Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Cornelia
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 01, 2023 4:45 pm

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Cornelia »

Neonataali kirjoitti: Ti Kesä 16, 2026 9:31 am En löytänyt äkkiseltään tietoa, mihin aikaan Piia lähti kotoa. Tuo tavallisen oloinen nahistelu ja sen seurauksena ylimitoitettu reaktio - tulistuneena häipyminen ilman ulkovaatteita- sai miettimään, että olisiko kyseessä kuitenkin kulissi minkä varjolla pääsi lähtemään äkillisesti kotoa. Tähän sopisi se, että isä oli katoamisen aikaan saunassa. Näin ollen Piia pääsi poistumaan ilman, että isä näki missä vaatteissa ja kenen kanssa lähtee. Olisiko kuitenkin nuori tyttö huijannut isää kaverin luokse yökylään menolla, ja tosiasiassa ollutkin suunta johonkin ihan muualle. Johonkin juhlimaan, ehkä jopa laivalle? Pitikö olla koko viikonloppu kaverin luona? Isä on ainakin joissain haastatteluissa sanonut, että odotti näkevänsä Piian sunnuntaina Paimion valtakunnansalilla. Eikö Piia kadonnut jo perjantaina? Tässä olisi hyvin pedattu aika risteilylle. En ole varma onko tuohon aikaan operoinut Turusta monta laivayhtiötä, mutta ainakin yksi on. Olisiko ehtinyt autokyydillä iltalaivaan 🤔🤔
Eiköhän Silja ja Viking opetoineet jo tuolloin. Siihen aikaan Viking oli ehkä rahvaanomaisempi, Silja sit se vähän "hienostuneempi".
Touhupuntti
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1310
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2020 11:21 am

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

Onko tuohon aikaan ollut autiotaloja jonne Piia olisi osannut suunnata? Joku kävelymatkan päässä? Jossa olisi kaivo pihassa, jonne vahingossa astunut ja pudonnut.
matlockb
Watson itse
Viestit: 5669
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Touhupuntti kirjoitti: Pe Kesä 19, 2026 8:21 pm Onko tuohon aikaan ollut autiotaloja jonne Piia olisi osannut suunnata? Joku kävelymatkan päässä? Jossa olisi kaivo pihassa, jonne vahingossa astunut ja pudonnut.
Minä en tiedä, mutta jos on, luulisin, että tuollaiset kaivot ja autiotalot on kyllä kuluneiden lähes 38 vuoden aikana tutkittu.

Aika epätodennäköistä kuitenkin, että Piia olisi lähtenyt pimeässä lokakuun illassa jonnekin autiotaloille "seikkailemaan". Mahdollista kyllä. Tai sitten on lähtenyt jonnekin autiotalolle karkuun jotain ja kuollut onnettomuuden johdosta. Epätodennäköistä tämäkin, mutta niin kauan kuin tapaus on selvittämättä, on kaikki mahdollista.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Touhupuntti
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1310
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2020 11:21 am

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

^
Mietin sitä jonkun talon syvemmällä pihapiirissä olevaa kaivoa lähellä sitä poliisin avaamaa. Jos oon ketjusta oikein ymmärtänyt lähellä kaivoja on talo joka oli aikanaan ryyppykämppä tms. Olisko voinut pudota siihen syvempään kaivoon matkalla aittaan tai vajaan oleskelemaan ja sitä kaivoa ei olisi aikanaan tutkittu, myöhemmin peitetty kivillä tietämättä piian olevan sisällä.
matlockb
Watson itse
Viestit: 5669
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja matlockb »

^ Täysin mahdollista. Tosin tuolla alueella kaikki ovat tienneet Piian katoamisesta ja siksi ainakin haluan uskoa, että kaikki kaivot on tarkastettu mahdollisimman tarkkaan varsinkin ennen niiden mahdollista peittämistä juuri siltä varalta, ettei Piia ole siellä.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
vanhavakanssi
Jane Marple
Viestit: 1048
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2024 10:40 am

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja vanhavakanssi »



Valitettavasti se on tullut matkan varrella selväksi, että Piian katoamisesta uutisointi se vähäinenkin hiljeni yllättävän nopeasti. Ja myös ne ihmiset joiden olisi luullut tietävän ja olevan tietoisia eivät olleet tienneet Piian olevan edelleen kadoksissa.
xdyydyy
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2026 4:37 pm

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja xdyydyy »

Touhupuntti kirjoitti: Pe Kesä 19, 2026 8:21 pm Onko tuohon aikaan ollut autiotaloja jonne Piia olisi osannut suunnata? Joku kävelymatkan päässä? Jossa olisi kaivo pihassa, jonne vahingossa astunut ja pudonnut.
Kuulostaa vähän siltä kuin nyt saataisiin viestejä toisesta ulottuvuudesta, että kaivo pitää ehdottomasti olla.

