksikosta.(Keskisarja s.97)
Ihme kyllä Heinävedeltä Varkauden suuntaan matkatessa heillä näytti taas löpöä olevan.
Mopedimieshavainnoista osa saattoi hyvinkin koskea toista sotkamolaista, joka oli todellakin matkalla Liperistä Heinävedelle polkenut mopediaan ja yrittänyt pummia bensaa. Erityisen mielenkiintoinen on Nivalaisen pariskunnan havainto Tulilahden leiritiellä "mopediaan kuin bensiinin puutteessa polkeneesta" kaksikosta.(Keskisarja s.97)
Ihme kyllä Heinävedeltä Varkauden suuntaan matkatessa heillä näytti taas löpöä olevan.
Mies joka tiesi liikaa
-
Haudankaivaja
- Remington Steele
- Viestit: 243
- Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 7:07 pm
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Tässä muutamia ajatuksia ja vastauksia joita on tullut viime aikoina esille.
Tuo kirves asia. Tulee mieleen ainakin leimakirves joita oli tuolloin aika paljon. Siinä on melko lyhyt varsi ja voisi mahtua salkkuun Soliferin tarkalle. Olisi ainakin nuotio puita tehdessä kätevä.
Tuokkosilla oli moottorivene. Perämoottorit yleistyivät 50 luvun lopussa,tosin ylivoimaisesti eniten liikuttiin soutamalla.
Minulle on jäänyt käsitys,että tuokkosilla oli sisämoottori vene?
Moottorina joku Wickström papattaja.
Perinteinen savolaismallinen puinen soutuvene oli yleisin.
Karvion Koponen oli kova suojeluskuntalainen ja korviaan myöten sekaantunut muilutuksiin.
Joku muilutuksiin osallistunut pyyteli anteeksi joltain turpaan saaneelta vuosikymmeniä myöhemmin,en kyllä muista kuka?
Tiedän jotain Koposen väkivaltaisuudesta 50-luvulta,jotka on minulle itse paikalla ollut kertonut. Siitä että hän olisi lahjoittanut jonkun maa palstan seurakunnalle ei ole minulla tietoa.
Oliko katumusta vanhoilla päivillään,ehkä?
Mies tulilahdella joita hellupari ei tuntenut voisi olla hyvin himosaalistaja ruunar, kun ei ollut kyläläisiä. Hellupari olisi varmaan tunnistanut kai, kaikki muut pääepäillyt.
Tuo kirves asia. Tulee mieleen ainakin leimakirves joita oli tuolloin aika paljon. Siinä on melko lyhyt varsi ja voisi mahtua salkkuun Soliferin tarkalle. Olisi ainakin nuotio puita tehdessä kätevä.
Tuokkosilla oli moottorivene. Perämoottorit yleistyivät 50 luvun lopussa,tosin ylivoimaisesti eniten liikuttiin soutamalla.
Minulle on jäänyt käsitys,että tuokkosilla oli sisämoottori vene?
Moottorina joku Wickström papattaja.
Perinteinen savolaismallinen puinen soutuvene oli yleisin.
Karvion Koponen oli kova suojeluskuntalainen ja korviaan myöten sekaantunut muilutuksiin.
Joku muilutuksiin osallistunut pyyteli anteeksi joltain turpaan saaneelta vuosikymmeniä myöhemmin,en kyllä muista kuka?
Tiedän jotain Koposen väkivaltaisuudesta 50-luvulta,jotka on minulle itse paikalla ollut kertonut. Siitä että hän olisi lahjoittanut jonkun maa palstan seurakunnalle ei ole minulla tietoa.
Oliko katumusta vanhoilla päivillään,ehkä?
Mies tulilahdella joita hellupari ei tuntenut voisi olla hyvin himosaalistaja ruunar, kun ei ollut kyläläisiä. Hellupari olisi varmaan tunnistanut kai, kaikki muut pääepäillyt.