Jos autiotaloja epäillään, niin varmaan säde pitäisi olla vähän laajempikin kuin se 1,5-2 km kotoa mitä teini luultavasti suostuisi kävelemään, jos saa jotain päähänsä. Nykyään ei varmaan sitäkään. Autolla, mopolla, moottoripyörällä kuitenkin varmaan oltu liikkeellä.

En enää muista mikä sen tässä aikaisemmin pohditun autiotalon nimi oli, mutta siitä pari kilometriä vanhaa ykköstietä Helsinkiin päin Paimion puolella on tie, joka lähtee Viksbergin kartanolle. Siinä on heti metsän reunassa sellainen vanha heinälato tai aitta, jossa kävi aikanaan kuhinaa välillä. Outoja autoja ja muita ajoneuvoja, jonkun huumekätkön sieltä jonain vuonna poliisikin löysi ja varmaan sitä myöten lakkasi käyttökin. Kyllä se joskus on mielessä käynyt ja paikallisetkin siitä joskus puhui, että mihinhän kaikkeen sitä on niinä vuosina käytetty kun oli niin kätevä sijainti ennen moottoritien valmistumista. Suolampi siinä oli aikanaan ihan toisella puolen tietä heti, en tiedä onko vieläkin vai onko kuivunut.

Jonkun mainitseman Pontelan vierestä Toivolinnantieltä menee tosiaan Heernummentien ja Kuurnapääntien kautta metsäinen kiertotie Tammisiltaan, joka oli nuorena jännä ja edelleen tulee vähän huonot vibat siitä jostain syystä. Siellä oli myös metsissä mustikanpoimijaa ja pysäköityjä autoja ja vastaan tuli kaikenlaista nuorisolaista joskus. Siinä on se Huttalan Linnavuori myös paikallisena nähtävyytenä ja ainakin nykyään myös laavu lähellä. Mutta näitä on varmaan aikanaan kyllä pohdittu paikallispoliisin toimesta.
Touhupuntti
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1310
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2020 11:21 am

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

^
Vähävaraisena perheenä varmasti käytiin sienessä ja marjassa. Tai vaikkei olisikaan vähävarainen, oli ja on se yleinen tapa. Voisin kuvitella, että oli koko perheen harrastusta.
Missä päin oli Ristikankarien vakiomarja- ja sienipaikat?
Neonataali
Jack Bauer
Viestit: 965
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2023 7:34 pm

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Neonataali »

Touhupuntti kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 8:26 pm ^
Vähävaraisena perheenä varmasti käytiin sienessä ja marjassa. Tai vaikkei olisikaan vähävarainen, oli ja on se yleinen tapa. Voisin kuvitella, että oli koko perheen harrastusta.
Missä päin oli Ristikankarien vakiomarja- ja sienipaikat?
Meinaatko että Piia lähti sienimetsälle säkkipimeässä, vai mitä on mielessä? Jos hautaamista mietit, niin mielestäni ihan lähiseuduilla ei ainakaan metsään ketään kuopata. On hyvin kallioista maastoa ja ohut maakerros päällä. Lisäksi metsässä on riesana kaikki juuristot sun muut, eli ei ihan äkkiä kaiveta hautaamiseen sopivia monttuja ilman koneita. Peltoja sen sijaan Piikkiössä riittää vielä tänäkin päivänä, ja maajusseilla on yleensä pelit ja pensselit siihen, että saa tarvittaessa vaikka ojan kaivettua.

Nyt kun olen hetken tätä asiaa mielessäni pyöritellyt, en välttämättä usko (tahalliseen) henkirikokseen. Omien spekuilujeni pohjalta mahdollinen skenaario, joka yhdistäisi ”Tomin” kirjeen illan muihin tapahtumiin aika hyvin:
Piia on mahd. käyttänyt Paimion kaveria kulissina sille, että pääsee viikonlopuksi omille teilleen. Kun Heikki kielsikin työkeikan takia Piiaa lähtemästä, meinasivat suunnitelmat aikatauluineen mennä mönkään. Piia ei tästä lannistunut, vaan mietti päässään juonen jonka avulla pääsisi sittenkin lähtemään, vaikka kiire siinä tulisi. Isälle olisi varmaan sopinut kaverin luokse meneminen, mutta koska Piia ei tosiasiassa ollut menossa Paimion suuntaan, piti kehittää suunnitelma - riita jonka varjolla pääsi livahtamaan ulos kun isä oli saunassa- ettei kotiväki ihmettelisi miksi ei tytön lähtöaika lainkaan vastannut Paimioon menevien bussien aikatauluja. Tai ehkä pelkäsi, eträ isoisä lupautuu heittämään kaverin luokse, mikä ei sopinut suunnitelmaan. Voipi olla että Piian kotoa lähdön aika vastaisi hyvinkin sen aikaisia bussiaikatauluja Turun suuntaan. Koska Piia ei halunnut että kotiväki tai naapurit näkisivät, kuinka hän hyppää väärään suuntaan menevään bussiin, hän ei uskaltanut jäädä lähimmälle bussipysäkille odottamaan. Tämän vuoksi kulki Pontelan ohi. Ilta oli pimeä ja tihkusateessa näkyvyys huono, kun Piia taivalsi rivakasti valtatien reunaa pysäkille. Takaatuleva auto ei huomannut tyttöä, ja Piia joutui auton töyisemäksi kohtalokkain seurauksin. Ehkä auto ajoi ylinopeutta, mahdollisesti riehakas poikajoukko kyytiläisinä? Auton kuljettaja havaitsi tiellä elottoman Piian, ja tästä seurasi autossa paniikki. Seurauksien pelossa (humalainen kuski? Kortiton? Kova ylinopeus?) Piia heitettiin kyytiin ja päätettiin että asiasta ei hiiskuta kenellekään. Jonkun omatunto alkoi kuitenkin kolkuttaa, ja päätti kirjoittaa kömpelön kirjeen tapahtuneesta. Tämän vuoksi auton merkki, malli, väri ja rekkari olivat muistissa vielä vuosia myöhemmin.
Mitäs mietteitä muilla tämän suuntaisesta tapahtumien kulusta?
Touhupuntti
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1310
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2020 11:21 am

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

^
Sienimetsäajatuksella ajattelin jonkun suunnan tai reitin, metsäalueen ym olevan Piialle lähtökohtaisesti tutumpi jonne suuntaan saattaisi alitajuisesti suunnata tuohduksissaan lähtiessä
Henrietta Poirot
Nikke Knatterton
Viestit: 175
Liittynyt: Su Elo 30, 2020 9:43 pm

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Henrietta Poirot »

Miten se menikään että henkirikoksista 90% on tehnyt joku läheinen…
Madmoon
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: La Syys 27, 2025 12:25 pm

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Madmoon »

Juu ja kun tekijänä on uhrin läheinen, selvittämisprosentti on lähelle sataa
Hurjimus
Perry Mason
Viestit: 3842
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 9:41 pm

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Henrietta Poirot kirjoitti: La Kesä 27, 2026 1:40 am Miten se menikään että henkirikoksista 90% on tehnyt joku läheinen…
[/quote

Läheisellä yleensä tarkoitetaan puolisoa ja entistä sellaista, vanhempia, sisaruksia, jne...
Näiden osuus on noin kolmannes henkirikoksista ja niissä valtaosalla on ongelmia ja riitoja kumppaneiden kanssa ja tai huumeet ym.t käytössä, muutoin todella harvinaista. Ilman motiivia tehtyä tekoa saa kyllä etsiä hyvin kaukaa.
Kun sitten lasketaan mukaan esim. nämä huume ja rikos hörhöjen kaverit ym.t tuo prosentti on todella korkea, valtaosa henkirikoksista on juurikin niissä piireissä syntyviä.
Esim liftari surmissa tekijä on poikkeuksetta vieras.
Hurjimus
Perry Mason
Viestit: 3842
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 9:41 pm

Re: Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Hurjimus kirjoitti: La Kesä 27, 2026 7:59 am
Henrietta Poirot kirjoitti: La Kesä 27, 2026 1:40 am Miten se menikään että henkirikoksista 90% on tehnyt joku läheinen…
[/quote

Läheisellä yleensä tarkoitetaan puolisoa ja entistä sellaista, vanhempia, sisaruksia, jne...
Näiden osuus on noin kolmannes henkirikoksista ja niissä valtaosalla on ongelmia ja riitoja kumppaneiden kanssa ja tai huumeet ym.t käytössä, muutoin todella harvinaista. Ilman motiivia tehtyä tekoa saa kyllä etsiä hyvin kaukaa.
Kun sitten lasketaan mukaan esim. nämä huume ja rikos hörhöjen kaverit ym.t tuo prosentti on todella korkea, valtaosa henkirikoksista on juurikin niissä piireissä syntyviä.
Esim liftari surmissa tekijä on poikkeuksetta vieras.
Mielenkiinnosta yritin kaivella vastaavaa tapausta Suomessa, missä isä on surmannut teini-ikäinen lapsen pl perhesurmat. En etsimälläkään löydä sellaista. Samoin teini-ikäinen veljen surmaamaa siskon tapausta ei löydy. Yksi veljes surma vaan.
Vastaa Viestiin