-
Haudankaivaja
- Remington Steele
- Viestit: 243
- Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 7:07 pm
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Tässä vielä lisää...
Soliferin mopot tulivat kaiketi markkinoille v. 1958
Tuo Savon urheilukeskus liikkeen kuva taisi olla vuodelta 1952
Olisiko huolto ja kaiketi myyntiedustus tullut Soliferille 1958 tai 1959?
Mopo taisi "syntyä" joskus 1958-1959
Sitä ennen oli "mopot"olleet mootoripyöriä ja rekisteröitävä ja vakuutettava. Kuljettajalla piti olla myös ajokortti. Joskus 58-59 rekisteröinnistä luovuttiin ja syntyi mopo. Enää ei tarvittu edes ajokorttia. Siitä alkoi mopojen valtakausi.
Tuo palanut koulu oli kai kirkonkylällä?
Nimimerkki taisi olla HÖPELÖ tiedätkö muita palaneita kouluja Heinävedellä? Muistaakseni paloi myös toinen koulu,taisi olla jo vanha koulu. Isä osti koulurakennuksen pojalleen joka känni päissään poltti sen. Taisi vielä tehdä itsemurhan myöhemmin kaiken päälle.
Soliferin mopot tulivat kaiketi markkinoille v. 1958
Tuo Savon urheilukeskus liikkeen kuva taisi olla vuodelta 1952
Olisiko huolto ja kaiketi myyntiedustus tullut Soliferille 1958 tai 1959?
Mopo taisi "syntyä" joskus 1958-1959
Sitä ennen oli "mopot"olleet mootoripyöriä ja rekisteröitävä ja vakuutettava. Kuljettajalla piti olla myös ajokortti. Joskus 58-59 rekisteröinnistä luovuttiin ja syntyi mopo. Enää ei tarvittu edes ajokorttia. Siitä alkoi mopojen valtakausi.
Tuo palanut koulu oli kai kirkonkylällä?
Nimimerkki taisi olla HÖPELÖ tiedätkö muita palaneita kouluja Heinävedellä? Muistaakseni paloi myös toinen koulu,taisi olla jo vanha koulu. Isä osti koulurakennuksen pojalleen joka känni päissään poltti sen. Taisi vielä tehdä itsemurhan myöhemmin kaiken päälle.
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Martti Issakaisen kirjassa oli tuo tieto lahjoitetusta tontista jos oikein muistan.Koska höpelö on höpelö ja montaa asiaa mielessä yhtäaikaa niin heti ei muista.Mutta joo sen Karvion kappelin rakentaminen myöhästyi mutta Koponen oli lahjoittanut tontin.Haudankaivaja kirjoitti: Su Kesä 07, 2026 7:21 pm Tässä vielä lisää...
Soliferin mopot tulivat kaiketi markkinoille v. 1958
Tuo Savon urheilukeskus liikkeen kuva taisi olla vuodelta 1952
Olisiko huolto ja kaiketi myyntiedustus tullut Soliferille 1958 tai 1959?
Mopo taisi "syntyä" joskus 1958-1959
Sitä ennen oli "mopot"olleet mootoripyöriä ja rekisteröitävä ja vakuutettava. Kuljettajalla piti olla myös ajokortti. Joskus 58-59 rekisteröinnistä luovuttiin ja syntyi mopo. Enää ei tarvittu edes ajokorttia. Siitä alkoi mopojen valtakausi.
Tuo palanut koulu oli kai kirkonkylällä?
Nimimerkki taisi olla HÖPELÖ tiedätkö muita palaneita kouluja Heinävedellä? Muistaakseni paloi myös toinen koulu,taisi olla jo vanha koulu. Isä osti koulurakennuksen pojalleen joka känni päissään poltti sen. Taisi vielä tehdä itsemurhan myöhemmin kaiken päälle.
Heinäveden fb ryhmässä oli tuosta kansakoulun palosta mainintaa että se ei ollut enää koulukäytössä kun se paloi ja että siinä kuoli 2 naista toinen hyppäsi ikkunasta ja toinen tuupertui portaikkoon.Toisaalla joku tieto että olisi ollut tuhopoltto.Naiset olivat ymmärtääkseni olleet asumassa siinä ja verstas käytössä ollut.
Kansakoulun paikalla on pieni parkkipaikka nykyisin.Kuvassa kahden kuusen edessä näkyvä pieni parkkipaikka on kohta missä kansakoulu on sijainnut.Paikalla se näyttää paljon pienemmältä kuin Ylen dokumenttipätkissä.Nuolen kohdalta on Kirsti Kinnusen näkemä mopomies hurauttanut tietä alas Kermanrannantielle mikäli oikein olen ymmärtänyt.Tie suoraan eteen ja alas johtaa kirkonkylän keskustaan.Eli tavallaan 2 tietä pääsee Kermanrannantielle muodostaa kolmion.
Koetan kysellä tietoa noista kouluista.
Mummoni anoppilassa oli niin hatarat olosuhteet etteivät saaneet aikoinaan edes palovakuutusta siihen ja kesäisin eivät uskaltaneet edes lämmittää sitä.
Minulla on äitini luona ämpärissä sellainen vanha kirves ja kassara odottelemassa teroitusta moraa en ole ehtinyt löytää vielä pistinkin löytyy.En tiedä milloin kerkeän etäpisteelle katselemaan lehtiä ja muita.
- Liitteet
-
- 20260405_161956.jpg (566.36 KiB) Katsottu 1682 kertaa
-
- 20260405_161720.jpg (616.11 KiB) Katsottu 1682 kertaa
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Ei ollut. Pariskunnan kuvailema mies oli silminnäkijälausuntojen mukaan huomattavasti Runaria pidempi. Taisivat myös sanoa kuulusteluissa ja/tai oikeudesa, ettei Runar ollut näkemänsä mies.Haudankaivaja kirjoitti: Su Kesä 07, 2026 7:00 pm Mies tulilahdella joita hellupari ei tuntenut voisi olla hyvin himosaalistaja ruunar, kun ei ollut kyläläisiä. Hellupari olisi varmaan tunnistanut kai, kaikki muut pääepäillyt.
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Ensihätään en löytänyt juuri mitään.Kunnantalon murhapoltto juttu löytyi oikeudenkäyntikuvana.https://www.finna.fi/Record/kuhmu.1CE35 ... C596C93C70Haudankaivaja kirjoitti: Su Kesä 07, 2026 7:21 pm Tässä vielä lisää...
Soliferin mopot tulivat kaiketi markkinoille v. 1958
Tuo Savon urheilukeskus liikkeen kuva taisi olla vuodelta 1952
Olisiko huolto ja kaiketi myyntiedustus tullut Soliferille 1958 tai 1959?
Mopo taisi "syntyä" joskus 1958-1959
Sitä ennen oli "mopot"olleet mootoripyöriä ja rekisteröitävä ja vakuutettava. Kuljettajalla piti olla myös ajokortti. Joskus 58-59 rekisteröinnistä luovuttiin ja syntyi mopo. Enää ei tarvittu edes ajokorttia. Siitä alkoi mopojen valtakausi.
Tuo palanut koulu oli kai kirkonkylällä?
Nimimerkki taisi olla HÖPELÖ tiedätkö muita palaneita kouluja Heinävedellä? Muistaakseni paloi myös toinen koulu,taisi olla jo vanha koulu. Isä osti koulurakennuksen pojalleen joka känni päissään poltti sen. Taisi vielä tehdä itsemurhan myöhemmin kaiken päälle.
Sitten kuvissa oleva uutinen.Jälkipolveni kävi katsomassa nopeasti kirjastossa.
- Liitteet
-
- Screenshot_20260608_233645_Messenger.jpg (696.32 KiB) Katsottu 1513 kertaa
-
- Screenshot_20260608_233727_Messenger.jpg (898.61 KiB) Katsottu 1513 kertaa
-
- Screenshot_20260608_234113_Messenger.jpg (909.78 KiB) Katsottu 1513 kertaa
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Lieneekö kyseessä olleet Veljekset Kuokkanen oy enoni ajoi Kuorma-autoa useita vuosia heille?Der Fanhder kirjoitti: La Kesä 06, 2026 3:04 pm ^Mielenkiintoisena sattumana mainittakoon, että autoilija Kuokkanen seurueineen oli nähnyt myös Eine Riitan matkallaan Liperiin.
Mopedimieshavainnoista osa saattoi hyvinkin koskea toista sotkamolaista, joka oli todellakin matkalla Liperistä Heinävedelle polkenut mopediaan ja yrittänyt pummia bensaa. Erityisen mielenkiintoinen on Nivalaisen pariskunnan havainto Tulilahden leiritiellä "mopediaan kuin bensiinin puutteessa polkeneesta" kaksikosta.(Keskisarja s.97)
Ihme kyllä Heinävedeltä Varkauden suuntaan matkatessa heillä näytti taas löpöä olevan.
Hävitin jo osan Heinäveden keskustan näköhavainnoista koskien Anyonea ja Matilda Ahoa.
Eino Kauhasen asumusta en ole löytänyt enkä Olli Koposen.En ole kerennyt kyllä kyselemäänkään.
Suomen maatilakirjasta osa 8 en löytänyt mitään nopealla selauksella siitä puuttuu juuri Heinäveden talot jälkikasvu katsoi 1920 luvun yhtä kirjaa siinä oli vain muutama asumus.
Keskustan näköhavainnoissa on jotain miettimisen arvoista osa selittyy normaalilla inhimillisellä tekijällä kuten on ollut selin mopomieheen mm. Reino tai hiukan edellä menossa ja osa noin kellonaikoihin.Tiivistelen kunhan ehdin.Tuosta puuttuu muitten havaintoja.Toisaalta kun mennään taakseppäin ja eteenpäin havainnoissa kirkonkylän keskustasta niin eipä näytä Runarin osalta hyvälle.
Rikospostimies pohti videossa myös näitä sotkamolaisia katsoin eilen videon.
Runar Holmström näkee Einen ja Riitan Liperissä Paskolammen rannalla noin kello 16.00 ja lähtee heidän peräänsä noin 30 minuutin päästä mopedillaan eli noin kello 16.30.
Emil ja Helga Keronen ovat nähneet Einen ja Riitan sekä mopedimiehen 35 kilometrin päässä Heinävedeltä noin kello 16.30.
Seija Koponen näkee Einen ja Riitan sekä mopedimiehen Vihtarissa joka on noin 28 kilometriä Heinävedeltä noin kello 16.45-17.00.
Keijo Ruuskanen 27.7.1959 kello 18.00 kirkonkylä Keskuskahvila jossa hän tapasi Heikki Pelkosen.
Keijo Ruuskanen ja Heikki Pelkonen istuivat Keskuskahvilassa noin tunnin joten kello on ollut heidän lähtiessä ajamaan Pelkosen moottoripyörällä Kermankanavalle noin 19.00./Pelkonen ja Ruuskanen ovat menneet 27.7.1959 noin kello 19.30 Kerman kanavalle.
Matkaa Heinäveden kirkonkylältä Kerman kanavalle on noin 8 kilometriä.
Ruuskanen ja Pelkonen näkivät Einen ja Riitan ajettuaan Kermankanavan suuntaan noin 5,5 kilometriä Heinäveden kirkonkylästä.Kello olisi tuolloin ollut noin ?
Pelkonen ja Ruuskanen olivat katselleet laivan tuloa noin kello 20.00 Kerman kanavalla ja palanneet noin 3/4 tunnin eli 45 minuutin päästä Heinäveden keskustan Keskuskahvilaan.Olivat he kysyneet Pauli Koikkalaiselta minnepäin Eine ja Riitta olivat lähteneet.Kello olisi ollut tuolloin noin 20.45.
He olivat lähteneet ajamaan Einen ja Riitan perään ja ohittaneet heidät Petäjäharjun hautausmaan kohdalla ja jatkaneet Multalan aitalle saakka katsomaan minne Eine ja Riitta menevät yöpymään.
Tässä he eivät ole maininneet nähneensä mopomiestä kuten ei muitakaan henkilöitä.
Eine ja Riitta taas olivat lähteneet Heinäveden kirkonkylältä noin kello 20.00.
Kuinka kauan oli viivytty Kermankanavalla ja kuinka paljon aikaa oli kulunut matkoihin moottoripyörällä?
Olivatko Pelkonen ja Ruuskanen nähneet tyttöjen perässä ajanutta mopomiestä hehän ajoivat tuon matkan kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä Heinäveden kirkonkylän keskusta- Kermankoski- Heinäveden kirkonkylän keskusta?
Kuinka kauan Eineltä ja Riitalta oli kulunut aikaa ajaa polkupyörillä 5,5 km matkaan Heinäveden kirkonkylän keskustaan Ruuskasen ja Pelkosen kohdattua heidät?
27.7.1959 noin kello 20.00 on nähty mopedimies lähellä Tulilahden tienhaaraa.
27.7.1959 noin kello 21.00 Teuvo Kauhanen näkee leiritien vieressä sijainneesta kotitalonsa ikkunasta Einen ja Riitan menevän Tulilahden leirintäalueelle.Tytöt olivat työntäneet polkupyöriään.Seuraavana päivänä 28.7.1959 Teuvo Kauhanen ei ole ollut kotonaan joten hän ei ole nähnyt Heidän poistumistaan.
27.7.1959 illalla oli Linnea Kauhanen nähnyt ikkunastaan 2 tytön menevän polkupyörillään leirintäalueelle.Seuraavana päivänä 28.7.1959 Linnea Kauhanen oli nähnyt tultuaan kotiinsa kello 10.00 kahden tytön tulevan leirintäalueelta mutta ei ollut osannut sanoa keitä he olivat koska retkeilijöitä kulki paljon.
Olivatko kyseiset tytöt 28.7.1959 kello 12.00 uimasta palanneet Ritva Pellikainen ja Aili Kauhanen?
Kuten jo totesinkin tuosta puuttuu vielä Lyytikäiset Kauhasen on/ off liikkeet Anyone,Matilda Aho, Sylvi Pellikainen,Kirsti Kinnunen,Nivalaiset yms. ja Osukan baarin sekä apteekin osuudet.
Olettehan te konkarit varmaan nämä jo moneen kertaan läpikäyneet.Täytyy ottaa urakaksi koko Minfon ja Hejacin luku putkeen lähiaikoina kun muilta puuhilta kerkeää.
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Puusto on saattanut olla vähäisempää 1959.
- Liitteet
-
- received_967075476237985.jpg (312.3 KiB) Katsottu 1047 kertaa
-
- Screenshot_20260614_013843_Messenger.jpg (191.66 KiB) Katsottu 1047 kertaa
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Jotain kuvia kirjastoreissulta.Saattavat olla tuttuja.
- Liitteet
-
- received_1063297239693270.jpeg (177.86 KiB) Katsottu 308 kertaa
-
- received_2559245027837878.jpeg (106.11 KiB) Katsottu 308 kertaa
-
- Screenshot_20260620_172708_Gallery.jpg (356.33 KiB) Katsottu 308 kertaa
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Lisää kuvia.
- Liitteet
-
- Screenshot_20260620_221530_Messenger.jpg (1.03 MiB) Katsottu 284 kertaa
-
- Screenshot_20260620_221710_Messenger.jpg (140.8 KiB) Katsottu 284 kertaa
-
- Screenshot_20260620_223016_Messenger.jpg (163.94 KiB) Katsottu 284 kertaa
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Harmillisesti ei anna montaa kuvaa kerralla laittaa vaikka olen kokoa pienentänyt.
- Liitteet
-
- Screenshot_20260620_182521_Messenger.jpg (116.4 KiB) Katsottu 277 kertaa
-
- Screenshot_20260620_182539_Messenger.jpg (122.24 KiB) Katsottu 277 kertaa
-
- Screenshot_20260620_222400_Messenger.jpg (78.33 KiB) Katsottu 277 kertaa
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Yhdessä lehdessä oli juttu Arpoff nimisestä miehestä joka kertoi Runarin tuntomerkkeihin sopivan miehen saaneen häneltä apua puhjenneen moponrenkaan paikkaukseen.Häntä ei kuitenkaan kuultu käräjillä koska ne kerkesivät loppua ennenkuin hän ehti paikalle.
- Liitteet
-
- received_2378596405996106.jpeg (159.93 KiB) Katsottu 273 kertaa
-
- received_1017282684320263.jpeg (193.45 KiB) Katsottu 273 kertaa
-
- Screenshot_20260620_174427_Gallery.jpg (870.41 KiB) Katsottu 273 kertaa
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Kiitos toimittamistasi lehtiartikkeleista! Juvan onnettomuus ym.
Kun ei tee mitään, niin ei tee mitään väärinkään.
-
Rapakymppi
- Alokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: La Kesä 20, 2026 5:05 pm
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Terve kaikille!
Olen ollut pidempään kiinnostunut nimenomaan tästä Tulilahden tapauksesta ja olenkin lukenut tätä ketjua melko ankarasti. Paljon hienoa "poliisityötä", kiitos!
Tulilahden tapauksessa on mielestäni eniten kysymysmerkkejä vrt. Isojoen ja Bodominjärven tapauksiin ja mielestäni kaikista epäselvin tapaus. Asunkin Bodomin murhaniemestä lyhyen ajomatkan päässä ja on tuolla tultu toki pyörittyäkin sekä mietittyä tapauksen kulkua... Ehkä tästä on tullut hyppy Tulilahteen ja sen syövereihin.
Olen halunnut osallistua keskusteluun, mutta en ole niin paljoa perehtynyt kaikkeen tietoon, että minulla varsinaisesti olisi paljoa omia kulmia asioihin. Lukijaoppilaana olen ollut toisaalta pidemmän aikaa ja tuntuu tämä tapaus kiinnostavan vaan enemmän ja enemmän.
Itsellä on tarve päästä käymään tapahtumapaikoilla ja kesäreissullä pitkin Suomea oli päästävä käymään myös Heinävedellä ja Tulilahdella, jossa tällä viikolla tuli käytyä.
Paikalla käymällä saa kyllä perspektiiviä asiaan. En tiedä kuinka "metsässä" tuo paikka v.1959 oli, mutta ei varmaan suurin nähtävyys ole tuohonkaan aikaan ollut.
Rantaan tullessa tuli ensimmäinen asia mieleen -> olen lukenut monesta lähteestä, että polkupyörät on viety laiturin paikalta noin 180 metrin päähän "järven syvimpään kohtaan". Taitaa pieni asiavirhe olla tuossa, tarkoitetaankin varmaankin Tulilahden syvintä kohtaa, eikä Kermajärven syvintä kohtaa. Minusta tuo polkupyörien vienti tuohon kohtaan on melko helposti pääteltävissä ulkopaikkakuntalaiseltakin (tai humalaiselta paikkakuntalaiselta), lahden suu kun yleensä on syvin kohta. Airoja ei tuohon mielestäni tarvita tyynenä kesäyönä suojaisessa lahdessa pysyttäessä.
Uskon myöskin, että venettä on käytetty myös ruumiiden/ruumiin kuljetukseen. Raahausjälkiä leirialueen ja haudan väliltä löytyi (liittyy tapaukseen tai ei), ja uskon ainakin toisen ruumiin kuljetettaneen veneellä. Se olisi ollut helpoin tie omasta mielestä.Toki tuo alue on varmaan ollut vähemmän ryteikön peitossa enkä tiedä onko silloin hautapaikalle ollut noin vahvaa polkua. Melkoinen homma on tuollaisessa kivikossa ja juurakossa ruumista haudalle asti raahata, kun olet juuri murhannut kaksi ihmistä. Uskon yhden ruumiin riittäneen.
Mahdollista toki kantaa/raahata, mutta mikäli venettä on käytetty myös pyörien upottamiseen, on helpompaa uskoa veneellä mentävän lahden pohjukkaankin.
Muutama asia mitkä ovat jääneet minulle avoimeksi tai en ole vielä ketjussa päässyt tarpeeksi pitkälle:
-Missä oli tämä näköalakukkula, josta pariskunta oli nähnyt nuorukaiset sekä hiippailevan miehen?
En paikalla ollessani havainnut selvää paikkaa, tuskin se se "kukkula" on lahden suun suunnassa? Oliko se lahden toisella puolella vai samalla puolella lahtea ikään kuin takaa lahden suuntaan? Toki puusto ja ryteikkö on voinut ajansaatossa kasvaa, mutta saisi hieman ajatusta mitä kaikkea sieltä olisi voinut havaita.
-Mistä poliisi sai päähänsä liikkua tutkinnassa Runarin suuntaan ja miksi pitäytyi vahvasti Runarin kannalla loppuun asti? Ymmärrän, että painetta tuli murhan selvitystä varten, mutta mikä oli syy pitäytyä niin vahvasti Runarissa? Tietääkseni Runar haettiin poliisin toimesta muusta syystä kuin Tulilahden tapauksesta pidätetyksi.
Oliko Runar varmuudella Varkaudessa seuraavana aamuna?
Vaikea uskoa, että poliisi monine tutkijoineen uskoisi niin vahvasti Runarin syyllisyyteen tiedossani olevilla kevyillä väitteillä. Toki poliisiautossa käyty keskustelu on vahva todiste poliiseille, jos tosiaan Runar oma-aloitteisesti on alkanut kertomaan asioita, joita ei ole lehdissä ollut vielä esillä/tiedossa. En näe oikein näillä tiedoillani muuta selitystä keksi, kun Runarissa pitäytyivät niin hanakasti.
Tässä nyt ensimmäiset kysymykset, varmasti tulee lisää pohdintaa myöhemmin
Alla kuva rannasta tältä viikolta
Olen ollut pidempään kiinnostunut nimenomaan tästä Tulilahden tapauksesta ja olenkin lukenut tätä ketjua melko ankarasti. Paljon hienoa "poliisityötä", kiitos!
Tulilahden tapauksessa on mielestäni eniten kysymysmerkkejä vrt. Isojoen ja Bodominjärven tapauksiin ja mielestäni kaikista epäselvin tapaus. Asunkin Bodomin murhaniemestä lyhyen ajomatkan päässä ja on tuolla tultu toki pyörittyäkin sekä mietittyä tapauksen kulkua... Ehkä tästä on tullut hyppy Tulilahteen ja sen syövereihin.
Olen halunnut osallistua keskusteluun, mutta en ole niin paljoa perehtynyt kaikkeen tietoon, että minulla varsinaisesti olisi paljoa omia kulmia asioihin. Lukijaoppilaana olen ollut toisaalta pidemmän aikaa ja tuntuu tämä tapaus kiinnostavan vaan enemmän ja enemmän.
Itsellä on tarve päästä käymään tapahtumapaikoilla ja kesäreissullä pitkin Suomea oli päästävä käymään myös Heinävedellä ja Tulilahdella, jossa tällä viikolla tuli käytyä.
Paikalla käymällä saa kyllä perspektiiviä asiaan. En tiedä kuinka "metsässä" tuo paikka v.1959 oli, mutta ei varmaan suurin nähtävyys ole tuohonkaan aikaan ollut.
Rantaan tullessa tuli ensimmäinen asia mieleen -> olen lukenut monesta lähteestä, että polkupyörät on viety laiturin paikalta noin 180 metrin päähän "järven syvimpään kohtaan". Taitaa pieni asiavirhe olla tuossa, tarkoitetaankin varmaankin Tulilahden syvintä kohtaa, eikä Kermajärven syvintä kohtaa. Minusta tuo polkupyörien vienti tuohon kohtaan on melko helposti pääteltävissä ulkopaikkakuntalaiseltakin (tai humalaiselta paikkakuntalaiselta), lahden suu kun yleensä on syvin kohta. Airoja ei tuohon mielestäni tarvita tyynenä kesäyönä suojaisessa lahdessa pysyttäessä.
Uskon myöskin, että venettä on käytetty myös ruumiiden/ruumiin kuljetukseen. Raahausjälkiä leirialueen ja haudan väliltä löytyi (liittyy tapaukseen tai ei), ja uskon ainakin toisen ruumiin kuljetettaneen veneellä. Se olisi ollut helpoin tie omasta mielestä.Toki tuo alue on varmaan ollut vähemmän ryteikön peitossa enkä tiedä onko silloin hautapaikalle ollut noin vahvaa polkua. Melkoinen homma on tuollaisessa kivikossa ja juurakossa ruumista haudalle asti raahata, kun olet juuri murhannut kaksi ihmistä. Uskon yhden ruumiin riittäneen.
Mahdollista toki kantaa/raahata, mutta mikäli venettä on käytetty myös pyörien upottamiseen, on helpompaa uskoa veneellä mentävän lahden pohjukkaankin.
Muutama asia mitkä ovat jääneet minulle avoimeksi tai en ole vielä ketjussa päässyt tarpeeksi pitkälle:
-Missä oli tämä näköalakukkula, josta pariskunta oli nähnyt nuorukaiset sekä hiippailevan miehen?
En paikalla ollessani havainnut selvää paikkaa, tuskin se se "kukkula" on lahden suun suunnassa? Oliko se lahden toisella puolella vai samalla puolella lahtea ikään kuin takaa lahden suuntaan? Toki puusto ja ryteikkö on voinut ajansaatossa kasvaa, mutta saisi hieman ajatusta mitä kaikkea sieltä olisi voinut havaita.
-Mistä poliisi sai päähänsä liikkua tutkinnassa Runarin suuntaan ja miksi pitäytyi vahvasti Runarin kannalla loppuun asti? Ymmärrän, että painetta tuli murhan selvitystä varten, mutta mikä oli syy pitäytyä niin vahvasti Runarissa? Tietääkseni Runar haettiin poliisin toimesta muusta syystä kuin Tulilahden tapauksesta pidätetyksi.
Oliko Runar varmuudella Varkaudessa seuraavana aamuna?
Vaikea uskoa, että poliisi monine tutkijoineen uskoisi niin vahvasti Runarin syyllisyyteen tiedossani olevilla kevyillä väitteillä. Toki poliisiautossa käyty keskustelu on vahva todiste poliiseille, jos tosiaan Runar oma-aloitteisesti on alkanut kertomaan asioita, joita ei ole lehdissä ollut vielä esillä/tiedossa. En näe oikein näillä tiedoillani muuta selitystä keksi, kun Runarissa pitäytyivät niin hanakasti.
Tässä nyt ensimmäiset kysymykset, varmasti tulee lisää pohdintaa myöhemmin
Alla kuva rannasta tältä viikolta
Viimeksi muokannut Rapakymppi, Su Kesä 21, 2026 6:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.